چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱

ولایتی: تاآخر پای سوریه و لبنان می ایستیم

سه شنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۷
کد مطلب: 423420
علی اکبر ولایتی در گفتگو با رسانه لبنانی ضمن تکذیب حضور نظامی ایران در یمن تاکید کرد که تهران در حمایت از سوریه و لبنان ثابت قدم است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، علی اکبر ولایتی مشاور رهبر معظم انقلاب در امور بین الملل در گفتگو با روزنامه السفیر چاپ لبنان درباره نفوذ تهران و واشنگتن در منطقه گفت: صرفنظر از روند مذاکرات هسته ای نباید مسائل را با یکدیگر خلط کرد. عراق ما را برای کمک رسانی به مقابله با تروریسم دعوت کرده است و فؤاد معصوم رئیس جمهوری عراق در سفر اخیر خود به تهران از رهبر معظم انقلاب اسلامی به خاطر حمایت از عراق در مقابله با داعش تشکر و قدردانی کرد.

وی افزود: ما در حمایت از سوریه و حزب الله لبنان ثابت قدم هستیم اما این بحران ها [در منطقه به یکدیگر مرتبط نیستند] طرف دیگر [آمریکا و غرب] از این موضوع ناراحت است زیرا تهران مانع سیطره آمریکا در عراق، سوریه و لبنان است. به نفع ما و ملت های منطقه است که عراق متحد و یکپارچه باشد. وقتی ما از مقاومت لبنان حمایت می کنیم به این دلیل است که این موضوع در عمق اعتقادات ایرانی ها قرار دارد. رژیم صهیونیستی دشمن مشترک همه ما است. اما کنگره آمریکا بر چه اساسی خواهان تجزیه عراق است؟ آنها خواهان جنگ داخلی در لبنان هستند و ما هرگز اجازه این کار را نخواهیم داد همانطور که در برابر تلاش ها برای تجزیه عراق یا هر یک از کشورهای منطقه ایستادگی خواهیم کرد.

مشاور رهبری در امور بین الملل در ادامه گفت: هر گونه رویداد منفی در کشورهای همسایه پیامدهای منفی برای ما خواهد داشت به عنوان مثال اگر عراق تجزیه شود میان دولت های کوچکی که در این کشور تشکیل می شود نزاع و اختلافاتی به وجود می آید که این مسئله بر تمامی منطقه از جمله ما ایرانی ها تاثیر منفی خواهد گذاشت.

علی اکبر ولایتی درباره رابطه ایران و عربستان نیز گفت: ما نمی خواستیم عربستان سعودی به یک کشور متجاوز در منطقه تبدیل شود، تجاوز آنها به یمن بر امنیت ریاض تاثیر منفی خواهد گذاشت ما این موضوع را به عربستان گوشزد کردیم اما آنها به حماقت خود ادامه دادند و آتشی را برافروختند که قادر به خاموش کردن آن نیستند. این جنگ به نفع آنها نیست. این منطقه برای همه ما است و ما با آنچه عربستان در منطقه انجام داد مخالفیم.

وی در ادامه گفتگوی خود ادعاهای مسولان عربستان سعودی درباره تلاش ریاض برای مقابله با نفوذ ایران در یمن را تکذیب و اعلام کرد: حتی یک نظامی ایرانی در خاک یمن حضور ندارد. ولایتی درباره کشتی امدادرسانی ایران که قرار است روز پنجشنبه به سواحل یمن برسد نیز گفت: این کشتی با وجود تهدیدات به مسیر خود ادامه می دهد.

ولایتی درباره توافق هسته ای ایران با غرب نیز گفت: موضوع به این صورت نیست، مذاکرات هسته ای همچنان ادامه دارد. تغییرات جدی در مواضع دو طرف ایجاد نشده است. دیدگاه طرف های ایرانی و آمریکایی تغییر نکرده است و تحولات منطقه نیز حاکی از نزدیکی دیدگاه ها نیست. ما در عراق و سوریه دیدگاه هایی داریم که مشابه طرف آمریکایی نیست، کنگره آمریکا اخیرا حزب الله لبنان را گره تروریستی معرفی کرده و واشنگتن با تجاوز عربستان به یمن موافق است که ما با این مسئله مخالف هستیم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر نمی توان از دستیابی به توافق صحبت کرد به عنوان مثال یکی از موضوعات بازرسی از مراکز نظامی است که رهبر معظم انقلاب با این شرط مخالف هستند و ما هرگز اجازه بازرسی از مراکز نظامی خود را نخواهیم داد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *