چهارشنبه ۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 24 Apr 2024
 
۱
۱

نکته ای پیرامون اظهارات ممیزی روحانی

چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۸
کد مطلب: 421190
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره اظهارات روز گذشته رئیس جمهور در خصوص مسئله ممیزی کتاب و روند نظارت بر امر انتشار کتاب از آغاز دولت یازدهم تاکنون، توضیحاتی ارائه کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، رئیس جمهور روز گذشته در آئین گشایش بیست و هشتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، به بیان نکاتی پیرامون مسئله ممیزی کتاب و نظارت بر امر انتشار کتاب پرداخت. حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی از جمله بر لزوم ایجاد فضای من و آزاد ضمن احترام و رعایت اصولی مانند فرهنگ دینی، چارچوب امنیت ملی، منافع ملی، توجه به هویت اسلامی و ملی و دینی، تاکید کرد.

وی گفت: «نمی‌توان آنچنان دروازه‌ها را باز کرد تا هر خرافه‌ای به نام کتاب در اختیار دیگران قرار گیرد، یا هر سخن افراطی به نام کتاب یا به نام دین و انقلاب در اختیار نوجوانان و جوانان ما قرار گیرد و نمی‌توان آنچنان سختگیرانه عمل کرد که برای مؤلف و ناشر هر روز زحمت و ورود در کوچه‌های پرپیچ و خم در برابر آنها قرار داد».

رئیس جمهور همچنین در خصوص مسئله ممیزی کتاب تاکید کرد: «اصول ما برای نشر، باید کاملاً شفاف، روشن و کوتاه باشد، اگر نظارت‌ها سلیقه‌ای شود آن وقت چاپ اول مجاز، چاپ دوم ممنوع و چاپ سوم مستحب می‌شود، چون سلیقه‌ای است. خدا نکند که روزی این گونه موضوعات جناحی شود و منافع شخص، گروه و جمع مدنظر قرار گیرد».

ارشاد به ضوابط عمل می‌کند

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به این سوال خبرنگار مهر که فکر نمی‌کنید اظهارات اخیر رئیس جمهور در خصوص نظارت بر کتاب، حاوی این پیام باشد که در حال حاضر این نظارت به همین شکل یعنی سلیقه‌ای اِعمال می‌شود؟، گفت: خیر، سخنان آقای رئیس جمهور حاوی چنین پیامی نیست در واقع ایشان سیاست‌هایی را که دولت در این زمینه دنبال می‌کند، بیان کردند و می‌گویند که ما نمی‌توانیم سلیقه‌ای عمل کنیم و باید بر اساس مبنا و معیار و ضوابطی خاص در این حوزه عمل کنیم.

وی افزود: ما فکر می‌کنیم الان آنچه که در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دارد عمل می‌شود، همان عملِ به ضابطه است، آن هم به طور شفاف و بدون هیچ اقدام سلیقه‌ای دیگر. الان هر کس که کتابش را به ما عرضه می‌کند، طبیعتاً اگر مشکلی داشته باشد، دقیقاً به او گفته می‌شود که این مشکل کجاست و با کدام قسمت از قانون چاپ و نشر که مصوب مجلس شورای اسلامی است، تعارض دارد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: خوشبختانه ما از این جهت که به نویسندگانمان و ناشرانمان اعتماد کرده‌ایم، الان خودِ آنها خیلی رعایت می‌کنند و ما کمتر کتابی داریم که گرفتار مسئله توقیف شود. انتشار ۷۲ هزار عنوان کتاب در سال گذشته که بخش عمده‌ای از آنها هم کتاب‌های چاپ اول بوده، نشان دهنده اقبالی است که از جانب نویسندگان صورت می‌گیرد و آنها احساس می‌کنند آنچه که می‌نویسند، بدون خُرده‌گیری‌های بی‌جا، مجوز نشر برایشان صادر می‌شود.

جنتی همچنین گفت: مسئله دوم این است که انگیزه بیشتری در ناشران پیدا شده که این کتاب‌ها را چاپ کنند و من فکر می‌کنم تعداد کتابخوان‌ها هم باید افزایش پیدا کرده باشد چون اگر ما کتابخوان نداشتیم، ناشران اقدام نمی‌کردند به چاپ این کتاب‌ها و حتماً مشتری دارند که این کتاب‌ها را چاپ می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
نکته کو؟