جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

تضمین خرید گندم اما زیر قیمت مصوب!

دوشنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۰
کد مطلب: 418254
در حالی که قیمت مصوب خرید تضمینی گندم در مهرماه ۹۳ برای خرید تضمینی گندم معمولی ۱۱۵۵ و برای گندم دوروم ۱۱۸۸ تومان اعلام شده بود، براساس مصوبه جدید دولت و در آستانه فصل برداشت گندم قیمت خرید تضمینی این محصولات کاهش یافته است.
تضمین خرید گندم اما زیر قیمت مصوب!
به گزارش جهان به نقل از فارس، براساس قانون، دولت موظف است هر سال پیش از آغاز فصل کشت (مهرماه) نرخ خرید تضمینی انواع محصولات کشاورزی را که در قانون به آن اشاره شده با توجه به نرخ تورم اعلامی کشور تصویب و ابلاغ کند.

این گزارش می‌‌افزاید: محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت اوایل مهرماه سال گذشته نرخ مصوب خرید تضمینی گندم در سال زراعی جاری را ۱۱۵۵ تومان برای هر کیلوگرم عنوان کرده بود.

 علیرغم اینکه نرخ مصوب دولت یعنی ۱۱۵۵ تومان برای خرید تضمینی گندم با توجه به افزایش حدود ۱۰ درصدی نسبت به سال زراعی قبل مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان و کشاورزان به دلیل عدم تطابق هزینه‌های تولید با هزینه تمام شده قرار گرفت اما دولت نرخ خرید تضمینی گندم را در مصوبه جدید که در تاریخ ۹۴.۱.۲۶ بوسیله روزنامه رسمی کشور منتشر شد با ۵ تومان کاهش اعلام کرده است.

همچنین نرخ خرید تضمینی گندم دوروم هم که در مصوبه مهرماه ۹۳ دولت ۱۱۸۸ تومان اعلام شده بود در مصوبه جدید با ۸ تومان کاهش به ۱۱۸۰ تومان رسیده است.

این گزارش می‌افزاید: در پی انتقادات به پائین بودن نرخ خرید تضمینی گندم نسبت به تورم و هزینه‌های تمام شده حتی وزارت جهاد کشاورزی با تنظیم طرحی که ظاهرا هنوز به دولت ارائه نشده است،خواستار خرید تضمینی گندم بر حسب کیفیت است.

مسعود اسدی رئیس مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌کشاورزی با انتقاد از کاهش قیمت خرید تضمینی گندم در مصوبه جدید دولت، گفت: دولت نرخ خرید تضمینی گندم معمولی را در مهرماه سال گذشته ۱۱۵۵ تومان و نرخ خرید تضمینی گندم دوروم را ۱۱۸۸ تومان اعلام کرده بود که در مصوبه جدید به ترتیب هر کدام را با کاهش قیمت ۵ و ۸ تومانی اعلام کرده است.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم، تصریح کرد: برداشت گندم در استان‌های خوزستان، فارس، بوشهر، سیستان و بلوچستان آغاز شده در حالی که این کاهش قیمت ناگهانی باعث نارضایتی این قشر زحمت‌کش شده است.

رئیس مجمع هماهنگی و حمایتی تشکل‌های کشاورزی با انتقاد از کاهش قیمت خرید تضمینی گندم، گفت: اقدام به کاهش اندک قیمت گندم در شأن دولت تدبیر و امید نیست.

وی افزود: عدم اعلام کاهش قیمت گندم و اعمال آن بسیار ناراحت کننده است و انتشار قیمت خرید تضمینی توسط روزنامه رسمی فقط یک شیوه قانونی است و اطلاع رسانی به شمار نمی‌رود.

اسدی با بیان اینکه کشاورزان از خرید تضمینی گندم با نرخ ۱۱۵۵ تومان هم رضایت نداشتند، گفت: سال ۹۳ کشاورزان نسبت به افزایش نرخ خرید تضمینی گندم کمتر از نرخ تورم معترض بودند بنابراین از رئیس جمهور تقاضا می‌شود تا نسبت به احقاق حق کشاورزان اقدام کند.

وی افزود: کاهش قیمت گندم در فصل برداشت باعث تکدر خاطر کشاورزان شده ضمن اینکه از نظر شرعی هم با توجه به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم اعلام و سپس کشاورزان اقدام به کشت این محصول کردند درست نیست.

اسدی بیان داشت: اختلاف قیمت خرید تضمینی گندم با توجه به کاهش ۵ تومانی قیمت خرید تضمینی گندم معمولی و ۸ تومانی قیمت خرید تضمینی گندم دوروم برای دولت با توجه به خرید حدود ۱۰ میلیون‌ تنی گندم حدود ۶۰ تا ۷۰ میلیارد تومان است و اصلا زیبنده دولت نیست که برای این مبلغ قیمت مصوب اعلامی خود را تغییر دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *