کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

افزایش ابهامات درباره موج جدید حذف یارانه‌ نقدی؛

چرا دولت شاخص قطع یارانه را اعلام نمی‌کند؟

29 ارديبهشت 1394 ساعت 8:13

تعدادی از نمایندگان مجلس از قطع یارانه نقدی برخی شهروندان در اردیبهشت‌ماه خبر داده و همزمان از دولت خواسته‌اند شاخص‌های خود را درباره نحوه شناسایی و قطع یارانه نقدی پردرآمدها اعلام عمومی کند.


به گزارش جهان، تعدادی از نمایندگان مجلس از قطع یارانه نقدی برخی شهروندان در اردیبهشت‌ماه خبر داده و همزمان از دولت خواسته‌اند شاخص‌های خود را درباره نحوه شناسایی و قطع یارانه نقدی پردرآمدها اعلام عمومی کند.

پنجاه و یکمین یارانه نقدی شهروندان ایرانی پنجشنبه شب ساعت ۲۴به‌حساب آنان واریز شد و این یارانه از بامداد جمعه قابل برداشت شد. دولت طی ماه‌های اسفند۹۳ و فروردین۹۴ یارانه نقدی تعدادی از شهروندان را قطع کرد که گفته می‌شود شامل حدود ۲۵۰هزار نفر شده است.

انتشار این خبر در فروردین‌ماه امسال بازتاب گسترده‌ای داشت. دولت ابتدا منکر حذف هرگونه یارانه نقدی شهروندان شد اما کمی بعد محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت تأیید کرد که یارانه برخی شهروندان مطابق مجوز‌های قانونی سال گذشته قطع شده است و دولت تاکنون اقدامی برای قطع یارانه نقدی شهروندان مطابق قانون بودجه سال۹۴به‌عمل نیاورده است. در تبصره ۲۰قانون بودجه سال ۹۴دولت ملزم است یارانه نقدی افراد پردرآمد را با توجه به بعد خانوار و محل سکونت و میزان درآمد و... قطع کند.

به گفته نوبخت آیین‌نامه مربوطه به هیأت دولت رفته است و هیأت دولت هم هفته گذشته این موضوع را به شور گذاشت لیکن هنوز راهکار منتهی به نحوه شناسایی و حذف پردرآمدها از چرخه یارانه نقدی مصوب نهایی نشده است.

با این حال قطع یارانه نقدی پردرآمدها براساس مجوز سال‌های گذشته ادامه دارد. در جدیدترین نمونه هم برخی نمایندگان گفته‌اند یارانه نقدی تعدادی از شهروندان قطع شده است. ازجمله دیروز سعید زمانیان دهکردی در جلسه علنی مجلس طی تذکری خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چند شب قبل که یارانه‌ها واریز شد، تعدادی افراد مستضعف و مظلوم که درآمد بالایی ندارند یارانه‌هایشان قطع شده است.

نماینده مردم شهرکرد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: از رئیس‌جمهور خواهشمندم در نوع برخورد و چگونگی حذف یارانه‌ها دقت کند و مشخص کند این اقدام برچه اساسی صورت می‌گیرد.

محمد حسن ابوترابی فرد نایب‌رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را برعهده داشت، در پاسخ به این تذکر ضمن تأیید آن خاطرنشان کرد: باید دقت و توجه لازم در این زمینه از سوی دولت صورت گیرد. محمد رضا پورابراهیمی، نماینده کرمان هم به خبرنگار پارلمانی همشهری گفت که طی یکی‌دو روز اخیر جمعی از شهروندان به بنده مراجعه کرده و گفتند یارانه اردیبهشت آنان قطع شده است.

پورابراهیمی افزود: این افراد خود را با درآمد پایین معرفی کردند که امیدواریم یارانه چنین کسانی قطع نشده باشد. وی گفت: دولت باید در این زمینه شفاف‌سازی‌ کرده و بگوید براساس چه شاخصی یارانه شهروندان را قطع می‌کند. وی گفت اگر دولت بخواهد یارانه شهروندان را به‌گونه‌ای قطع کند که موجب اعتراض و انتقاد شده و در همان حال هم مسئولیت را متوجه مجلس کند، بدون شک مجلس واکنش نشان خواهد داد.

غلامرضا تاجگردون نماینده گچساران هم در گفت‌وگو با همشهری گفت بهترین راه این است دولت شاخص‌ها را اعلام کند تا همه‌‌چیز مشخص شود. وی گفت: دولت هنوز شاخص‌های شناسایی و حذف یارانه پردرآمدها را اعلام نکرده و همین موضوع باعث برخی ابهامات شده است.  محمد قسیم عثمانی و احمد امیرآبادی هم ۲نماینده دیگر مجلس بودند که دیروز در گفت‌وگو با همشهری از دولت خواستند شاخص‌های حذف یارانه نقدی شهروندان را اعلام کند تا پاسخی برای مردم داشته باشند.

مهلت یکماهه برای اعتراض به قطع یارانه نقدی


وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: حذف‌شدگان از دریافت یارانه نقدی در سال‌جاری، درصورت اعتراض می‌توانند از پنجم خردادماه به‌مدت یک‌ماه اعتراض خود را مطرح کنند. در اطلاعیه رسمی این وزارتخانه تأکید شده است: آن دسته از شهروندانی که براساس تبصره ۲۰ قانون بودجه ۱۳۹۴ افراد غیرنیازمند تشخیص داده و یارانه آنها قطع شده است، درصورت اعتراض می‌توانند از تاریخ سه‌شنبه ۵ خرداد ۱۳۹۴ به‌مدت یک‌ماه به آدرس الکترونیکی که اعلام می‌شود، مراجعه و درخواست خود را ثبت کنند. ۱- فرایند بررسی اعتراضات (از ثبت درخواست تا پاسخ) کاملا غیرحضوری صورت خواهد گرفت. ۲- کمیسیون موضوع ماده ۱۰ قانون هدفمندکردن یارانه‌ها اعتراض افراد را بررسی می‌کند و درصورت استحقاق یارانه به‌طور مجدد برقرار خواهد شد.
منبع: همشهری


کد مطلب: 423302

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/423302/چرا-دولت-شاخص-قطع-یارانه-اعلام-نمی-کند

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com