کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چند کشور سلاح اتمی غیررسمی دارند؟!

8 ارديبهشت 1394 ساعت 14:31

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی گفت: بحث هسته‌ای و صیانت از حقوق هسته‌ای یک مسئله ملی است و معتقدیم غنی‌سازی ما نباید مورد هجمه قرار بگیرد، در صورتی که غربی‌ها نمی‌خواهند ایران حتی یک پیچ هسته‌ای داشته باشد.


به گزارش جهان به نقل از فارس، سید محمود‌رضا آقا‌میری دوشنبه‌شب در همایش علمی انرژی هسته‌ای، ارتقاء فناوری در دانشگاه بیرجند اظهار داشت: فناوری هسته‌ای به فناوری کنترل و مهار انرژی درون هسته برای تسهیل در زندگی انسان‌ها گفته می‌شود.

وی تصریح کرد: مهندس هسته‌ای و علوم پرتوها همانند سایر علوم یکی از علوم بنیادین است و امروزه در تمام رشته‌ها انرژی هسته‌ای و تکنولوژی وجود دارد.

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی به شناسنامه انرژی هسته‌ای ایران اشاره کرد و افزود: ایران قبل از انقلاب دارای تاسیسات هسته‌ای بود، اما بعد از انقلاب از سال ۶۴ تصمیم گرفت فعالیت انرژی هسته‌ای را مجدد آغاز کند.

آقا‌میری ادامه داد: از سال ۷۴ تصمیم گرفته شد در بخش هسته‌ای فعالیت جدیدی آغاز شود و کشور روی پای افراد آموزش دیده و با شرایط بسیار سختی کار خود را آغاز کرد.

وی گفت: سال‌های ۸۳ و ۸۴ بخش‌های هسته‌ای کشورمان مهر و موم شد و فناوری هسته‌ای ایران دوران همراه با پیچیدگی و چالش را دنبال ‌کرد.

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی عنوان داشت: در آن سال‌ها نیاز به تولید کیک زرد و تکمیل چرخه سوخت داشتیم و این سوال که "چرا جهانیان نسبت به کلمه هسته‌ای حساسیت داشته و از آن می‌‍‌ترسند" را برای جهان پاسخ می‌دادیم.

آقا‌میری یادآور شد: ایران طی چند سال گذشته هر حرکت هسته‌ای که انجام داد براساس داشته‌ها و مطالعات خودش بوده است و با استفاده از مطالعات خودش گام برداشت و به موفقیت رسید.

وی به بمباران هسته‌ای هیروشیما و ناکازاکی در سال ۱۹۴۵ اشاره کرد و گفت: این دو حادثه تا به امروز تنها موارد استفاده جنگی از سلاح هسته‌ای در جهان بوده است و به علت وحشتی که در دل همگان ایجاد کرده بود معتقدند ایران نیز با داشتن انرژی هسته‌ای قصد ساخت بمب هسته‌ای دارد.

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی عنوان داشت: اگر کسی توانایی هسته‌ای داشته باشد توانایی قدرت دارد و یکی از ابزارش قدرت چیره شدن بر بخش‌های مختلف از جمله بخش هسته‌ای است.

وی با بیان اینکه امروزه ۱۱ کشور دنیا به صورت رسمی دارای سلاح هسته‌ای هستند، اظهار کرد: از این تعداد تا‌کنون ۹ کشور اعلام کرده‌اند اما دو کشور اعلام نکرده‌اند.

آقا‌میری یکی از افتخارات ایران را دسترسی به چرخه سوخت هسته‌ای دانست و افزود: از استخراج اورانیوم تا تولید انرژی چرخه سوخت هسته‌ای گفته می‌شود.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشورهای استرالیا، چین، کانادا، قزاقستان، نامیبیا، نیجریه، روسیه و ازبکستان از جمله کشورهای تولیدکننده اورانیوم محسوب می‌شوند.

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی گفت: این مسیر مسیری بود که سال ۸۲ در ابتدای آن بودیم و با تلاش و همت جوانان‌مان اکنون به جایگاهی رسیدیم که قبول کردند کشور ما نیز انرژی هسته‌ای داشته باشد و این گردن کلفتی نیست بلکه قدرتمندی است.

آقا‌میری اضافه کرد: اگر بتوانیم تکنولوژی هسته‌ای را استخراج کنیم تمام علوم‌مان پیشرفت کرده و پرش خواهیم داشت.

وی عنوان داشت: امروز مذاکره‌کنندگان ما با قدرت تمام پای میز مذاکره می‌نشینند چراکه معتقد بودیم باید ایستادگی کنیم و به هدف خود برسیم و با شرایط روز دنیا به رقابت بپردازیم.

عضو شورای بین‌المللی خاورمیانه سزامی یادآور شد: بحث هسته‌ای و صیانت از حقوق هسته‌ای یک مسئله ملی است و معتقدیم غنی‌سازی ما نباید مورد هجمه قرار بگیرد.

این مسئول خاطرنشان کرد: در حال حاضر ۳۰ کشور در زمینه انرژی هسته‌ای فعال هستند و درصد بالایی از انرژی کشورهای پیشرفته جهان از این مسیر تامین می‌شود.

وی افزود: غربی‌ها به یقین نمی‌خواهند ایران حتی یک پیچ هسته‌ای داشته باشد و با داشتن تجربه تسلیم شدن لیبی و عراق در بحث انرژی هسته‌ای گمان کردند ایران نیز تسلیم می‌شود و با کشور ما می‌توانند شوخی کنند.


کد مطلب: 419896

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/419896/چند-کشور-سلاح-اتمی-غیررسمی

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com