کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

وزیر نیرو:

حذف یارانه عامل رونق صنعت برق است

8 ارديبهشت 1394 ساعت 21:44

وزیر نیرو حذف یارانه را مهمترین عامل سامان بخشی صنعت برق دانست و گفت: کشور نیازمند سازمان دهی اقتصاد برق از طریق اصلاح نظام یارانه و تعرفه برق است.


به گزارش جهان به نقل از ایرنا، حمید چیت چیان روز سه شنبه در حاشیه بیستمین کنفرانس ملی شبکه های توزیع نیرو و برق در زاهدان در گفت و گو با ایرنا افزود: مهمترین عاملی که می تواند اقتصاد و صنعت برق را سامان دهد حذف یارانه ها از تعامل مالی بین بنگاههایی است که در زنجیره ارزشی برق قرار دارند.

وی ادامه داد: در این راستا شرکت های توزیع باید برق خود را به قیمت واقعی خریداری و بخشی از آن را از مردم و مابه التفاوت را از دولت دریافت کنند، به این ترتیب تمام بنگاههای واقع در زنجیره عرضه برق از یارانه کنار کشیده می شوند و تمام بنگاه ها سعی در به حداکثر رساندن کارایی شان می کنند.

وزیر نیرو گفت: در صورت پرداخت، این یارانه باید به آخرین حلقه عرضه برق یعنی شرکت های توزیع پرداخت شود.

چیت چیان افزود: متاسفانه به دلیل سیاست های غلط اجرا شده در سالهای گذشته در زمینه برق، شرکت های برق ماهیت خود را از دست داده و به شرکت های دریافت کننده بودجه تبدیل شده اند و این مساله انگیزه مدیران و کارشناسان را برای انجام فعالیت های اقتصادی از بین برده که از نتایج آن می توان به تاخیر دریافت مطالبات اشاره کرد.

وی اظهار کرد: استان سیستان و بلوچستان از نظر منابع انرژی تجدید پذیر یکی از استثنایی ترین استانهای کشور است و تابش بسیار خوب نور خورشید و نیز وزش بادهای مستمر در شمال این استان زمینه مناسبی را برای استفاده از انرژی های نو مهیا کرده است.

وی از احداث یک نیروگاه ۵۰۰ مگاواتی در مرکز این استان خبر داد و گفت: نیروگاه کنونی زاهدان با افزایش یک واحد بخار ۷۶۰ مگاواتی به یک نیروگاه سیکل ترکیبی تبدیل خواهد شد.

وی افزود: با توجه به اظهارات استاندار سیستان و بلوچستان مبنی بر اعطای تسهیلات لازم برای افراد مستعد سرمایه گذاری، موسسات بانکی و صندوق توسعه ملی تسهیلات ویژه ای را در اختیار سرمایه گذاران این استان قرار خواهند داد.

وزیر نیرو گفت : دو کشور افغانستان و پاکستان واقع در شرق ایران و هم مرز با سیستان و بلوچستان همه ساله مقادیر قابل توجهی برق را از ایران وارد می کنند و بازار خوبی را برای صنعت برق فراهم آورده اند.

چیت چیان با بیان اینکه دریاچه هامون یکی از تالاب های بسیار پر اهمیت کشور است افزود: در سفر مقامهای عالی رتبه افغانستان به ایران مذاکراتی پیرامون اختصاص حقآبه طبیعی این تالاب بین المللی انجام شد و تصمیمات جدی برای احیا آن گرفته شد.


کد مطلب: 419975

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/419975/حذف-یارانه-عامل-رونق-صنعت-برق

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com