کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

آمریکا جاسوس عربستان در یمن شد

22 فروردين 1394 ساعت 13:27

بنا به گفته مقامات آمریکایی، واشنگتن در تلاش است تا اطلاعات بیشتری درباره یمن در اختیار سعودی‌ها قرار دهد تا بتوانند حملات هوایی در این کشور خاورمیانه را گسترش دهند.


به گزارش جهان به نقل از فارس، مقامات آمریکایی روز شنبه (امروز) به خبرگزاری رویترز اعلام کردند که آمریکا در حال گسترش حجم به اشتراک‌گذاری اطلاعات با عربستان سعودی به منظور ارائه اطلاعات بیشتر درباره یمن می‌باشد تا به سعودی‌ها در عملیات‌های هوایی علیه مردم یمن کمک کنند.

این مقامات آمریکایی اعلام کردند که افزایش کمک‌ها به عربستان شامل ارائه داده‌های اطلاعاتی حساس به عربستان می‌شود که این اطلاعات به سعودی‌ها اجازه می‌دهد اهداف خود در یمن را بهتر مورد بررسی قرار دهند.

یکی از این مقامات تصریح کرد: «ما با به اشتراک‌گذاری اطلاعات خود با شرکای سعودی، روزنه را تا حدی وسیع‌تر کردیم. ما به آنها کمک می‌کنیم تا بینش بهتری در میدان نبرد و وضعیت بازی با نیروهای حوثی را داشته باشند. ما همچنین به آنها کمک می‌کنیم تا مناطق حمله ممنوع را شناسایی کنند و از حمله به آنها خودداری کنند تا تلفات غیرنظامیان به حداقل برسد.»

بنا به گفته مقامات آمریکایی، نقش آمریکا در حال حاضر از نظر اندازه و دامنه گسترش پیدا کرده است و شامل بررسی مفصل‌تر اطلاعاتی است که سعودی‌ها آماده کرده است.

کاخ سفید و پنتاگون درباره گسترش دامنه همکاری‌ها با عربستان در حوزه یمن اظهارنظری مطرح نکردند. «آلستار باسکی» سخنگوی کاخ سفید هم در این مورد گفته است: «آمریکا، اطلاعات ضروری و به موقع را در اختیار شرکای خود قرار می‌دهد تا از عربستان سعودی دفاع کند و به تلاش‌ها برای حمایت از دولت قانونی یمن پاسخ دهد.»

مقامات آمریکایی و سعودی می‌گویند که حمایت اطلاعاتی آمریکا تا به امروز به بررسی اطلاعات سعودی‌ها از هدف‌های مورد نظرشان در یمن محدود شده بود تا صحت آنها را تأیید کنند.

«آنتونی بلینکن» معاون وزیر خارجه آمریکا روز دوشنبه هفته گذشته به صورت کلی در حین سفر به ریاض درباره گسترش همکاری آمریکا با عربستان در خصوص یمن صحبت کرد، اما جزئیات را فاش نکرد.

وی تصریح کرد: «عربستان سعودی پیام محکمی را به حوثی‌ها و همپیمانان آنان ارسال کرده مبنی بر اینکه نمی‌توانند با زور یمن را تحت کنترل خود درآوردند. ما به عنوان بخشی از تلاش های آنها، ارائه تسلیحات به عربستان را تسریع بخشیدیم و به اشتراک‌گذاری اطلاعات با آنها را افزایش دادیم و یک شبکه مشترک برنامه‌ریزی همکاری در مرکز عملیات عربستان سعودی ایجاد کردیم.»

اوایل هفته جاری نیز یک دیپلمات آمریکایی اعلام کرد که واشنگتن ارائه تسلیحات به عربستان سعودی را تسریع بخشیده است و اشتراک‌گذاری اطلاعات با ائتلاف تحت رهبری عربستان را نیز تقویت کرده است.

پنتاگون اعلام کرده است که سوخت‌گیری هوایی جت‌های ائتلاف اعراب را آغاز کرده است و البته این سوخت‌گیری بیرون از محدوده هوایی یمن می‌باشد.

تجاوز هوایی هواپیماهای عربستان به یمن در دو هفته گذشته به کشته شدن صدها غیرنظامی بی‌گناه یمنی منتهی شده است.


کد مطلب: 416667

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/416667/آمریکا-جاسوس-عربستان-یمن

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com