شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۰

موضع‌ فومنی علیه‌ شورای اصلاح‌طلبان

چهارشنبه ۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۲۶
کد مطلب: 420128
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات گفت: شورای مشورتی اصلاح‌طلبان باید سریعا منحل شود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، حجت‌الاسلام محمدزارع فومنی دبیر کل حزب مردمی اصلاحات در نشست خبری که امروز در دفتر این حزب برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: سال ۹۳، سال بسیار خسته‌کننده‌ای برای حزب مردمی اصلاحات بود چرا که در این سال پروانه حزب را گرفتیم.

وی با بیان اینکه امسال سال همدلی و همزبانی مردم و دولت است، افزود: امسال دولت باید بستر مناسبی را برای ایجاد مشارکت مردم در انجام امور و نظرات مردمی فراهم کند و در ایجاد این بستر هیچ فردی به بهانه خودی یا غیرخودی یا موافق یا مخالف، نباید رانده شود و دولت باید به همه فکرها توجه کند. مردم نیز باید حس کنند که دولت از هر سخن و هر کسی که در جهت مصالح نظام باشد، حمایت می‌کند.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با بیان اینکه باید سعی کنیم با مردم باشیم و نباید بگوییم که نباید صدایی از کسی بیرون آید، یادآور شد: انتقاد باید صورت گیرد و اگر انتقاد نباشد، سازندگی شکل نمی‌گیرد.

فومنی گفت: ما در ایجاد حزب مردمی اصلاحات، مبنا را مردم قرار داده‌ایم؛ ما صدای اتحاد و مردم هستیم چرا که از بطن جامعه و طبقه ضعیف جامعه بیرون آمده‌ایم و وارد عرصه سیاست شده‌ایم. برخی‌ها این ادعا را دارند که از طبقه ضعیف هستند ولی به رانت‌های دولتی و سیاسی متصل هستند؛ ما به هیچ جریانی وابستگی نداریم مگر جریانی به نام اصلاحات که آن هم در چارچوب قانون اساسی و خط امام و رهبری فعالیت می‌کند.

وی با اشاره به انتخابات امسال اظهار داشت: سال ۹۴، سال انتخابات است و مردم در این سال دوباره تبلور جمهوریت را ظاهر خواهند کرد. امسال سال پردردسر برای نظام است چرا که گروه‌های قبلی که در سال‌های قبل انتخابات را تحریم می‌کردند، بعد از انتخابات ریاست جمهوری وارد میدان شدند و گروه‌هایی که از نظام خارج شده بودند، بازگشتند و وارد عرصه سیاسی شده‌اند؛ این موضوع خوب است که همه با هم همدل و هم‌زبان شوند.

دبیرکل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به راه‌اندازی ۲۴ دفتر حزب مردمی اصلاحات در استان‌ها گفت: ما امسال برنامه‌های مختلفی داریم؛ در ۲۴ استان دفتر حزب را علی‌رغم سنگ‌اندازی‌ها افتتاح کردیم و مجوز هفته‌نامه صدای اصلاحات را گرفته‌ایم و ۴ شماره از این هفته‌نامه منتشر شده و ظرف هفته آینده شماره جدید منتشر خواهد شد و پس از آن به روزنامه تبدیل می‌شود.

فومنی با بیان اینکه سازماندهی تشکیلاتی حزب مردمی اصلاحات در ۲۴ استان ادامه دارد، گفت: من به خاطر مواضع خودم در دفاع از مواضع مقام معظم رهبری، نظام و قانون اساسی تخریب شدم؛ علی‌رغم همه این مشکلات وقتی به هر استانی سفر کردم شاهد استقبال جریان‌های معتدل، میانه‌رو و اصلاح‌طلب هستم.

وی تاکید کرد: فرق حزب مردمی اصلاحات با احزاب دیگر این است که آنها آدم‌های سیاسی را دور خود جمع کردند و فکر می‌کنم با این آدم‌ها می‌توانند کار سیاسی کنند ولی حزب ما نخبه‌های جامعه و اقشار مختلف را جذب کرده است.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با اشاره به درخواست عضویت حزب متبوعش به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات گفت: ما نامه‌ای را در زمان ریاست حکیمی پور به شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای عضویت در این شورا ارائه کردیم. البته این کار را به اصرار دو نفر از مقامات کشوری که به اصلاحات متصلند و تاکید آنها بر اتحاد و همدلی در جریان اصلاحات انجام دادیم. ما خارج از چارچوب نظام کار نمی‌کنیم و انقلاب و خط امام برای ما مهم است.

فومنی ادامه داد: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات تاکنون جوابی به ما نداده و ما منتظر جواب آنها هستیم؛ البته کمیته سیاسی شورای هماهنگی تغییر کرده ولی بعد از به وجود آمدن شورای مشورتی، متاسفانه این کار نقش احزاب را کمرنگ می‌کند و باید سریعا منحل شود؛ این شورا نباید وارد بحث شود. وقتی جبهه و احزاب اصلاح‌طلب وجود دارند، نیازی نیست که از جای دیگر برایشان تصمیم‌گیری شود.

وی اظهار داشت: شورای هماهنگی جبهه اصلاحات معنای قوی را ندارد و شعبه مشورتی تصمیم‌گیر شده است. ما نباید احزاب را کمرنگ کنیم؛ این خوب نیست که گروهی از رانت‌های دولتی استفاده می‌کنند و به جریانات دیگر توجهی ندارند اما ما اصلاح‌طلبی هستیم که در چارچوب قانون تدوین شده حرکت می‌کنیم و دنبال حذف کسی نیستیم. ما با تفکر نئواصلاح‌طلبی ورود پیدا کردیم.

فومنی با تاکید بر اینکه شورای مشورتی باید سریعا منحل شود و به جبهه‌های موجود توجه شود، تصریح کرد: نباید جریان‌های خارج از احزاب برای ما تصمیم بگیرند. لذا پیشنهاد می‌کنم اگر شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای ما تصمیم بگیرد، بهتر از شورای مشورتی است.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ادامه داد: شاید شورای هماهنگی جبهه اصلاحات برای ما شروطی بگذارند ولی شرط ما مواردی است که گفتیم. اگر اصلاح‌طلبان با هم اتحاد نداشته باشند شکست سنگینی می‌خورند. هم اکنون جریان‌های اصلاحات همدلی لازم را ندارند و آدم‌های خاصی برای اصلاح‌طلبان تصمیم می‌گیرند و این باعث تشتت می‌شود. ما با همه جریان‌های اصلاح‌طلب متحد می‌شویم به شرط آنکه ما را هم بازی دهند.

فومنی با اشاره به در پیش بودن انتخابات گفت: اگر اصلاح‌طلبان مجلس دهم را به دست نگیرند، دولت با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد. ما باید جبهه متحدی تشکیل دهیم. اگر جریان‌های اصلاح‌طلب و شورای هماهنگی جبهه اصلاحات بپذیرند که اتحاد کنید ما نیز همکاری خواهیم کرد ولی اگر صلاح ندانستند علی‌رغم احترام به آنها در انتخابات شرکت خواهیم کرد و باید بتوانیم ۲۰ تا ۲۵ درصد از مجلس را با کمک نیروهای نخبه و جوان از آن خود کنیم. باید همه بزرگان اصلاح‌طلب یعنی آقای هاشمی، آقای سیدحسن خمینی و َآقای عارف دور هم جمع شده تا بتوانند وحدت را میان اصلاح‌طلبان به وجود آورند.

وی با بیان اینکه برخی می‌خواهند تغییراتی را در خبرگان ایجاد کنند، اظهار داشت: ما در کنار کار انتخاباتی برای مجلس، برای خبرگان را کار می‌کنیم و معتقدیم که همه جریان‌ها در مسائل مختلف باید پشت سر آقای هاشمی جمع شده و از وی تبعیت کنند تا در انتخابات پیروز شوند.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات تاکید کرد: ما نباید به دنبال افرادی که به جریان اصولگرایی نزدیک بودند مانند آقای ناطق نوری که یک بار هم شکست خورده است، برویم. اصلاح‌طلبان شخصیت‌های مهمی دارند. اعتمادی به اصولگرایان و اصلاح‌طلبان افراطی نیست؛ معتقدم آقای عارف می‌تواند ریاست مجلس آینده را به دست گیرد. البته ما می‌توانیم با اصولگران معتدل نیز همکاری کنیم. ما با اصولگرایانی که اصلاح‌طلبی را قبول داشته باشند، همکاری خواهیم کرد ولی نباید اجازه حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان تند و افراطی را در مجلس بدهیم.

فومنی با اشاره به اطلاعیه حزب مردمی اصلاحات برای ثبت‌نام از کاندیداهای مجلس نیز گفت: ما در اطلاعیه‌ای از تمام کاندیداهای مجلس دعوت کرده‌ایم تا از طریق فضای مجازی اطلاعیه ما را تکمیل کنند.

