جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
لاریجانی:

مشکل کمبود آب در کشور جدی است

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۱:۵۴
کد مطلب: 418464
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در کشور جدی است، گفت: یکی از راه‌های جبران کمبود آب، متنوع کردن کاربردهای آب، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری از این مایع حیاتی است.
به گزارش جهان به نقل از مهر، دکتر علی لاریجانی امروز دوشنبه پس از بازدید از واحدهای مختلف شرکت آب و فاضلاب استان در نشستی که با حضور مدیرعامل، معاونین و مدیران این شرکت برگزار شد در سخنانی اظهار داشت: آبفای قم مجموعه‌ای توانمند و با نیروهای خدوم است که ظرفیت کارهای بیشتر را نیز دارد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به لزوم تکمیل انتقال آب از سر شاخه‌ها به قم اظهار داشت: امیدواریم با پیگیریهای صورت گرفته سدکوچری هر چه سریع‌تر به پایان برسد و در تابستان امسال مشکل آب نداشته باشیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مشکل کمبود آب در کشور جدی است و اظهار داشت: یکی از راه‌های جبران کمبود آب، متنوع کردن کاربردهای آب، استفاده بهینه از آب و افزایش بهره وری از این مایع حیاتی است که بسیار ضروری است که امیدواریم این کار که در قم شروع شده در تمام کشور سامان پیدا کند.

استفاده از وام‌های صندوق توسعه ملی برای اصلاح شبکه های فرسوده آب

وی بر لزوم رسیدگی به فرسودگی شبکه‌های آب در تمام شهرهای کشور تاکید کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه لازمه این کار پشتیبانی مالی است باید ترتیبی اتخاذ کرد تا بتوان از وام‌های بانکی صندوق توسعه برای وزارت نیرو تسهیلات دریافت کرد.

لاریجانی تاکید کرد: باید برای جلوگیری از پرت آب منبعی را از صندوق توسعه در نظر گرفت همانطور که برای مهار آب‌های مرزی این کار انجام شد.

وی استفاده از توان بخش خصوصی را از دیگر راه‌های اجرای پروژه‌های آب و فاضلاب ذکر کرد و اظهار داشت: تأمین اوراق مشارکت از دیگر راه‌هایی است که می‌توان در خصوص تأمین منابع مالی بر روی آن بررسی‌های لازم را انجام داد.

دستگاه‌های دولتی بدهی خود را به آبفا بپردازند

نماینده مردم قم در خانه ملت بر ضرورت پرداخت بدهی‌های بخش آب توسط دستگاه‌های دولتی تأکید کرد و از استانداری خواست تا در این زمینه پیگیری‌های لازم را انجام دهند.

وی با بیان اینکه شهرداری نباید آب را بدون ضابطه مصرف کند، گفت: در حال حاضر با مشکل کمبود آب مواجه هستیم و در این زمینه باید تمهیدات لازم در نظر گرفته شود.

لاریجانی در ادامه سخنان خود بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی برای اجرای شبکه‌های فاضلاب قم تاکید کرد و یادآور شد: در حال حاضر نقدینگی زیادی در کشور داریم که هر چه این نقدینگی را به سمت این‌گونه سرمایه‌گذاری‌ها سوق دهیم به نفع کلان کشور است.

وی با اشاره به وجود حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نقدینگی در کشور، گفت: اگر این میزان نقدینگی به سمت تولید و سرمایه‌گذاری در بخش آب و فاضلاب برود کمتر به سمت کارهای دلالی و سکه و ارز خواهد رفت.

برخی از دستگاه‌ها پول آب خود را نمی‌دهند

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم نیز در این جلسه اظهار داشت: تأکیدات دکتر لاریجانی به مسئولان موتور محرکه استان را برای مدیریت سال‌های ۸۸ تا ۹۱ بحران خشکسالی بسیار خوب به حرکت درآورد.

مهندس عبدالحمید توکلی بینا با تشکر از حمایت‌های دکتر لاریجانی از بخش آب، به برخی از موفقیت‌های شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و یادآور شد: آبفای قم در ارزیابی‌های سال ۹۲ رتبه سوم در سطح کشور کسب کرد و در سال گذشته نیز در بخش کنترل کیفیت و بهداشت آب و فاضلاب رتبه نخست کشور را به دست آورد.

وی به پیشرو بودن آبفای قم در سطح کشور در اجرای برخی از طرح‌ها اشاره کرد و طراحی چهار درگاه برای دسترسی مشترکین به خدمات آب و فاضلاب، اجرای شبکه آب شیرین برای نخستین بار در کشور، اجرای طرح تنوع محصول آب و تولید ۴ نوع آب متناسب با مصارف مختلف و کنترل هوشمند تأسیسات و شبکه در تمام شهرهای استان را از جمله این طرح‌ها برشمرد.

رئیس هیئت مدیره شرکت آب و فاضلاب استان قم با اشاره به اهمیت کنترل آنلاین و هوشمند تأسیسات و شبکه آب در شهر خاطرنشان کرد: این پروژه از کارهای مهم در صنعت آب و فاضلاب کشور و بسیار تأثیرگذار در مدیریت بحران خشکسالی به شمار می رود که به ما کمک کرد از جیره‌بندی ۱۰ ساعته آب در بحران کم آبی جلوگیری کنیم.

۲۳۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن در حال بهره‌برداری است

وی همچنین با اشاره به حجم ذخیره مخازن آب قم گفت: در حال حاضر ۲۳۵ هزار مترمکعب ظرفیت مخازن در حال بهره‌برداری است و ۱۰۰ هزار مترمکعب نیز در حال ساخت است که تا سال آینده به بهره‌برداری می‌رسد که جزو شاخص‌های خوب به شمار می‌رود.

توکلی بینا به پروژه‌های انجام‌شده برای افزایش ظرفیت تأمین آب قم اشاره کرد و یادآور شد: در حال حاضر مشکل ظرفیت نداریم و قم، قنوات، کهک و سلفچگان از آب سرشاخه ها منتفع شدند.

در حال حاضر نیز ۳۰ میلیون بدهی داریم

وی در ادامه سخنان خود به برخی از مشکلات شرکت آب و فاضلاب اشاره کرد و گفت: زیان انباشته آبفای قم در پایان سال ۹۳ حدود ۱۴۰ میلیارد تومان است و در حال حاضر نیز ۳۰ میلیون بدهی داریم و حدود ۱۹ میلیارد تومان طلب ما از مشترکین است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم در پایان سخنان خود بحث نگهداری و تعمیرات تأسیسات آب و فاضلاب را بسیار با اهمیت عنوان کرد و از رئیس مجلس شورای اسلامی خواست تا تمهیداتی اتخاذ گردد تا ردیف‌های ملی و استانی در این زمینه تخصیص داده شود که بتوان کیفیت خدمات را افزایش داد و ارتقای سطح سلامت و امنیت غذایی جامعه کمک کرد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *