جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

دلایل ایران‌هراسی از نگاه روزنامه روسی

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۰۲
کد مطلب: 422039
روزنامه روسی «وزگلاد» با اشاره به انتشار خبر موافقت مسکو با فروش سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران، نوشته است با وجود آنکه تهدید از جانب تهران برای کشورهای منطقه وجود ندارد، اما آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد هراس نسبت به ایران، سامانه‌های موشکی خود را در منطقه مستقر کند.
دلایل ایران‌هراسی از نگاه روزنامه روسی
به گزارش جهان به نقل از فارس، روزنامه روسی «وزگلاد» با اشاره به انتشار خبر موافقت مسکو با فروش سامانه دفاعی اس-۳۰۰ به ایران، نوشته است با وجود آنکه تهدید از جانب تهران برای کشورهای منطقه وجود ندارد، اما آمریکا تلاش می‌کند با ایجاد هراس نسبت به ایران، سامانه‌های موشکی خود را در منطقه مستقر کند.

 «میخائیل موشکین» کارشناس برجسته روس در مسائل بین‌الملل در مصاحبه اختصاصی با روزنامه «وزگلاد» یادآور شد که باراک اوباما مصر است که عربستان و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس، سیستم دفاع موشکی برای «دفاع از تهدید موشکی ایران» ایجاد کنند.

کارشناسان معتقدند که غرب از موضوع عرضه سامانه موشکی اس-۳۰۰ روسیه به ایران برای ارعاب پادشاهان عرب سوءاستفاده می‌کند.

موشکین با بیان اینکه اوباما برای استقرار سپر دفاع موشکی، فروش تسلیحات جدید و همچنین انجام تمرین‌های مشترک را به کشورهای عربی پیشنهاد می‌کند، افزود: «کاخ سفید می‌خواهد بدین طریق به متحدانش در خلیج‌فارس که از برنامه هسته‌ای ایران مضطرب هستند اطمینان دهد که آمریکا آن‌ها را رها نمی‌کند.

اوباما ازیک‌طرف تحت‌فشار است که تبادل با ایران ممکن است روابط آمریکا را با متحدان خود در خلیج‌فارس دچار مشکل کند، از طرف دیگر تعهدات جدید در زمینه امنیت متحدان، تبدیل به بار سنگینی برای آمریکا خواهد شد.

با این‌حال، توافق همه‌جانبه امنیتی اوباما با عربستان سعودی و دیگر کشورهای حوزه خلیج‌فارس قابل‌حل نیست، چراکه این اقدام از یک‌سو حمایت حزب جمهوری‌خواه مجلس سنای آمریکا را می‌طلبد و از دیگر سو، نارضایتی اسرائیل را به همراه دارد».

کارشناس روس به نقل از خبرگزاری «رویترز» یادآور می‌شود که در هفته آینده در روزهای ۱۳ و ۱۴ می (برابر با ۲۳ و ۲۴ اردیبهشت ماه) اوباما میزبان سران شورای همکاری کشورهای عرب خلیج‌فارس خواهد بود.

نشست اوباما با رهبران عربستان سعودی، بحرین، کویت، عمان، قطر و امارات متحده عربی در دو مرحله در «کمپ دیوید» محل اقامت اوباما در ایالت مریلند برگزار خواهد شد.

میخائیل موشکین به نقل از روزنامه «وال استریت ژورنال» در ادامه می‌گوید: «فرانسوا اولاند رئیس‌جمهور فرانسه در آستانه سفر رهبران عرب به آمریکا در دوشنبه ۴ می، در ریاض مخالفت خود را برنامه هسته‌ای ایران اعلام کرد و خاطرنشان کرد که ایران نباید سلاح هسته‌ای در اختیار داشته باشد به همین دلیل لغو تحریم‌های ایران باید به تدریج صورت گیرد».

فرانسوا اولاند اولین رهبر غربی است که از زمان تأسیس شورای همکاری کشورهای خلیج‌فارس در سال ۱۹۸۱ میلادی به این سازمان دعوت‌شده است.

اولاند در کشورهای عربی بازی تجاری مخصوص به خود را دارد.

وی در جریان سفر خود به قطر، قرارداد فروش ۲۴ جنگنده «رافائل» را به مبلغ ۶.۳ میلیارد یورو با این کشور امضاء کرد.

علاوه بر این، به گفته «لوران فابیوس» وزیر امور خارجه فرانسه، در حال حاضر فرانسه و عربستان بر روی تعدادی از پروژه‌های اقتصادی به ارزش ده‌ها میلیارد یورو مذاکره می‌کنند.

خبرگزاری «رویترز» یادآور می‌شود که کشورهای عرب خلیج‌فارس سامانه دفاع ضد موشکی «پاتریوت» ساخت شرکت «ریتون» و سامانه دفاع ضد موشکی «تاد» ساخت شرکت «لاکهید مارتین» را از ایالات‌متحده آمریکا خریداری کردند.

لازم به ذکر است که موفقیت‌های ایران و گروه موسوم به ۱+۵ این امکان را برای روسیه فراهم کرده است تا همکاری نظامی را با ایران از سر گیرد.

۱۳ آوریل ولادیمیر پوتین دستور لغو ممنوعیت صادرات موشک‌های «اس-۳۰۰» را به ایران صادر کرده است.

در پی این امر، «دمیتری پیسکوف» دبیر مطبوعاتی رئیس‌جمهوری روسیه نیز اذعان کرد که عرضه موشک‌های «اس-۳۰۰» به ایران ممکن است در هر زمان آغاز شود.

کارشناس برجسته روس در ادامه می‌گوید: «اوباما به‌احتمال‌زیاد متحدان عربی خود را برای استفرار سپر دفاع موشکی علیه ایران تحت‌فشار قرار خواهد داد.

شکست عربستان در یمن نشان‌دهنده ضعف نظامی کشورهای عربی است و این بیش‌ازپیش کاخ سفید را نگران می‌کند.

ازاین‌رو در آستانه دیدار اوباما با سران عرب، واشنگتن تصمیم گرفت جنگنده‌های بمب‌افکن «اف-۳۵» را زودتر از موعد مقرر به اسرائیل تحویل دهد.

آمریکا با داشتن پایگاه هوایی در بحرین و پایگاه نیروی دریایی در قطر خود را پادشاه واقعی خلیج‌فارس می‌داند. درواقع هدف اصلی آمریکا در خلیج‌فارس، وابسته کردن دائمی کشورهای عربی به تجهیزات نظامی آمریکایی است.

واشنگتن قصد دارد توان نظامی خود را در قالب سپرهای دفاع موشکی با پول‌های هنگفت کشورهای عربی در منطقه خاورمیانه به نمایش بگذارد».

«ایگور کوروتچینکو» کارشناس مسائل نظامی و سردبیر نشریه «دفاع ملی» روسیه می‌گوید: «تصمیم روسیه مبنی بر عرضه موشک‌های اس-۳۰۰ به ایران و برنامه‌های آمریکا برای استقرار سپر دفاع موشکی در خلیج‌فارس هیچ ارتباطی با یکدیگر ندارند.»

کوروتچنیکو در ادامه می‌گوید: «هیچ‌گونه تهدید موشکی از سوی ایران وجود ندارد.

این چیزی بیش از حدس و گمان نیست، بلکه بهانه‌ای برای استقرار سیستم چندلایه دفاع موشکی آمریکا است.

ما شاهد سپر دفاع موشکی آمریکا در اروپا و در منطقه آسیا و اقیانوسیه هستیم، چراکه آمریکا از مدت‌ها پیش جای پای خود را در خاورمیانه محکم کرده است».
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


ناهید
همتون سر تا پا یه کرباسید..فرانسه و روسیه و امریکا نداره سگ زرد برادر شغاله