جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۶
۴

بایکوت پیروزی‌های بزرگ «نبرد قلمون» در ماشین جنگی رسانه‌ای و جعل خبر عربی و غربی

يکشنبه ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب: 421960
تقارن پیروزی های قلمون با آغاز مذاکرات فراگیر در ژنو که به ابتکار استفان دی میستورا آغاز شده ، موقعیت سیاسی دولت سوریه را تقویت و قدرت چانه زنی آن را افزایش می دهد.
بایکوت پیروزی‌های بزرگ «نبرد قلمون» در ماشین جنگی رسانه‌ای و جعل خبر عربی و غربی
به گزارش جهان، بررسی تحولات میدانی سوریه نشان می دهد که نه تنها ارتش سوریه به پاتک نظامی برای بازپس گیری برخی از مناطق اشغال شده در حومه ادلب دست زده و به پیشروی های ارزنده‌ای در جسر الشغور دست یافته است بلکه با کمک حزب الله موفق شده است بخش های وسیع دیگری از منطقه استراتژیک قلمون واقع در مرز لبنان را از زیر اشغال تکفیری های تحت حمایت عربستان و قطر آزاد کند. این پیروزی ها جدا از ارزش و اهمیت نظامی از اهمیت سیاسی نیز برخوردار است که در زیر به بخشی از آنها پرداخته می شود .

نمایی از پیروزی های مشترک ارتش سوریه و حزب الله در قلمون

ارتش سوریه و مقاومت پس از عملیات برق آسایی توانستند بخش‌های زیادی از تپه ها و مواضع نظامی را که پایگاه گروههای تکفیری بود به تصرف خود در آورند. پیشروهای جدید پس از مدتها عملیات پیگیری و ردیابی دقیق مواضع و تحرکات گروههای تکفیری به دست آمده است.حمله هماهنگ در لحظه مناسب از دو سمت لبنان و سوریه آغاز شد و از سلاحهای موشکی و توپخانه‌ای و تیربار استفاده شد و استحکامات گروههای تکفیری را منهدم کرد و یگانی از نیروهای تک تیرانداز به مکانهای تجمع افراد مسلح حمله کردند و بدین ترتیب جلوی تحرکات گروههای مسلح را گرفتند .

در نتیجه آتشبار سنگین ارتش سوریه و مقاومت لبنان ،گروههای مسلح پس از تلفات سنگین به سرعت متلاشی شدند و به سمت‌های مختلف گریختند و یکدیگر را به خیانت متهم کردند. احتمال می رود درگیری های داخلی بین گروه های مسلح در مناطق شرقی قلمون از سر گرفته شود به ویژه آن که گفته می شود داعش خود را برای حمله به البتره آماده می کند. هم اکنون گروه های مسلح با مقدار زیادی تسلیحات در ارتفاعات البتره حضور دارند و داعش با صدور بیانیه ای از این گروه ها خواسته است ظرف سه روز توبه کنند.

در تازه ترین پیروزیهای میدانی، ارتش سوریه و نیروهای مقاومت با پیشروی در دامنه های الجبه، سیرعزالدین، وادی الدیب و شمیس عین الورد را تصرف کردند. در جریان این نبردها مناطق حرف المحمضان، قرنه وادی الدار و حرف جوار الخراف که همگی در دامنه های الجبه در منطقه قلمون در ریف دمشق قرار دارند به کنترل نیروهای مقاومت درآمد.

نیروهای ارتش سوریه و مقاومت لبنان طی چهار روز پیشروی در منطقه صعب العبور قلمون غربی بین لبنان و سوریه موفق شدند
پیروزی های قلمون آب پاکی روی دست کسانی ریخت که به تحرکات جدید تکفیری ها در ادلب دلبسته بودند و انتظار داشتند به کمک آنها بتوانند دور جدید سیاست براندازی را در سوریه به محک آزمون بگذارند
کنترل مناطقی را از ارتفاعات عسال الورد سوریه تا ارتفاعات بریتال لبنان را به دست بگیرند و با محاصره افراد مسلح، مسیر حرکت آنان را به سوی مناطق کوهستانی جنوب و منطقه الزبدانی در جنوب شرق قلمون مسدود کنند.

در این عملیات، افراد مسلح از ارتفاعات جبه و بلندی های حرف المحمضان، قره وادی الدار، حرف جوار الخراف، سیر عزالدین، دره دیب، الشمیس، عین الورد و قره جور العنب بیرون رانده شدند. بزرگترین اردوگاه تروریست‌های جبهه النصره در منطقه قلمون سوریه واقع در نزدیکی مرزها با لبنان به تصرف نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان مقاومت لبنان در آمد. اردوگاه « سهله المعیصره» بزرگترین اردوگاه جبهه النصره در منطقه الجبه بود.

پیش از این نیز مناطق قرنه الرزق ، تله الشمیس و گذرگاه وادی کنیسه واقع در بین جبهه و عرسال الورد در لبنان به تصرف نیروهای ارتش و رزمندگان مقاومت در آمده بود.گذرگاه وادی کنیسه پایگاه تدارکاتی افراد مسلح و راه عبوری اساسی آنها برای حمله به روستاهای لبنانی بود زیرا به منطقه طیّبه در منطقه بقاع لبنان متصل است.همچنین مناطق قرنه المعیصره شمالی ، سهل المعیصره ، عقبه ام الرکب و تله الدورات پس از درگیریهای شدید با گروههای تکفیری به کنترل ارتش و رزمندگان مقاومت در آمده است.

ارتش سوریه و نیروهای حزب الله لبنان با پیشروی در قلمون اماکن بیشتری از مخفیگاه های تروریستها و محل بمب گذاری خودروها را کشف می کنند. طی روزهای اخیر چندین خودروی بمب گذاری شده و در حال بمب گذاری در قلمون کشف شده اند که برای انفجار در سوریه یا لبنان آماده شده بودند. در یکی از این خودروها یکصد کیلوگرم مواد منفجره کار گذاشته شده بود که به علت پیچیده بودن سیستم بمب گذاری، نیروهای سوری خودرو را در همان مکان منفجر کردند.

این وضعیت در تمام مناطق قلمون دیده شده است. پیش از این هم در یبرود، رنکوس و راس العین ارتش سوریه دهها خودوری بمب گذاری شده یافت که نشان دهنده تنوع کارگاه های بمب گذاری خودروها دارد. بیشتر این خودروها دارای پلاک انتظامی لبنان هستند که به سوریه برده شده اند. تحقیقات دستگاه امنیتی لبنان هم نشان می دهد که بیشتر خودروهای منفجر شده در لبنان طی سالهای گذشته لبنانی بوده اند. عملیات ارتش سوریه و نیروهای حزب الله در قلمون طی ماههای گذشته باعث شده تعداد خودروهای بمب گذاری شده ارسالی به لبنان کاهش یابد و امنیت بیشتری در لبنان ایجاد شود.

بایکوت پیروزی های مشترک ارتش سوریه و حزب الله در رسانه های غربی و عربی

با وجود اینکه رسانه های غربی و عربی هر پیشروی جزئی مخالفان مسلح و تکفیری های همپیمان آنها را با آب و تاب پوشش می دهند و چندین خبر و گزارش درباره آن مخابره می کنند و حتی در مواردی به جعل خبرهم اقدام می
پیشروی های اخیر ارتش سوریه و مقاومت لبنان موجب می شود که خطوط ارتباطی و پشتیبانی مخالفان مسلح سوری و تکفیری ها در لبنان بیش از پیش محدود شود و نتوانند حمایت های لازم را از سوی نیروهای وابسته به ۱۴ مارس دریافت کنند
کنند اما همچنانکه ملاحظه می شود در قبال پیروزی های اخیر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت لبنان در منطقه استراتژیک قلمون یا سکوت اختیار کرده اند و یا اینکه حداکثر به یکی دو خبر بسنده کرده و آن در حاشیه قرار داده اند . آنچه موجب اتخاذ چنین رویکری از سوی این رسانه ها آنها شده است این است که پیش از این، این رسانه ها در راستای دولت های متبوع خود به بزرگنمایی برخی از پیشروی های گروههای تکفیری در برخی از مناطق از جمله ادلب و حومه آن از جمله جسرالشغور اقدام کرده بودند و می کوشیدند از آن برای القاء ضعف و ناتوانی ارتش سوریه تبلیغ کنند .در چنین وضعیتی انعکاس پیروزی های ارتش سوریه و مقاومت در قلمون آثار و نتایجی به همراه دارد که برخلاف اهداف تبلیغاتی رسانه های غربی و عربی و دولت های متبوع آنها بوده است .

اهمیت نظامی و سیاسی پیروزی های ارتش سوریه و مقاومت لبنان در قلمون

با توجه به اینکه در جنگ سوریه ابعاد نظامی و سیاسی جنگ به شدت با یکدیگر گره پیدا کرده است بر این اساس می توان گفت که پیروزی های اخیر در قلمون به طور توامان از اهمیت سیاسی و نظامی برخوردار است. بخشی از اهمیت نظامی این پیروزی ها از اهمیت راهبردی و استراتژیک منطقه ناشی می شود که در مرز لبنان و سوریه واقع شده است و پیشروی های اخیر ارتش سوریه و مقاومت لبنان موجب می شود که خطوط ارتباطی و پشتیبانی مخالفان مسلح سوری و تکفیری ها در لبنان بیش از پیش محدود شود و نتوانند حمایت های لازم را از سوی نیروهای وابسته به ۱۴ مارس دریافت کنند.

از این دید پیروزی های اخیر در قلمون ضمن اینکه به ارتش سوریه در برابر مخالفان برانداز کمک می کند ضریب ثبات و امنیت در لبنان را نیز افزایش می دهد و همین نکته مشارکت پیش دستانه حزب الله را در این عملیات پیروزمندانه توجیه می کند. از این دید اگر این عملیات اجرا نمی شد و یا به فرض نیروهای مقاومت و ارتش سوریه پیروز نمی شدند در این صورت این امکان وجود داشت که موج دیگری از حملات تروریستی در لبنان آغاز شود بخصوص آنکه برخی شواهد نشان می دهد که عربستان با توجه به گرفتاری های که در جنگ یمن پیدا کرده برای ایجاد جبهه های جدید در منطقه از لبنان گرفته تا سوریه تلاش می کند .

از طرف دیگر پیروزی های قلمون آب پاکی روی دست کسانی ریخت که به تحرکات جدید تکفیری ها در ادلب دلبسته بودند و انتظار داشتند به کمک آنها بتوانند دور جدید سیاست براندازی را در سوریه به محک آزمون بگذارند. گذشته از اینها تقارن پیروزی های قلمون با آغاز مذاکرات فراگیر در ژنو که به ابتکار استفان دی میستورا آغاز شده ، موقعیت سیاسی دولت سوریه را تقویت و قدرت چانه زنی آن را افزایش می دهد و از همه مهمتر مانع از این می شود که شرکت کنندگان در نشست قریب الوقوع کمپ دیوید برای اتخاذ تصمیمات ماجراجویانه علیه سوریه به وسوسه بیفتند.
منبع: تسنیم
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


امين
باسلام. برادر بچه هاي انصاراله چراغ خاموش القاعده را نابود ميكنند بده مگه. حتماً بايد اطلاعات درست به دشمن بديم ، اطلاعات غلط آنهارو تصحيح كنيم و بعدش جمع بشن باهم هم فكري كنند و دخلمونو بيارن. كم وضعمون در شمال سوريه خراب هست بدترش كنيم. بسيجي
Sweden
اونا که توی جنگ با حزب الله و ارتش سوریه شکست میخورند خودشون بهتر از همه میدونند وضعیت میدان نبردو برادر من. این چه حرفی شما میزنی یعنی رسانه ها نباید از کلیات نبردهای جنگی هم چیزی بنویسند؟ من موندم این نظر شما هرچند از روی دلسوزیست چطور 9 تا لایک خ ورده است!
چرا راه دور میری مراجعه کنید به بعضی سایتهای خبری اصلاح طلب ببینید اونا چطور از شکستهای ارتش سوریه تا هفته پیش می نشتم و این هفته خبری منتشر نمیکنن نمونه اش پار..ی...نه
خدا هرچی ظالمه هرجا لعنتش کنه