جمعه ۷ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 26 Apr 2024
 
۰

فیلم دفاع مقدس فقط توپ و تانک نیست

سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۷
کد مطلب: 416007
کارگردان و بازیگر برجسته کشور گفت: باید پرسید که چرا مدیران ما سعی می‌کنند سینمای دفاع مقدس را با مفهوم سینمای جنگی آمریکا تعریف کنند و در این راه به توپ، تانک و ابزارهای نظامی تکیه دارند و جان دفاع ۸ ساله را به فراموشی سپرده‌اند.
به گزارش جهان به نقل از دفاع پرس، پس از سریال های تلویزیونی "کلاه پهلوی"، "پس از باران" و فیلم های سینمایی "شبح کژدم" و "کمیته مجازات" آثار کمتری را از جهانگیر الماسی کارگردان و بازیگر با سابقه سینما، تلویزیون و تئاتر در رسانه ملی و بر روی پرده نقره‌ای شاهد هستیم. البته چندی پیش در ایام فاطمیه نمایشی آیینی تحت عنوان "غبار" را در تالار وحدت با پای شکسته بازی کرد.

مخاطبان رسانه، صدای زیبای او را در ادای دیالوگ‌های تاریخی سریال "کلاه پهلوی" یا میمیک مرموزانه صورت این هنرمند در سریال "پس از باران" را فراموش نمی‌کنند.

جهانگیر الماسی هرکجا برود و حضور داشته باشد یکی از بازیگران ارزشمند عرصه هنرهای نمایشی این مرز و بوم به شمار می‌رود.

خبرنگار سرویس فرهنگی دفاع پرس پیرامون موضوع کمرنگ شدن تولیدات آثار دفاع مقدس، تعریف سینمای استراتژیک و توقیف فیلم "رنج سرمستی" با جهانگیر الماسی هم کلام شده است.

* تأکید رهبر معظم انقلاب بر لزوم توجه به سینمای مقاومت و دفاع مقدس

جهانگیری ترجیح داد در ابتدای این گفتگو به فرمایش مقام معظم رهبری که چندی پیش فرمودند "دفاع مقدس ۵۰ سال کار دارد" اشاره کند.

وی گفت: این رهنمودهای بسیار مدبرانه و هوشمندانه حضرت آقا از همان اشاره‌ای که به موضوعاتی همچون مقاومت، بیداری اسلامی، دفاع مقدس و حوادث انقلاب در تولیدات سینمایی داشتند یا به نوعی همان حرکت هوشمندانه به سمت سینمای استراتژیک نشأت می‌گیرد. چرا که سینمای امروز می تواند در تبیین، تجمیع، حفظ و حراست از هویت فرهنگی فردی و ملی انسان‌ها نقش بسزایی داشته باشد. بنابراین نیاز است مدیران فرهنگی ما بیش از این ها به این‌گونه مسائل مهم و اساسی توجه کنند.

* کارکرد هنر، ما را به مدیریت استراتژیک در حوزه‌های دیگر می‌رساند

وی در پاسخ به این سؤال که چقدر در سال گذشته مدیریت جهادی در فرهنگ ما خصوصا در هنر هفتم به صورت کاربردی اعمال شد، تصریح کرد: استفاده از توانمندی سینما احتیاج به دانش و تعمیق اندیشه دارد که متأسفانه مدیران ما نسبت به آن اشراف و آگاهی مطلوبی ندارند. در برنامه‌ریزی‌های کلی و جزئی کشورها، فرهنگ از جایگاه بالایی برخوردار است که استراتژی در آن نقش اصلی را ایفا می‌کند ولذا مدیران ما متاسفانه به شدّت در این خصوص دچار غفلت هستند. حقیقتاً کارکرد هنر در مسیر فرهنگی و فکری می تواند موجبات مدیریت استراتژیک را در حوزه‌های دیگر فراهم آورد.

* نباید صرف مسائل اقتصادی، سینما را از نقشه راه انقلاب منحرف کند

بازیگر فیلم سینمایی "شبح کژدم" در ادامه اظهاراتش هشدار داد: مدیران و مسئولین ذیربط باید بدانند که سینما تنها مأمن و جایی برای سرگرم شدن و تفریح کردن نیست بلکه می تواند جریان گسترده ای برای ابراز و حتی مبیّن سیاست های یک کشور باشد. نباید صرف مسائل اقتصادی، همه داشته‌های ۳۵ ساله سینما که به واسطه انقلاب اسلامی فراهم شده از بین برود و ما را از نقشه راه، سینمای مورد نظر مقام معظم رهبری دور کند.

به گفته الماسی برخی با اظهارنظر، واکنش و حتی به قول خودشان تبیین دغدغه‌ها و رهنمودهای رهبری اسباب سوء استفاده را فراهم کرده‌اند و اصلاً نمی‌دانند استراتژی به چه معناست؛ اعتقاد دارم نهادهایی همچون وزارت ارشاد باید کمیته و یا کارگروهی ویژه پیگیری این رهنمودهای ارزشمند را در برنامه‌ریزی‌های خود مدنظر قرار دهد.

تصویری از نمایش آیینی "غبار"

الماسی تأکید کرد: مشاوره‌هایی که به برخی از مسئولین و مدیران سینمایی داده می‌شود، گاهی آن‌قدر با اصول و قواعد هنر هفتم تضاد دارد که بعضاً استراتژی و تاکتیک در آن اشتباه عنوان می‌شود؛ استراتژی یعنی تبیین راهبردها و اندیشه ها در قالب یک دورنما و نقشه کلی و تاکتیک یعنی اجرای همان اصول و تفکرات توسط نهادهایی همچون شورای عالی انقلاب فرهنگی و یا مراکز تحقیقات راهبردی، چرا که امروز مقام معظم رهبری در یک حوزه فوق تخصصی نکته‌ای را مطرح می‌کنند که نه تنها راهبردی است بلکه چراغ راه هم به دست ما داده‌اند. بی انصافی است که در برداشتن گام‌های اولیه، این رهبردهای حکیمانه دچار تعلّل و غفلت مدیریتی حکیمانه شود.

* استراتژی به دنبال تبیین کلیات و تاکتیک، اصول راه را مشخص می‌کند

کارگردان فیلم توفیق شده "رنج سرمستی"، جایگاه سینمای استراتژیک را در فرمایشات مقام معظم رهبری همان فعالیت ۵۰ ساله در حوزه دفاع مقدس دانست و افزود: هدف از این فعالیت ۵۰ ساله، همان موضوع کلان استراتژیک است. استراتژی نقطه اوج مسائل و اهداف کلی را به وضوح بیان می‌کند. استراتژی در جزء هم کاربرد دارد، منتهی با نام‌های علمی دیگر مطرح می‌شود که بیشتر تاکتیک، شیوه و اصول راه را برجسته می‌کند.

* از خلق فیلم‌هایی که به حوزه هنری ربط ندارد تا تفکیک نام سازمان تبلیغات اسلامی

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چرا فراز و نشیب در سینمای دفاع مقدس و کمرنگ شدن آثار و تولیدات حوزه مقاومت و دفاع مقدس در جشنواره فیلم فجر را شاهد هستیم، اضافه کرد: این سؤال را نباید از فیلمسازان و سینماگران پرسید؛ بلکه باید آن نهادهایی پاسخگوی این ضعف‌ها و کاستی‌ها باشند که موظف به ترویج و ساخت فیلم‌هایی با مضمون انقلاب اسلامی و دفاع مقدس هستند. می توانید از حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بپرسید که بنابر اساسنامه خود که باید روابط، منش، نگاه و ارزش های انقلابی و اسلامی، مقاومت و ارزش‌های پایداری را بسط و گسترش دهد و نه تحت این عنوان فیلم‌هایی همچون "آدم‌برفی" و "مرد عوضی" خلق شود، چه آثاری را پیرامون مأموریت خودش ارائه کرده است؟! البته خوشحال می‌شوم تکلیف تفکیک قسمت دوم نام این سازمان که تبلیغات اسلامی است و در اکثر تولیدات همراه با حوزه هنری آورده نمی‌شود نیز روشن شود چرا که این حوزه هنری بدون تبلیغات اسلامی هیچ ارزش و اعتباری ندارد.

تجلیل از جهانگیر الماسی در جشنواره سی و یکم فیلم فجر

* چرا آنقدر دنبال تعمیم نگاه‌های آمریکایی هستید و نه القای تقابل ارزشی دفاع مقدس؟َ!

بازیگر فیلم سینمایی "کمیته مجازات" اظهار داشت: انجمن سینمای دفاع مقدس باید در مقابل این کاستی‌ها و ضعف ها در آثار سینمای دفاع مقدس پاسخگو باشد. چرا که آن ها بودجه می‌گیرند تا از تولیدات این بخش مهم سینما حمایت کنند و این تولیدات را ارج بنهند، نه این‌که دفاع مقدس را با مضامین جنگی سینمای آمریکا معرفی کنند؛ چرا باید عمده تولیدات دفاع مقدسی ما به توپ، تانک، تیر و تفنگ و انفجار تکیه داشته باشد؟ مگر هدف از جنگ تحمیلی، مبارزه با اندیشه های ضد اسلامی و مقابله با حرکت ضداخلاقی و ضدارزشی رژیم بعث نبوده است؟ چرا در مورد این مسائل صحبت نمی شود؟! برخی برای گمراه کردن مخاطبین و کارشناسان از بطن این مسائل مهم و اساسی، جشنواره فیلم فجر و عوامل این جشنواره را که ذینفع نیستند و فقط نقش اجرا‌کننده این بزرگداشت نمادین پیروزی انقلاب اسلامی را برعهده دارند، متهم می‌کنند؟ در صورتیکه اصلاً به جشنواره ربطی ندارد و این نهادهای تولیدکننده هستند که می‌بایست پاسخگوی این انتقادات به حق باشند.

تصویری از فیلم توقیفی "رنج سرمستی"

* دبیر جشنواره به من گفت: "از ریتم فیلم شما خوشمان نمی‌آید"!

وی با انتقاد از توقیف و عدم اکران فیلم "رنج سرمستی" خاطرنشان کرد: نمی‌دانم برخی از فیلم‌هایی که خود کارگردانان آن صراحتاً از ضعف فنی آثارشان می‌گفتند به جشنواره مقاومت رفته در حالیکه اثر اعتقادی بنده که در طول ۳ سال سعی کردم پاسخ محکمی بر برخی تلاشها برای کمرنگ کردن دفاع ۸ ساله ما باشد، به جشنواره راه نیافت و در جمع متسابقین جشنواره فیلم فجر قرار گرفت. نمی دانم چه شد که به یک باره دبیر جشنواره به من گفت که "از ریتم فیلم شما خوشمان نیامد!" مگر ما می توانیم به جای مخاطبین تصمیم بگیریم؟

تصویری از نمایش آیینی "غبار"

* فیلم‌های سخیف شانس اکران دارند اما به آثار اعتقادی بها داده نمی شود

الماسی در بخش پایانی اظهاراتش در این گفتگو خاطرنشان کرد: برخی از آثار مبتذل، سخیف و بدون غنای فرهنگی در اکران‌های محدودی به نمایش درآمد و کارشناسان و خبرنگاران در مورد آن بحث کردند اما "رنج سرمستی" که به دور از حواشی و با هدف صیانت از اعتقادات و اندیشه‌های اسلامی جنگ تحمیلی ساخته شد، از نمایش در پرده نقره‌ای محروم شده و برچسب کش و قوس سیاسی به آن زدند . من منتظر پاسخ مسئولین برای توقیف و عدم اکران این فیلم هستم؟! من فکر می‌کنم این فیلم خوب دیده نشده، زیرا دبیرخانه جشنواره مقاومت این اثر را رد کرد ولی مسئولین جشنواره فیلم فجر آن را پذیرفتند؛ حال در این مسیر چه شد که بر روی پرده نقره ای نرفت، سوالی است که امیدوارم هرچه سریعتر توسط مسئولین ذیربط اسخ داده شود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *