پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۸
۲۹
نوروز امسال ۱۵ میلیون گردشگر داخلی داشت

احتمال تصویب تعطیلات زمستانی؛۱۶ تا ۲۲بهمن

يکشنبه ۱۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۴۴
کد مطلب: 415662
رئیس سازمان میراث فرهنگی با اعلام ۱۵ میلیون گردشگر داخلی در ایام نوروز از پیگیری جدی برای طرح تصویب تعطیلات زمستانی در روزهای ۱۶ تا ۲۲ بهمن خبر داد.
احتمال تصویب تعطیلات زمستانی؛۱۶ تا ۲۲بهمن
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مسعود سلطانی‌فر در نشست خبری با بیان اینکه ۵۰۰ هزار نوروزبان بی‌نوروز برای خدمت رسانی به مسافران نوروزی در ایام نوروز و قبل از آن بسیج شده بودند، اظهار داشت: امسال ستادهای هماهنگی خدمات سفر با توجه به برنامه‌ریزی‌های همه جانبه کارنامه خوبی را از خود برجای گذاشت و رضایت مردم نسبت به عملکرد این ستاد از سال‌های گذشته بیش‌تر بود.

وی با اشاره به سیاست تنوع مقاطع گردشگری داخلی اضافه کرد: در ایام نوروز امسال توانستیم تا حدی قدم‌هایی در این زمینه برداریم تا با استفاده از اطلاع‌رسانی رسانه‌ها در زمینه معرفی جاذبه‌های کشور، خوشبختانه مقاصد گردشگری متنوع‌تر از گذشته بود.

سلطانی‌فر با بیان اینکه کیفیت خدمات‌رسانی در کمپ‌های دائم و موقت بهتر از سال گذشته بود گفت: در همه ۶۶۰ کمپ اقامتی موقت کشور نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی برگزار کردیم که تقریبا در همه شهرستان‌ها این نمایشگاه برپا بود. همچنین امسال در بسیاری از موزه‌ها و اماکن تاریخی دو ساعت زمان بازدید را افزایش دادیم و با این کار رشد ۱۴۱ درصدی بازدیدکنندگان از اماکن تاریخی و فرهنگی را شاهد بودیم.

وی با بیان این‌که متأسفانه در همین ایام شاهد یک عملیات تروریستی در یکی از چادرهای مسافرتی در خوزستان بودیم که بر اثر آن ۳ نفر از هموطنانمان به شهادت رسیدند، در خصوص آمار گردشگر داخلی اظهار داشت: روشی که فکر می‌کنیم می‌تواند به ما آمار دقیق گردشگر را بدهد روش ثبت اقامت گردشگر در مراکز رسمی اقامت است که این مراکز شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، اماکن و دستگاه‌های ا جرایی، کمپ‌های اقامتی و سایت‌های اقامتی موقت است و بر همین اساس از ۲۸ اسفند تا ۱۴ فروردین در ۷ منطقه آزاد و ۳۱ استان کشور ۶۰ میلیون نفر اقامت در شب را ثبت کردیم که با توجه به این‌که حدود اقامت‌ها برای هر فرد به طور میانگین ۴ روز است حدود ۱۵ میلیون مسافرت و گردشگر را شاهد بودیم.

وی با بیان این‌که علاوه بر این آمار حدود ۲۰۰ هزار ویلای شخصی در استان‌های شمالی کشور بود که تقریبا همه آن‌ها مورد استفاده قرار گرفت و امکان ثبت آن‌ها را ما نداریم به همراه هزاران خانه مسافر در شهرهای مذهبی را نیز باید اضافه کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی با بیان این‌که راهور ناجا اعلام کرده است که تعداد سفرها نسبت به سال گذشته ۳ درصد افزایش یافته است، و آمار ما افزایش ۵ درصدی را نشان می‌دهد لذا آمارها تقریبا نزدیک است، گفت: ترکیب اسکان که می‌تواند مبنای برنامه‌ریزی احداث اماکن اقامتی باشد بدین گونه بود که ۶ درصد مسافران در هتل‌ها و هتل آپارتمان‌ها، ۱۷ درصد در اماکن آموزش و پرورش، ۲۰ در مهمان‌سراهای ادارات و خوابگاه‌های دانشجویی، ۱۴.۵ درصد کمپ‌های دائم، شهرداری و هلال احمر، ۴ درصد خانه مسافرهای ثبت شده و ۲۸.۵ درصد در چادرهای مسافرتی اقامت داشتند.

وی ادامه داد: ۱۰ استان کشور از نظر اقامت استان‌های مازندران، گیلان، بوشهر، هرمزگان، خوزستان، فارس، خراسان رضوی، اصفهان، کرمانشاه و خراسان جنوبی بودند و طی ایام نوروز با افزایش ۳۷ درصدی بازرسی‌ها، ۴۷ هزار بارزسی از دفاتر خدمات مسافرتی، اقامتگاه‌ها و رستوران‌های بین‌راهی داشتیم.

سلطانی‌فر با اشاره به تخلفاتی که منجر به تعطیلی این مراکز شد، گفت: در طی این مدت ۹۲ واحد خدمات سفر که شامل ۲۸ مرکز اقامتی، ۳۲ دفتر خدمات مسافرتی و ۳۲ مرکز پذیرایی بود را بعد از تذکر و اخطار کتبی تعطیل کردیم.

وی اضافه کرد: حدود یک هزار و ۱۰۰ هتل در کشور موجود است که ۳۰ هتل ۴ و ۵ ستاره در بین آن‌ها وجود دارد و با توجه به سند چشم‌انداز باید تعداد آن‌ها به ۴۰۰ هتل برسد لذا مهم‌ترین فعالیت ما در این زمینه تسهیل در صدور مجوز سالم و فراهم آوردن امکانات لازم مانند زمین و کاهش و یا حذف عوارض ساخت است که در حال حاضر شهرداری تهران و اصفهان عوارض ساخت هتل را صفر کرده است.

رئیس سازمان میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: همچنین باید تسهیلات ارزان قیمت در اختیار سازندگان قرار بگیرد که در حال حاضر بانکها با نرخ سود ۲۴ درصد تسهیلات می‌دهند که بسیار سنگین است به همین دلیل از محل صندوق توسعه ملی که نرخ ارزی سود آن ۶ درصد و ریالی آن ۱۶درصد است را برای آن فراهم کنیم.

وی با بیان این‌که امیدواریم با توافق صورت گرفته بین ۵+۱ شاهد رونق سرمایه‌گذاری خارجی در ساخت هتل‌ها و مراکز اقامتی باشیم، گفت: حدود ۱۰ گروه هتل‌ساز خارجی بازار هتل‌سازی ایران را مشاهده کردند و تمایل دارند در این حوزه وارد شوند اما مانع آن‌ها تحریم‌ها بود.

سلطانی‌فر در پاسخ به پرسشی در زمینه میزان بازدید از اماکن تاریخی و موزه‌های کشور گفت: در طی تعطیلات نوروز ۶۸ میلیون نفر بازدید از اماکن تاریخی کل کشور داشتیم که رشد ۱۴۱ درصدی را در این زمینه شاهد بودیم که به عنوان نمونه بین ۲۰ تا ۶۰ درصد افزایش بازدید کننده در کاخ‌ موزه‌های تهران را شاهد بودیم و همچنین در طوس ۵۰ درصد افزایش بازدید کننده داشتیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی همچنین در پاسخ به پرسشی در زمینه طرح تعطیلات زمستانی که می‌تواند سفر را توزین کند، گفت: این طرح که شامل تحطیلات بین ۱۶ تا ۲۲ بهمن است به هیئت دولت تقدیم شده است اما برخی سازمان‌ها از جمله آموزش و پرورش نظرات مختلفی دشتند در عین حال نظر ما این است که این ایام بین دو ترم دانشجویی از جهت آموزش و پرورش هم دوره فعالی در این تاریخ نداریم. لذا تلاش‌ها برای گرفتن مصوبه دولت جهت این ایام را ادامه می‌دهیم.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره مشکلات عمده در مراکز خدمات بین‌راهی یادآور شد: یکی از مشکلات عمده ما در مراکز خدمات بین‌راهی است که ما ۸ برابر تعداد موجود را نیاز داریم و متولی این کار وزارت راه و شهرسازی است که متقاضیان احداث این مراکز کم نیستند اما آنها از سخت بودن سیر موافقت اصولی احداث این مراکز گله داشتند که در این راستا با وزیر راه صحبت کردیم و وی هم در این زمینه دستوراتی داده است که شاید این موافقت‌های اصولی به صورت استانی انجام شود.

سلطانی‌فر با بیان اینکه در حال حاضر ۹۵۰ پروژه بخش گردشگری که تعدادی زیادی از آن مربوط به هتل و مهمانپذیر در حال احداث است، در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا ظرفیت مراکز رسمی اقامتی کشور ۶ درصد بوده است یا خیر، گفت: ظرفیت هتل، هتل‌آپارتمان و میهمانپذیر کشور ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در طی این ۱۶ روز بوده است. لذا باید گفت ضریب اشغال بسیاری از هتل‌ها در ایام نوروز بالا بوده است.

