جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

جد مادری رهبر معظم انقلاب+تصاویر

دوشنبه ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۱۹
کد مطلب: 417079
آیت‌الله سیدهاشم نجف‌آبادی میردامادی را اهل دل و صاحب نفس توصیف کرده‌اند، ایشان از رخدادهای اجتماعی و سیاسی جامعه کنار نبود، به طور مثال از جمله تبعید رفته‌های پس از حادثه مسجد گوهرشاد، نام آیت‌الله سیدهاشم به چشم می‌خورد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، در شب سه‌شنبه ۲۳ جمادی الثانی سال ۱۳۸۰ قمری آیت‌الله سیدهاشم نجف‌آبادی میردامادی به علت بیماری قلبی در سن ۷۷ سالگی دار فانی را وداع گفت و در جوار حرم مطهر امام رضا(ع) در رواق دارالسعاده به خاک سپرده شد.

ایشان جد مادری رهبر انقلاب هستند، سلسله اجداد مادری آیت‌الله خامنه‌ای با سی و چند واسطه به امام جعفر صادق(ع) می‌رسد. خاندان جلیل‌القدر نیاکان مادری مقام معظم رهبری بزرگانی چون علامه میرمحمد اشرف، صاحب کتاب «فضایل‌السادات» و میرمحمدباقر داماد سرسلسله خاندان بزرگ میرداماد، دانشمند و فیلسوف معروف عصر صفویه هستند.


آیت‌الله سیدهاشم را اهل دل، صاحب نفس و نفوذ کلام توصیف کرده‌اند، با این وجود ایشان از رخدادهای اجتماعی و سیاسی جامعه کنار نبود، به طور مثال در اسامی دستگیرشدگان، زندانیان و تبعید رفته‌های پس از حادثه خونین مسجد گوهرشاد (تیر ۱۳۱۴)، نام آیت‌الله سیدهاشم نجف آبادی به چشم می‌خورد، سیدهاشم به تهران منتقل و در آنجا زندانی شد، تبعیدگاه او را در شهر سمنان تعیین کردند، ایشان چند سال در آنجا ماند و مدتی هم در شهرری در جوار حضرت عبدالعظیم(ع) به حال تبعید زندگی کرد، در هر دو شهر تفسیر قرآن می‌گفت، آیت‌الله میردامادی در سال ۱۳۲۰ شمسی به مشهد بازگشت و خدمات علمی و اجتماعی خود را پی گرفت.

تنها کتاب طبع شده از آیت‌الله سیدهاشم نجف‌آبادی خلاصه البیان فی التفسیر القرآن به زبان فارسی است، جلد اول این تفسیر چهار جلدی در سال ۱۳۳۹ شمسی توسط انتشارات آخوندی چاپ شد، از تألیفات چاپ نشده ایشان می‌توان از رساله‌ای در رجعت بر حسب آیات و روایات، ترجمه کتاب سین الامه و برهان المله مرحوم نراقی جزواتی در علم اخلاق و معارف اهل بیت، شرح حال عالمان بزرگ که به حضور حضرت حجت(عج) رسیده‌اند و تقریرات مرحوم نائینی نام برد.


مقام معظًم رهبری در ارتباط با جد مادریشان آیت‌الله سیدهاشم میردامادی فرمودند: «دو عکس نزد من موجود است که آن مرحوم در زندان رضاخان است و پلاکی روی سینه دارد و یکی از آن دو تصویری از مقابل است و دیگری به صورت نیمرخ... من سیدمحمد کشمیری را دیده بودم، وی با مرحوم سیدهاشم رفیق بود و به نظر می‌رسید هر دو به درس پدر، یعنی سیدمرتضی کشمیری حاضر می‌شدند، یک روز خدمت مرحوم سیدمحمد رفته بودم در حالی که مرد بزرگی حدود ۷۰ سال داشت، ایشان به من گفت: «مفاتیح الجنان را باز کن و دعای ابوحمزه را بیاور» من آوردم، فرمود: «خط ببر»، من خط می‌بردم و ایشان می‌خواند. یکی دو صفحه که خواند، خسته شد و فرمود: «دیگر بس است»، معلوم بود دعا را از حفظ داشته و تردید در فراموشی آن کرده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی طباطبایی استاد اخلاق و از وعاظ مشهد و تهران در ارتباط با مرحوم سیدهاشم گفت: با آن مرحوم به سفر حج مشرف شدیم، من نوجوان بودم و از اینکه همسفر آقای سیدهاشم نجف‌آبادی بودم، خوش حال و آن را فرصتی بسیار مغتنم می‌دانستم، از جمله توصیه‌های آن جناب به اهل کاروان، از جمله حقیر این بود که برای رسیدن به مقامات معنوی و دریافت فیوض روحانی برای خود دعا نکنید، من به این توصیه عمل می‌کردم، ولی روزهای پایانی سفر، دل طاقت نیاورد و برای خود نیز دعا کردم، مرحوم سیدهاشم نجف آبادی مرا بازخواست کرد و فرمود به توصیه ما عمل نکردی!
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *