شنبه ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 20 Apr 2024
 
۱

پیشنهاد قالیباف به دولت: به مدیریت شهری اعتماد کنید!

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۳۰
کد مطلب: 418407
شهردار تهران گفت: تنها راهی که دولت می تواند به رسالت اصلی خودش بپردازد و کشور را به سمت جهش پیش ببرد، این است که به مدیریت شهری اعتماد کند.
به گزارش جهان به نقل از مهر، محمدباقر قالیباف طی سخنانی در نشست مشترک شهرداران کلانشهرهای کشور که در محل سالن جلسات شهرداری تهران برگزار شد، موضوع دولتی شدن مدیریت شهری را طرح مساله ای جدی و خطری بزرگ برای مجموعه شوراهای اسلامی شهر و شهرداری ها توصیف کرد و گفت: بیش از هر چیز برای حل این چالش نیازمند انسجام در مجموعه مدیریت شهری – شامل شهرداری ها و شوراهای اسلامی شهر و روستا – هستیم. بعضا حتی در مجلس شورای اسلامی نیز شاهد هستیم خود دوستان نگاه مثبتی نسبت به شوراها ندارند که این چالش بزرگی به شمار می رود.

به گفته شهردار تهران برداشت های صورت گرفته از قانون اساسی مبنی بر قائل بودن به شوراها به عنوان یک مجموعه صرفا نظارتی، نمی تواند مدیریت شهر منسجمی را پیش ببرد.

قالیباف خاطرنشان کرد: ما در حوزه مدیریت شهری باید خودمان منسجم باشیم که بتوانیم این را به سیاستگذاران منتقل کنیم و بگوییم تنها راهی که دولت می تواند به رسالت اصلی خودش بپردازد و کشور را به سمت جهش پیش ببرد، این است که به مدیریت شهری اعتماد کند. از این رو باید بخشی از کارهایی که وقت دولت را گرفته است را به درستی به مدیریت شهری منتقل کنیم.

وی افزود: اگر این کار انجام نشود، شیب حرکت به منظور دولتی کردن شهرداری ها بیشتر خواهد شد و این به مصلحت مدیریت شهری و پیشرفت کشور نیست.

شهردار تهران ادامه داد: بخشی از بار اقتصاد مقاومتی، اقتصاد درون زا و پیشرفت متکی به داخل را مدیریت شهری باید به طور جدی به دوش بکشد. به طور روشن وقتی از اشتغالزایی و مشاغل کوچک سخن می گوییم، محور مشاغل کوچک شهرداری ها هستند و دولت باید به بحث های ملی و کلان این موضوع بپردازد.

قالیباف تصریح کرد: در ابعاد مختلف سلامت، بهداشت، آموزش و پرورش، مالیات و عوارض باید مدیریت شهری به عنوان مبنای کار قرار گیرد؛ البته که در این بخش ضروری است کاملا سیاست های دولت را اجرایی کنیم، از این رو نه شوراهای شهر و نه شهرداری ها نمی تواند ساز جداگانه ای زده و کاری جدا از سیاست های حاکم دولت پیش ببرند چرا که اگر اینگونه عمل کنیم، حتما لجام گسیختگی به وجود خواهد آمد.

شهردار تهران در پایان تصریح کرد: مدیریت شهری بیش از هر زمان دیگری نیاز به انسجام و حرکت دارد. اگر در این زمنیه منفعل بوده و وارد تحول جدی نشویم، شوراها و مجموعه مدیریت شهری که بیش از یک دهه از عمر آن ها می گذرد سیر نزولی خودشان را طی می کنند و شاید وضعیت خوبی در افق آینده نداشته باشیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *