جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۰
۱

تلاش بارزانی برای تجزیه عراق به کمک آمریکا

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۹
کد مطلب: 420600
مشاور رئیس منطقه کُردستان عراق خبر داده که بحث درباره تشکیل دولت مستقل کُردی محور رایزنی‌های مسعود بارزانی در واشنگتن خواهد بود.
به گزارش جهان به نقل از فارس، مشاور رئیس منطقه کُردستان عراق به خبرنگار تلویزیون المیادین در آمریکا خبر داده که بحث درباره تشکیل دولت مستقل کُردی محور رایزنی‌های مسعود بارزانی در دیدار با باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا در واشنگتن خواهد بود.

علاوه بر بحث درباره تشکیل حکومت مستقل کُردی، آموزش و مسلح کردن نیروهای پیشمرگه از دیگر محورهای رایزنی مسعود بارزانی در دیدار با مقامات آمریکایی خواهد بود.

مسعود بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق روز گذشته (شنبه) در رأس هیأتی بلند مرتبه راهی واشنگتن پایتخت‌ آمریکا شد.

پیش از این رسانه‌ها خبر داده بودند که مسعود بارزانی با باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا در مورد کُردستان پس از نابودی داعش، عملیات‌ آزادسازی موصل و بازسازی مناطق تخریب شده در جنگ با داعش رایزنی خواهد پرداخت.

مسعود بارزانی پیش از سفر به آمریکا با «استیون هارپر» نخست‌وزیر کانادا در اربیل به بحث و رایزنی پرداخته بود.

این دیدارها در شرایطی صورت می‌گیرد که پس از مطرح شدن طرح کمیته سیاست خارجی کنگره آمریکا درباره عراق نگرانی‌ها درباره توطئه‌ها علیه عراق افزایش پیدا کرده است. طبق این طرح دولت آمریکا به طور مستقل با کردها و عشایر عراقی رابطه برقرار خواهد کرد و مقامات عراقی می‌گویند این طرح یعنی اینکه کردها و عشایر اهل سنت در نظر آمریکایی‌ها کشورهای مستقلی هستند.

اغلب مقامات و شخصیت های عراقی واکنش شدیدی به این طرح نشان داده‌اند و با محکوم کردن این رد خواستار عقب نشینی آمریکایی‌ها از این طرح شده‌اند. هرچند دولت آمریکا توپ را در زمین کنگره می اندازد تا از انتقادات در این زمینه خودداری کند ولی مقامات بغداد خواستار مقابله با طرح مذکور هستند.

دو روز قبل روزنامه فرامنطقه‌ای شرق الاوسط در گزارشی نوشت، با وجود توضیحات سفارت آمریکا مبنی بر اینکه دولت آمریکا قصد ندارد حاکمیت عراق را زیر پا بگذارد، اما مقامات دولت و پارلمان عراق کماکان نسبت به تصویب این طرح خشمگین هستند؛ مخصوصا اعضای ائتلاف ملی به عنوان بزرگترین ائتلاف پارلمان عراق، واکنش شدیدی به این طرح داشته‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


بارزانی احمق هنوز نمی فهمد آمریکائئها از دیگران در حد یک دستمال کهنه مصرفی بهره برداری می کنند و به هیچ چیز جز منافع خود پایبند نیستند و در این راه همه مزدورانش را سر بزنگاه قربانی می کنند.