پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

جهانگیری:دولت را کوچک می کنیم

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۷
کد مطلب: 422398
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه ۸۰ درصد درآمد کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود، گفت: باید برای رسیدن به شرایط مطلوب و شکوفایی اقتصادی دولت را کوچک کنیم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، اسحاق جهانگیری، شامگاه سه شنبه در جلسه شورای اداری استان یزد با اشاره به اینکه سال گذشته در چنین زمانی نفت ایران بشکه ای ۱۰۵ دلار به فروش می رفت اما اکنون ۵۵ دلار و قبل از تحریم ها روزانه بالای دو میلیون بشکه نفت صادر می کردیم اما اکنون به دلیل تحریم ها روزی یک میلیون بشکه نفت صادر می کنیم، اظهار داشت: ما در چنین شرایطی باید کشور را اداره کرده و به شکوفایی و رشد اقتصادی برسانیم.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی برای اینکه اتکای خود را به نفت کم کنیم و برای اینکه اقتصاد کشور را شکوفا کنیم، باید از تولید داخلی حمایت کنیم و لازمه این امر این است که موانع پیش روی تولید را برداریم.

جهانگیری تاکید کرد: مدیری که نمی تواند مدیریت کرده و موانع پیش روی صنعت و تولید را برطرف کند، به درد مدیریت نمی خورد ضمن اینکه در شرایطی که امسال، صادرات اولویت اقتصادی دولت است، اگر مدیری نتواند صادرات را تسریع و تسهیل کند، به درد مدیریت نخواهد خورد.

مدیران برای رسیدگی به اولویت های اقتصادی به شکل جدی وقت بگذارند

وی تصریح کرد: برای رسیدگی به اولویت های اقتصادی، مدیران باید به شکل جدی وقت بگذارند زیرا امسال از نظر بودجه ای شرایط دشوارتری نسبت به سال گذشته داریم اما در عین حال نیز می خواهیم از نظر اقتصادی به رشد بیشتری دست پیدا کنیم.

جهانگیری یکی از معضلات پیش رو را منابع وصولی از محل هدفمندی یارانه ها دانست و گفت: امسال نیز سال بسیار سختی در این زمینه داریم زیرا تقریبا منابع وصولی ما از هدفمندی یارانه ها، ۳۲ هزار میلیارد تومان است در حالی که اقداماتی که باید از محل این درآمد برداشت و هزینه شود، ۵۴ هزار میلیارد تومان است.

وی تصریح کرد: دو مورد را نیز نمی توانیم حذف کنیم، یکی پرداخت نقدی یارانه ها و دیگری طرح تحول نظام سلامت و متاسفانه می بینیم اکنون کشور در شرایطی قرار گرفته که به نظر می رسد می شد اقدامی کرد که کشور به چنین روزی نیفتد اما گاهی احساس می کنیم عامدانه کشور را درگیر مشکلاتی که کردند که نتواند از آن بیرون بیاید.

جهانگیری خاطرنشان کرد: در این شرایط باید تصمیمات جدی و دقیقی بگیریم و دولت برای عبور از این مشکلات نیاز به همدلی مردم، بخش خصوصی، صنعتگران و تولیدکنندگان دارد.

۸۰ درصد درآمدهای کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود


وی یادآور شد: برای اینکه بخشی از بحران های دولت را نیز کم کنیم، تصمیم گرفته شده که دولت کوچک شود زیرا اکنون ۸۰ درصد درآمدهای کشور صرف هزینه های جاری دولت می شود به همین دلیل باید در زمینه نظام اداری کشور یک کار جدی انجام دهیم.

معاون اول رئیس جمهور خاطرنشان کرد: اکنون نقشه اصلاح نظام اداری در دولت تصویب و وظایف دستگاه ها ابلاغ شده و دستگاه ها باید برای تحقق این برنامه هر یک اقدامی انجام دهند تا دولت چالاک، چابک و سبک شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه یزد از استانهای بسیار خوب و دارای نیروی انسانی خلاق و سختکوش، دانشگاه های معتبر و مردم با دیانت است، افزود: نمایندگان یزد نیز از هر خط و جناحی هستند، انصافا نجیبند و دولت همواره از حمایت های آنها بهره مند بوده است.

۱۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برای انتقال آب به یزد برداشت می کنیم


جهانگیری تاکید کرد: آب حتما باید به یزد منتقل شود حتی از خلیج فارس و عمان و باید به مرکز ایران آب تزریق کنیم و این اولین تصمیم دولت خواند بود و برای این مهم ۱۰ میلیارد دلار از صندوق ذخیره ارزی برداشت خواهیم کرد که رهبری نیز با این موضوع موافقت کرده اند.

وی با بیان اینکه یزدیها انسانهای سختکوش، آینده نگر و بلندپروازی هستند، افزود: اگر همه مردم ایران مانند مردم یزد بودند، در کشور دچار تحول عظیمی می شدیم.

جهانگیری ادامه داد: موضوعات راه آهن و راه و جاده، محیط زیست، صنعت، توازن منطقه ای و ... نیز در قالب کارگروه هایی در سطح استانی بررسی و برطرف خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *