چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۴۰۳ - 17 Apr 2024
 
۳
۲۴
مالیات بر ارزش افزوده بهانه‌ای برای افزایش قیمت کالاها شد

افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها/ نافرمانی از سخنان جهانگیری!

چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۱۴
کد مطلب: 417387
جز نوسان قیمت گوشت و میوه در نوروز امسال که اکنون به ثبات نسبی رسیده است، افزایش غیرقانونی قیمت نان به بهانه آزادپزی و خودرو به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها در چند روز اخیر خود خط بطلانی بر بخشنامه اخیر قیمت‌گذاری است. این نشان می‌دهد امسال برخی تولیدکنندگان دست به کار شده و پیش از صدور بخشنامه‌ای از سوی دولت، قیمت‌ها را بالا بردند.
افزایش ۲۰ درصدی قیمت‌ها/ نافرمانی از سخنان جهانگیری!
به گزارش جهان، باید پرسید نتیجه و ثمره بخشنامه قیمتی معاون اول رئیس‌جمهوری چیست؟ چه کسانی یا چه بنگاه‌هایی باید آن را اجرا کنند؟ کاش اسحاق جهانگیری این ابلاغیه را شنبه گذشته ابلاغ نمی‌کرد و همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع نمی‌‌‌‌کرد؛ چه در آن صورت باور می‌کردیم که افزایش قیمت بدون مجوز بوده اما اکنون در عمل می‌بینیم همه فعل‌‌های این بخشنامه نتیجه عکس داشته و در واقع تولیدکنندگان منتظر بودند این بخشنامه، ابلاغ شود سپس قیمت‌ها را افزایش دهند.

از سوی دیگر بهانه کردن افزایش یک درصدی مالیات بر ارزش افزوده سبب شده تولیدکنندگان در پناه این یک درصد تا ۲۰درصد قیمت‌ها را به هر طریق ممکن افزایش دهند. افزایش بیش از یک میلیون تومانی قیمت کارخانه‌ای انواع خودروهای داخلی، رشد ۲۰ درصدی نرخ حمل‌ونقل شهری، افزایش قیمت لبنیات و شوینده‌ها و دیگر کالاها همه به بهانه مالیات بر ارزش افزوده صورت گرفته و در این میان آنچه بیش از همه نادیده گرفته شده، ابلاغیه معاون اول رئیس‌جمهوری است که تاکنون حتی خطی از آن هم از سوی تولیدکنندگان مورد عمل قرار نگرفته است.

اسحاق جهانگیری در این بخشنامه برای کنترل قیمت‌ها با تاکید بر اینکه افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت ممنوع است، اعلام کرده که هرگونه تغییر قیمت، با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام شود.

جهانگیری در این بخشنامه همه دستگاه‌های دولتی و غیردولتی و مراجع قیمت‌گذاری را از افزایش قیمت‌ها به هر نحو و بدون هماهنگی با دولت منع کرد و آنان را مکلف کرد در صورت لزوم قبل از هرگونه اقدام و تغییر قیمت، مراتب را با دلایل توجیهی برای بررسی به کارگروه تخصصی تنظیم بازار اعلام کنند تا پس از هماهنگی‌های لازم و در صورت مقتضی، اعمال شود.

وی در این بخشنامه همچنین همه دستگاه‌ها و سازمان‌های قوای مجریه، مقننه و قضائیه، شوراها، هیات‌های امنا، ستادها و سایر عناوین مشابه و وزارتخانه‌ها، شرکت‌های دولتی، موسسات دولتی، نهادهای عمومی غیردولتی، دستگاه‌های مستلزم ذکر نام و سایر نهادهای حکومتی اعم از مشمول مقررات عام و خاص در نظام پرداخت حقوق و مزایای کارکنان را مکلف کرد در هر گونه تصمیم‌گیری و برقراری حقوق و مزایا با کسب موافقت و در چارچوب مصوبات شورای حقوق و دستمزد (که به تایید رئیس‌جمهور رسیده و می‌رسد) و حسب مورد مصوبات هیات وزیران عمل کرده و قبل از اتخاذ تصمیم و انجام هرگونه اقدام، موافقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور را بویژه از جهت بار مالی موضوع دریافت کنند.

جز نوسان قیمت گوشت و میوه در نوروز امسال که اکنون به ثبات نسبی رسیده است، افزایش غیرقانونی قیمت نان به بهانه آزادپزی و خودرو به دلیل بالا رفتن هزینه‌ها در چند روز اخیر خود خط بطلانی بر بخشنامه اخیر قیمت‌گذاری است. این نشان می‌دهد امسال برخی تولیدکنندگان دست به کار شده و پیش از صدور بخشنامه‌ای از سوی دولت، قیمت‌ها را بالا بردند.

البته هیات دولت در واپسین روزهای سال گذشته، این بخشنامه را مبنی بر عدم افزایش قیمت کالاها بدون هماهنگی با دولت صادر کرد اما به دلیل اینکه هنوز ابلاغیه‌ این بخشنامه صورت نگرفته بود به هرحال تولیدکنندگان توانستند یک گام از دولت جلو بیفتند.

این رفتار دولت در حالی است که با روی کار آمدن دولت یازدهم، هیات وزیران تصمیم گرفت دیگر به واردات کالاهای اساسی، ارزی اختصاص ندهد و از سوی دیگر، کالاهای اساسی هم دیگر مشمول قیمت‌گذاری اجباری دولتی نمی‌شدند یا اینکه دولت دیگر دخالت نمی‌کرد که این کالاها از چه کانالی توزیع شده‌اند، در حالی که اکنون دولت باز هم با صدور بخشنامه می‌خواهد قیمت‌گذاری در بازار را شکل دهد و به نوعی کالاها را دوباره، زیر چتر حمایتی خود به لحاظ قیمتی و البته به نفع مصرف‌کنندگان بگیرد.

در این میان، برخی تولیدکنندگان نیز اعتراضاتی نسبت به این رفتار دولت داشته و بر این باورند نباید شرایط بازار را پلیسی کرد. اگرچه افزایش حقوق و دستمزد، نرخ مالیات، هزینه حامل‌های انرژی و البته برخی نوسانات نرخ ارز که برای تامین مواد اولیه مورد نیاز به بخش تولید تحمیل می‌شود، در کنار رقابتی نبودن تولید و کاهش بهره‌وری، زمینه‌ساز فشار به بخش تولید کشور شده اما این فشار نباید به مصرف‌کنندگان در بازار وارد شود.

افزایش قیمت، مصداق گرانفروشی است

در همین راستا رئیس سازمان تعزیرات حکومتی اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمتی که دارای محمل قانونی نباشد و از مجاری قانونی صورت نگیرد، تخلف قانونی است.

علی مژدهی‌پور، با بیان مطلب فوق درباره موضوع بخشنامه مربوط به افزایش قیمت‌های صادره از سوی ریاست‌جمهوری در پاسخ به این پرسش که چنانچه تولیدکننده‌ای سلیقه‌ای قیمت‌های خود را افزایش دهد چه برخوردی با آن می‌شود؟ اظهار داشت: هرگونه افزایش قیمتی که دارای محمل قانونی نباشد و از مجاری قانونی صورت نگیرد، تخلف قانونی بوده و هر نوع فروش کالا خارج از این ضابطه گرانفروشی است و دستگاه‌های نظارتی ازجمله سازمان تعزیرات حکومتی مثل گشت‌های سیار می‌توانند تحت عنوان گرانفروشی با متخلفان برخورد کنند.

مژدهی‌‌‌‌پور درباره اینکه نظارت سازمان تعزیرات حکومتی بر شبکه توزیع است یا بر مبادی تولیدی نیز نظارت دارد؟ افزود: بحث گرانفروشی هم درباره بحث تولید و هم درباره بحث توزیع است و مهم این است که قیمت‌ها براساس هزینه‌ای که تولیدکنندگان اعلام می‌کنند و براساس بررسی‌های کارشناسی صورت گیرد و افزایش متعارفی را داشته باشیم اما اگر افزایش قیمت‌ها خارج از قیمت کارشناسی شده باشد، تحت عنوان گرانفروشی با آنها برخورد خواهد شد.

وی درباره آگاهی از نحوه قیمت‌گذاری تولیدکننده‌ها افزود: روند کار در گذشته به این نحو بوده که هرگونه افزایش را به سازمان حمایت از حقوق تولیدکننده و مصرف‌کننده اعلام می‌کردند و این سازمان هم هزینه‌ها را بررسی می‌کرد و مطابق کارشناسی یک درصد معقولی را افزایش می‌داد.

مژدهی‌پور در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا سازمان تعزیرات حکومتی به‌صورت میدانی به موضوع افزایش قیمت‌ها ورود می‌کند یا خیر، تصریح کرد: این سازمان در رابطه با تعیین قیمت‌ها ورودی ندارد اما اگر از قیمت تعیین‌شده تخلفی صورت گرفته باشد با آن برخورد می‌کنیم. وی درباره جریمه متخلفان افزود: اگر آنها رعایت ضوابط را نکنند و قیمت معمول در نظر گرفته شده را افزایش دهند جریمه می‌کنیم.
منبع: وطن امروز
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


گفته بدون هماهنگی با دولت گرون نکنید، خوب حتما با هماهنگی دولت گرون کردن دیگه
من فقط یه چیزی رو بگم. مخاطب حرفم هم، همه هستند، این وری و اون وری:
نان در تمام کشورها، مورد حمایت دولت است. چرا که فقیرترین افراد باید حداقل نانی برای خوردن و پر کردن شکم زن و بچه داشته باشند. نان برود، مرگ می آید.
در ایران هم بنا بر همین اصل منطقیف نان مورد حمایت تمام دولت ها بوده است. حالا این دولت یازدهم دانه به دانه قیمت انواع نان را آزاد می کند. اسمش هم به جای افزایش قیمت می شود آزاد پزی! شک نکنید این حرکت خواسته یا ناخواسته، مقدمات براندازی که اسمش براندازی نان است را فراهم میکند. اگر هم نمی دانند، بدانند.
راستی حق دارم به عنوان تحصیل کرده صنعت و تجارت سؤالی داشته باشم و بیسواد خطاب نشوم؟ سؤالم اینست که:
قیمت نهاده های تولید، عددی است که خود ما تعریف میکنیم. مثلاً آرد به عنوان نهاده تولید نان، قیمتش با توجه به قیمت بذر گندم و دستمزد کشاورز و حمل و نقل و آسیاب و بسته بندی به اضافه سود همه این ها تعیین می شود. پس قیمت آزاد و غیر آزاد چه معنی دارد؟! دولت بگوید اصل قیمت نان را بر میداریم. مردم هم خواهند گفت شما هم اصل حقوق و دستمزد ما را بدهید.
چرا درآمدها یارانه ای و ریالی حساب می شود، اما مخارج غیر یارانه ای و دلاری؟!
اگر این مسئله توطئه نیست، لااقل اثرات توطئه را دارد. حداقل مجلس اون یکی چشم را باز کند!
Iran, Islamic Republic of
عارف که به نفع روحانی رفت کنار و از دولت حمایت می کند گفت: می خواهیم سر سفره مردم نون وپنیر بیاوریم ولی نون و پنیر از سفره مردم مستضعف داره می پره ! و عوض آن برای واردات ماشین های لوکس ارز داده می شود ۰۰۰ برای آنتالیا وام ۰۰۰
دولتی که ................. ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
United States
مطمئن باشید گران می شود
علی
نان سنگک 500تومانی به 1000تومان افزایش قیمت یافته ان یعنی افزایش صد در صدی
س س
اين بودشيب ملايم افزايش قيمتها؟؟؟؟
گويا آقايان مسئول درخواب هستند
Iran, Islamic Republic of
اشتباه نوشتی ۰ چند ماه پیش ۵۰% گران شده بود الان تقریبا ۱۰۰% یعنی کمتر از ۱ سال ۱۵۰ % این یعنی شیب ۰۰۰
جنوبشهری
Iran, Islamic Republic of
به یاد دارم که در مناظرات انتخاباتی سال 92 یکی از کاندیداها که از قضا بسیار محکم و قاطع حرف می زد و به کوچک شدن سفره های مردم معترض بود و مشکلات کشور را نه تحریمها بلکه فقط و فقط سوء مدیریت احمدی نژاد اعلام می کرد، بلند بلند فریاد می زد که:"قیمتها با دستورالعمل و بخشنامه پایین نمی آید آقایان بلکه باید تدبیر اندیشید و با فکر تصمیم گرفت و بازار و قیمتها را مدیریت کرد"!!!
..البته این کاندیدای محترم پس از پیروزی منشا تمام مشکلات کشور را تحریمها دانسته تمام وقت و هزینه دولت را مصروف مذاکره با کدخدا ...
