پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

علت اهدای‌بزرگترین شرکت‌دنیا به پسر شاه

سه شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۱۲
کد مطلب: 421100
تصمیمات ملک سلمان مبنی بر ایجاد تغییراتی برای ترسیم آینده عربستان سعودی ادامه دارد، به گونه ای که در آخرین تغییرات، وی پسر خود را که جانشین ولی عهد، وزیر دفاع ملی و رییس کمیسیون اقتصادی و توسعه می باشد را به ریاست شرکت ارامکو که بزرگترین شرکت نفتی عربستان و بزرگترین شرکت پتروشیمی دنیا می باشد، منصوب کرده است.
به گزارش جهان به نقل از الوقت، تصمیمات جدید موجب گردید که مقرن از وليعهدی برکنار شده و محمد بن نايف جایگزین وی گردد، تا محمد بن سلمان بر مسير تخت پادشاهی قرار گيرد. این تصمیم در حالی گرفته می شود که قیمت نفت پایین آمده و هزینه های جنگ و نیروهای امنیتی و نظامی آن روبه افزایش می باشد. بطور کلی هدف این اقدامات عبارت است از: تثبیت قدرت محمد بن نايف به عنوان وزير کشور و محمد بن سلمان به عنوان وزير دفاع، همچنین صرف میلیاردها دلار برای خریدن مخالفان این تغییرات در بین خانواده پادشاهی. اما نقاط مثبت این تغییرات چه می باشد؟ و هدف از این که تمامی پرونده های اقتصادی در دست محمد بن سلمان باشد چیست؟

از دیوان پادشاهی تا ولی عهد دوم


هنگامی که ملك سلمان بر تخت پاشاهی عربستان سعودی نشست، به سرعت پسرش محمد را به سمت ریاست دیوان پادشاهی منصوب کرد، همچنین پادشاه وی را به عنوان وزیر دفاع ملی و رییس کمیسیون اقتصادی و توسعه نیز منصوب کرده و لذا تصمیمات پادشاه از طریق دیوان و توافقات اقتصادی از طریق کمیسیون و تصمیمات نظامی از طریق وزارت دفاع به کنترل محمد بن سلمان در آمده که نتیجه آن در حملات نیروهای سعودی به یمن تحت عنوان عملیات «عاصفة الحزم»، مشخص گردید.

شکی نیست که جنگ عربستان سعودی بر علیه یمن، اقدامی طراحی شده از سوی محمد بن نایف و محمد بن سلمان برای اجرای سناریوی "الفجر الصامت" بوده به خصوص این که در این بین نیز ولیعهد از منصب خود برکنار گردیده بود، در حالی که این اقدام در عربستان سعودی سابقه نداشته و حتی در ابتدای دهه شصت قرن گذشته بین سعود و فیصل اختلافاتی به وجود آمد، اما سعود برادر خود را از ولیعهدی عزل نکرد، در حالی که سلمان دستور پادشاهی شماره أ/٨٦ صادره از ملک عبدالله در تاریخ ٢٨ مارس ٢٠١٥ مبنی بر عدم برکناری و یا عزل ولیعهد را فراموش کرد. و واضح است که این بند راه را بر پادشاه پس از عبدالله برای ایجاد تغییرات می بست که در زمان ملك عبدالله چنین عملی پیش بینی نمی گردید.

البته سلمان نیز با انتقادات مهمی مواجه بوده است که سه محور آن عبارتند از: محور اول: صرف میلیاردها دلار در بین خاندان آل سعود برای جلب رضايت آنان برای بیعت با وی. محور دوم: بزرگنمایی و تمجید فراوان از اقدامات هر دو محمد به خصوص محمد بن سلمان در رسانه ها، محور سوم: بیان این نکته از سوی پادشاه که انتخاب وی به وليعهدي بر اساس توصیه محمد بن نايف بوده است، تا این که این شائبه پیش آمده است که پادشاه اختیار این را ندارد که پسرش را به عنوان ولیعهد انتخاب کند.

بنابراین با حمله عربستان به یمن، گرچه ملک سلمان نتوانست به اهداف تعیین شده برسد اما می تواند فرزند خود را در مسير پادشاهی قرار داده و وی را به عنوان ولیعهد دوم معرفی کند و مبارزه با حوثی ها و یا برگشت دولت قانونی یمن توجیهاتی بیش برای این که این دخالت صورت گیرد، نبوده است. اما سوالی که مطرح می شود این است که محمد بن سلمان چه زمانی به مقام اولین وليعهدی خواهد رسید؟ و این تصمیم اخیر چه نقشی در این مساله دارد؟ و متعب بن عبدالله در این تغییرات در کجا قرار دارد؟

متعب و سرنوشت مقرن


اختلافات ضمنی در خاندان سعودی زمانی مشخص گردید که پادشاه پس از چند ساعت از اعلام تصمیمات جدید، همراه دو محمد به زیارت مقرن ولی عهد سابق که از سدیری ها نمی باشد شتافته و سعی کردند در سخنان خود چنین وانمود کند که به مقرن علاقه داشته و حتی پسر وی را به عنوان وزیر مشاور خود انتخاب کرده است.

به رغم این که مقرن از این تغییرات زیان بسیاری دیده است اما مهمترین مشکلات ملک سلمان و محمد بن نایف و محمد بن سلمان با بکارگیری مردان قدرتمندی چون متعب بن عبدالله در وزارت گارد ملی پوشیده می ماند. و علی رغم کودتاهای خاموشی که اتفاق افتاده است همیشه متعب به عنوان فرماندهی گارد ملی عربستان و به مثابه نگهبان امپراطوری خاندان سعودی، اقدام کرده است. چرا که وی از پایتخت، مساجد مقدس مکه و مدینه و صنایع نفتی حراست و نگهبانی می کند. اما سرنوشت او چه خواهد شد؟

گفته مي شود که متعب بن عبدالله به صورت اجباری با این دو محمد بیعت کرده است چرا که می داند اگر اعتراض کند قدرت خود را از دست خواهد داد، از سویی محمد بن سلمان به دنبال این است که رضایت متعب را به دست آورد تا در جنگ آینده بر سر ولیعهدی با بن نایف، بتواند به پیروزی برسد.

بدون شک متعب بن عبدالله نيز در تغييرات آينده نزديک از منصب خود برکنار خواهد شد؛ چرا که سه برادر وی به محض مرگ پادشاه قبلی و به قدرت رسیدن پادشاه جدید برکنار شدند. همچنين بايد اذعان نمود که مشارکت گارد ملی در عاصفة الحزم به این معنی است که این وزارتخانه تحت سيطره وزارت دفاعی درآمده که فرمانده آن محمد بن سلمان می باشد، که در این صورت به سناریوی مطرح شده در 'أنتليجنس أون لاين' فرانسه (Intelligence on Line ) جامه عمل می پوشد. این نشریه می گوید: "با توجه به گسترش نیروهای گارد ملی عربستان در طول مرزهای جنوبی و شمالی، بنا به دستور ملک سلمان گارد ملی منحل خواهد گردید". همچنین این نشریه اضافه می کند " نیروهای گارد ملی به گروه های گارد پادشاهی خواهد پیوست، و نیروهای مستقر در مرزها به وزارت کشور و زیر نظر محمد بن نايف منتقل شده و مابقی آن ها نیز به وزارت دفاع و تحت فرماندهی محمد بن سلمان، خواهند رفت." تا زمینه وليعهدی محمد بن سلمان در زمانی کوتاه فراهم گردد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *