جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲
۱

امضای پیمان پولی بین چین وآفریقای‌جنوبی

شنبه ۲۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۵۷
کد مطلب: 416725
بانک مرکزی چین پیمان پولی دوجانبه با آفریقای جنوبی به مدت سه سال و تا سقف ۴.۹ میلیارد دلار امضا کرد.
به گزارش جهان به نقل از فارس، بانک مرکزی آفریقای جنوبی (SARB) اعلام کرد با بانک مرکزی چین تا سقف زمانی سه سال، پیمان پولی دوجانبه امضاء کرده است. این قرارداد به بانکهای مرکزی دو کشور امکان می دهد که از پولهای ملی یکدیگر تا سقف ۳۰ میلیارد یوآن یا ۵۷ میلیارد رند (تقریبا معادل ۴.۹ میلیارد دلار) استفاده کنند.

هدف این پیمان حمایت از تجارت و سرمایه گذاری بین چین و آفریقای جنوبی است که می تواند بعنوان یک منبع مورد اطمینان برای توازن کوتاه مدت در زمان بحران پرداختها تلقی شود.

این پیمان پولی در زمانی امضاء شده است که تجارت و سرمایه گذاری بین این دو کشور به سرعت در حال رشد است و می تواند به همکاریهای مالی بین دو بانک مرکزی کمک شایانی کند.

به گزارش فارس، چین ۳۲مین پیمان پولی خود در جهان و اولین پیمان پولی خود در قاره آفریقا را در حالی آغاز کرد که توانسته است با استفاده از آن، یوآن را به یک ارز بین المللی تبدیل کرده و قسمت قابل توجهی از تجارت خارجی خود را بجای دلار، با یوآن تسویه کند. متاسفانه علیرغم امضای نزدیک به ۵۳ پیمان پولی دوجانبه، بانک مرکزی ایران اقدام جدی در این خصوص انجام نداده است.

به باور کارشناسان در شرایط فشار تحریمهای بانکی از سوی غرب، حذف دلار از مبادلات تجاری گزینه مناسبی است. در این رابطه، جملات اردوغان را در سفر چند روز قبل به تهران را بخوانید:

"ما باید سعی کنیم زیر تسلط پول‌های کشورهای دیگر نباشیم و پول‌های ملی همدیگر را به جریان بیندازیم. پول ملی ما باید عامل تجارت بین دو کشور باشد و نباید زیر سلطه پول ملت‌های غربی باشیم. بانک‌های مرکزی ما با یکدیگر مذاکراتی را داشته‌اند اما نتوانستیم گام مؤثری را برداریم. ما باید سعی کنیم تمام خرید و فروش‌ها را با پول ملی آن کشور انجام دهیم و اجرایی کردن این موضوع می‌تواند قدرت ما را بیشتر کند.".
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


آخه بانک مرکزی ما که تحریم نیست بخواد از این کارها بکنه. این ترکیه است که بخاطر مسایل هسته ای و توهمات دیگه مثل حقوق بشر، موشکی و ... تحریم شده! طبیعیه که اونها سمت ما بیان! ما که مشکلی نداریم! لذا همه پیشنهادهای دیگران را رد می کنیم...