پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱

نوبرانه‌هایی که نوبرش را آورده‌اند!

شنبه ۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۱۴
کد مطلب: 419329
زیر پوست این شهر، بازار میوه هم از گزند گرانی در امان نمانده و در این میان میوه‌های نوبرانه امپراتور گرانی‌اند و با نرخ‌های عجیب و غریب حسابی نوبرش را آورده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از فارس، نرخ میوه‌های نوبرانه طی روزهای گذشته سر به فلک می‌کشید اما این روز‌ها کمی تب قیمت‌ها در بازار مشهد فروکش کرده و می‌شود یک کیلو گوجه سبز را با نرخ ۲۵ تا ۳۵ هزار تومان خریداری کرد، ولی با این همه بحث بر سر این است که چرا نوبرانه‌ها در‌‌ همان بدو ورودشان به بازار دارای نرخی گران هستند و اصولا چرا نرخ این میوه باید آنقدر بالا باشد که بعد از مدتی، مژده کاهش آن نقل محافل شود؟

نوبرانه‌ها از اواسط فروردین‌ماه به بساط میوه‌فروشی‌ها راه یافته‌اند و هم‌اکنون حاکمیت این میوه‌ها با ورود چغاله‌بادام و گوجه‌سبز به اوج خود رسیده و تقریبا چغاله بادام به صورت میانگین سیری ۵ تا ۸ هزار تومان عرضه می‌شود.

* کلکسیونی از میوه‌های نوبرانه با نرخ‌های عجیب و غریب در بازار مشهد

هرچند که هنوز با گشت‌وگذار در بازارهای مشهد شاهد قیمت‌های متفاوتی هستیم و این ارزانی هنوز قسمت شهروندان نشده است، در حقیقت هنوز کلکسیونی از میوه‌های نوبرانه با نرخ‌های عجیب و غریب در گوشه و کنار این شهر برپا است، اما این بار آنان که طرفدار پر و پا قرص نوبرانه هستند، دیگر فریب وسوسه‌ها و چشمک‌های این میوه‌ها را نمی‌خورند و حاضر نیستند تا پول‌های بی‌زبان را خرج این نوبرهای خوش رنگ و لعاب کنند.

یکی از شهروندان مشهدی در این ارتباط به خبرنگار فارس گفت: قیمت نوبرانه این روز‌ها نسبت به هفته قبل کاهش پیدا کرده ولی بازهم مجبور نیستیم یک کیلو گوجه سبز را ۲۵ هزار تومان بخریم، آنقدر خرج‌های واجب‌تر هست که این یکی بین آنها گم است.

* وقتی سر و کله میوه‌های نوبرانه با نرخ‌های عجیب پیدا می‌شود

یکی دیگر از شهروندان هم که از وضعیت نرخ نوبرانه‌ها دل پری دارد، بیان کرد: دست ما کوتاه و خرما بر نخیل، میوه نوبر هم آنقدر گران است که نمی‌شود سراغی از آن گرفت، همین امروز از چند مغازه نرخ گوجه سبز را قیمت گرفتم، کیلویی ۵۰ هزار تومان و چاغاله بادام سیری ۸ هزار تومان فروش می‌رفت، آن مغازه‌هایی هم که ارزان‌تر می‌دهند، یا کیفیت میوه‌هایشان پایین‌تر بوده و یا نوبرانه‌هایشان در حال خراب شدن است، وگرنه دلشان برای خریدار نسوخته است.



حکایت گرانی این نوبرانه‌ها به همین امسال و همین جا ختم نمی‌شود، سال‌های قبل هم سرو کله میوه‌های نوبرانه با نرخ‌های عجیب و پر و پیمان سر و صدای زیادی به پا می‌کرد اما با حرف‌های رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد به این نقطه می‌رسیم که با آمدن فصل بهار گوجه سبز را در ردیف میوه قرار ندهیم!

گوجه سبز را میوه نمی‌دانیم!/ این میوه خوراک بچه ‌است نه آدم بزرگ‌ها

حسین مصدق در این زمینه به خبرنگار فارس گفت: مردم از گرانی گوجه سبز گلایه دارند در حالی که ما گوجه سبز را اصلا میوه نمی‌دانیم و هیچ کس آنها را جلوی مهمان قرار نمی‌دهد.

وی ادامه داد: نوبرانه‌‌ همان طور که از اسمش پیداست، نوبر است یعنی طبیعتا نرخ آن با سایر میوه‌ها تفاوت دارد و از طرف دیگر این موضوع را هم باید مورد توجه قرار داد که گوجه سبز خوراک بچه هاست نه آدم بزرگ‌ها بنابراین نباید برای قیمت آن این همه هیاهو به راه انداخت.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد بیان کرد: نرخ این میوه‌ها در اواسط اردیبهشت ارزان‌تر می‌شود و به کیلویی ۵ هزار تومان کاهش می‌یابد بنابراین اغلب مردم می‌توانند آن‌ها را بعد از کاهش نرخ خریداری کنند.

