جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۳
۴
مجمع تشخیص به دنبال بستن راه‌های کمک خارجی‌ها؛

سوابق‌اصلاح‌طلبان درجلب حمایت غرب برای‌دستیابی به قدرت/ سیاستی که قرار است سد راه افراطیون شود

دوشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۴
کد مطلب: 424103
طرح بحث «ممنوعیت استفاده کاندیداها و احزاب از حمایت ها و امکانات کشورهای خارجی» در جلسه مجمع تشخص مصلحت نظام به رویدادهایی بر می گردد که در جریان انتخابات های گذشته به خصوص انتخابات سال 88 جنجالی شده است.
سوابق‌اصلاح‌طلبان درجلب حمایت غرب برای‌دستیابی به قدرت/ سیاستی که قرار است سد راه افراطیون شود
گروه سیاست جهان نيوز: محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، روز شنبه پس از پایان جلسه این مجمع با اشاره به بررسی سیاست های کلی انتخابات در جلسه، گفت: بحث مربوط به ممنوعیت استفاده کاندیداها و احزاب از حمایت ها و امکانات کشورهای خارجی مورد بحث قرار گرفت.

وی همچنین گفت که در این جلسه مقرر شد، دخالت قوای سه گانه در انتخابات باید در چارچوب قانون باشد و اعمال قدرت در جهت دادن به آراء مردم پرهیز شود.

به نظر می رسد، طرح بحث «ممنوعیت استفاده کاندیداها و احزاب از حمایت ها و امکانات کشورهای خارجی» در جلسه مجمع تشخص مصلحت نظام به رویدادهایی بر می گردد که در جریان انتخابات های گذشته به خصوص انتخابات سال 88 به وقوع پیوسته است.

سران و فعالان جریان فتنه 88 از چندین ماه پیش از برگزاری انتخابات تلاش های گسترده ای را برای جلب کمک های "مالی، رسانه ای و سیاسی" گروه ها و دولت های غربی بکار بستند و طبق گزارش مجلس شورای اسلامی، اقدامات قابل توجهی در این زمینه صورت گرفته است.

فتنه گران برای جلب کمکهای خارجی چه کردند؟

بر اساس گزارش کمیسیون اصل نود از فتنه ۸۸ که در آستانه سالروز حماسه ۹ دی سال 90 قرائت شد، با اشاره به عوامل متقاعد شدن نظام سلطه برای اجرای کودتای مخملی در ایران آمده است: مسافرت‌های خارجی افراد چون محمد.خ. که اغلب به تلاش برای متقاعد کردن طرف‌ خارجی، به اینکه میر حسین موسوی فردی مناسب برای پیش بردن پروژه‌های تغییرات ساختاری در ایران است، اختصاص داشته است. اسناد موجود نشان می‌دهد خ. در تونس، ترکیه و استرالیا برای ترغیب خارجی‌ها به حمایت از موسوی تلاش کرده و موفق نیز شده است.

در این گزارش به مسافرت مجموعه‌ای از عوامل اطلاعاتی خارجی در پوشش‌های مختلف به داخل ایران و برآورد اوضاع داخلی ایران به عنوان عامل دوم اشاره و بیان شده است: عامل دیگر پیام‌هایی بود که غربی‌ها مستقیماً از داخل ایران دریافت کردند و این پیام‌ها منجر به شکل‌گیری این اشتباه محاسباتی در ذهن آنها شد که سال ۸۸ زمانی مناسب برای کلید زدن پروژه کودتاست، اطلاعات موجود در اسناد اطلاعاتی که به هنگام نگارش این گزارش به آنها مراجعه شده نشان می‌دهد "مهدی هاشمی" نقشی عمده در ارسال این پیام‌ها به بیرون داشته و از جمله پیام‌های مستقیم وی برای آمریکا در واخر سال ۱۳۸۷ موجب شد آمریکا پروژه مذاکرات هسته‌ای با ایران را که اهمیت حیاتی برای آن داشت تعطیل کرده و انرژی خود را به پیروزی اصلاح طلبان در انتخابات ۱۳۸۸ متمرکز نماید.

موسسات غیر دولتی غربی


در گزارش مجلس همچنین به بنیادها و مؤسسات مرتبط با جنگ نرم در ایران اشاره شده است. در این گزارش درباره "بنیاد سوروس یا جامعه باز" عنوان شده است: شواهد بسیار زیادی از برنامه‌ریزی چندین ساله بنیاد سوروس در ایران و تلاش این مرکز برای اجرای پروژه انقلاب مخملین در ایران وجود دارد تا آنجا که علاوه بر رسانه‌ای غرب، برخی محققین غربی نیز پیرامون شکست انقلاب نرم در ایران مقالاتی ارائه کرده‌اند و از حمایت‌های مالی و فکری غرب و به طور خاص بنیاد سوروس سخن گفته‌اند. گذشته از اعترافات کیان تاج‌بخش، همراهی و راهنمایی "جین شارپ" با اغتشاشگران نشان از تئوریزه شدن ناآرامی‌ها در این بنیاد است.

درباره "صندوق اعانه ملی برای دموکراسی N.E.D" هم بیان شده است: نود درصد این صندوق از کنگره آمریکا تأمین می‌شود. این مؤسسه بودجه مؤسساتی همچون بنیاد برومند، مشارکت آموزشی زنان، نایک، موسسه دموکرات ملی، موسسه جمهوری‌خواه ملی N.R.I را تأمین می‌کند که تمامی این مؤسسات در گزارش معاون خارجی وزارت اطلاعات به طور مجزا نام برده شده‌اند. از جمله افرادی که به عنوان محقق میهمان به این صندوق دعوت شده‌اند، می‌توان به هاله اسفندیاری، لادن برومند، رامین جهان‌بگلو، سیامک نمازی، حسین بشیریه، علی افشار، منوچهر محمدی، مهناز افخمی، ترینا پارسی و مهرانگیزه کار اشاره نمود. به اذعان بسیاری از تحلیل‌گران غربی، نقش اصلی بنیاد N.E.D در پروژه تلاش جهت انقلاب رنگین در ایران در بعد سرمایه‌گذاری‌های مالی‌اش است.

مجلس از "مؤسسه بروکینگز" به عنوان دیگر موسسه موثر در خلق فتنه 88 نام برده و افزوده است: کنت پولاک کارشناس علوم سیاسی و روابط بین‌المللی از جمله افرادی است که روی مسائل ایران تمرکز دارد. پولاک با تألیف کتابی سعی کرده، براندازی نرم در ایران را توجیه و اثبات کند که چرا جمهوری اسلامی تهدیدی برای منافع آمریکا در منطقه است و مرکز سابان وابسته به بروکینگز گزارش ۱۶۴ صفحه‌ای تحت عنوان "کدام مسیر به سمت ایران" ؟ منتشر کرد که در آن جنگ نرم بهترین گزینه برای براندازی جمهوری اسلامی ایران معرفی شده بود. می‌توان ادعا کرد منسجم‌ترین و نزدیکترین رویکرد به آنچه که در ایران رخ داد همین محصول ۲۰۰۹ بنیاد بورکینگز است.

حمایت رسانه ای


کمک های رسانه ای به کاندیداهای جریان فتنه هم فراتر از حد معمول بود؛ طوری که نقش توئیتر در ناآرامی‌های ایران آنقدر محسوس بود که مؤسسه آمریکایی صلح از اندیشکده‌های آمریکایی در مقاله «پیش‌بینی چگونگی دیپلماسی شهروندی» در سال ۲۰۱۱ حوادث پس از انتخابات ایران را نمونه بارز کارکرد شبکه‌های اجتماعی بیان کرد.

عقب انداختن به روز رسانی سایت که مستلزم قطع خبر چند روزه سایت بود، قرار دادن نرم‌افزار ترجمه انگلیسی به فارسی و آموزش دور زدن فیلترینگ از جمله اقدامات حمایتی تویتر از اغتشاش‌گران بود.

نمونه دیگر شبکه دولتی انگلیس بود. بی‌بی‌سی از ۶ ماه مانده به انتخابات، شبکه فارسی خود واقع در خیابان "رگنت لندن را با ۸ ساعت پخش برنامه آغاز کرده و پخش برنامه‌های مختلفی درباره انتخابات ایران را در دستور کار قرار داد.

حمایت سفارت خانه ها


بخش دیگر حمایت های خارجی از کاندیداهای تندرو انتخابات حرداد 92 حمایت های ویژه سفارتخانه های خارجی از جمله سفارت فرانسه و انگلیس بود. طوری که به پناهگاهی برای فعالان وعوامل میدانی فتنه تبدیل شده بود.

اکنون و در صورت نهایی شدن موضوعی که در دستور کار مجمع تشخیص مصلحت نظام قرار گرفته است به نظر می رسد هماهنگی و جلب حمایت خارجی ها برای کاندیداهای افراطی منتفی شود و همه امیدها به داخل کشور محدود شود.

نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


غیر این انتظار داشتید
باز هم افسا...طلبان
هنوز یادمون نرفته متفکرین وطن فروش غرب طلب چقدر خفت بار کاسه گدایی دستشون گرفتند و جلوی شیوخ عرب و غربی ها بخاطر یک مشت دلار به دریوزگی افتادند این جماعت از منافقین خیلی بدترند
البته دخالت اصول گرایان و اینکه اصول گرایان با بیانات و اظهار نظر های خود باعث فتنه 88شدند را نباید فراموش کرد. باعث و بانی فتنه از اصول گرایان و بگم بگم ها شروع شد.