شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۲
نادر قاضی‌پور:

ادامه حیات مؤسسات مالی غیرمجاز بدون تبانی با بانک مرکزی ممکن نیست

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۱۵
کد مطلب: 419370
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار کرد: بدون تبانی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز با بانک مرکزی، این مؤسسات نمی‌توانند به حیات مخرب خود ادامه دهند.
به گزارش جهان، نادر قاضی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، به بررسی دلایل و عواقب گسترش مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز برای اقتصاد کشور پرداخت و اظهار کرد: مشکلات عدیده‌ای که برای کسب‌و‌کار و تولید ملی به وجود آمده است ناشی از وجود این صندوق‌ها و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز است که سودها را بالا و پائین کرده و سیستم مالی کشور را مختل کرده‌اند.

عواقب وجود مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز


وی ادامه داد: این مؤسسات باعث شده‌اند تا پول‌های سرگردان از بانک‌های دولتی به این مؤسسات غیرقانونی سوق داده شود و با پدیدآمدن هرکدام از این مؤسسات بدون مجوز دولت با مشکلات عدیده‌ای مواجه شده و برای فرمانداران شهرستان، نیروی انتظامی، استانداران، مسئولان قوه قضائیه، نمایندگان مجلس و خود مردم مشکلات فراوانی پدید خواهد آمد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تأکید کرد: همه این معضلات ناشی از بی‌دقتی بانک مرکزی است و حال سؤال این است که آیا بانک مرکزی مشاهده نمی‌کند این مؤسسات غیرقانونی بر روی تابلوی خود جمله «دارای مجوز از بانک مرکزی» را نوشته‌اند و چرا بانک مرکزی آنها را پلمپ نمی‌کند.

تبانی بین مؤسسات غیرمجاز و بانک مرکزی


قاضی‌پور اظهار کرد: اگر یک بقالی دارای مجوز نباشد فورا آن را پلمپ می‌کنند حال این مؤسسات مالی و اعتباری که مجوزی هم ندارند به چه دلیل هنوز به کار خود ادامه داده و تعطیل نشده‌اند. بنده اعتقاد دارم دلیلش این است که بانک مرکزی با این مؤسسات تبانی می‌کند و هرچه در این زمینه زجر می‌کشیم از بی‌دقتی بانک مرکزی و کارشناسان این بانک است.

وی ادامه داد: اکنون بانک مرکزی هیچ‌گونه اختیاراتی ندارد و صاحبان قدرت، بانک‌هایی را تأسیس کرده و آن را از یک مؤسسه کوچک به یک بانک بزرگ تبدیل کرده‌اند. همچنین با استفاده از نفوذ خود مؤسسات دیگر را منحل کرده و در بانک خود ادغام می‌کنند و بعد از این اتفاقات هم، پول آنها را بر می‌دارند اما نیروی انسانی این مؤسسات را اخراج می‌کنند و این ظلمی در حق شهرستان‌های کوچک است.

نماینده ارومیه در خانه ملت در پاسخ به این پرسش که منظور از این تبانی بین بانک مرکزی و مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز چیست؟ اظهار کرد: اگر این تبانی وجود نداشت که این مؤسسات نمی‌توانستند به راحتی به حیات خود ادامه دهند و نکته دیگر اینکه مثلا در آذربایجان دو صندوق شامل صندوق جوانان ماکو و صندوق خیریه مرند داشت که آنها را در یک بانک خصوصی ادغام کردند که این امر ناشی از تبانی با بانک مرکزی بود و اگر این تبانی در کار نبود پس چرا چنین صندوق‌‌هایی را در بانک شخصی ادغام کرده و در بانک‌های دولتی همانند کشاورزی ادغام نمی‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *