پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۶
۱

بلاتكليفی 5 هزار ميليارد در بانك مسكن/وزیر بامردم همدل‌ميشود؟

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب: 417124
بيش از ۵ هزار ميليارد تومان بازگشت اقساط مسكن مهر به صورت بلاتكليف در بانك مسكن مانده كه صرف كارهاي خصوصي بانك مسكن از جمله تسهيلات بين بانكي با سودهاي بالا مي شود؛ در حاليكه اين رقم به ميزان ۱۰۰ هزار وام ۵۰ ميليوني ساخت با سود ۴ درصد است!
بلاتكليفی 5 هزار ميليارد در بانك مسكن/وزیر بامردم همدل‌ميشود؟
به گزارش جهان به نقل از مسیرآنلاین، بلاتكليفي در بازارهاي اقتصادي كشور همه را استندباي‌ (در انتظار) نگه داشته است؛ عوامل متعددي در اين بلاتكليفي موثرند.

نتيجه مذاكرات، عدم اقدام جدي و كارامد دولت در حوزه اقتصادي، ركود بيش از حد بخشهاي توليدي كشور،‌ عدم شفافيت و امنيت رواني در پايداري سياستها و مقررات اقتصادي، مشخص نبودن نرخ ارز حداقل در بازه زماني ۳ سال و بيشتر و ... عواملي هستند كه مردم و سرمايه گذاران در حوزه اقتصادي كشور را كاملا بلاتكليف كرده است.

در اين اوضاع و با توجه به ريسك بسيار بالاي فعاليت هاي اقتصادي در حوزه هاي مختلف، مردم به تنها جايي كه اطمينان دارند، بانكها و موسسات مالي و اعتباري است.

هرچند با توجه به عدم نظارت دقيق بانك مركزي و نهادهاي نظارتي بر موسسات مالي و ورشكسته شدن برخي نهادهاي مالي - كه با اسم و رسم رسمي و بعضاً تبليغات رسانه اي در سطح كشور بوده اند - اعتماد كامل به موسسات در حد چند بانك اصلي كشور محدود شده است.

بازار زمين و مسكن نيز كه روزگاري ايمن ترين بازار براي سرمايه گذاري و سدآوري تضمين شده بود، اين روزها حال و هواي خوبي ندارد؛ علاوه بر دلايل بالا، عدم تحرك جديد دولت يازدهم در بخش مسكن، نداشتن طرح مناسب و كارامد وزارت راه و شهرسازي، اجرايي نشدن طرح هاي روي كاغذ مانده اين وزارتخانه بعد از گذشت نزديك به ۲۰ ماه و همچنين عدم اراده لازم براي اتمام سريع طرحهاي دولت گذشته از جمله طرح مسكن مهر و مسكن روستايي از عوامل جدي ركود در بخش ساخت و ساز مسكن است

اين در حاليست كه بيش از ۵ هزار ميليارد تومان بازگشت اقساط مسكن مهر به صورت بلاتكليف در بانك مسكن مانده كه صرف كارهاي خصوصي بانك مسكن از جمله تسهيلات بين بانكي با سودهاي بالا مي شود؛ در حاليكه اين رقم به ميزان ۱۰۰ هزار وام ۵۰ ميليوني ساخت با سود ۴ درصد است!

اين بدان معناست كه حتي اگر آخوندي وزير راه و شهرسازي، كل وزارت راه و شهرسازي را در بخش مسكن تعطيل كند، تنها با يك رايزني و نامه نگاري با بانك مركزي و بانك مسكن مي تواند در سه ماهه اول سال رونق را به بخش ساخت مسكن خصوصي بر گرداند.

از طرفي ديگر هنوز كه هنوز است بعد از گذشت ۲۰ ماه، متقاضيان مسكن مهر همچنان در بلاتكليفي تحويل قطعي واحد خود بسر مي برند؛‌ مديريت ضعيف و عدم پيگيري مناسب شخص وزير راه و شهرسازي در اينخصوص دليل اول اين بلاتكليفي است. با مقايسه اجمالي بين مديريت قبلي و پيگيري هفتگي تمام پروژه هاي مسكن مهر توسط نيكزاد با مديريت آخوندي كه اواخر سال گذشته بعد از ۱۸ ماه از حضور در مسند وزارت اولين واحدهاي مهر را در قزوين افتتاح كرد، ميتوان به اين مهم پي برد.

به نظر مي رسد طبق گفته هاي رهبر انقلاب در خصوص همدلي و همزباني دولت و ملت، وزارت راه و شهرسازي و در راس آن آخوندي بايد سياستهاي خود را در راستاي مطالبات مردم تنظيم و بج-اي فرافكني و انتقاد از دولت گذشته و طرحهاي آن، بدنبال اجرايي كردن طرحهاي كارآمد و اتمام طرح مسكن مهر باشند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


United States
به نظر من خیر