سه شنبه ۴ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 23 Apr 2024
 
۰
۲

استمرار صلاحیت نمایندگان مغایر قانون

چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۲۰
کد مطلب: 420189
سخنگوی شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان طرح مجلس برای استمرار صلاحیت نمایندگان فعلی در انتخابات بعدی مجلس را با اکثریت آراء مغایر با قانون اساسی دانست.
به گزارش جهان، نجات‌الله ابراهیمیان سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با فارس، گفت: شورای نگهبان تبصره ۴ الحاقی به ماده ۵۲ قانون انتخابات که از سوی نمایندگان پیشنهاد شده بود را مغایر با قانون اساسی دانست.

وی در بیان جزئیات تبصره مذکور که از سوی شورای نگهبان رد شده اظهار داشت: بر اساس این تبصره صلاحیت نمایندگان فعلی مجلس در انتخابات بعدی نیز استمرار خواهد داشت و چنانچه شورای نگهبان در مورد عدم صلاحیت نمایندگان تا ۱۵ روز قبل از تبلیغات انتخاباتی نکته‌ای را مطرح نکند صلاحیت نمایندگان به منزله تائید تلقی می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: همچنین در جلسه امروز لایحه رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقاء نظام مالی کشور که پیش از مورد ایراد شورا قرار گرفته و ایرادات در مجلس اصلاح شده بود مورد تائید اعضا قرار گرفت.

ابراهیمیان خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه طرح پیگیری تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی نیز مورد بحث و بررسی قرار گرفت که موارد متعددی از آن مغایر با قانون اساسی دانسته و به مجلس اعاده داده شد.

وی افزود:‌ طرح یک فوریت استفساریه تعیین تکلیف معلمان حق‌التدریس و آموزشیاران نهضت سوادآموزی که در این طرح سؤال شده بود که آیا دانشجویان ورودی سال ۸۸ به دانشکده‌های تربیت‌دبیر نیز مشمول این طرح هستند یا خیر که البته این استفساریه بله بود، که با اکثریت اعضای این شورا این طرح به تصویب رسید.

سخنگوی شورای نگهبان در پایان گفت: طرح اصلاح موادی از قانون آئین‌نامه داخلی مجلس نیز در جلسه آتی شورا مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


asghar
بنام خدا . یادم می آید که در یکی از مباحثات مجلس پیرامون طرحی ، یکی از نمایندگان تذکر داد که خلاف قانون اساسی است . یکی از اعضای هیئت رئیسه گفت :ناراحت نباش فوقش میره شورای نگهبان تصویب نمیشه . و همانطور هم شد . حالا واقعا لازم نیست که قبل از انتخاب نماینده و دولت ، شورای نگهبان یک بررسی راجع به داشتن آگاهی کامل از قانون اساسی کاندیداها داشته باشد ؟ طرف از ینگه دنیا نامه مینویسد و قانون اساسی خودش را مرجع قرار میدهد ولی نمایندگان ما آگاهی ابتدائی از قانون اساسی را ظاهرا ندارند و یا اینکه بعضی وقتها قوه مقننه هم هوس میکند که ، . . . بعله !!!
اقای مثلا نسبتا محترم اینکه شما خودتان .برای خودتان دوره بعد را صلاحیت دار می دانید .خیانت نیست ؟ خیانت یعنی چه ؟ ملاک حال افراد است .فقط برای دیگران است . رویتان میشود سرتان را بالا ببرید؟
درست شما مثلا قبول کردید کار اشتباهی هست. واین خوبه. اما خداوکیلی به نظر من تمام کسانی که رای مثبت دادند اصلا دیگه صلاحیت ثبت نام هم ندارند. یعنی این افراد اعتقاد دارند که هیأت‌های اجرایی نظارت بر صلاحیت نمایندگان کارخودشان را درست انجام نخواهند داد. فراربه جلو . پیش دستی نمایندگان هم به همین دلیل هست . که فقط باید گفت متاسفم