کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واقعیت‌های ورود "ایرباس‌ها" به ایران

20 ارديبهشت 1394 ساعت 14:48

در حالی که رسانه های زنجیره ای و اصلاح طلب به خاطر ورود هواپیماهای جدید به کشور، اعلام کرده اند که تحریم ها برداشته شده است اما شواهد نشان می دهد این موضوع ربطی به تحریم ها ندارد.


به گزارش جهان به نقل از دانا، روز گذشته برخی از خبرگزاری ها و سایت های داخلی خبر ورود ۹ هواپیمای ایرباس به سیستم هواپیمایی کشور را منتشر کردند که اما و اگر های زیادی را به دنبال داشت.

این سایت‌ها مشخصات ۸ هواپیما از ۹ هواپیمای خریداری شده توسط شرکت هواپیمایی ماهان را منتشر کردند که شامل سن و مدل آنهاست که البته مشخصات یکی از آنها از سوی این سایت ها منتشر نشده است.


از طرف دیگر رسانه های زنجیره‌ای و اصلاح‌طلب نیز با ذوق زدگی از این خبر استفاده کرده و ورود ۹ هواپیما به کشور را نشانه‌هایی از پیشبرد اهداف کشور از مذاکرات دانسته و این موضوع را مقدمه رفع تحریم ها علیه ایران می دانند.

این در حالی است که به اعتقاد بسیاری از کارشناسان هواپیمایی کشور ورود این تعداد هواپیما به کشور مربوط به رفع تحریم ها نبوده است و رسانه های زنجیره ای تنها به دنبال راه انداختن یک شانتاژ رسانه‌ای هستند.






در همین رابطه عباس مسیبی مدیر کل روابط عمومی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور در گفت‌وگو با شبکه اطلاع رسانی راه دانا در خصوص پروسه خریداری هواپیماها اظهار داشت: دولت در خرید هواپیما برای کشور دخالتی نداشته است و هر خط هواپیمایی کشور بسته به شرایط اقتصادی و نیازهای خود، هواپیمایی را خریداری می کند و این هواپیما توسط دلالان هواپیما در دنیا خرید و فروش می شود و خطوط هواپیمایی کشور از طریق دلالان این هواپیماها را خریداری می کنند.

وی در ادامه خاطر نشان کرد : مسائل زیادی برای خرید یک هواپیما وجود دارد که یکی از مهمترین آنها امکان اوور هال کردن هواپیما در کشور است؛ از طرف دیگر هواپیمایی که خریداری می شود قطعا باید از سوی سازمان هواپیمایی کشور تأیید شود و پروسه تأیید و اوور هال شدن تقریبا حداقل دو سال وقت خواهد برد.

این کارشناس صنعت هواپیمایی افزود: باید زمان ارائه کارهای دیگر نظیر رنگ آمیزی، پینت شدن، لوگو خوردن و ... را هم به این پروسه اضافه کرد که باعث می شود این پروسه معمولا بالای دو سال وقت ببرد.

از سویی دیگر برخی از این رسانه ها مدعی شدند که این هواپیما ها بسیار جوان بوده و خلأ نیازهای هواپیمایی در کشور را تا حد زیادی پر خواهند کرد؛ اما آماری که از مشخصات این هواپیماها ارائه شد نشان از عمر بالا و مستهلک بودن این هواپیماها داشت.

در همین راستا مسیبی در خصوص ملاک های لازم برای ورود برخی از هواپیماها به کشور اظهار داشت: عمر مطلوب یک هواپیما برای ورود به صنعت هواپیمایی کشور بین ۵ تا ۱۰ سال است.

وی همچنین خاطر نشان کرد: البته صنعت هواپیمایی تا حدی خاص بوده به طوری که چک های دوره‌ای داشته و بعد از هر چند وقت یک بار هر قطعه هواپیما باید قطعات آن تعمیر شود؛ به طور کلی فرقی نمی کند که یک هواپیما عمر یک ساعته یا ده ساله داشته باشد و به ساعت پروازی خاصی که برسد باید قطعات آن تعویض شوند.

مدیر کل روابط عمومی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور با بیان این که هر قطعه عمر مفید خود را داراست تأکید کرد: یکی از موضوعات مهم در صنعت هواپیمایی عمر مفید آنهاست که ممکن است هواپیمایی حتی با عمر ۵سال ساعت پروازی بالایی داشته باشد و برعکس این موضوع هم ممکن است.

باید متذکر شد که ورود هواپیما به کشور موضوع عجیب و جدیدی نبوده که از آن سوء استفاده سیاسی شود؛ در حقیقت تا کنون مواردی از این دست بوده که حتی ممکن است به خاطر مناسب نبودن این هواپیما ها با شرایط کشور، هواپیماهای خریداری شده عودت داده شود.

مسیبی در ادامه با اشاره به اینکه هواپیماهایی که به کشور وارد می‌شوند دیگر برای کشورهای دیگر موارد استفاده نداشته و به همین خاطر وارد کشور می شود، خاطر نشان کرد: سازمان هواپیمایی اجازه نمی دهد هر نوع هواپیمایی وارد کشور ما شود.

مسیبی در ادامه تصریح کرد: افرادی که برای خرید هواپیما می‌روند باید همه این فاکتورها را در نظر گرفته و اقدام به خریداری هواپیما کنند؛ هر قطعه هواپیمایی برای خود یک دفترچه خاص داشته که همه این قطعات دارای شماره سریال و کد مخصوص به خود هستند که تاریخ تولید آنها هم مشخص است.

به گزارش دانا، یکی از نکات دیگری که باید متذکر شد این است که در حال حاضر یکی از اصلی ترین نیازهای کشور خرید قطعات است که مربوط به تحریم‌های ظالمانه علیه ایران می‌شود.

با تحریم هایی که علیه ایران وضع شده است برخی از قطعات هواپیما از سوی شرکت های هواپیمایی به کشور وارد نمی شوند و اگر قرار است تحریمی در صنعت هواپیمایی کشور برداشته شود مربوط به خریداری قطعات هواپیمایی خواهد بود.

در همین راستا مسیبی تصریح کرد: استاندارد ترین صنعت در دنیا صنعت هواپیمایی است، در صنعت هواپیمایی چیزی به عنوان تعمیر قطعات وجود ندارد؛ چرا که در این صنعت تنها امکان تعویض قطعات وجود دارد؛ حتی اکر عمر قطعه تمام شده اما سالم باشد باید توسط شرکت سازنده قطعه جدیدی جایگزین آن شود.

وی در ادامه یادآور شد: مشکل اصلی صنعت هواپیمایی کشور عدم ورود قطعه به کشور است؛ چرا که قطعات باید با همان شماره سریال و کد وارد کشور شده و جایگزین قطعات قبلی شوند؛ شاید خیلی از این قطعات را بتوان در داخل کشور هم ساخت اما کارخانه سازنده اجازه این کار را به ما نمی‌دهد.

مدیر کل روابط عمومی دانشکده صنعت هواپیمایی کشور خاطر نشان کرد: صنعت هواپیمایی کشور تا جایی پیش رفته است که در تعمیر هواپیما مشکلی بر سر راه کشور ما وجود ندارد، اما کارخانه های سازنده هواپیما در دنیا مانند بوئینگ و ایرباس خیلی سیاسی نبوده و برای تعمیر قطعات هواپیما در هر کشور شرایط خاصی را می گذارند که این شرایط شامل فضای مناسب، افراد متخصص و ... بوده که برای همه کشور ها یکسان است.

در حقیقت می توان گفت ورود تعدادی هواپیمای فرسوده به کشور از سوی یک شرکت هواپیمایی خصوصی ربطی به مذاکرات نداشته و تحریم‌ها در صنعت هواپیمایی همچنان پا برجا مانده است؛ در حال حاضر تعدادی از هواپیماهای کشور به خاطر نداشتن قطعه قادر به پرواز نبوده و در صورتی که تحریم های هواپیمایی برداشته شود این هواپیما ها دوباره راه‌اندازی شده و نیازی به خرید یک هواپیمای جدید نیست.

مسیبی در خصوص تعداد هواپیماهای زمین‌گیر شده در کشور خاطر نشان کرد: آمار دقیقی از این هواپیما ها وجود ندارد ولی برخی از این هواپیما ها به طور کلی خراب شده و عمرشان به پایان رسیده است ولی تعداد زیادی از هواپیماهای کشور وجود دارند که تنها نیازمند قطعه بوده و همچنان به خاطر تحریم‌ها امکان استفاده از آنها وجود ندارد.


کد مطلب: 421927

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/421927/واقعیت-های-ورود-ایرباس-ها-ایران

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com