جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰

همه چیز درباره جشنواره کن

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۵۸
کد مطلب: 422292
در حالی شصت و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن فردا شب با نمایش فیلم فرانسوی «سرت را بالا نگه دار» افتتاح می‌شود که جشن تولد اورسون ولز خالق «همشهری کین»،صدسالگی نخل طلا و یادمان پیرترین فیلمساز جهان از جمله مهترین برنامه‌های این رویداد سینمایی است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، شصت‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم کن فردا شب با نمایش فیلم «سرت را بالا نگه‌دار» ساخته‌ی «امانوئل برکوت» کارگردان فرانسوی آغاز به کار خواهد کرد.

در این فیلم کاترین دنو، «بنوت ماگیمل»، «سارا فراستیر» و «رود پارادوت» ایفای نقش کرده‌اند و قرار است این فیلم همزمان با نمایش در افتتاحیه کن در سینماهای فرانسه نیز اکران شود.

داستان فیلم «سرت را بالا نگه دار» درباره یک نوجوان بزهکار به نام «مالونی» است که یک مددکار اجتماعی از کودکی تا بزرگسالی تمام تلاش خود را برای هدایت او به کار می‌برد.

این اولین باری است که جشنواره با نمایش فیلمی از فیلمساز زن افتتاح می‌شود.

پوستر جشنواره امسال به احترام صدمین سال تولد «اینگرید برگمن»،بازیگر موفق سینمای کلاسیک، به او اختصاص یافته است.

همچنین به همین مناسبت قرار است در جشنواره امسال مستند «اینگرید برگمن، از زبان خودش» به کارگردانی «استیگ بیورکمن» در بخش آثار کلاسیک جشنواره به نمایش درآید.

«اینگرید برگمن» از چهره‌های سرشناس هالیوود بود که سابقه همکاری با کارگردانان نامداری چون «آلفرد هیچکاک»، «روبرتو روسلینی»، «سیدنی لومت»، «ژن رنوار»، «ویکتور فلمینگ» و «اینگمار برگمن» را داشت و در مقابلِ بازیگران معروفی چون «گری گوری‌پک» و «همفری بوگارت» قرار گرفت.

«برگمن»در سال ۱۹۸۲ در سن ۶۷ سالگی درگذشت وی در سال ۱۹۷۳ ریاست هیأت داوران جشنواره کن را برعهده داشت.

«برگمن» پس از «کاترین هپبورن»، با چهار جایزه اسکار رکورددار جوایز اسکار بخش بهترین بازیگر سال است.


«ناهید» تنها نماینده سینمای ایران در کن ۲۰۱۵


سینمای ایران در بخش مسابقه جشنواره امسال سهمی نداشته و تنها با یک نماینده رسمی در بخش نوعی نگاه حضور خواهد داشت؛ فیلم «ناهید» ساخته «آیدا پناهنده» داستان زندگی زنی به نام «ناهید» است که تمام تلاش خود را می‌کند تا به زندگی‌اش سر و سامان دهد. در این فیلم بازیگران مطرحی چون «ساره بیات»، «پژمان بازغی» و «نوید محمدزاده» ایفای نقش کرده‌اند.

فیلم‌های بخش مسابقه را چه کسانی داوری می‌کنند؟


ریاست هیأت داوران جشنواره امسال کن را «برادران کوئن» دارند، این اولین بار در تاریخچه جشنواره کن است که ریاست این هیأت را دو نفر به طور همزمان به عهده دارند.

علاوه بر برادران کوئن، «سی‌ینا میلر»، «گیلرمو دل‌تورو»، «سوفی مارسو»، «رسی دی پالما»، «جیک جیلنهال»، «خاویر دولان» و «روکیا تائوره» داوری فیلم‌های بخش مسابقه جشنواره امسال کن را به عهده دارند.

حضور چهار داور زن در میان داوران امسال علاوه بر افتتاح جشنواره با فیلمی از یک فیلمساز زن، از جمله اتفاقات خوب جشنواره امسال محسوب می‌شود.

ریاست هیأت داوران بخش نوعی نگاه را نیز «ایزابلا روسلینی»، دختر «اینگرید برگمن» به عهده خواهد داشت.

*جشن صدسالگی خالق «همشهری کین» در حاشیه کن


جشنواره امسال کن مصادف است با صدمین سالگرد تولد «اورسن ولز»، کارگردان نامدار تاریخ سینما. به همین مناسبت برگزارکنندگان جشنواره با نمایش نسخه بازسازی شده سه فیلم «همشهری کین» و «بانویی از شانگهای» به کارگردانی «اورسن ولز» و «مرد سوم» به کارگردانی «کارول رید» و با بازی «اورسن ولز»، از او تقدیر خواهند کرد.

همچنین به همین مناسبت، در بخش کلاسیک دو مستند درباره «اورسن ولز»، با عناوین «کالبدشکافی یک اسطوره» به کارگردانی «الیزابت کاپنیست» و «این اورسن ولز است» از «کلارا» و «جولیا کاپربرگ» به نمایش درخواهد آمد.

«اورسن ولز» در سال ۱۹۵۲ جایزه بزرگ جشنواره کن را برای «اتللو» دریافت کرد. در سال ۱۹۵۹ بهترین بازیگر کن شد و در سال ۱۹۶۶ جایزه بیستمین سال تاسیس جشنواره کن و جایزه بزرگ دستاورد فنی این جشنواره را کسب کرد.

وی همچنین برنده یک شیر طلای افتخاری جشنواره ونیز و یک جایزه اسکار افتخاری نیز هست.

*نخل طلا صدساله شد


اولین بار در سال ۱۹۵۴ «سوزان لازون» جواهرساز پاریسی پیشنهاد استفاده از برگ نخل که سمبل شهر کن و جشنواره فیلم کن شده بود را به‌عنوان جایزه داد که در نهایت از سال ۱۹۵۵ جایزه نخل طلا جایگزین جایزه بزرگ این جشنواره شد.

اکنون یک قرن از آن‌موقع می‌گذرد و برگزارکنندگان شصت و هشتمین جشنواره فیلم کن به همین مناسبت ویژه برنامه‌ای تدارک داده‌اند.

در این برنامه مستندی با عنوان «افسانه نخل‌های طلایی» از «الکسی ولیر» به نمایش گذاشته خواهد شد.

*برگزاری یادمان پیرترین فیلمساز جهان


امسال به بهانه درگذشت «مانوئل دی اولیرا»،پیرترین فیلمساز جهان مراسم یادمان وی، یکی از بخش‌های جنبی جشنواره کن امسال خواهد بود.

«الیویرا» دو شیر طلای جشنواره فیلم ونیز و نخل طلای افتخاری جشنواره کن را در کارنامه‌اش داشت و مهمترین فیلم‌هایش را پس از ۷۵ سالگی‌اش ساخت. «اصول نامشخص» و «کفش راحتی اطلس» فیلم‌های این کارگردان پرتغالی است.او به اقتباس ادبی نیز علاقه وافری داشت. اقتباسی متفاوت از «مادام بواری» از جمله تجربیات او در این زمینه بود.

این کارگردان ۱۰۶ ساله پرتغالی ماه گذشته درگذشت، وی تا آخرین ماه‌های زندگی خود در حال ساخت فیلم بود و علی‌رغم کهولت سن برای چند پروژه آینده خود نیز برنامه‌ریزی کرده بود.

* فیلم‌های شرکت کننده در بخش مسابقه جشنواره امسال کدامند؟


فهرست کامل فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره فیلم امسال عبارتند از:

«دیپان» ساخته «ژاک اودیار»، «یک مرد ساده» ساخته «استفان بریز»، «مارگریت و ژولین» ساخته «والری دونزلی»، «حکایت حکایت‌ها» ساخته «ماتئو گارونه»، «کارول» ساخته «تاد هینز»، «آدمکش» ساخته «هو شیائو شین»، «کوه‌ها هم جدا می شوند» ساخته «جیا ژانگ‌که»، «خواهر کوچک ما» ساخته «هیروکازو کوره‌اِدا»، «خرچنگ» ساخته «یورگوس لانتیموس»، «پادشاه من» ساخته «مایوِن»، «مادرم» ساخته «نانی مورتی»، «پسر سائول» ساخته «لازلو نمِس»، «جوانی» ساخته «پائولو سورنتینو»، «پرصداتر از بمب‌ها» ساخته «یواخیم تری‌یر»، «دریای درختان» ساخته «گاس ون سنت»، «قاتل قراردادی» ساخته «دنی ویلنو»، ««مزمن» ساخته «میشل فرانکو» و «دره عشق» ساخته «گیوم نیکلو».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *