سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۰

مطلبی که بدنسازان باید بدانند

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب: 421231
باور عمومی این است که مکمل های غذایی برای سلامت ما خوب و مفید هستند، اما تحقیقات جدید چیزی دیگری می گویند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، در همایش سالانه ۲۰۱۵ «انجمن تحقیق در مورد سرطان» آمریکا، تحقیقی با بررسی شمار مطالعات مربوط به رابطه مصرف بیش ازحد مکمل ها با افزایش خطر سرطان مطرح شد.

هدف از مصرف مکمل های غذایی کمک به بدن در راستای دستیابی به مواد غذایی ضروری بوده که ممکن است از طریق غذا به دست نیاید.

اما در سال های اخیر در شماری از مطالعات عنوان شده که ممکن است مکمل های غذایی موجب افزایش خطر بروز سرطان بیش از کاهش آن شوند. دکتر «تیم بایرز»، از مرکز سرطان دانشگاه کلورادو، از جمله محققان این نوع مطالعات است.

به گفته وی، «آزمایش های اولیه مکمل های غذایی در نمونه های حیوانی نشان داد که آنها از بدن در مقابل پیشرفت سرطان محافظت می کنند.»

اما در تست این مکمل های غذایی بر روی انسان ها، دکتر «بایرز» و همکارانش دریافتند که ممکن است این مکمل ها تاثیر معکوسی بر برخی افراد داشته باشند.

وی در این باره می گوید: «ما هزاران بیمار را که به مدت ۱۰ سال مکمل های غذایی و دارونما استفاده کرده بودند مورد مطالعه قرار دادیم. در این مدت متوجه شدیم مکمل ها واقعاً برای سلامت آنها مفید نبوده اند. در حقیقت برخی افرادی که ویتامین مصرف کرده بودند بیشتر مبتلا به سرطان شده بودند.»

دکتر «بایرز» به مطالعه ایی در مورد بررسی تاثیرات مکمل های بتاکاروتن در انسان ها اشاره می کند. نتایج این مطالعه آشکار ساخت افرادی که مکمل بیتا کاروتن با دوز بالاتر از میزان تجویزشده مصرف می کردند ۲۰ درصد بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان ریه و بیماری قلبی بودند.

وی به مطالعه ایی دیگر در مورد استفاده از مکمل های فولیک اسید و ارتباط مصرف بیش از حد آن با افزایش تعداد پلیپ در بیماران مبتلا به سرطان روده اشاره می کند.

البته دکتر «بایرز» اذعان می کند که این یافته ها به معنای توقف مصرف ویتامین و مواد معدنی توسط افراد نیست؛ چرا که مصرف درست مکمل ها به میزان صحیح می تواند برای سلامت مفید باشد. زمانی مشکل ایجاد می شود که افراد بیش از حد این مکمل ها را مصرف نمایند.

بعلاوه وی تاکید می کند که «هیچ جایگزینی برای مواد خوراکی خوب و مغذی وجود ندارد. اکثر افراد می توانند تمامی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیازشان را از طریق یک رژیم غذایی سالم به دست آورند.»
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *