پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

نسخه ابن‌سینا برای درمان عطسه

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۸
کد مطلب: 423142
باز شدن گل‌ها و شكوفه‌های زیبای بهاری برای بعضی‌ها عذاب‌آور است، این افراد كسانی هستند كه با گرده‌افشانی گل‌ها و سبز شدن جوانه‌ها علائم آلرژی سراغ‌شان می‌آید و از عطسه و سرفه‌های پیاپی کلافه می شوند.
به گزارش جهان به نقل از برترین ها، باز شدن گل‌ها و شكوفه‌های زیبای بهاری برای بعضی‌ها عذاب‌آور است. این افراد كسانی هستند كه با گرده‌افشانی گل‌ها و سبز شدن جوانه‌ها علائم آلرژی سراغ‌شان می‌آید و از عطسه و سرفه‌های پیاپی کلافه می شوند. بعضی از پزشكان برای رفع سریع این مشكل داروهای كورتون‌دار تجویز می‌كنند كه عوارض آن سال‌ها بعد نمایان می‌شود. اما جدای از مصرف قرص و شربت‌های رایج، روش دیگری هم برای درمان آلرژی وجود دارد و آن استفاده از توصیه‌های طب سنتی است. دكتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی، به شما می‌گوید كه در طب سنتی چه روش‌هایی برای كاهش آبریزش بینی و آلرژی‌های فصلی وجود دارد و مبتلایان به آلرژی باید چه نكاتی را رعایت كنند.

* سوپ جو بخورید

یكی از غذاهایی كه خوردن آن به بیماران مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود، سوپ جو است. این سوپ را طوری درست كنید كه رقیق باشد و داخل آن پیاز نریزید. می‌توانید كمی هم مرغ به آن اضافه كنید و به عنوان ادویه از زردچوبه كمك بگیرید. افرادی كه خیلی سرفه می‌كنند بهتراست یك قاشق غذاخوری تخم خشخاش را در سوپ‌شان بریزند. در افرادی كه نزله سرد دارند اگر میزان ترشحات زیاد است توصیه می‌شود كه سوپ را به صورت داغ همراه با ادویه‌جات گرم مانند زیره، دارچین و فلفل استفاده كنند اما استفاده از فلفل و ادویه‌جات در نزله گرم تحریك كننده است و توصیه نمی‌شود. در این قبیل بیماران اگر سرفه‌ها زیاد باشند استفاده از شربت آویشن برای رفع این مشكل موثر است. گروهی از مواد غذایی مانند سیر، پیاز، ترب و تربچه برای این بیماران مضر است.

* حریره بادام تهیه كنید

شاید با شنیدن نام این غذا به یاد دوران كودكی بیفتید اما این روزها غذای دوران كودكی یكی از غذاهای مفید برای مبارزه با آلرژی فصلی است. برای تهیه این حریره ۱۰ عدد بادام را خیس كرده و پوست آنها را جدا كنید. سپس داخل مخلوط كن بریزید و یك قاشق غذاخوری عسل را در آب گرم حل كرده، به بادام‌ها اضافه كنید. سپس آن را روی حرارت ملایم قرار داده و هم بزنید تا غلیظ شود. حریره بادام می‌تواند در وعده صبحانه، غذایی مقوی برای كودكان باشد و به رفع آلرژی كمك كند.

* روغن بنفشه بمالید

در نزله گرم به بیماران می‌گوییم صورت یا مخاط بینی را با روغن بنفشه چرب كنند. مالیدن روغن بنفشه به پیشانی یا چكاندن آن در بینی سبب تقویت مخاط‌ها شده و علائم آلرژی را كاهش می‌دهد. در تیپ سرد روغن مرزنجوش می‌تواند كمك‌كننده باشد.

* چرا در فصل بهار دچار آلرژی می‌شویم؟

به‌طور كلی در فصل زمستان تخلیه مواد زائد در بدن كم می‌شود. چون هوا سرد است و افراد كمتر عرق می‌كنند. در واقع عرق كردن راه دفعی بدن ماست. در فصل سرد غذاهای شیرین و چرب بیشتر مصرف می‌شوند و به دلیل سرمای هوا امكان ورزش كردن هم كاهش می‌یابد. بدین ترتیب میزان فعالیت جسمی و تعرق كاهش می‌یابد؛ پس احتباس مواد زائد در بدن رخ می‌دهد؛ یعنی مواد زائد در بدن حبس می‌شوند. در فصل بهار همین كه بدن گرم‌تر می‌شود منتظر است تا از راه عضوی كه ضعیف‌تر شده، مواد زائد را به بیرون هدایت كند.

این در حالی است كه مشكل ضعف در ناحیه سر وجود دارد چون این روزها بستن نسبت به زمان‌های قدیم كمتر به چشم می‌خورد و افراد به ندرت كلاه سرشان می‌گذارند. در نتیجه ضعف سر و سینوس‌ها پیش می‌آید و باعث می‌شود كه با تحریك گرده‌های گل یا عوامل آلرژی زا، بدن از ناحیه سر مواد زائد را بیرون بفرستد كه به صورت آبریزش بینی شدید دیده می‌شود. البته بعضی از افراد هم كهیر می‌زنند كه ناشی از همین مشكل است.

* از آب سیب غافل نشوید

یكی از نوشیدنی‌های خوب برای مبتلایان به آلرژی آب سیب است كه می‌تواند میان وعده بهاری خوبی باشد. كاهو سكنجبین هم در تسكین آلرژی تاثیر دارد.

* بخوردرمانی كنید

در آلرژی‌هایی كه به شكل سرد است به افراد توصیه می‌كنیم زیر پتو یا پارچه بروند و با كمك بخور آب جوش، ترشحات را رقیق كنند. بخور تخم گشنیز هم برای این افراد مفید است.

* روزه بهاری

به این قبیل بیماران توصیه می‌شود مصرف غذاهای چرب و انرژی زا مانند گوشت، شیرینی‌جات و غذاهای سرخ شده را به حداقل برسانند. از سوی دیگر به این بیماران گفته می‌شود كه در بهار روزه بگیرند و گرسنگی بكشند. شاید در ابتدا عوارض بیماری بیشتر شود ولی اگر با دارودرمانی همراه باشد، به علاج كامل تبدیل می‌شود. البته بعضی از افراد نمی‌توانند گرسنگی را تحمل كنند؛ بنابراین به آنها گفته می‌شود غذاهایی بخورند كه به اصطلاح به آنها «مزوره» می‌گویند.

این غذاها شكم را به نوعی فریب می‌دهند و آن را پر می‌كنند، اما در واقع انرژی و قوت زیادی ندارند. مصرف بعضی از سبزیجات مانند كلم بروكلی، كاهو، حبوبات، عدس، نخود، لوبیا و به‌طور كلی غذاهای فیبر‌دار به افراد مبتلا به آلرژی توصیه می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *