جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱

چرا باید «کالای ایرانی» بخریم

يکشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۰۴:۵۰
کد مطلب: 420540
تکیه بر توان داخلی، خرید کالای ایرانی و رهایی از اقتصاد دولتی و نفتی باید در رأس سیاست‌های اقتصادی دولت قرار گیرد تا سرانجام به افزایش رفاه عمومی منجر شود اما مواردی همچون واردات و هزینه‌های بالای تأمین مالی موانعی ایجاد می‌کند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار کارگران سراسر کشور، دولت را بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالا اعلام کردند و فرمودند: در دولت اصرار و پافشاری کنید که مصارف دستگاه‌های دولتی، مطلقاً داخلی باشد و دولت هرگونه مصرف کالاهای ریز و درشت خارجی را در صورت وجود مشابه داخلی، بر خود حرام بداند.

بر اساس این گزارش، رهبری همچنین به طور صریح و با تأکید تنها راه علاج مشکلات اقتصادی را تقویت تولید داخلی عنوان کردند که این امر مزایای بسیاری در افزایش رفاه جامعه و ایجاد فرصت‌های جدید شغلی اثر مثبت می‌گذارد.

با نگاهی به وضعیت اقتصاد در سال‌های گذشته کاملا واضح است که ورود کالاهای غیرضروری با پایین‌ترین کیفیت به کشور در حجم بسیار بالا آسیب‌های بسیار زیادی را به کشور وارد کرده است تا جاییکه بنگاه‌های تولید با کاهش میزان تولید نسبت به تعدیل نیرو اقدام کرده‌اند.

در صورت توجه به مسئله تولید داخل و حمایت از آن نه تنها مشکل سرمایه در گردش بنگاه‌ها بلکه ایجاد معضل بیکاری و حفظ مشاغل موجود بر طرف خواهد شد.

بنابراین، در شرایطی که مهم‌ترین مشکلات بنگاه‌ها، صنایع بزرگ و کوچک مسئله سرمایه در گردش است سیستم بانکی در پرداخت تسهیلات کم‌ترین همکاری را انجام می‌دهد به طوریکه با وضع قوانین بسیار سخت مانع از دریافت منابع می‌شوند.

با وجود اینکه بانک‌ها در هفته‌ای که گذشت نرخ سود را با کاهش ۲ درصدی اعلام کردند اما فاصله بسیار زیادی با تورم موجود (۱۵.۵ درصد) دارد و مسیر بسیاری تا واقعی کردن نرخ تأمین مالی وجود دارد.

با این حال هنوز سپرده‌گذاری در بانک‌ها به نسبت سایر بخش‌ها از جمله بازار سرمایه و تولید جذاب‌تر است و در صورت ادامه چنین روندی نباید انتظار افزایش اشتغال و بهره‌وری در بنگاه‌ها داشت.

سال گذشته بسیاری از بنگاه‌ها یا با تعطیلی مواجه شدند و یا با ۳۰ درصد ظرفیت تولید به کار ادامه دادند که ادامه روند فعلی کار را برای جامعه کار و بنگاه‌ها بسیار سخت خواهد کرد.

بازگشت به همان اصل حمایت از تولید ملی و خرید کالای ایرانی که بارها مورد توجه رهبری قرار گرفته است بخش زیادی از مشکلات اقتصادی را حل و موجب توفیقات بسیاری در این مسیر می‌شود و امکان رقابت پذیری محصولات تا حد زیادی تقویت خواهد شد.

در این راستا به خصوص در مقطع کنونی و در شرایط بحران اقتصادی حاکم بر جهان، لزوم شناسایی و حمایت اثربخش از محصولات دارای مزیت نسبی تولید و صنایع کارآمد داخلی، باید بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد تا از این طریق بتوان به توسعه صادرات محصولات غیرنفتی و افزایش سهم کشور در تجارت جهانی و متعاقباً افزایش رفاه اقتصادی هموطنان دست یافت.

قطعا اصلی‌ترین مفهوم پیام رهبری در جمع کارگران اینست که تولید محوری باید شاخص همه سیاست‌های اقتصادی ما باشد و مهمترین رکن تولید، نیروی انسانی است که بخش عمده و اصلی آن کارگران هستند چراکه نقش کارگران در تقویت چرخه کار و تولید کشور است.

علاوه بر این سپردن کار به بخش خصوصی از جمله مهم‌ترین مصداق های عمل به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و تا زمانی که اقتصاد از دولتی بودن و نفتی بودن خارج نشود، نمی‌توان انتظار رشد، توسعه و افزایش رفاه عمومی در جامعه داشت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
من جزو كساني بودم كه همه كالاهاي مورد نياز منزل را با وسواس زياد از كالاهاي ايراني تهيه مي كردم ولي حالا ميبينم كه خريد كالاي ايراني تا حدود زيادي دور ريختن پول است. اين موضوع وقتي بيشتر برام عيان شد كه ماشين ايراني خريدم و بچه ام را بخاطر نقصهاي متعدد اين خودرو از دست دادم. حالا هم كه شما اين مطالب را مينويسيد بايد جواب خدا رو بديد كه باعث گمراهي مردم مي شويد و پول بي زبان مردم مستضعف را هدر مي دهيد.