جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

سهم شهریار در ماندگار کردن فرهنگ عامه

جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
کد مطلب: 423848
یک استادیار دانشگاه گفت: شاعران موفقی چون شهریار سهم بسزایی در ثبت و ماندگار کردن فرهنگ عامه مردم دارند و باعث انتقال آن به نسل‎های بعدی می‎شوند.
به گزارش جهان، سیدمحمودرضا غیبی در حاشیه همایش سراسری بررسی ادبیات بومی ایران‌زمین در گفت‎وگو با ایسنا، اظهار کرد: سرزمین ایران با داشتن اقوام، زبان‎ها و فرهنگ‎های مختلف یکی از پرتنوع‎ترین کشورهای جهان برای بررسی فرهنگ عامیانه مردم به‎شمار می‎رود.

او افزود: در طول تاریخ، بنا به دلایلی مانند هجوم اقوام مختلف، ارتباطات سیاسی، دینی و اقتصادی با اقوام دیگر، فرهنگ‎های مختلفی در ایران شکل گرفته است؛ در این میان، شاعران هر منطقه خواه ناخواه در لابه‌لای آثارشان از فرهنگ عامیانه بومی خود استفاده کرده‎اند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: بدون شک مردم هر سرزمین نسبت به دنیای اطراف و موجودات آن، عقاید و باورهایی دارند که طی قرون متمادی شکل گرفته و بر جای مانده است. این اعتقادات و باورها خواه ناخواه در لابه‌لای آثار شاعران رسوخ پیدا کرده تا جایی‎که در بعضی مواقع بدون درک این مفاهیم استنباط باورهای مورد نظر آنان در آثارشان دشوار است.

غیبی اضافه کرد: شهریار نیز با تلفیق دو فرهنگ ایرانی و آذربایجانی توانسته پیوندی زیبا با فرهنگ عامیانه ایجاد کند.

او همچنین گفت: شاعران دوزبانه همچون شهریار ناخواسته فرهنگ بومی خود را با فرهنگ ملی تلفیق می‎کنند و بدین وسیله خواننده با بسیاری از این اعتقادات و رسوم آشنا می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *