پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۱
۲

تحویل سال در تلویزیون چگونه بود؟

شنبه ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب: 415475
برنامه‌های تحویل سال تلویزیون، مشابه سال‌های پیش مشتریان ثابت خود را داشت. هر چند این بار اتفاق بزرگی در پیش نبود.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، با پایان تعطیلات عید فرصتی برای ارزیابی کارنامه نوروزی تلویزیون فراهم شد که این ارزیابی می‌تواند به سنجش توان مدیریتی-رسانه‌ای تیم جدید و سکانداران جدید تلویزیون نیز بینجامد.

هر سال برنامه‌های سال تحویل شبکه‌های مختلف سیما در رقابتی تنگاتنگ با یکدیگر بر سر جذب مخاطبان خود تلاش‌های فراوانی انجام می‌دهند. که پرداخت هزینه‌های سنگین به میهمانان برای جذب مخاطبان بیشتر در سالهای گذشته گواه این رقابت تنگاتنگ بوده است.

هرچند امسال نمونه‌هایی از این پرداخت‌های هنگفت به برخی میهمانان مشاهده می‌شد ولی باید گفت شبکه‌های مختلف سیما سعی در بیان توانایی‌های خود و براساس نیاز مخاطب خود داشتند.

تلویزیون نوروز را با ویژه برنامه‌های تحویل سال نو آغاز کرد. ویژه‌هایی که رقابت شبکه‌های سیما در جذب مخاطب برای ایام نوروز را به اوج می‌رساند و این رقابت‌ها با جذب مجریان خاص بیش از پیش می‌شود.

شبکه یک سیما که سکان آن را در اختیار محمد احسانی قرار دادند در اولین گام با تغییر در مدیریت گروه اجتماعی و انتخاب فضل‌الله شریعت پناهی سعی کرد ویژه برنامه‌ای جذاب تولید کند. ویژه برنامه‌ای که با انتخاب علی ضیا به عنوان مجری نویدبخش برنامه‌ای متفاوت را داشت اما با دکوری بسیار ضعیف و انتخاب مهمانان تکراری و همچنین ریتمی آرام و خسته کننده انتظارات مخاطبان این شبکه را برآورده نکرد تا جایی که با اعتراض برخی کاربران فضای مجازی نیز مواجه شد.

سید علی ضیاء امسال برای دومین بار اجرای برنامه تحویل سال را برعهده گرفت؛‌ اتفاقی که پس از چند سال اجرای برنامه‌های روتینی چون «گزینه جوان» و «ویتامین۳» و محک خوردن او با اجرای تاک شو شبانه «بعضیا» به درستی صورت گرفت. ضیاء برای نخستین بار در شبکه یک به عنوان شبکه ملی و سراسری برنامه‌ای را اجرا می‌کرد و در تلاش بود اجرایی منطبق با ویژگی‌های اجرا در شبکه یک داشته باشد.

اما در کنار او پژمان جمشیدی به منزله چاشنی طنز این برنامه حضور داشت و قرار بود که فضای پرنشاطی به آن ببخشد.

برنامه «اینجا آینده» با اجرای علی ضیاء حوالی هفت ساعت و نیم روانه آنتن شد اما به خاطر آیتم‌های متفاوت این شانس را داشت که مخاطبان بسیاری داشته باشد و بینندگان را تاحدودی خسته نکند. از جمله این آیتم‌ها، خاطره‌گویی چهره‌ها به شیوه استندآپ کمدی بود و پژمان جمشیدی، علیرضا خمسه، علی انصاریان و بهرام عظیمی خاطرات طنز خود را در این برنامه بازگو کردند.