وی همچنین مهم‌ترین برنامه ستاد هماهنگی سفر در سال جدید را بالا بردن کیفیت در خدمات‌رسانی و اماکن اقامتی اعلام و خاطرنشان کرد: باید شرایط ایجاد کنیم که مقاصد گردشگری متنوع شوند و به لحاظ زمانی، مسافرت‌ها را ساماندهی کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی در پایان در پاسخ به سوالی در زمینه نیازسنجی هتل‌سازی در کشور گفت: این نیازسنجی در سازمان میراث فرهنگی در حال انجام است همچنین برخی استان‌ها به خودی خود این کار را کرده‌اند از طرفی بخش خصوصی نیز تا نیازسنجی نکند حتی یک میلیارد تومان هم سرمایه‌گذاری نمی‌کند البته این نکته را باید در نظر داشت که ما به هر سرمایه‌گذار بخش خصوصی در زمینه احداث مراکز اقامتی مشاوره می‌دهیم اما الزامی برای وی ایجاد نمی‌کنیم.

در ادامه این نشست مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی در پاسخ به سوالی در زمینه سامانه تلفنی ستاد خدمات سفر گفت: در طی این ایام به ۳۲۵۰ مورد تماس با سامانه صورت گرفت که ۹۳۹۰ مورد در زمینه راه‌ها، ۴۱۰۰ مورد هواشناسی، ۹۱۰۰ مورد در مورد جاذبه‌ها، ۱۲۰۰ مورد در مورد اماکن اقامتی، و ۹۸ مورد شکایت واصله بود که به این شکایات رسیدگی شد. همچنین با کمک سازمان بازرسی و دستگاه‌های دیگر ۴۵ تا ۴۶ هزار پرونده رسیدگی شد.

رحمانی موحد در زمینه واحدهای اقامتی آموزش و پرورش ادامه داد: این واحدها متنوع است و برخی از آن‌ها اردوگاه‌ها و باشگاه‌های ورزشی هستند که در اختیار چادرها قرار می‌گیرند و برخی از آن‌ها هم کلاس‌های مدارس هستند که ستاد هماهنگی سفر تصویب کرد اولویت استفاده از این واحدها مربوط به فرهنگیان است البته کلاس‌ها ۳ نرخ ۲۵، ۱۸ و ۱۲ هزار تومانی داشتند.

وی گفت: ۲۸۰۰ واحد اطلاع‌رسانی در این زمینه ایجاد شد، همچنین ۳۰ میلیون نسخه اقلام تبلیغاتی منتشر شد و از ۲۳۰ تلویزیون شهری برای اطلاع‌رسانی به مردم استفاده کردیم. در عین حال بیش از ۴۳۰۰ ساعت برنامه صدا و سیما در این زمینه داشتیم.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی همچنین در خصوص گردشگران ورودی به ایران نیز گفت: از مرزهای زمینی ۷۵۸ هزار نفر تردد داشتند و آمار خروجی‌ها از کشور ۲۰ فروردین اعلام می‌شود.

رحمانی موحد در پایان با اشاره به میزان تذکرات و اخطارها به واحدهای زیرمجموعه خدمات سفر گفت: در این زمینه ۵۱۵۹ مورد تذکر، ۸۰۴ مورد اخطار کتبی و ۹۲ مورد تعطیلی داشتیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


محمود
Iran, Islamic Republic of
خیلی خوبه ولی از اوون طرف میتونن یکسری از تعطیلاتی که لازم نیست را حذف کنند مثل 15خرداد
Iran, Islamic Republic of
این ایام مذهبی و انقلابی هم شده خار چشم بعضیها....
دنبال هر جور خوشگذرونی و ... هستن فقطم بلدن به این جور چیزا گیر بدن...
گرامیداشت یک روز لزومی به تعطیلی رسمی آن ندارد
به نظرم اگر تعطیلات نوروز کاهش داده شود خوب است
Iran, Islamic Republic of
لازم نیست؟؟!!
Iran, Islamic Republic of
چی شد اگر احمدی نژاد تعطیل می کرد بد بود برای دولت شما خوبه؟؟؟؟!! درضمن 22 بهمن نمیشه چون راهپیمایی تهران رو تحت تاثیر قرار میده و مردم شهرستان هستند
مگه برای مردم انقلابی,ما,فرقی,میکنه کجای,این کشور پهناور باشن.؟ لطفا ناخواسته به فرزندان انقلاب توهین نکنیم دوست عزیز.
United States
چرا میشه، اونی که پای کار باشه هرجا باشه تو راهپیمایی شرکت میکنه، ضمن اینکه 22 بهمن روز آخر تعطیلات میشه و مردم شهر خودشون هستن!
البته فعلا که در حد حرفه، بزارید عملی بشه بعد انتقاد کنید!
عجب !!!! چقدر اتفاقی قصد دارند برخی ها پایتخت رو در زمان راه پیمایی دهه فجر و 22 بهمن تعطیل کنند!!!!!
آقایون تمام نظام رو نشانه گرفتند؟
ناشناس
به شدت

.
.
.
.
به شدت
.
.
.
.
.
به شدت
.
.
.
.
موافقم موافقم موافقم
احسان
اصلا خوب نیست چون 22 بهمن را در تهران خراب میکنه
مملکت را کلا تعطیل کنید تا بریم گردشگری .خوبه آقای سلطانی فر راضی می شوید؟
حسين
Iran, Islamic Republic of
تعطيلات رو تو نيمه اول سال بگذاريد كه مردم بتونن برن مسافرت و تجديد روحيه كنند و بهترين زمانش 15 شهريور تا 25 شهريور است . زمستان براي تعطيلات مسافرت خوب نيست . چون روزها كوتاه است و اكثر نقاط كشور سرد است
United States
نیمه اول سال کلا تعطیله، دیگه چیشو تعطیل کنن؟
ضمن اینکه یکی از دلایل این تعطیلی شاید همین باشه که مردم تو سرما بزنن به جائه و از زیباییهای زمستون هم لذت ببرن!
اگه شما تو شش ماهه اول تعطیلی به ما ربطی نداره! ما کارمندها سرکاریم
نيكتا
تلاش ما بر كاهش تعطيلات بود، آقايان از افزايش صحبت مي كنند؟؟
موافقم بشرطی که 22 بهمن کم رنگ نشه
این گونه می شود گردشگری به سمت مناطق جنوبی کشور را بیش از پیش رونق بخشید
با سلام.
لطفا بررسی کنید که ایا راهپیمایی 22 بهمن را تحت تاثیر قرار می دهد یا خیر؟
Iran, Islamic Republic of
هفته خوبی برای تعطیلات نیست ایام دهه فجر تحت تاثیر قرار میگیره. و کمرنگ
حالا تعطبل کنن هرموقع سال هم بشه ماقبول داریم
مردم
در دوران ریاست جمهوری آقای هاشمی انجام شد اما دیدند هیچ فرقی نداره و فایده ای این تعطیلات در ایام زمستان ندارد لغو کردند. بدرستی که تعطیلات زمستانی مفید نیست.
ابوذر
Iran, Islamic Republic of
تعطیلات زمستانی اصلا خوب نیست.
اولا تاریخش خیلی بده و راهپیمایی 22 بهمن رو تحت تاثیر قرار میده
دوما 37 روز بعد از اون تعطیلات نوروز شروع میشه
سوما هوا سرده و مسافرت نمیشه رفت
بهترین کار اینه که تعطیلات تابستانی پیش از شروع مدارس باشه. مثلا هفته سوم شهریور. که هم هوا برای مسافرت مناسبه و هم با انرژی میشه دانشگاه و مدارس رو شروع کرد
يونس
خوب است كه در سالهاي قبل ايراد به تعطيلات زياد در سال ميگرفتندوابراز ميداشتند كه به ضرر اقتصاد كشور است .حال اين نقشه خائنانه اي است براي خالي كردن تهران در روز 22بهمن كه روز رفراندوم نظام جمهوري اسلامي است اگر هيئت دولت اين كار را انجام دهد خيانت به نظام اسلامي است .وبايد جلو اينگونه افكار را گرفت
چرا اینطوری به این مطلب نگاه میکنید؟؟! چرا تمام بار استراحت مردم باید فقط توی دو هفته اول سال باشه؟
ای کاش نماینده های مجلس یا دولت طرحی رو تصویب کنند که در اون تعطیلات عید یک هفته باشه و یکی دو تا از تعطیلات داخل سال رو هم حذف کنن به جای اینها اواخر تابستان یا اوایل پاییز که هوا سرد نشده یک هفته تعطیلات تابستانه بذارن.
اینجوری بار سفرهای نوروزی کم میشه و هم خستگی شش هفت ماهه کم میشه و هم یه زمان استراحت خوبی برای کارمندان میشه و فشارهای عصبی و خستگی رو کم میکنه و هم هوا سرد و خیلی گرم نیست و میشه به راحتی از تعطیلات به خوبی استفاده کرد
Iran, Islamic Republic of
تعطیلات تابستانی بهتره ها!!!
بخاطر مشکلات تردد دربهمن وبرف وباران میشه یک هفته تعطیلات در اردیبهشت یا مهر وآبان پیشنهاد کرد که هوا هم همراهی کند .واز طرفی از حجم ترافیک وتصادفات ومشکلات کمبود جا ومکان در عید وتابستان کاسته میشود وبه نوعی تعطیلات در سه مرحله از سال توزیع ومدیریت میگردد.
اره مملکت کم تعطیلی داره این چند روزم بهش اضافه بشه
طرح خوبی است . واقعا تعطیلات در کشور به نسبت بقیه کشورهای دنیا در سطح نسبتا کمی قرار دارد امیدوارم حداقل مجلس بخاطر ایجادفضای آرام در خانواده ها بتونند این را تصویب کنند