جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰

قیمت سبد نفتی اوپک همچنان در فشار

چهارشنبه ۱۹ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۸:۴۸
کد مطلب: 416152
قیمت سبد نفتی اوپک با ۲۸ سنت افزایش ۵۳.۲۰ دلار به ازای هر بشکه فروخته شد.
قیمت سبد نفتی اوپک همچنان در فشار
به گزارش جهان به نقل از فارس، سازمان کشورهای تولید و صادرکننده نفت اوپک، در آخرین به روز رسانی سایت خود اعلام کرد: هر بشکه سبد نفتی این سازمان، روز دوشنبه با ۲۸ سنت افزای ۵۳.۲۰ دلار در هر بشکه فروخته شد.

این افزایش نفت اوپک در پی افزایش قیمت نفت فروشی عربستان در آسیا و همچنین شدت گرفتن تهاجم نظامی این کشور در یمن رخ داده است.

بیشترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال ۱۳۹۳، در روز ۵ شنبه ۲۹ خرداد ماه ۱۳۹۳ (۱۹ ژوئن ۲۰۱۴) برابر با ۱۱۰.۲۶ دلار رقم خورد. همچنین کمترین قیمت سبد نفتی اوپک در سال گذشته شمسی در ۲۳ دی ماه ۱۳۹۳ (۱۳ ژانویه ۲۰۱۵) برابر با ۴۱.۵۰ دلار در هر بشکه به ثبت رسید.

قیمت نفت برنت در فاصله ژوئن ۲۰۱۴ تا ژانویه ۲۰۱۵ (خرداد ۹۳ تا دی ۹۳) نزدیک به ۶۰ درصد ارزش خود را از دست داد اما در ماه‌های ژانویه و فوریه ۲۰۱۵ (دی و بهمن ۹۳) در اثر نگرانی از اختلال در عرضه نفت در خاورمیانه، افزایش تقاضا در زمستان تقریبا یک سوم ارزش خود را دوباره به دست آورد.

اما با افزایش ارزش دلار و افزایش ذخایر نفتی آمریکا و همچنین تاثیرات احتمال توافق ایران و غرب سبب شد تا قیمت نفت بار دیگر روند کاهشی به خود بگیرد.

قیمت نفت همچنان تحت فشار قرار داشت تا اینکه نتایج نشست بانک مرکزی آمریکا نشان داد که این بانک نرخ بهره بانکی را دیرتر از حد انتظار افزایش خواهد داد.

این تصمیم سبب شد تا ارزش دلار کاهش یابد و شدیدترین افت ارزش هفتگی خود در ۳ سال و نیم اخیر را به ثبت برساند.

کاهش ارزش دلار فشار وارده بر قیمت نفت از ناحیه فزونی عرضه را تعدیل کرد و موجب شد تا قیمت‌ها بالا رود.

تاثیر احتمال توافق ایران و غرب دوباره بر قیمت‌ها تاثیر گذاشت اما با تهاجم نظامی عربستان به یمن در ۵ فروردین قیمت‌ها بالا رفت.

به دنبال افزایش قیمت نفت فروشی عربستان در آسیا از سوی شرکت ملی نفت این کشور در روز گذشته، قیمت‌ها باز هم افزایش یافت و تا مرز ۶۰ دلار بالا رفت.

اما این افزایش به دنبال تحلیل یک بانک غربی مبنی بر اینکه قیمت‌ها باید پایین بماند تا رشد تولید نفت آمریکا به کاهشی کافی و پایدار برسد و تاکید بر پیش‌بینی خود مبنی بر نفت ۴۰ دلاری بار دیگر قیمت‌های جهانی نفت کاهش یافت.

انتشار خبری مبنی بر مذاکره ایران و چین برای فروش بیشتر نفت ایران که خبر جدیدی نبود اما انتشار آن بازارها را که تازه از نگرانی ورود نفت بیشتر از سوی ایران به دنبال لغو تحریم‌ها رهایی یافته بود، تحت فشار قرار دارد، عامل دیگری شد تا قیمت نفت کاهش یابد.

هر بشکه نفت برنت روز گذشته بیش از ۵۷ دلار معامله شد.

سبد نفتی اوپک متشکل از نفت صحرای الجزایر، نفت گیراسول آنگولا، نفت اورینت اکوادور، نفت سنگین ایران، نفت سبک بصره عراق، نفت صادراتی کویت، سیدر لیبی، بونی لایت نیجریه، نفت مارین قطر، نفت سبک عربستان، نفت موربان امارات و مِرِی ونزوئلا است.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *