پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۰

روایت یک شاعر از کارمندان حقوق‌بگیر شعر!

سه شنبه ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب: 422236
فاضل نظری می‌گوید: روزگار انتساب شعر امروز به سبک قدیمی گذشته است این کار، کار کارمندی است و البته کارمند حقوق‌بگیر در حوزه ادبیات کم نداریم.
به گزارش جهان به نقل از مهر، مراسم رونمایی از مجموعه غزل‌های سجاد سامانی با عنوان ایما عصر دیروز با حضور فاضل نظری در شبستان نمایشگاه کتاب در حالی برگزار شد که هجوم مشتاقان و علاقه‌مندان به نظری تا ساعتی وی را خارج از محل برگزاری مراسم روی پا نگاه داشت تا ضمن پاسخ به ابراز علاقه آنها به امضای کتاب‌هایش بپردازد.

وی در ادامه پس از حضور در این نشست با اشاره به این حضور گفت: آنچه که هست لطف خداست و مهربانی او در حق این بنده کمترین و البته توجه به شعر پس از انقلاب اسلامی را می‌رساند.

وی ادامه داد: به نظر من اوضاع عمومی شعر تغییر کرده است و همین شور و شوق جوانان نشان‌دهنده آن است؛ من هم امیدوارم بتوانم در سال آینده مجموعه شعر تازه‌ام را با عنوان خط به این جوانان ارائه کنم.

نظری با اشاره به مجموعه ایما گفت: من خیلی اهل مطالعه شعر جوان کشور نیستم چون باید چندصد بیت و گاهی چندصدهزار صفحه شعر بخوانم تا بتوانم یک بیت یا یک شعر خوب پیدا کنم. شعر بیشتر از زبان مردم به من می‌رسد یعنی شعرهایی که مردم خوانده‌اند و پسندیده‌اند و زمزمه می‌کنند از زبان خودشان به گوشم می‌رسد و از جمله این اشعار شعرهای سجاد سامانی است.

این شاعر ادامه داد: به نظرم هنوز زود است که بخواهیم راجع به اشعار این جوان اظهار نظر کنیم، شعر او همانند رودخانه‌ای است که دریای پیش رویش معلوم نیست اما با امیدواری به پیش می‌رود. فعلا می‌شود رگه‌هایی از سبک هندی و نیز شعر عراقی را در آن دید اما قضاوت درباره آن زود است.

شاعر مجموعه شعر ضد ادامه داد: ویژگی سبکی شعر کلاسیک بعد از انقلاب این است که از همه سبک‌های ادبی گذشته و همه اقوام بهره می‌برد شعر بعد از انقلاب توجه‌اش همزمان به معنی و حرف است و من پشت آن آدم‌هایی صبور و حساس به کلمه می‌یابم که از همه دریاها کوزه‌ای را برداشتند.

نظری در ادامه اظهار داشت: روزگار انتساب شعر امروز به سبک قدیمی گذشته است این کار، کار کارمندی است و البته کارمند حقوق‌بگیر در حوزه ادبیات کم نداریم. در مورد منتقدیم و جشنواره‌ها هم می‌توانم بگویم خدمت و خیانت را توامان با هم دارند. در دانشکده‌های ما نیز متاسفانه هنوز این باور وجود ندارد که بعد از انقلاب اتفاق دیگری در حوزه شعر افتاده است به همین خاطر فکر می‌کنم که نباید چندان به فکر نام‌گذاری جریان شعر معاصر باشیم. اما با این حال معتقدم حتما باید به شعر گذشته چشم داشت و به آن توجه کرد با این حال این حرف من به معنای آن نیست که از شعر معاصر چشم بپوشیم به عنوان یک مخاطب باید آن را بخوانیم و لذت عناصر زیبایی‌شناسانه آن را درک کنیم شاعر هم در این میان کسی است که باید لایه‌های پنهان را در شعرش ظاهر کند تا همه بتوانند به تناسب سطح و درک خود از آن استفاده کنند.

نظری تصریح کرد: اینکه این روزها کتاب شعر جوانان زیاد چاپ می‌شود خبر خوبی است این کار درها را گشوده می‌کند امید دارم که شاعران جوان در کنار هم با لذت بردن از این آثار آتش جریان شعر معاصر را گرم کنند تا عزیزان نسل آینده نیز از این گنج بیشتر بهره ببرند.

سجاد رحمانی شاعر این مجموعه نیز در این مراسم در سخنانی گفت: من در شعر سعی می‌کنم نگاهم تنها به ادبیات باشد اما شاعر همیشه به یک سبک و سیاق نیست به باور من شاعر باید همیشه خودش باشد و زبان خودش را داشته باشد و حرفی را بزند که به آن اعتقاد دارد.

به گفته رحمانی اشعار این مجموعه شعرهایی هستند که وی در فاصله ۱۷ تا ۲۲ سالگی سروده است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *