پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۵
۱۱
تداوم مواضع دو پهلو؛

پشت‌پرده موضع بارزانی درباره طرح آمریکایی تجزیه عراق

شنبه ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۸
کد مطلب: 421743
برخلاف مواضع بسیاری از چهره ها و شخصیت های سیاسی و مذهبی عراق مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق پس از طرح تجزیه عراق در سنای آمریکا ترجیح داد که همچنان برخی مواضع دوپهلو را بیان کند.
پشت‌پرده موضع بارزانی درباره طرح آمریکایی تجزیه عراق
گروه بین الملل جهان نيوز: طبق طرح تجزیه طلبانه مجلس سنا، آمریکا به طور مستقل با کردها و عشایر عراقی رابطه برقرار خواهد کرد. مقامات عراقی می‌گویند این طرح یعنی اینکه کردها و عشایر اهل سنت در نظر آمریکایی‌ها کشورهای مستقلی هستند. طبق این طرح آمریکایی ها می توانند به صورت مستقیم به نیروهای پیشمرگه کرد تسلیحات نظامی بفروشند.

پس از طرح تجزیه عراق، بارزانی به واشنگتن رفت و در آنجا با اوباما دیدار کرد. این در حالیست که پیش از این «عبدالهادی السعداوی» نماینده پارلمان عراق با اشاره به اینکه سفر بارزانی در چارچوب طرح تجزیه عراق است، گفت: بارزانی با مقامات آمریکایی درباره طرح تجزیه که در کنگره بررسی می‌شود، گفت‌وگو خواهد کرد.

اما بارزانی پس از بازگشت از آمریکا در اولین اظهار نظر رسمی اش با بیان این که وحدت نمی‌تواند امری اجباری باشد تصریح کرد که کردستان عراق در شرایط کنونی برنامه‌ای برای جدایی ندارد.

البته وی در سفر به واشنگتن هم در سخنانی در مرکز مطالعات صلح آمریکا با اشاره به اینکه کردستان مستقل در آینده امری حتمی و مستمر است که بازگشت ندارد، تصریح کرد کردهای عراق در شرایط کنونی طرحی برای جدایی از دولت مرکزی بغداد ندارند.

وی تأکید کرد که کردها در خصوص جدایی از عراق همه‌پرسی برگزار خواهند کرد اما این در شرایطی صورت خواهد گرفت که دشمنی‌ها از بین برود.

بارزانی ادامه داد: نمی‌توانم بگویم که این اتفاق (همه‌پرسی) سال آینده برگزار می‌شود یا زمان آن چه موقع است اما به طور قطع کردستان مستقل در راه است. ما رسیدن به استقلال از طریق خشونت یا کشتار....را نمی‌خواهیم. این مسئله زمانی صورت خواهد گرفت که مسائل امنیتی رفع شده باشد.

رئیس اقلیم کردستان عراق همچنین در سفر به آمریکا تاکید کرد که این اقلیم برای پایان دادن به جنگ با داعش به سلاح نیاز دارد.

به اعتقاد کارشناسان گرچه بارزانی همواره با مواضع خود از پیشگامان طرح تجزیه عراق محسوب می شود ولی در هر مقطع زمانی تلاش کرده تنها با طرح ظاهری استقلال اقلیم کردستان امتیازاتی نیز از دولت مرکزی عراق بدست بیاورد.

در شرایط فعلی عراق، تجزیه به نفع هیچکدام از جریانات داخلی و حتی خارجی عراق نیست، زیرا آنها در این صورت با یک دولت داعشی در برخی استانهای سنی نشین عراق مواجه خواهند بود. به همین دلیل بسیاری از طرفداران تجزیه طلبی در حالیکه داعش در بخش از عراق حضور دارد، تجزیه در شرایط فعلی را به صلاح خودشان هم نمی دانند.

همچنانکه از اظهارات بارازنی نیز برمی آید مسئولین اقلیم کردستان تلاش می کنند دریافت تسلیحات را در اولویت اول خود حتی به بهای عقب نشینی از مواضع تجزیه طلبانه داشته باشند. اقلیم کردستان تلاش می کند به بهانه مبارزه با داعش به نوعی خود را به لحاظ تسلیحاتی نیز قوی کند تا در زمانی که بحث تجزیه طلبی شرایطش فراهم شد، توانایی کافی برای دفاع و استقلال خود داشته باشد.

بدین ترتیب طرح مواضع دو پهلو مسعود بارازانی در شرایط فعلی بیشتر برای تحت فشار قرار دادن دولت مرکزی عراق برای گرفتن تسهیلات برای دریافت سلاح های آمریکایی و غربی است. البته این سلاح ها پس از داعش قرار است برای دفاع از یک کردستان مستقل نیز در آینده استفاده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


رادارگریزجهنمی
Iran, Islamic Republic of
این بارزانی اهل خیانت و آدم دوریی است منتظر می ماند تا کردستان ایران را با خود همنوا کند. شک نکنید این یک طرح صهیونیستی قدیمی است. آهای مسئولین، غافلزده نشید
United States
خدا عاقبتو به خیر کنه
اگه مخالف تجزیه بود چرا همین که کنگره آمریکا بحث تجزیه رو مطرح کرد سزیع شال و کلاه کرد رفت آمریکا میخواد حسابی زیر ساخت سازی کنه اسلحه کافی در اختیا بگیره حتی الامکان کردستان ایران و زادگاهش (مهاباد) و با خودش همراه کنه بعد یه دفعه اقدام کنه از دسیسه و نیرنگش غافل نشید همینطور از کمکهای میلیاردی که اقلیم کردستان به گروههای معارض دموکرات و کومله کرده
Mohamad
قبلا بارزانی خودشو توی حادثه پاوه نشون داده و اصلا آتیشه فتنه پاوه از گور همین آقا بلند شد
امیر
Iran, Islamic Republic of
فکر جدایی نشانه اولین شکسته بارزانی باید بداند که با اتحاد ووحدت میشه پیروز شد به فرض که جدا هم شدن کشوری که به اب های آزاد بین المللی راه نداشته باشد چه کار خواهد کرد کمی به آینده فکر کنید؟
این مردک نشون داده به هرروشی حتی تن دادن به مزدوری اسرائیل می خواد یک کشور برای خودش درست کنه
سها
با توجه به نزدیکی اقلیم کردستان و اسراییل اقای بارزانی دوست دارد که از تجربه اسراییل (یعنی تشکیل کشور مستقل کرد با حمایت از طرف امریکا) استفاده کند.که این امر به نظر به زودی اتفاق خواهد افتاد.هرچند که با زیرکی بخواهد این کار را به تعویق و اینده بسپارد.ما باید هوشیار باشیم.هوشیار و با برنامه
عباس صفوی
Iran, Islamic Republic of
الآن که خیالش از داعش راحت شد شیر شده
م.ر
United States
سلام
این آقا وامثاله عشقشون نوکری آمریکا و .. است اگر نبود کمک ایران الان باید دربه در میشد یا هم کاسه داعش
احمد علي جهان بين
آقاي بارزاني خام نشو و گور خودت و اقليت مردم كرد را با دست خودت نكن چون امريكا نامرد ترد ترين و عهد شكن ترين كشور و دولت است و كشور تان را گرفتار بد بختي نكنيد و آلت دست اسرائيل نشويد كه هيچ ميزي به شما وفا نخوهد كرد
بذار این کار و بکنه اتفاقات بعدش درس عبرتی میشه برای هوادارانش در ایران