جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۱

جنگ با ایران چقدر جدی است؟

دوشنبه ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۴۳
کد مطلب: 423135
وزير دفاع سابق آمريکا در گفتگو با شبکه‌ سی بی اس اعلام کرد: گزينه‌ جايگزين نرسیدن به توافق هسته ای با ايران، جنگ نيست.
جنگ با ایران چقدر جدی است؟
به گزارش جهان به نقل از باشگاه خبرنگاران، رابرت گيتس در گفتگو با شبکه سي بي اس آمريکا درباره ي نگراني هاي خود از مذاکرات هسته‌اي ايران گفت: نخستين نگراني من به زمان برداشته شدن تحريم ها مربوط مي‌شود.

پرسش اين است که آيا همه تحريم ها بلافاصله برداشته خواهند شد، يا اينکه تحريم ها به مرور زمان و به صورت مرحله اي براساس عملکرد ایران برداشته خواهند شد؟

وي همچنین افزود: موضوع دوم راستي آزمايي است.

تا زماني که بازرسي‌ها در همه تاسيسات ایران از جمله تاسيسات نظامي این کشور انجام نشود، پتانسيل زيادي براي تقلب وجود دارد.

سومين موضوع اين است که اين ايده که بتوانيم خيلي سريع تحريم‌ها را دوباره برقرار کنيم يعني پس از برداشته شدن تحریم ها توانایی اعمال دوباره آنها را داشته باشيم يک ايده ي بسيار غير واقع بينانه است.

وي در ادامه افزود: به نظر من دنبال کردن توافقنامه مبتني بر اميد رئيس جمهور آمريکا به اين مسئله است که در يک دوره زماني ده ساله پس از برداشته شدن تحريم‌ها و تبديل شدن ايراني‌ها به يک سهامدار سازنده در جامعه بين‌المللي و رشد دوباره ي اقتصاد آنها ،آنها ايدئولوژي خود را کنار مي‌گذارند و به مداخله در منطقه پایان می‌دهند.

به نظر من اين اميد بسيار غير واقع بينانه است.

مجري شبکه سي بي اس پرسيد: اگر ما نتوانيم به توافق دست يابيم گزينه جايگزين چه خواهد بود؟

وزير دفاع سابق آمريکا در پاسخ گفت : فکر نمي‌کنم گزينه جايگزين جنگ باشد.

يک گزينه اين است که توافق بهتري بدست آيد.

به نظر من احتمالا دوباره به سراغ تحریم‌ها خواهیم رفت.

توافقنامه‌اي باید با این کشور منعقد شود که به همپيمانان ما اطمينان بدهد يا اينکه دست کم آنها را خيلي نترساند.

اگر آنها (ايراني‌ها) بخواهند پاي ميز مذاکره باز نگردند و به جاي آن به سرعت به سمت سلاح هسته‌اي حرکت کنند در اين صورت حدس مي‌زنم که اين اقدام آنها نشان خواهد داد که آنها در همه اين مدت قصد داشتند چنين کاري کنند هر چند که اظهار کردند هيچ علاقه‌اي به سلاح هسته‌اي ندارند. به نظر من پتانسيل دستيابي به يک توافق بهتر وجود دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *