جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۱
محدرضا عارف در دانشگاه امیرکبیر:

حذف رقیب را برعهده صندوق رای بگذارید

يکشنبه ۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۵۰
کد مطلب: 419567
رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه مذاکرات هسته ای به نتیجه می‌رسد و توافق حاصل می شود گفت: گروه مذاکره کننده تا به حال کوچکترین گافی نداده است؛ باید به تیم هسته ای اعتماد کرد.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدرضا عارف رئیس بنیاد امید ایرانیان در آئین افتتاحیه انجمن دانشجویی فرهنگ و سیاست دانشگاه امیر کبیر با تبریک ایام ولادت امیرالمومنین(ع) و همچنین گرامیداشت روز کارگر و روز معلم اظهار کرد: امید داریم دولت در برنامه ششم توسعه به دو قشر کارگر و معلم توجه ویژه داشته باشد.

وی با اشاره به عنوان انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیر کبیر دو مقوله فرهنگ و سیاست را از مهمترین موضوعات کشور دانست و افزود: انقلاب اسلامی انقلابی فرهنگی است و من از مدیریت دانشگاه برای پذیرش تشکل های شناسنامه دار تشکر می کنم.

عارف با بیان اینکه پیشرفت و توسعه هدفمند مبتنی بر اسناد بالادستی نظام در دستور کار کشور است خاطرنشان کرد: ما امروز دارای سیاستهای کلی در عرصه های مختلف هستیم و ضرورت دارد هم فعالیت های خود را در چهارچوب همین اسناد تدوین کنند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با تاکید بر ضرورت داشتن یک سند راهبردی در همه امور جامعه تصریح کرد: وجود چنین سندی برای جنبش دانشجویی نیز یک ضرورت است. داشتن یک برنامه راهبردی به دانشجویان جدید الورود کمک می کند تا دیگر نخواهند کارهای تشکیلاتی را از صفر شروع کنند.

وی گفت: من از انجمن فرهنگ و سیاست دانشگاه امیر کبیر می خواهم که در داشتن یک سند راهبردی پیشتاز باشند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نامگذاری سال ۹۴ به عنوان دولت، ملت همدلی و همزبانی اظهار کرد: انقلاب اسلامی در ابتدای پیروزی خود دست اندرکارانی را داشت که آمادگی اداره کشور را نداشتند اما در عین حال اقدامات ارزنده ای را از جمله مدیریت دفاع مقدس انجام دادند که رمز این پیروزی ها تنها وحدت کلمه بود.

عارف با بیان اینکه پیروزی های به دست آمده را با هر تحلیلی که انجام می شود به وحدت کلمه خواهد رسید گفت: نمود امروزی این وحدت یعنی در دهه چهارم انقلاب می تواند همدلی و همزبانی باشد. همدلی و همزبانی تنها شعار سال ۹۴ نیست بلکه نقشه راه و راهبرد اصلی و ملی ما است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: شعار سال ۹۴ می تواند کلیدی قدرتمند برای گشایش پیروزی ها و حل مشکلات باشد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام همدلی و همزبانی را عامل پیشرفت جامعه و حاکمیت ارزش های اسلامی و تحقق مطالبات مردم دانست و افزود: اولین مولفه همدلی اعتماد است که پایه اصلی سرمایه اجتماعی محسوب می شود. اعتماد یعنی کاهش هزینه ها و افزایش سود. بخشی از مشکلات ما در ۸ ساله دولت قبل ناشی از بی اعتمادی در جامعه بود که به عنوان مثال در دانشگاه‌ها دانشجویان اجازه انتقاد نداشتند که اوج این مسئله را می توان در ستاره دار کردن دانشجویان پیدا کرد.

عارف ادامه داد: تبعات این موضوع در سنوات بعد می تواند دامن گیر جامعه شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام به مذاکرات اخیر هسته ای و تلاش های تیم مذاکره کننده اشاره کرد و گفت: می دانید گروه مذاکره کننده با چه تلاشی در جهت احقاق حقوق ما در برابر قدرت ها ایستاده و تا به حال کوچکترین گافی نداده است که باید به این گروه اعتماد کرد و متقابلا دولت هم باید به مردم اعتماد کند.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: نتیجه بی اعتمادی به مردم موضوع اقتصاد، افزایش تصدی گری دولت در بخش های غیر ضروری خواهد بود که باعث مشکلات عدیده اقتصادی می‌شود.

عارف، حاکمیت عقلانیت و خردورزی، گذشت و فداکاری را از لوازم تحقق شعار همدلی و همزبانی دانست و تصریح کرد: بخشی از مشکلاتی که ما در دولت قبل داشتیم ناشی از نبود عقلانیت و خردورزی بود. باید از گذشته عبور کنیم چرا که همواره نمی توانیم در گذشته بمانیم و در عین حال باید اختلاف سلیقه ها را بپذیریم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان خاطرنشان کرد: در سال همدلی و همزبان امیدوارم مسائل حصر، زندانی شدن برخی جوانان و دانشجویان حل شود.

عارف گفت: امسال را با شرایطی نگاه می کنیم که مذاکرات به نتیجه می رسد و توافق حاصل می شود اما در روزهای پس از توافق نیاز به پاسخگویی به مطالبات مردم را داریم.

وی با بیان اینکه اخلاق مداری نیز از عوامل تحقق همدلی و همزبانی در جامعه خواهد بود اظهار داشت: می دانید که با کنار گذاشتن اخلاق چه هزینه هایی به نظام تحمیل شده است.

عارف ادامه داد: پرهیز از حذف رقیب و چماق نکردن برخی مسائل باید مورد توجه ما باشد. به عنوان مثل برخی امروز چماق فتنه را بر سر مخالفین خود می کوبند همانطور که در زمانی چماق ضد ولایت فقیه را بر سر اصلاحات می کوبیدند؛ باید از حصر و حذف رقیب در رقابت های سیاسی اجتناب کنیم.

رئیس بنیاد امید ایرانیان بالا بردن روحیه نقد پذیری را یکی دیگر از مولفه های همدلی و همزبانی عنوان کرد و گفت: این موضوع باعث تحرک بیشتر جامعه می شود و باید آستانه تحمل خود را همواره بالا ببریم.

وی اجرا و تحقق شعار همدلی و همزبانی را مستلزم همدلی و همکاری قوای سه گانه با یکدیگر دانست و تاکید کرد اختلافات غیر اصولی دولت و مجلس در دوره ۸ ساله گذشته مردم را بدبین کرد و باعث هزینه های بسیاری شد. مردم نیز متقابلا باید به همدل بودن در جامعه توجه کنند و همه گروهها و احزاب کشور لازم است که این موضوع را درک کنند.

عارف با بیان اینکه عنوان سال ۹۴ را باید در محافل دانشجویی دنبال کنید و به بحث بگذارید، گفت: با این وجود مطمئنا به نتایج خوبی خواهید رسید البته باید راهکارهای عملی را برای تحقق این شعار پیدا کنید.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ماموریت اصلی دانشگاه و جنبش دانشجویی را تربیت نیروی متخصص، توسعه علم و فناوری، رشد فرهنگی و سیاسی جامعه و رسیدن به جایگاه اول علمی در منطقه در افق ۱۴۰۴ دانست و تصریح کرد: همدلی و همزبانی الزام تحقق این اهداف است.

وی با تاکید بر اینکه باید در محافل دانشجویی از بحث های حاشیه ای و بی مورد دوری کرد گفت: همدلی و همزبانی یعنی یک جامعه امن و با نشاط که در آن از دو رنگی دوری می شود ممکن است شما افرادی را در دانشگاه ببینید که ظاهرالصلاه باشند اما می دانید که در دل آنها چه می گذرد.

