کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

شایع‌ترین علامت سکته مغزی را بدانید

15 فروردين 1394 ساعت 16:05

یک فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان با بیان این مطلب که تشنج و ضعف یک نیمه بدن، شایع‌ترین علامت سکته مغزی است، گفت: فشار خون و کلسترول بالا، دیابت و چاقی باعث بروز سکته مغزی در تمام سنین می‌شود.


به گزارش جهان، دکتر زرین تاج کیهانی‌دوست در گفت‌وگو با ایسنا خاطرنشان کرد: سکته مغزی بیماری است که در صورت عدم خون‌رسانی به مغز بروز می‌کند و مغز دیگر نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد. همچنین سکته مغزی ممکن است به دلیل بسته یا پاره شدن یکی از رگ‌های خون‌رسان مغز ایجاد شود.

وی با تاکید بر اینکه سکته مغزی در نوزادان نیز شایع است، افزود: در صورت علائم تشنج، بی‌حالی، بالا و پایین شدن دمای بدن، بی‌قراری، بی‌تابی، شل بودن بدن و تب، توصیه اکید آن است که برای درمان و علت‌یابی توسط پزشک اقدام شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، اختلال انعقادی، لخته شدن خون، اختلالات ارثی و کمبود پروتئین در بدن را از عوامل خطرساز در بروز سکته مغزی دانست و بیان کرد: عدم تعادل و لنگ زدن، اختلال در تکلم یا درک کلام، فلج صورت و بی‌اختیاری ادرار و مدفوع از عوارض شدید در سکته مغزی است که باعث بروز آسیب‌های جدی در بیمار می‌شود.

کیهانی‌دوست یادآور شد: درمان‌های توانبخشی مانند فیزیوتراپی و کاردرمانی می‌توانند تا ۸۰ درصد در بهبود این بیماران موثر باشد.

تغییر در رژیم غذایی عاملی موثر در کاهش سکته مغزی

وی تغییر در رژیم غذایی را عاملی موثر در کاهش سکته مغزی دانست و اظهار کرد: کم کردن میزان چربی در رژیم غذایی و کاهش وزن می‌تواند در کنترل این بیماری موثر باشد؛ چرا که مصرف بیش از اندازه چربی و کلسترول می‌تواند سبب ضخیم شدن رگ‌های خونی و بروز سکته مغزی در فرد شود.

این فوق تخصص مغز و اعصاب کودکان مصرف بسیاری از داروها را در پیشگیری از سکته مغزی موثر دانست و گفت: داروهای ضد لخته خون مانند آسپرین باعث حفظ پلاکت‌های خون می‌شود و از لخته شدن آن جلوگیری می‌کند. همچنین داروی ضد لخته خون مانند وارفارین برای بازماندگان سکته مغزی تجویز می‌شود تا به بیداری بخش خاموش مغز این بیماران کمک کند.

کیهانی دوست با تاکید بر اینکه با مصرف مواد غذایی سالم مانند ماهی، سبزیجات، غلات، ورزش، پرهیز از نمک و الکل می‌توان از بروز سکته مغزی جلوگیری کرد، گفت: اگر کودکی ضعف در یک نیمه بدن و مشکل در تکلم داشت و زودتر از حد معمول از یک دست خود استفاده کرد، باید حتما برای درمان و یافتن علت آن به پزشک مراجعه شود.


کد مطلب: 415485

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/415485/شایع-ترین-علامت-سکته-مغزی-بدانید

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com