مصدق گفت: از حدود دو هفته دیگر با آمدن میوه‌هایی نظیر هلو و زردآلو تعداد میوه‌های نوبرانه در بازار افزایش می‌یابد و قیمت‌ها به‌‌ همان نسبت متعادل‌تر می‌شود.

به گفته وی میوه‌هایی مثل توت‌فرنگی و گوجه‌سبز با توجه به کشت و عرضه محدود، قیمت بالایی در روزهای اول برداشت دارد که در فاصله زمانی کوتاه با برداشت و عرضه گسترده محصول، مشکل برطرف می‌شود.

رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار مشهد با تاکید بر اینکه گرانی میوه نوبر ربطی به دلالان ندارد، افزود: نرخ نوبرانه همیشه در ابتدا گران است و بعد از مدتی کاهش پیدا می‌کند و اصلا به همین علت نام آن را نوبر گذاشته‌اند.

وی عنوان کرد: در برخی موارد سرمازدگی، بارش شدید باران و تگرگ مهم‌ترین عامل کاهش عرضه میوه‌های نوبر به بازار و در نتیجه گرانی آن است.

هر چند که به اعتقاد مصدق میوه‌های نوبر هنوز نیامده‌اند و نمی‌شود گوجه سبز و چغاله بادام را در ردیف میوه حساب کرد اما خیلی‌ها برای خریدن آن‌ها سرو دست می‌شکنند.

* بازار میوه دستخوش تغییر و تحول دلالان

فارغ از گفته‌های رئیس اتحادیه میوه و تره بار مشهد، هم‌اکنون در روزهای ابتدایی اردیبهشت ماه قرار داریم و وقتی سری به مغازه‌های میوه فروشی می‌زنیم، شاهد نرخ‌های شناور هستیم، حتی هنوز هم وقتی به مغازه‌های بالای شهری می‌رویم، نرخ گوجه سبز کیلوی ۵۰ هزار تومان است و به اعتقاد کار‌شناسان واسطه‌ها و دلالان در تعیین قیمت نجومی میوه‌های بهاری دست دارند، اما آیا واقعا واسطه‌ها در افزایش سرسام آور میوه‌های نوبر هم دست دارند؟

یک کار‌شناس اقتصادی برای پاسخ به این سئوال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: همواره بازار میوه دستخوش تغییر و تحولاتی بوده که از سوی دلالان بر این بازار اعمال شده است.

* نوبرانه‌ها ویترین‌نشین و امپراتور میوه‌فروشی‌ها

عباس صنایعی ادامه داد: اساس کار واسطه‌ها در محیطی شفاف رقم نمی‌خورد و از سوی دیگر بازار میوه به علت دارا بودن پیچیدگی‌های فراوان، ‌ بهترین عرصه برای جولان دلالان است و نباید فراموش کرد که دست به دست شدن میوه به علت دست درازی واسطه‌ها به چرخه تولید سبب می‌شود تا خریدار، محصولی را تهیه کند که قیمت آن چند برابر نرخ واقعی است.

وی افزود: همین عامل سبب شده که وقتی به بازارهای میوه سری می‌زنیم، قیمت گوجه سبز از یک مغازه تا مغازه دیگر تفاوت چند هزار تومانی داشته باشد و نوبرانه‌ها ویترین‌نشین و امپراتور میوه‌فروشی‌ها شوند.

این روز‌ها اگر سراغی از میوه فروشی‌ها بگیرید، در می‌یابید که در نقاط مرفه نشین و شمال شهر دغدغه‌ای از بابت قیمت‌ها وجود ندارد و در آنجا میوه‌ها با بسته بندی‌های شکیل گران‌تر از حد ممکن بفروش می‌رسند، یعنی در این مغازه‌ها می‌توان چغاله بادام سیری ۱۰، ۱۲ هزار تومان و گوجه سبز کیلویی ۶۰ و ۷۰ هزار تومان را پیدا کرد، دست آخر وقتی از مغازه دار علت را می‌پرسی، می‌گوید: علت بالا بودن قیمت مربوط به هزینه سنگین حمل بار از میدان و اجاره بهای بالا مغازه است.

در این مغازه‌ها خبری از برچسب نیست و در اینجا سودهای نانوشته غوغا می‌کند؛ اما در مغازه‌های پایین شهر می‌توان گوجه سبز کیلوی ۲۵ هزار تومان و چغاله بادام سیری ۵ هزار تومان را پیدا کرد، در حقیقت یک میوه نوبر است و هزار نرخ متفاوت!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *