جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۲
۲

آیا عمان، سعودی‌ها را نجات خواهد داد؟

دوشنبه ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۱۵
کد مطلب: 415893
عربستان با جنگ علیه یمن، در واقع خود را در باتلاقی انداخت که هیچ راه نجاتی نخواهد داشت؛ به ویژه اینکه انقلابیون یمن پیش‌روی‌های بسیاری در نقاط مختلف این کشور داشته‌اند، ولی سؤال اینجاست که آیا پادشاهی عمان خواهد توانست با میانجی‌گری، ریاض را از این مهلکه نجات دهد؟
به گزارش جهان به نقل از فارس، رژیم آل سعود که چند روزی است حملاتی را تحت عنوان «توفان قاطع» علیه یمن ترتیب داده و در جریان آن دست به کشتار غیرنظامیان زده است توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرده است.

وبگاه خبری «النشره» با اشاره به این حملات، گزارش داد: چند روزی که از آغاز حملات نظامی علیه گروه «انصار الله» می‌گذرد، چندین علامت سؤال درباره آینده عملیات «توفان قاطع» مطرح شده است؛ خاصه اینکه این عملیات تا کنون اهداف خود را محقق نکرده و پادشاهی عربستان نیز جبهه‌های بیشتری را در برابر طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی گشوده است.

در سایه این حقیقت، موضع گیری پادشاه عمان در میان کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس برجسته‌تر است؛ به گونه‌ای که «سلطان قابوس» پادشاه عمان، سیاست بی‌طرفی را در این جنگ در پیش گرفته است و این سیاست به وی اجازه می‌دهد که بعدا از درِ میانجی‌گری وارد شود؛ خاصه اینکه وی با آمریکا و ایران رابطه بسیار خوبی دارد. ولی سؤال اینجاست: در صورتی که اوضاع یمن به همین شکل ادامه یابد، آیا قابوس نجات دهنده ریاض از این گرداب خواهد بود؟

در واقع نمی‌توان گفت که واشنگتن در جریان مقدمه‌چینی این عملیات نبوده است؛ زیرا برخی از منابع ناظر به النشره خبر دادند که اگر پوشش آمریکا نبود، ریاض دست به این اقدام نمی‌زد ولی واشنگتن بر این باور است که خطای راهبردی این بود که پیش از تأمین نیروهای زمینی که عربستان بدان نیاز داشت، این عملیات آغاز شد؛ زیرا با پیش‌روی غیر منتظره انصار الله به سوی «عدن» عربستان نمی‌تواند فقط نظاره‌گر پیش‌روی این جنبش باشد.

به گزارش این منابع، «توفان قاطع» از طریق حملات هوایی هرگز موفق نخواهد شد گروه انصار الله را از بین ببرد، بلکه درصد خطای آن افزایش یافته است و افراد غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد؛ این مسئله نیز سبب خواهد شد که همگرایی مردم با انصارالله بیشتر شود. این در حالی است که ریاض هرگز نخواهد توانست به صورت طولانی مدت این جنگ را ادامه دهد؛ زیرا هزینه‌های سیاسی و اقتصادی هنگفتی برای این کشور دارد. علاوه بر این در خانواده آل سعود نیز برخی بر این باورند که گزینه سیاسی، ثمره بیشتری در پی خواهد داشت.

بنابراین گزارش، پوشش سیاسی که این عملیات در کنفرانس شرم‌الشیخ از آن بهره مند شد تا زمانی که جنبه عملی به خود نگیرد، هیچ فایده‌ای نخواهد داشت؛ به ویژه اینکه هیچ یک از ارتش‌‌های اعراب برای دفاع از تمایلات عربستان، نیروهای خود را به یمن اعزام نخواهد کرد؛ خاصه اینکه جنبش انصار الله هیچ خطری برای هیچ کدام از این کشورها ندارد.

این منابع در ادامه اظهار داشتند، اکثر کشورهای عربی ترجیح می‌دهند که این بحران هر چه سریعتر پایان یابد تا اینکه در برابر ریاض به سختی نیفتند؛ زیرا عربستان برای اینکه این کشورها در قید حیات باقی بمانند به آنها کمک مالی می‌کند. نگرانی دیگر این کشورها احتمال مداخله ایران در این جنگ است ولی تهران به این نتیجه رسیده است که انصار الله بدون مداخله مستقیم می‌تواند ایستادگی کند و به پیروزی برسد.

می‌توان گفت، امروز عربستان وارد جنگ فرسایشی شده است که به هیچ نتیجه‌ای نخواهد رسید، این در حالی است که ایران تا به امروز دست به هیچ اقدامی نزده است. جنبش انصار الله نیز مقاومت می‌کنند؛ زیرا حملات هوایی نمی‌تواند این گروه را متوقف کند. از آنجایی که امریکا نیز درگیر مذاکرات هسته‌ای با ایران است، خودش را وارد این جنگ نمی‌کند؛ زیرا واشنگتن دستیابی به توافق با ایران را تنها نجات دولت اوباما از شکست کامل می داند.

در سایه این رخدادها، این منابع به نقش عمان اشاره کردند؛ به ویژه اینکه عمان ترجیح می‌دهد در جنگ یمن از اجماع کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس خارج شود و این مسئله سبب می‌شود تا این کشور بتواند نقش «میانجی» را ایفا کند.

در پایان می‌توان گفت که عمان که دروازه غربی و عربی ایران است می‌تواند تنها نجات دهنده عربستان باشد؛ هر چند که برخی از نظرات رسانه‌ای عربستان، چند روزی است که این کشور را مورد انتقاد قرار داده‌اند.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


عربستان بایستی تاوان این حماقت بزرگش را بدهد.
تحولات عربستان و یمن و عراق و سوریه و لبنان و رژیم غاصب صهیونیستی و پاکستان و .... نشونه چیه؟