پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۳

به داد تلویزیون برسید

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب: 423849
حمید آخوندی درباره‌ی اینکه آیا قبول دارد تلویزیون مدتی است در دوره‌ِ رکود به سر می‌برد؟ می‌گوید: طبیعی است که با جابه‌جایی یک مدیر ارشد، رکود اولیه در سازمان صداوسیما ایجاد شود ولی به نظرم این رکود کمی طولانی شده است.
به گزارش جهان، این تهیه‌کننده در گفت‌وگو با ایسنا گفت: رکود پیش آمده به خاطر تغییر مدیریت‌ها در صدا و سیما قابل قبول است؛ چرا که نفر جدید معمولا تیم خودش را می‌چیند و همین مساله خودش باعث رکود می‌شود که تا حدودی قابل قبول است اما به نظرم این رکود کمی طولانی شده است و ساختار صداوسیما، زیادی بر هم ریخته است که نمی‌دانم دلیلش چیست.

وی سپس نسبت به مسؤولیت‌ حال حاضر مدیران گروه‌ها انتقاد کرد و گفت: از زمانی که صداوسیما با تغییر مدیریت روبه‌رو شده‌ است، زمانی که برای ارائه کارها به مدیران گروه‌ها مراجعه می‌کنیم آنها از خودشان سلب مسؤولیت می‌کنند و می‌گویند فلان کار باید به مرکز سیما فیلم برود؛ طبیعتا حجم گسترده مراجعین به یک مرکز که شامل تهیه‌کنندگان و برنامه‌سازان می‌شود،‌ یک آفت است؛ آفت به چند معنی که یکی از آنها همین رکود است.

تهیه‌کننده برنامه قدیمی «صندلی داغ» در ادامه خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات مثبت رییس جدید سازمان صدا و سیما جمع کردن تله‌فیلم‌ها بود که کار خوبی بود. اما سریال‌ها در چهار شبکه توسط چهار مدیر تلویزیونی مورد بررسی قرار می‌گرفت که به نظرم قبلا اوضاع بهتری داشت و ما فقط با مدیر گروه طرف حساب بودیم اما الان دیگر اینطور نیست و مدیران گروه ما را به مرکز سیما فیلم ارجاع می‌دهند که همین مساله باعث کُندی روند کار می‌شود. به اعتقاد من کار باید این مسوولیت به مدیران گروه‌ها سپرده شود و در نهایتا قصه مجموعه‌ها به مرکز سیما فیلم منتقل شود.

آخوندی در ادامه‌ی همین مطلب یادآور شد: البته این اقدام، کار درستی است که تلویزیون سریال‌های موازی نسازد اما به نظر می‌آید شیوه اجرا کمی کارها را دچار مشکل می‌کند.

این تهیه‌کننده در بخش دیگری از صحبت‌هایش در پاسخ به اینکه فکر می‌کنید جدی‌ترین مشکل این روزهای صدا و سیما چیست؟ خاطرنشان کرد: به نظرم مشکل صدا و سیما درون سازمانی نیست، بلکه بخش عمده‌اش برون سازمانی است و به نوعی به عزیزانی که تصمیم‌گیرنده بخش فرهنگی مملکت هستند، مربوط می‌شود. وقتی گفته می شود ما درگیر جنگ نرم هستیم، پس در مقابل ما به عنوان سربازان این جنگ، نیاز به امکاناتی داریم؛ به عنوان مثال زمانی که مرا به خط مقدم می‌فرستند تا به جنگ نرم بروم، طبیعتا باید امکاناتی که لازم دارم در اختیارم باشد؛ الان سازمان صدا و سیما هم همین وضع را دارد، وقتی پولی به آن تزریق نمی‌شود چگونه بجنگیم؟ مهمترین مساله این روزهای سازمان بحث بودجه است.

او در ادامه تصریح کرد: زمانی که بودجه نداشته باشیم، طبیعتا کاری هم نمی‌توانیم انجام بدهیم؛ به عنوان مثال وقتی به ما می‌گویند برای کارهایتان اسپانسر بیاورید، اگر موضوع فرهنگ و جنگ نرم برایشان اهمیت دارد باید خود دولت و مقامات و مسؤولان به فکر باشند. تلویزیون یک وسیله حکومتی است، ما تلویزیون خصوصی نیستیم که سلیقه‌ای با آن برخورد کنیم. تلویزیون ما ملی است، پس باید از بودجه دولت تامین شود نه اسپانسر؛ طبیعی است که وقتی برای کارهایمان به سراغ اسپانسر می‌رویم حمایت‌کننده، ۵۰ درصد می‌خواهد در کار اظهار نظر کند و به نوعی به عنوان کارفرما می‌خواهد صاحب کار شود در حالی که این اصلا درست نیست و این مشکل باید از بیرون سازمان صدا و سیما حل شود و مسؤولان به داد تلویزیون برسند.

آخوندی در پایان گفت‌وگوی خود با ایسنا اظهار کرد: برای سریال «دولت مخفی» که در حال حاضر حدود هفت، هشت ماه از پخش آن و یک سال از پایان تولیدش گذشته است، هنوز با ما تسویه حساب نکرده‌اند و من به عنوان تهیه‌کننده هنوز به عوامل بدهکارم؛ به عنوان مثال اگر من به عنوان تهیه‌کننده برای کارهایم پول بیاورم آیا مدیر توانایی اشرافیت به من را دارد که اعمال نظر کند؟ طبیعتا من زیر مجموعه آنها نیستم که خود همین مساله لطمه است و امیدوارم حل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *