شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۶
۲

مشاور ارشد روحانی: رانت‌های ارزی از دهه ۷۰ شروع شد

دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۲۸
کد مطلب: 422038
مشاور ارشد رئیس‌جمهور گفت رانت‌های ارزی از دهه ۷۰ شروع شد.
مشاور ارشد روحانی: رانت‌های ارزی از دهه ۷۰ شروع شد
به گزارش جهان به نقل از ایلنا، اکبر ترکان در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران و در همایش موسوم به «منوهای گمشده» اظهار داشت: دولت‌ها تلاش می‌کنند ارز را نگه دارند تا اقتصاد با تورم مواجه نشود، همین‌جاست که رانت‌ها آغاز می‌شود. هرگاه درآمد ارزی‌ ما زیاد بوده و آن را به اقتصاد کشور تزریق کردیم، موجب فسادی شده که این فساد ناشی از چند نرخی شدن ارز بوده است.

وی گفت: دهه ۷۰ ما سه نرخ ارز داشتیم؛ چند نرخی بودن ارزی باعث می‌شود برخی به تخصیص ارز اقدام کنند، اما سوال این است که یک فرد چقدر توانایی دارد بدون لغزش تا آخر راه به حرکت خود ادامه دهد؟ به نظر من اگر فیل هم باشد، در این بین به زانو در می‌آید.

مشاور رئیس‌جمهور تاکید کرد: برخی می‌گویند ورود کالایی ممنوع است؛ مگر اینکه مجوز بدهند. همین صحبت باعث شده قلم کارمند ارزش میلیاردی به خود بگیرد. افراد کمی هستند که در این بین نمی‌لغزند. هر کجا رانتی تعبیه شود، نمی‌توان گفت فرد رانت‌جو مشکل داشته است. به هر حال افراد به دنبال منافع خود هستند، فردی که این رانت را ایجاد کرده، مقصر است.

به نوشته کیهان، اشاره ترکان به دهه ۷۰، اشاره به دوره مدیریت دولت‌های سازندگی و اصلاحات است که خود وی نیز جزو وزرای دولت بوده است.

بابک زنجانی از متهمان مفاسد اقتصادی سی‌ام شهریور ۱۳۹۲ در مصاحبه با نشریه زنجیره‌ای آسمان (وابسته به کارگزاران) به نحوه استفاده از امتیازها و پولدار شدن خود از ۲۰ سال پیش (۷۲-۷۳) اشاره کرد. او گفته بود «زمانی که در پادگان ولی‌عصر تهران سرباز بودم، آقای هاشمی رفسنجانی برای بازدید به آنجا آمدند، گفتند تعدادی سرباز برای ریاست‌جمهوری، بانک مرکزی و جاهای مختلف انتخاب کنند. وقتی به عنوان سرباز به بانک مرکزی رفتم گفتند شما باید به عنوان راننده، آقای نوربخش را جا به جا کنید. حدود ۵ ماه از سربازی‌ام مانده بود. من در دفتر آقای نوربخش کار ثبت نامه‌ها را انجام می‌دادم، بعد هم رانندگی آقای نوربخش را می‌کردم. بعد از خدمت... آقای نوربخش ۴-۵ جا را انتخاب کرده بود و برای کنترل بازار به آنها دلار می‌داد تا در بازار پخش کنند. دلار ۳۰۰ تومان بود و همه می‌گفتند دلار می‌خواهد هزار تومان شود. مردم می‌رفتند شب تا صبح در صف بانک‌ها می‌خوابیدند تا دلار بگیرند و در بازار بفروشند. آقای نوربخش به من گفت شما هم بیا در این مجموعه‌هایی که دارند دلار تزریق می‌کنند و ۴ یا ۵ نفر بودند، کار کن.

اولین روز ۱۷ میلیون دلار ارز در بازار توزیع کردم و اولین کارمزد من هم ۱۷ میلیون تومان ] ۲دهه پیش [بود. با آن پول هم یک دفتر در میرداماد ]خیابانی که بانک مرکزی نیز همان‌جاست[ خریدم. هر روز دلار می‌گرفتم و در بازار می‌فروختم. (درباره عکس با هاشمی و خاتمی و روحانی) من پیش این آقایان رفتم تا جایزه بگیرم... تا حالا سه چهار بار آقای هاشمی را از نزدیک دیده‌ام. بعد از انتخابات خدمت ایشان رفتم و توضیحی درباره کارهایم به ایشان دادم. بیشتر از ۸ سال است که عکس ایشان در اتاقم هست.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


جناب ترکان!
چهره در هم مکش و ناز بکن خنده نما!
تا که گل از گل رویت شکفد مثل بهار!
از آبگوشت بزباش چه خبر؟