قربون تورم 35 درصدی احمدی نژاد.
با تورم 14 درصدی اینا نون سنگگ شده 1500 تومان!
این مملکت باس ماس...
ینی ملکیتش واس ماس...
اگه قیمتام بره بالا سودیش واس ماسوووو....
گفتی باشم.
اصلا همه چی واس ماس.! اصلا این ملت دور از جونشون چرا نمی میرند؟ ...
توررم 14 درصدی فقط برای افزایش 14 در صدی حقوق بود والا تورم واقعی بیش از بیست درصده. ای کاش دولت با مردم ...
Iran, Islamic Republic of
شما از اینکه اقتصاد به حالت با ثباتی رسیده شدیدا ....
بهاره
اقتصاد با ثبات جوک میگی بخندیم....لابد گرونی هم جزء اون اقتصاده که ما باید قبول کنیم و کسی انتقاد نکنه...و دولتیها به این میگن همدلی و همزبانی
لابد تو ایران نیستی
با شیب ملایمشون کمرمون داره میشکنه اگر قرار باشه به شیب تندشون برسیم چه برسرمون میاد؟
یک نصیحت: هر وقت دولتی ها گفتند که چیزی گرون نمی شه به این معنی است که به طور رسمی اعلام گران شدن کالاها رو می دن ! و منتظر گرونی باشین مثل وعده یارانه شیر نوبخت در اسفند سال 92 که نتیجه اش گرونی چندین باره لبنیات و امثالهم شد و بهانه صنایع لبنی عدم پرداخت یارانه از طرف دولت شد اینم یه جورشه!
Iran, Islamic Republic of
به یاد دارم که در مناظرات انتخاباتی سال 92 یکی از کاندیداها که از قضا بسیار محکم و قاطع حرف می زد و به کوچک شدن سفره های مردم معترض بود و مشکلات کشور را نه تحریمها بلکه فقط و فقط سوء مدیریت احمدی نژاد اعلام می کرد، بلند بلند فریاد می زد که:"قیمتها با دستورالعمل و بخشنامه پایین نمی آید آقایان بلکه باید تدبیر اندیشید و با فکر تصمیم گرفت و بازار و قیمتها را مدیریت کرد"!!!
..البته این کاندیدای محترم پس از پیروزی منشا تمام مشکلات کشور را تحریمها دانسته تمام وقت و هزینه دولت را مصروف مذاکره با کدخدا
Iran, Islamic Republic of
آخه مگه به دستوره؟ اگه دسوری بود که تا حالا همه مشکلات حل میشد
مودی
Iran, Islamic Republic of
مطمئن باشید بحث نافرمانی نیست ..... موضوع این است که اقای معاون اول برای گرفتن ژست ضد گرانی یک بخشنامه صادر کرده است و با اینکار سعی در ارام کردن افکار عمومی و نیز پاسخ به مطالبات ایجاد شده دارد و از سوی دیگر با گوشه چشم هم چشمکی زده است که دستگاه ها و بخش خصوصی کار خودتان را بکنید و این بخشنامه ما شما را نترساند ...مجبور بودیم به خاطر جایگاه دولتی و حکومتی مان یک بخشنامه ای صادر کنیم....
علی
چقدر در زمان انتخابات دولت قبل رو کوبیدن و شعار دادن و الان این وضع کشوره...
گرانی تموم شد؟
شان ایرانی در خارج از کشور بیشتر شد؟
دروغگوییها کم شد؟؟؟
عزت ایرانی در ماجرای هسته ای بیشتر شد؟
بیکاری و فقر کم شد؟
دزدیها و فساد کمتر شد؟
.....؟؟؟؟؟
ای کاش برای رسیدن به قدرت و رسوندن دوستانمون به قدرت هر شعار دروغی رو بیان نمیکردیم و اعتماد مردم رو از بین نمیبردیم....
ای کاش...
مردم
شیب ملایم
دولت ملایم
نافرمانی ملایم
Iran, Islamic Republic of
مگه طبق قانون مصوب مجلس، قرار نبود در مرحله دوم هدفمندی یارانه ها بعد از افزایش قیمت حامل های انرژی از محل دریافت همین وجوه سهم یارانه مردم افزایش پیدا کنه؟ چرا هیچکس هیچی نمی گه؟ پس این نمایندگان دارن چکار می کنن؟ چرا روزنامه ها و سایتهای خبری خوابشون برده؟ تخلف به این بزرگی چرا دیده نمی شه؟؟؟ اینم تقصیر احمدی نژاده؟؟؟