چینش مهمانان این برنامه نیز به دلیل سراسری و ملی بودن شبکه یک، صرفا به بازیگر و خواننده‌ها محدود نشده بود و دعوت از خانواده شهید رضایی‌نژاد، محمدرضا هاشمی فراش مدرسه‌ پیشین و معاون مدرسه فعلی، دکتر قاسم رضیعی پزشک هسته‌ای، امیر غفور بازیکن تیم ملی والیبال، مهران احمدی و دخترش باران، سیدمحمود رضوی تهیه‌کننده، بهروز شعیبی کارگردان، حامد کمیلی و سارا بهرامی از بابزیگران سریال پرطرفدار «پرده‌نشین»، احسان حدادی قهرمان پرتاب دیسک و حمید سوریان نابغه کشتی ایران، اعضای گروه دنگ شو،‌ مهدی فخیم زاده کارگردان و محمد صادقی بازیگر «فوق سری»، سام درخشانی، مهدی پاکدل، حمیدرضا برقعی و مدیر عامل جمعیت طلوع بی نشان ها از جمله مهمانان علی ضیا بودند.

اما می‌توان تبریک سال نو از سوی چهره‌های مختلف ورزشی و هنری، اجرای زنده گروه دنگ شو در فواصل مختلف برنامه، گزارش از منزل شهرام ناظری و گفتگو با حافظ ناظری، دوبله زنده از انیمیشن گرفته تا فیلم «شعله» توسط محمدکمال معتضدی و هومن خیاط، عید دیدنی با شهلا ریاحی بانوی پیشکسوت بازیگری ایران،پخش پشت صحنه فیلم سینمایی «محمد رسول‌الله» و اجرای زنده موسیقی نحواحی از جمله موسیقی خراسان جنوبی را یکی از آیتم‌های خوب برنامه دانست.

نکته جالب در بخش آخر، این بود که سازهای این هنرمندان نیز در تصویر به چشم می‌خورد. گفتگو با جلال‌الدین کزازی و علی اکبر ولایتی نیز به صورت تولیدی از این برنامه پخش شد.

کامران نجف‌زاده در قاب اجرای «بهار در خانه است»

شبکه دو سیما اما امسال با تغییر و تحول در مدیریت شبکه سعی کرده بود تا برنامه سال تحویل متفاوت «بهار در خانه است» خود را دچار تغییر و تحولی جدی کند. این تغییر و تحول را شاید بتوان از انتخاب مجری تا تغییر فضای استودیویی برنامه و انتخاب میهمانان آن دانست.

در این میان شبکه دو سیما با انتخاب جامعهٔ هدف خود با عنوان خانواده تلاش می‌کرد تا بسته مناسبی را به آنان ارائه نماید. شاید جسورانه‌ترین بخش این برنامه انتخاب کامران نجف‌زاده به عنوان مجری این برنامه است. شخصیتی که تاکنون به عنوان مجری اخبار و خبرنگار شناخته شده است امروز به عنوان مجری بزرگ‌ترین برنامه سال شبکه دو انتخاب می‌شود. پیشنهادی که شاید در ابتدای امر اتفاقی جذاب و تامل برانگیز برای مخاطب باشد. این اولین تجربه نجف‌زاده بود و شاید او با کمی تمرکز بیشتر و تمرین‌های جدی‌تری در تلویزیون می‌توانست اجرای قابل قبول تری را در کسوت مجری سال تحویل شبکه دو سیما ارائه نماید.

حضور میهمانان مختلف با سلیقه‌های متفاوت شاید برای مخاطبان ایجاد جذابیت می‌کرد. از حضور داریوش اسد‌زاده و جلال مقامی تا فرهاد آییش و مائده طهماسبی تا محسن کیایی و عباس غزالی و داریوش فرضایی (عمو پورنگ) و لیلی رشیدی و امیرحسین صدیق توانسته بود سلیقهٔ ۴ نسل از مخاطبان را پوشش دهد اما چینش دکور برنامه مهمانان را مقداری دچار مشکل می‌کرد و از ویژگی‌های منفی برنامه محسوب می‌شد.

ولی این انتظار می‌رفت تا با طراحی مناسب بخش‌های حضور این میهمانان و مخاطبان آن به نوعی طراحی شود تا هر بخش اختصاصی این مخاطبان شود. به عنوان مثال بهتر بود محمل حضور داریوش فرضیایی و مرضیه برومند و لیلی رشیدی در یک بستر قرار گیرد تا با فاصله‌ای نسبت به یکدیگر.

آیتم‌های مختلف تولید شده در این برنامه شاید در نوع خود بی‌نظیر بود. ساخت آیتم‌های گوناگون برای میهمانان، مستند‌ها با موضوعات مختلف، موسیقی‌های سنتی و پاپ برای سلیقه‌های گوناگون از نقاط قوت این برنامه بود ولی در این میان شاید جای خالی عدم شناخت مجری از آیتم‌های میانی به چشم می‌آمد. شاید اگر مجری کمی نسبت به آنچه قرار بود مشاهده شود آشنایی داشت و می‌دانست قرار است چه بسته‌ای را تبلیغ کند بلاشک می‌توانست مخاطبان بیشتری را برای عموم مردم جذب نماید.

شبکه دو سیما تلاش کرده بود تا در بخش‌های مختلف برنامه و با دعوت از میهمانان گوناگون بتواند خلاقیت و نوآوری خاص خود و متفاوت با سایر شبکه‌ها را داشته باشد و بتواند اجرای خاصی را در برنامه پیاده سازی نماید.

شگفتی احسان علیخانی در ویژه برنامه سال تحویل

شبکه سه سیما با برنامه «بهار نارنج» و با اجرای همیشگی احسان علیخانی سال نو را تحویل کرد و همانطور که پیش بینی می‌شد یک ماه عسل نوروزی به مخاطبان عرضه شد. تا اگر کسی زمان را در نظر نمی‌گرفت می‌توانست به راحتی خود را کنار سفره افطار حس کند! دکور برنامه نوروزی انتخاب شده بود. شاید برنامه موفق سال گذشته شبکه سه که توسط خود احسان علیخانی طراحی و اجرا شد باعث شده بود تا توقع بالا رفته و منتظر شگفتی دیگری در سال ۹۴ از او باشیم که می‌سر نشد! اما در کل این ویژه برنامه توانسته بود خیل قابل توجهی از مخاطبان را با خود همراه کند.

علیخانی در این برنامه در ابتدا با دعوت از چهره‌های خبرساز سال مخاطبان را غافل‌گیر کرد و در ادامه دعوت از شخصیت‌های طنز سینمایی و تلویزیونی فضای شاد و بانشاطی را ایجاد کرده بود. اما شوک علیخانی در انتهای برنامه و کمک به بازگشت پدری بی‌گناه به کانون گرم خانواده بود که همه را غافل‌گیر کرد و باعث شد تا ویژه برنامه سال تحول خود بار دیگر به برنامه‌ای ویژه در مقایسه با شبکه‌های دیگر تبدیل شود.

«فرش بهشت» شبکه پنج زیر پای مادران

شبکه پنج سیما با برنامه «فرش بهشت» سال جدید خود را آغاز کرد. برنامه‌ای که با اجرای ژیلا صادقی مجری ممنوع الکار سالهای گذشته پخش شد و در اقدامی ارزشمند با محوریت مادر و با دعوت از مادران نمونه و مادران افراد موفق ادای احترامی به مقام مادر داشت. فرصتی که در شبکه‌های دیگر کمتر مشاهده شد. اما هرچند شبکه پنج سیما سعی کرده بود برنامه‌ای پر محتوا‌تر از سایر شبکه‌ها تهیه و پخش کند و علیرغم حضور چهره‌های هنری محبوب از قاریان قرآن و ورزشکاران محجبه هم دعوت کرده بود اما در مجموع این شبکه سیما هم شگفتی ساز ویژه برنامه نوروزی تلویزیون نبود.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


احمدخواجوند
راي سال تحويل بيدار نبودم ولي صبح كه تلوزيون را روشن كردم احساس كردم يك اتفاقي افتاده كه هيچ نشاني از عيد نبود
Iran, Islamic Republic of
علی ضیا و برنامه اش در حد و اندازه ی شبکه یک نبود وبیشتر به سربه سر گذاشتن یکدیگر و خنده و شوخی های الکی گذشت درست مانند یک مهمانی دوسه نفره ی خانگی بود نه یک برنامه ی ویژه و کشوری.