رئیس بنیاد امید ایرانیان در ادامه تاکید کرد: باید در دانشگاه و در میان تشکل های دانشجویی تکثر را بپذیریم و انشقاق را قبول نکنیم و از یک گروه، گروهی دیگر را خلق نکنیم. باید تمام تشکل های دانشجو با یکدیگر بر روی مشترکات خود همصدا شوند.

عارف افزود: من به مدیریت دانشگاه نیز توصیه می کنم که دست از خطوط قرمز جعلی بردارند. مدیریت دانشگاه باید چماق کمیته انضباطی را کنار بگذارند چرا که این عامل دیگر کارایی ندارد. امروز دانشجویان خطوط قرمز را بیشتر از دیگران رعایت می کنند. باید نگاهی که به فرزندان خود داریم به دانشجویان نیز داشته باشیم.

وی با بیان اینکه دانشجویان به لحاظ سیاسی یکی از گروههای مرجع در جامعه محسوب می شوند خاطرنشان کرد: دانشجویان لازم است که نامگذاری سال ۹۴ را از حالت شعار به عمل برسانند چرا که این شعار انقلاب ما را به پیروزی رساند.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به برنامه ششم توسعه تاکید کرد پس از تدوین این برنامه در سال جاری، قانون برنامه ششم به تصویب مجلس می رسد و امیدوارم این برنامه در سایه همدلی و همزبانی مصوب شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه دولت باید خود را کارگزار ملت بداند خاطرنشان کرد: اگر این نگاه در تدوین و تصویب این برنامه مورد توجه قرار گیرد بسیاری از مشکلات حل می شود.

عارف در ادامه به انتخابات اسفند ۹۴ اشاره کرد و گفت: در انتخابات باید حاکمیت شعار همدلی و همزبانی دنبال شود. باید در همه انتخابات این موضوع را بپذیریم و در چهارچوب این شعار عمل کنیم.

وی افزود: نتیجه پیگیری شعار همدلی و همزبانی در انتخابات مشارکت حداکثری و خلق انتخاباتی پرشور است. سرمایه اجتماعی سال ۹۲ که پشتوانه دولت تدبیر و امید بود باید در انتخابات مجلس حفظ و ارتقا داده شود.

رئیس بنیاد امید ایرانیان تاکید کرد: اگر در چهارچوب همدلی و همزبانی در انتخابات رفتار کنیم با تقویت همبستگی ملی روبرو می شویم که رمز توفیق انقلاب اسلامی نیز همین بوده است.

عارف خاطرنشان کرد: نتیجه انتخاباتی که با همدلی و همزبانی برگزار شود مجلسی مقتدر، کارشناس، توانا و پرسشگر خواهد بود؛ مجلسی که بتواند پشتوانه دولت باشد.

وی الزام تحقق این شعار در امر انتخابات را حرکت در چهارچوب قوانین عنوان کرد و گفت:این الزامات باید چه در مرحله تبلیغ چه در مرحله اجرا و چه در مرحله نظارت محقق شود. هیچ اقدام فراقانونی پذیرفته نیست چرا که خلاف شعار همدلی و همزبانی است.

رئیس بنیاد امید ایرانیان رقابت های جدی با هدف کسب اکثریت آرا را امری طبیعی و مشروع دانست و خاطرنشان کرد: این امر باید در چهارچوب قانون باشد و باید برخوردهای حذفی، چماقی و تخریبی کنار گذاشته شود.

عارف در پایان تاکید کرد: حذف رقیب را باید بر عهده صندوق های رای بگذارید نه از طریق اقدامات غیر قانونی و حذفی.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عارف در پایان تاکید کرد: حذف رقیب را باید بر عهده صندوق های رای بگذارید نه از طریق اقدامات غیر قانونی و حذفی.
اگر هم از طریق صندوق رای رقیب حذف نشد راه کار آخر اردو کشی خیابانی و هم دستی با دشمنان خارجی باشد.