وی با انتقاد از عملکرد دولت در بخش‌های مختلف اظهار داشت: دولت علی‌رغم همه تلاش‌های خود وقت زیادی را صرف موضوعات هسته‌ای کرده است. در حوزه داخلی در دولت یک‌صدایی دیده نمی‌شود و هر وزیری مطلب خاص خود را می‌گوید. من به آقای روحانی سفارش می‌کنم فریب افرادی که می‌خواهند فضا رادیکال شود را نخورد. برخی وزرا بحث پول‌های کثیف یا اینکه عراق مرکز ایران است را مطرح می‌کنند و توجهی ندارند که ما در فضای حساسی هستیم. من نمی‌دانم چرا وزیر کشور در بحث پول کثیف عقب‌نشینی کرد. بحث پول کثیف همه جا وجود داشته و هم اکنون نیز وجود دارد و نزدیک انتخابات این پول‌ها از جاهایی تزریق می‌شود. چرا نباید مسئولان برخورد ریشه‌ای با این مسائل و مفاسد کنند.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات ضمن حمایت از تیم مذاکره کننده هسته‌ای خاطرنشان کرد: امیدواریم خدای ناکرده مذاکراه کنندگان تعهدی را امضا نکنند که خسارت‌هایی را برای ملت ما به بار آورد. ما نگران هستیم چرا که دشمن حیله‌گر و فریبکار است.

وی با بیان اینکه نباید همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد (موضوع هسته‌ای) گذاشت، ادامه داد: مردم ما مشکلات دیگری نیز همچون افزایش آمار طلاق و افزایش آمار بزه فرهنگی و اجتماعی و کاهش آمار ازدواج دارند. دولت باید به این مسائل نیز توجه کند.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات یادآور شد: در بحث یارانه‌ها مجلس گفته بود که دولت ۵.۵ میلیون نفر را از فهرست یارانه‌بگیران حذف کند؛ دولتی که ۴۸ میلیارد تومان به سلامت اختصاص داده و با توجه به کاهش قیمت نفت، کسری بودجه ۱۶ هزار میلیارد تومانی را برای امسال خواهد داشت و این می‌تواند خطر جدی برای کشور باشد.

فومنی یادآور شد: ما از لحاظ اقتصادی هر روز افت می‌کنیم. البته قیمت‌ها ثابت مانده است ولی وضعیت اقتصاد مناسب نیست.

وی با اشاره به دو مشکل دولت یادآور شد: عدم حضور زنان و جوانان در دولت دو مشکل اساسی دولت یازدهم است و ما معتقدیم اگر رئیس جمهور در سال ۹۴ تعدادی از وزرای خود را جوان کند و از اتاق فکر استفاده کند بهتر است.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات درباره استانی شدن انتخابات یادآور شد: استانی شدن انتخابات به دموکراسی ضربه می‌زند و مانع انتخابات آزاد، نخبه‌گرایی و حضور همه در انتخابات می‌شود و در آینده معضل امنیتی ایجاد خواهد کرد.

فومنی خاطرنشان کرد: مجلسی که به چارچوب نظام و قانون اساسی معتقد باشد باید شکل بگیرد.

وی ادامه داد: ما نخستین بار خط‌شکن این مطلب بدیم که اصلاح‌طلبی ارث پدری کسی نیست. برخی دوستان خط قرمزها را قبول ندارند.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات درباره انتخابات گفت: اغتشاش جدیدی تا انتخابات آینده در راه است و برخی به خاطر منافع شخصی خود دنبال اغتشاش هستند. ما نگران این موضوع هستیم ولی دلواپس نیستیم.

فومنی در مورد مسئله هسته‌ای تاکید کرد: تصور نمی‌کنم که قضیه هسته‌ای به نتیجه‌ای برسد. هر چند دوستان ما باید کوشش خود را بکنند. امکان توافق با آمریکا با ۵۰ درصد می‌دانیم و معتقدیم اروپا و آمریکا حاضر به امتیاز دادن به ما نیستند. چرا که هر روز مباحثی همچون حقوق بشر یا بازدید از مراکز نظامی را مطرح می‌کنند. اینکه آمریکا با ما کنار بیاید را بعید می‌دانم چرا که آنها نمی‌خواهند ایرانی باقی بماند.

وی یادآور شد: وزارت کشور که متولی احزاب است باید کاری کند که احزاب تشکیلاتی و سازمان‌مند شوند؛ احزابی در کشور وجود دارند که کار حزبی نمی‌کنند و فقط اسم دارند. ما باید احزاب قوی به وجود بیاوریم و احزاب کیلویی درست نکنیم.

دبیر کل حزب مردمی اصلاحات با انتقاد از عدم توجه برخی رسانه‌ها به مباحث و مشکلات مردم تاکید کرد: متاسفانه روزنامه‌ها وارد فازی شده‌اند که مردم را فراموش کرده و فقط به مسائل هسته‌ای توجه می‌کنند چرا مسئولان توجه نمی‌کنند که اگر می‌خواهیم قدرتمند شویم باید پایه اجتماعی قوی داشته باشیم.

فومنی در پایان درباره خانه احزاب تاکید کرد: خانه احزاب چیز جالبی نیست و پیشنهاد می‌کنم به جای راه‌اندازی خانه احزاب، کانونی برای احزاب ایجاد شود و خانه صنفی درست شود. خانه احزاب دردی از احزاب دوا نمی‌کندچرا احزاب باید قدرتمند شوند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *