جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۲۱۴۷۴۸۳۶۴۷
۱۰۲

بیانیه ایرانی خوب، بیانیه آمریکایی بد!/ کدام یک سند معتبر و واقعی «بیانیه لوزان» است؟

جمعه ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب: 415266
اگر متنی که وزارت خارجه آمریکا منتشر کرده، صحت و وجود خارجی ندارد، وزارت خارجه کشورمان باید بلافاصله با صدور بیانیه ای ضمن تکذیب متن آمریکایی، تاکید کند که چنین توافقاتی حاصل نشده و آنچه مورد توافق قرار گرفته، متن ایرانی است.
بیانیه ایرانی خوب، بیانیه آمریکایی بد!/ کدام یک سند معتبر و واقعی «بیانیه لوزان» است؟
جهان نيوز - سید یاسر جبرائیلی: در دقایق پایانی نشست لوزان و تقریبا در حالی که ظریف و موگرینی در حال قرائت متن کاملا مشترکی درباره رسیدن طرفین به متنی با عنوان «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» (Parameters for a Joint Comprehensive Plan of Action) بودند، وزارت امور خارجه کشورمان متنی را با عنوان «خلاصه‌ای از مجموع راه‌حل‌های تفاهم شده برای رسیدن به برنامه جامع اقدام مشترک» برای رسانه ها ارسال کرد. اما به صورت همزمان، متن دیگری با عنوانی مشابه بدون عبارت «خلاصه» یعنی «پارامترهای برنامه جامع اقدام مشترک» به عنوان بیانیه مطبوعاتی(Media Note) در سایت رسمی وزارت خارجه آمریکا منتشر شد که با متن ارسالی دوستان وزارت خارجه تفاوت هایی نگران کننده دارد؛ تفاوت هایی که به ترجمه این یا آن کلمه مربوط نشده و بسیار اساسی است.

آنچه که ظریف و موگرینی قرائت کردند، همان چیزی بود که آقای عراقچی پیشتر بدان اشاره کرده بود و می توان آن را بیانیه پیشرفت مذاکرات دانست که نه الزام آور است و نه جنبه حقوقی دارد. متن قرائت شده توسط دکتر ظریف با متن قرائت شده موگرینی نیز کاملا مشابه است، اما متن PJCPOA که دو طرف در سخنان خود به آن اشاره کردند، شامل تعهدات بوده و در حقیقت یک چارچوب برای توافق جامع بوده کاملا مصداق یک توافق است.

نکته مهم تر و نگران کننده اما تفاوت های متن ارسال شده توسط وزارت خارجه با متن قرار گرفته روی خروجی سایت وزارت خارجه آمریکاست که در ادامه تنها و تنها به «مهم ترین موارد» این تفاوت ها اشاره می شود. قبل از ورود به بررسی دو سند ایرانی و آمریکایی، تاکید می شود که سند وزارت خارجه آمریکا که در زیر بررسی می شود، FACT SHEET نیست، بلکه آنچه منتشر شده، خود متن اصلی است. (یادآوری می شود که در ساعات اولیه پس از توافق ژنو، آمریکا متنی با عنوان FACT SHEET علاوه بر متن اصلی منتشر کرد و وجوه عینی توافق ژنو را از نظر خود بیان نمود که طرف ایرانی، این تفسیر را رد کرد، اما هم اکنون هیچ متنی با این عنوان منتشر نشده و آمریکا مدعی است آنچه منتشر کرده PJCPOA یعنی متن توافق اصلی است).

۱- در متن PJCPOA وزارت خارجه ایران، آمده است که «مجموعه متضمن این راه حل ها، جنبه حقوقی نداشته و صرفا راهنمای مفهومی تنظیم و نگارش برنامه جامع اقدام مشترک را فراهم خواهد ساخت». در متن وزارت خارجه آمریکا، به هیچ وجه عباراتی چون «این متن جنبه حقوقی ندارد» وجود ندارد، بلکه ساختار آن بر اساس یک توافق بین المللی طراحی شده است. نکته بسیار مهم دیگر اینکه هم آقای ظریف هم خانم موگرینی در متنی که قرائت کردند، بر «دستیابی» به PJCPOA تاکید نمودند. این دستیابی یعنی همان توافق دو مرحله ای که پیشتر خط قرمز ایران اعلام شده بود.

در متن فارسی آمده است: « در چارچوب راه‌حل‌های موجود، هیچ یک از تأسیسات و فعالیت‌های مرتبط هسته‌ای متوقف، تعطیل و یا تعلیق نمی‌شود و فعالیت‌های هسته‌ای ایران در تمامی تأسیسات هسته‌ای از جمله نظنز، فردو، اصفهان و اراک ادامه خواهد یافت.»اما در متن انگلیسی نه تنها چنین چیزی وجود ندارد، بلکه تصریح شده که «ایران موافقت کرد تقریبا دو سوم فعالیت های هسته ای خود را کاهش دهد» و در ادامه این کاهش-بخوانید تعطیلی- دو سومی را توضیح داده است.

۲- در متن آمریکایی تصریح شده که «ایران موافقت کرده است برای ۱۵ سال هیچگونه تاسیسات غنی سازی ایجاد نکند». در متن ایرانی این عبارات غایب است.

۳- در متن وزارت خارجه آمریکا تصریح شده که «ایران موافقت کرده است برای ۱۵ سال در فردو غنی سازی نکرده و تحقیق و توسعه مرتبط با غنی سازی نیز در این سایت انجام ندهد». این عبارات یعنی سایت غنی سازی فردو رسما تعطیل شود. اما در نسخه وزارت خارجه ایران آمده است: « تأسیسات هسته‌ای فردو به مرکز تحقیقات هسته‌ای و فیزیک پیشرفته تبدیل خواهد شد.» در متن فارسی این جملات زیبا نیز آمده که به هیچ وجه در نسخه انگلیسی وجود ندارد: «نیمی از تأسیسات فردو با همکاری برخی از کشورهای (۱+۵) به انجام تحقیقات پیشرفته هسته‌ای و تولید ایزوتوپ‌های پایدار که مصارف مهمی در صنعت، کشاورزی و پزشکی دارد، اختصاص پیدا می‌کند».

۴- در نسخه وزارت خارجه آمریکا تصریح شده که در نظنز تنها باید ۵۰۶۰ سانتریفیوژ IR-۱ فعال باشند. در نسخه ایرانی به این امر یعنی صرفا استفاده از سانتریفوژهای قدیمی نسل اولی اشاره نشده، اما عباراتی گنجانده شده که اثری از آنها در نسخه آمریکایی وجود ندارد: «ماشین‌های اضافه بر این تعداد و زیرساخت‌های مرتبط با آنها جهت جایگزینی با ماشین‌هایی که در طول این زمان آسیب می‌بینند جمع‌آوری و تحت نظارت آژانس نگهداری خواهد شد. همچنین ایران قادر خواهد بود ذخایر موجود مواد غنی‌شده خود را برای تولید مجتمع سوخت هسته‌ای و یا صادرات آنها به بازارهای بین المللی در قبال خرید اورانیوم اختصاص دهد».

۵- در نسخه وزارت خارجه آمریکا، آمده است که ایران نباید از سانتریفیوژهای پیشرفته خود استفاده کند و تحقیق و توسعه ایران روی سانتریفیوژهای پیشرفته باید طبق پارامترها و برنامه مورد توافق با ۵+۱ باشد. اما در نسخه فارسی این قسمت به این شکل منعکس شده: « ایران برنامه تحقیق و توسعه خود را روی ماشین‌های پیشرفته ادامه خواهد داد و مراحل آغاز و تکمیل فرایند تحقیق و توسعه سانتریفیوژهای IR-۴ ،IR-۵ ،۶IR- و IR-۸ را در طول دوره زمانی ۱۰ساله برنامه جامع اقدام مشترک ادامه خواهد داد.»

۶- در رابطه با رآکتو آب سنگین اراک، در نسخه وزارت خارجه ایران آمده است که راکتور تحقیقاتی اراک آب سنگین باقی می ماند، با انجام بازطراحی ارتقا می یابد و روزآمد می شود و این کار در قالب یک پروژه بین المللی مشترک تحت مدیریت ایران آغاز و پس از آن بلافاصله ساخت آن شروع و در چارچوب یک برنامه زمان بندی تکمیل خواهد شد. اما در نسخه وزارت خارجه آمریکا خبری از این الفاظ نیست و تقریبا ماجرا برعکس است: ایران موافقت کرده است که رآکتور اراک را طبق طرحی که روی آن باید با ۵+۱ توافق حاصل شود، بازطراجی کند؛ قلب رآکتور نیز تخریب خواهد شد.

۷- در سند آمریکایی آمده که ایران یک سری اقدامات را برای رفع نگرانی های آژانس در رابطه با ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای خود، انجام خواهد داد. در متن فارسی وزارت خارجه ایران، اصلا به این موضوع اشاره نشده است.

۸- درباره پروتکل الحاقی، در سند ایرانی آمده که ایران «داوطلبانه» این پروتکل را به صورت «موقت» اجرا می کند و «در ادامه فرآیند تصویب این پروتکل طبق یک جدول زمانی در چارچوب اختیارات رئیس‌جمهور و مجلس شورای اسلامی به تصویب خواهد رسید».در سند آمریکایی اساسا خبری از الفاظی چون داوطلبانه و موقت و اختیارات رئیس جمهور و مجلس و... نیست، بلکه تصریح شده که «ایران موافقت کرده است پروتکل الحاقی را اجرا (Implement) کرده و به آژانس اجازه دسترسی های بسیار بیشتری را در رابطه با برنامه هسته ای ایران بدهد، از جمله تاسیسات اعلان شده و اعلان نشده را».

۹- در رابطه با تحریم ها، در سند ایرانی آمده است: « پس از اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک، تمامی قطعنامه‌های شورای امنیت لغو خواهد شد و همه تحریم‌های اقتصادی و مالی چندجانبه اروپا و یک‌جانبه آمریکا از جمله تحریم‌های مالی، بانکی، بیمه، سرمایه گذاری و تمامی خدمات مرتبط با آنها در حوزه‌های مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشیمی و خودرو سازی فوراً لغو خواهند شد». باز، در سند انگلیسی، به هیچ وجه چنین عباراتی وجود ندارد، بلکه تصریح شده است که اگر ایران به تعهدات خود عمل کند، در تحریم ها تخفیف (Relief) شامل حالش می شود؛ ساختار تحریم های آمریکا باقی می ماند؛ تحریم های شورای امنیت سازمان ملل درباره موضوع هسته ای همزمان با پایان همه مباحث مرتبط با هسته ای از جمله غنی سازی، ابعاد احتمالی نظامی(PMD)، فردو، اراک و شفاف سازی، لغو می شود؛ مجوزهای اصلی در قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل، با یک قطعنامه‌های جدید شورای امنیت سازمان ملل که برنامه اقدام مشترک جامع را تائید می‌کند، بار دیگر برقرار می‌شوند؛ تحریم های یکجانبه آمریکا و اروپا پس از آنکه آژانس تائید کرد ایران تمام گام های هسته ای مرتبط را برداشت، «تعلیق» می شوند و هر گاه آژانس گفت ایران به تعهداتش عمل نکرده، مجددا اعمال می شوند(یعنی خبری از «لغو» تحریم ها نیست). دقت کنیم که درباره یکی ار موضوعات یعنی PMD آژانس مرتب گزارش می دهد که ایران شفاف سازی نکرده و همکاری لازم صورت نگرفنه است، چون تهران اجازه ورود آژانس به تاسیسات نظامی و موشکی کشور را نمی دهد! اگر ورود آژانس به مسئله PMD را طبق این متن پذیرفته باشیم، دیگر نمی توان موضوع را وارد ندانست و مقاومت کرد. ذیل پروتکل الحاقی نیز، از هرجایی که درخواست شد، باید اجازه بازدید داده شود.

پیشتر رسانه های غربی یکی از موارد اختلاف را این امر بیان کرده بودند که آمریکا خواهان انتشار جزئیات چیزی است که مورد توافق قرار گرفته و ایران، خواهان انتشار کلیات این توافق است؛ ظاهرا ایران متن دلخواه خود را به رسانه ها داده و آمریکا نیز متن مورد نظر خود را روی خروجی سایت وزارت خارجه خود گذاشته است.

ماجرا هر چه باشد، اگر متنی که وزارت خارجه آمریکا منتشرکرده، صحت ندارد و متن وزارت خارجه ایران دقیق است، وزارت خارجه کشورمان باید بلافاصله با صدور بیانیه ای ضمن تکذیب متن آمریکایی، تاکید کند که چنین توافقاتی حاصل نشده و آنچه مورد توافق قرار گرفته، متن ایرانی است. در غیر این صورت، اگر متن آمریکایی جزئیات توافقی باشد که متن ایرانی به صورت کلیات بدان پرداخته، به معنی واقعی کلمه یک فاجعه رخ داده است. برنامه هسته ای ایران برای ۱۵ سال به حال تقریبا تعطیل در آمده و برای بعد از آن نیز شرایط ایران عادی نمی شود و تهران باید باز هم مذاکره کند، ورود ۵+۱ به حوزه های نظامی ایران تحت عنوان ضرورت روشن شدن مسئله PMD پذیرفته شده، هیچ تحریمی لغو نشده بلکه ضمن زیر پا گذاشتن خط قرمز توافق یک مرحله ای، با شرایطی بسیار سخت و حفظ ساختار تحریم ها، تهران تنها «تخفیف» در برخی تحریم ها و «تعلیق» پر شرط و شروط برخی دیگر را قبول کرده است.

قطعا اگر صرفا هدف حصول توافق باشد، می توان هرچه طرف مقابل می گوید را نوشت و امضا کرد و با هم دست داد و به توافق رسید، اما بی شک مذاکره کنندگان محترم کشورمان، ادعاهای مطرح شده در سند آمریکایی را رسما تکذیب کرده و نگرانی به وجود آمده را از دل مردم بیرون خواهند کرد.
منبع:فارس
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


مرگ بر آمریکا
متن انگلیسی با فارسی اختلاف فاحشی دارد
متاسفانه اکثر مذاکره کنندگان ما تحصیل کرده های امریکا بوده و سالیانه متمادی در ان کشور بوده بصورتی که فرزندانشان فارسی صحبت کردن را نیز فراموش کرده اند و ایا این افراد مدافع کشور خواهند بود؟؟ زندگی در یک کشور با حداکثر رفاه باعث جذب به کشور متبوع را پدید خواهد اورد و اگر سرویس اطلاعاتی ان کشور هم در مدت مدید اقامت در ان کشور بر روی ان فرد سرمایه گذاری نکرده باشد.
جواد ظ
واقعا متاسفم شما دقت کنید دکتر ظریف فرمودند طبق این توافق هیچ یک از تاسیسات هسته ای کشور تعطیل نخواهد بود و به فعالیت ادامه خواهد داد دوستان باید دید ماهیت این فعالیت چیست آیا مثل قبل خواهد بود یا کارکنان مراکز هسته ای به سر کار خاهند رفت جهت جارو کشی و نظافت تاسیسات هردورا میتوان فعالیت تاسیسات اتمی تلقی کرد
در متن آمریکایی گفته شده ایران الحاقی رو در زمان نامحدود اجرا میکنه
منتظر
همان قصه ژنو شده
اخرش هم همون نتیجه حاصل میشه
بخشیدن همه چیز دربرابر هیچ
France
دولت راستگویان!!!!
وقتی از اول صادق نیستند این دیگه چه جور توافقی است وقتی در انتشار بیانیه با هم اختلاف دارند خدا به داد ما برسد دقیقا برنامه توافق ژنو تکرار شد . ولی تجربه نشان داده متن امریکایی ها درست است نه ان چیزی که طرف ایرانی میگوید و ما هم از همین میترسیم
یادش بخیر دفعه قبلی هم این جماعت چقدر از توافق ژنو شاد شدند بعد که رفت جلو تازه دیدن ... زدند.
Iran, Islamic Republic of
... چی دیدیم؟ ...
میبینم که شما هم مانند عربستان نگران شدید؟
رضایت عربستان از توافق/ سلمان به اوباما: امیدوارم این توافق به توافق نهایی تبدیل شود
فعلا که عربستان راضیه درست مثل شما
...ر
دیدی که عربستان و اسرائیل به لطف دوستان!!! شما از نگرانی در امدند
دیکتاتور صهیونیس و مریض سعودی این توافق را باعث تقویت!امنیت!در منطقه دونست!!
مثل این که شما هم مثل دوستان سعودی و صهیونیسمتون از نگرانی نبودن امنیت در اومدین!!!
شما چشمهات وباز کن ببین نگرانی بابت یک چیز دیگست عزیزم
خخخخخ
میبینیم که شما هم مانند عربستان از نگرانی در اومدین
و موافق نظر شیطان سعودی هستین که با این توافق الزل
الزام اور امنیت!در منطقه!تقویت شده!!
خخخخخ
مرگ بر اسرائیل
عربستان که هیچ ، اسرائیل هم تقریبا از نگرانی در اومده و میگه توافق بدی نیست !!
مریم
درود بر شما..زدین تو خال
خودمان را باور داشته باشیم
اگر کمی دقیق و حداقل کمی هم ملی گرا باشید از دست دادن عزت کشورتان شما را نیز نگران خواهد کرد.
از کی تا حالا به حرف آمریکایی ها میخواید اعتماد کنید؟
اگه قراره حرف آمریکا ملاک باشه از این به بعد در مورد تمام مسایل منطه ای مثل سوریه و یمن حرف آمریکا هم ضمیمه اخبار ایران کنید و مقایسه کنید. تقریبا توی تمامی اخبار این اختلاف وجود داره
منتظر
رهبر وملت از اول هم گفتند که به امریکاییها اعتماد ندارن
اما شما عشق مذاکره و توافقها!!! اسمشا گذاشتین دشمن تراشی و دنبال برد برد مملکت را دو دستی تقدیم دشمن کردین
اما در تنها چیزی که میشود به امریکا بیشتر از خودمونیها!!! اعتماد کرد در صداقت بیان واقعیتهای توافقات!!! هست
و جالبه که ظریفتون تازه فهمیده که به امریکا نمیشه اعتماد کرد!!!!!
abed
برادر من اگر نمی توان به حرف آمریکا اعتماد کرد پس چرا باهاش سر یک میز می یشینیم همانطور که رهبری فرمودند به مذاکرات خوش بین نیستم
بابا مرد حسابی بحث توافقه
از فردا اونا میگن شما اینو امضا کردین، 5 تا شریکشون و اون خانومه هم میگه درست میگن، ظریف هم که میگه اینا همش محرمانه است و من اطلاع رسانی نمیکنم.
برادر من ترکمانچای میدونی چیه؟
از وقتی شما به حرفای بی بی سی اعتماد میکنید
نمیگه به امریکا اعتماد داریم میگه متن واقعی کدومه
از وقتی که تورم صفر شد
از وقتی که دیدیم حرفاشون در مورد ژنو برعکس ظریف درست بود
از وقتی صحبت های تیم مذاکره کننده و امریکا رو درباره بیانیه ژنو شنیدیم و دروغگویی برخی برامون مسجل شد
بحث اعتماد نیست!!! بحث بی منطق بودن آمریکاست!

به هر صورت بسیاری از موارد توافق مربوط به آمریکاست و آنها باید عمل کنند که فعلا در مرحله حرف نیز مخالف آنچه ما می گوییم می گویند چه برسد به عمل!!!

مساله تفسیرپذیر بودن توافق است که ضعف آن است!
ما هيچ وقت به حرف آمريكاييهاو ساير دولتهاي غربي اعتماد نكرده و نخواهيم كرده, البته در صداقت تيم ايراني شكي نيست. نكته مهم و درعين حال تأسفبار و تلخ اينه كه طرف ديگر اين توافقنامه همين غربيهاي نامرد و حيله گرهستند و حتي اگر يك درصد هم احتمال بدهيم كه بلافاصله پس از عقد قراداد و امضاء اين توافقنامه , رفتارشان هم همانند وراجيهايشان باشد هرگز به اين توافق نظر خوشي نخواهيم داشت. چون همه اهرمها و سازمانهاي تصميم گيرنده بين المللي در اختيار همين چندكشور غارتگر و جنايتكار غربي است و براي آنها قول و قرار و مردانگي و عمل به توافقنامه و قرارداد و رعايت اخلاق و انسانيت و حقوق بشر تا جايي ارزشمند است كه در خدمت منافع نامشروعشان بوده و رعايت اين موارد در مقابل اهدافشان قرار نگيرد.در طول سالهاي بعد از انقلاب ,غربيها به كدام قول قرارشان پايبند بوده اند كه اين دوميش باشه ؟
در غير اينصورت اين مفاهيم هيچ جايي از اعراب در ادبيات و رفتارهاي سياسي غربيها نداشته و نخواهد داشت.همه مشكل ماهم از همينجا شروع ميشه .
احسان
امیدوارم دلواپسی بعضی ها رفع شده باشد درود برتیم مذاکره کننده
خخخخخ
بنده خدا وقتی که ماهیت اصلی این چیزا مشخص شد خودتم دلواپس خواهی شد!!!
خخخخخ
یعنی چی که نوشتید بیانیه ایرانی خوب
هر دو یکی هستند و هر دو بد هستند فقط یک سری مسائل را در خلاصه ایرانی نیاورده است
رضا
واقعا اگر مردم به گفتار انها یعنی ظریف و کری دقت کنند این بیانیه خیلی تناقض دارد و اگر گفتار کری صحیح باشد ما خیلی امتیاز بدی به انها دادیم واگر درست نیست باید وزارت خارجه موضع گیری و اطلاع رسانی کند و نمایندگان مجلس باید این بیانیه را بررسی کارشناسانه کنند تا امتیازات نا معقولی وجود دارد جلوگیری شودو اجرا نشود که به ضرر منافع ملی کشور است.
انرژی هسته ای پر. به علت توقف انرژی هسته ای و سال بز. روز 13 / 1 / 1394 را روز ملی ریش بزی اعلام کردند. مبارک است ان شا الله.
تسلیت باید گفت.
آیا همه ی کشورهایی که نیروگاه هسته ای دارند و از انرژی هسته ای استفاده می کنند، غنی سازی هم انجام می دهند؟
آیا همه شان تا بیست درصد غنی سازی کردند؟
آیا همه شان در تاسیسات شان مواد مشکوک پیدا شد؟
آیا همه شان تاسیسات اعلام نشده داشتند؟
آیا
من امروز با مسلمان شیعه ی عراقی صحبت می کردم، ایشون برگشت گفت تبریک میگم بهتون اجازه دادن سلاح هسته ای داشته باشید!!! تازه این بنده ی خدا شیعه بود خدا به داد غربی های مسیحی و عرب های سنی برسه. کجای کارید شما؟ اصلا این همه هسته ای هسته ای کردید، چند درصد از برق کشور با انرژی هسته ای تولید میشه؟ جهت اطلاع کمتر از 1.5 درصد!!
حالا چند سال طول کشید که به این 1.5 درصد برسیم؟ حدود 38 سال!! حلا اگر بخواد بشه 3 درصد چند سال طول میکشه؟
تمام این بازی ها و دنگ و فنگ ها هزینه ی استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای را اینقدر بالا برد که دیگه از نظر منطقی و اقتصادی به صرفه نبود ادامه ی کار مگر اینکه ...!!!! دنیا هم دقیقا حرفش همین "مگر اینکه" هست.
Iran, Islamic Republic of
عزیزم به آینده فکر کن
برو تاریخو مطالعه کن ببین کیا گفتن به ایران سوخت میدیم و ندادن؟.یه کم بصیرت هم خوب چیزیه
آقای با بصیرت، سوخت راکتور بوشهر که از روز اول هم تامین بوده و هست و ان شا الله خواهد بود.
سوخت راکتور تهران در میانه ی بحران هسته ای تامین نشده واگرنه قبل از تحریم ها که کاغذ پاره ای بیش نبودند همیشه تامین بوده.
عزیز جان با اوضاع کنونی همین پیچ امروز را نمی شد رد کرد چه برسد به آینده، یک بار بنز خود را در پارکینگ پارک کرده و تشریف بیارید بین مردم تو مترو و اتوبوس تا ناراضیتی ها را ببینید، متوجه هستید که انقلاب در خطر بود.
علی
سلام اگراین مطالب درست باشذ عزت وشرف ملت رافروختند خون شهدا را به باد دادند وما به نوکر وبرده امریکاو اذنابش تبدیل کردند مسولین بدانید طبق وصیت امام شما خاین هستید وبایست شما را مجازات کرد
توجه
دوستان دقت کنند این دوست عزیز گفتند مطابق این مطالب بالا... که بعید می باشد غیر این مطالب جهان نیوز نیوز باشد زیرا اگه غیر این است وزارت خارجه هم متن انگلیسی و متن اصلی را روی سایت بگذارد....
که بنده هم موافق اینم که اگه این چیزی که امریکای ها می گویند درست باشد واقعا عزت و شرف ما را زیر سوال!!!! بردند و خون شهداو بالاخص شهدای هسته ای که جان خود را دادن تا به اینا برسیم...
هدف از مذاکرات، پذیرش حقوق ایران توسط طرف غربی بوده است. در نتیجه فک شیت طرف غربی مهم است
محمد
مردم هيچگونه نگراني ندارند. شما اگه شك داريد حق نداريد كار تيم هسته اي را اينگونه سخيف و سبك بشماريد. كه صرفا دست بدن و توافق كنن
محمد
Iran, Islamic Republic of
1- غنی سازی واقعی ایران تقریبا متوقف شده و تعداد 19000 سانتریفیوژ به حدود 6000 تا کاهش و آنهم از نوع عقب افتاده خواهد بود. بنابراین کاهش بیش از دوسوم ظرفیت غنی سازی را پذیرفته ایم.
2- بیش از 90 درصد ذخایر اورانیوم ایران نابود شده و از 8500 کیلو به 300 کیلو کاهش خواهد یافت.
3-مرکز فوق پیشرفته فردو رسما تعطیل و فقط به مرکزی برای مطالعه و پژوهش تبدیل خواهد شد.
4-ایران به مدت 15 سال حق ساخت نیروگاه و مرکز هسته ای جدید را ندارد.
5-رآکتور آب سنگین اراک بطور کامل تغییر ماهیت داده و با طراحی و نظارت امریکا به مجموعه ای جدید بدل خواهد شد.(که از مطالب ارائه شده معلوم نیست چه چیزی خواهد بود)
6- آمریکا و غرب برای اولین بار حق انرژی هسته ای صلح آمیز ایران را به رسمیت شناخته اند.
7-امریکا تحریم های هسته ای را تا هنگام اطمینان به عدم انحراف برنامه هسته‌ای ایران‌بسوی فعالیتهای نظامی اجرا و در صورت اطمینان متوقف میکند. (توجه کنید ما سالهاست که نتوانسته ایم این موضوع را به امریکا اثبات کنیم!)
8-تحریم های مرتبط با حقوق بشر و حمایت از تروریسم که بدنه اصلی تحریم های آمریکا ست ربطی به این توافق نداشته لذا نه متوقف و نه لغو خواهد شد.
9-تحریم های بانکی، بیمه ای و... اتحادیه اروپا و شورای امنیت بعد از اطمینان از انجام تعهدات ایران لغو می شوند.
10- از فحوای اظهارات وزیر خارجه کشورمان و وزیر خارجه آمریکا می توان فهمید که توافق احتمالا دو مرحله ای شده و ماراتن جدیدی تا 11 تیرماه برای تنظیم متن اصلی درپیش است.
پاسخ به برخی شبهات مطرح شده توسط این کاربر عزیز.

1. ازین تعداد 19000 سانتریفیوژ حدود 10000 سانتریفیوژ پیش از آغاز مذاکرات هم غیر فعال بودند. 9000 سانتریفیوژ فعال همگی از نوع آی آر 1 بودند. پس عملا تنها 3000 سانتریفیوژ خاموش می شوند.
2. ذخایر اورانیوم زیر 5% نابود نمی شود بلکه تبدیل به مجتمع سوخت می شود. مگر ما دنبال چیز دیگری به غیر از سوخت بودیم؟
3. مرکز فردو تعطیل نشده، بلکه همچنان 1000 دستگاه سانتریفیوژ برای کاربری های غیر از غنی سازی اورانیوم بکار گرفته خواهد شد. مگر علوم هسته ای فقط مختص کار با اورانیوم است؟
4. ایران به مدت 15 سال تاسیسات غنی سازی اورانیوم تاسیس نخواهد کرد و این مساله با ساخت نیروگاه تفاوت دارد. البته ساخت نیروگاه بوشهر که کمتر از 1.5 درصد ظرفیت تولید برق ایران را شامل می شود حدود 38 سال طول کشید!
5. تغییر طراحی به منظور کاهش تولید پلوتونیوم با سطح غنای تسلیحاتی و افزایش بازدهی انجام می شود. کاربری تحقیقاتی و پزشکی این راکتور حفظ خواهد شد. لذا این تغییر چیز بدی نیست.
6. حق غنی سای برای دومین بار به رسمیت شناخته شده! اولین بار یک سال و نیم پیش و در توافق موقت ژنو بود!
10. توافق الزارم آور است در حالی که بیانیه قرائت شده ی دیروز الزام آور نیست.
38 سال یک نیروگاه بوشهر ولی احتمالا طی 8 سال آینده بتوانیم 3 نیروگاه بسازیم

مانند مترو تهران که طی 30 سال 30 کیلومتر هم پیشرفت نکرد ولی طی 10 سال چند برابر آن 30 سال پیشرفت کرد

ضمنا از 38 سال گفته شده شاید 30 سال چشممان به دستان اجنبی بوده که کار پیش نرفته!!!
Kuwait
پذیرش پروتکل الحاقی حتی بصورت موقت هم اشتباه و نتیجه اش علیه منافع ملی کشور هست! اما زمانی که بر روی یک متن نوشتاریِ غیر الزام آور آمریکایی ها اینقدر سوسه میان، آیا میشه در مقام عمل برای برداشتن تحریم ها بهشون اعتماد کرد؟!
اینکه مثل عهدنامه ترکنمنچای میمونه
لطفا به عهدنامه ترکمنچای توهین نفرمایید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
خواهشن پیام هایی که باراسته یه فکری شما هماهنگ هست رانگذاریدملت ایران که شما وچهارنفری که پیام گذاشتن نیستند ملت ایران علاوه برشما آن کارگرانی که کنارخیابان به امیدکارنشسته اندهم هستندکه شب نمی توانندانرژی هسته ای لایه نان کنندببرندخانه یشان همه چیزبه اندازه ایناول راه است درکنارهسته ای بایدزندگی مردم هم رونق داشته باشد...نمیدانم برادرخطابت کنم یاخواهراماهرکه هستی اگریک شب نان شبت نباشد،مستاجرباشی،بچه ات مریض باشدوهزینه یه درمان نداشته باشی ازفرط غم فرق بین هسته یه خرماوانرژی هسته ای برایت بس مشکل میشود...ازخدابترس..
Kuwait
ناجوانمردانه منافع ملی رو قربانی منافع حزبی و جناحی خودشون کردن... اگر این توافق صورت بگیره نه تنها دولت، بلکه نمایندگان مجلس و سایر مقامات نظام هم باید پاسخگوی ملت و خون شهدا باشن.
حمید
United States
بیشترین سود رو از تحریم اصلاح طلب ها و این دولت برد که علاوه بر ضربه به رقیب خود بعد از 88 تونست با این اسم 92 رایی در حد0.7 بیشتر جمع کنه.
با کنار هم قرار دادن حرف های ظریف دقیقا به همون سند آمریکایی میرسیم. احتمالا هم مثل حرف های ظریف در کمیته سیاست خارجی سنا حرف ها اشتباه ترجمه شده.
حال باید ببینیم تاثیری بر روی زندگی مردم داره یا نه چون چرخ سانتریفیوژها که نچرخید امیدوارم چرخ صنعت و زندگی مردم بچرخه.
احتمالا از فردا روزنامه های دولتی میگن برداشته شدن تحریم لزوما به معنی لغو تحریم ها نیست
از شما انتظاری بیش از این نمی رود شما پیشگامان جنگ و نابودی و بدبختی هستید........
...ر
ادم بجنگه و بمیره بهتره
تا دستاشا بالا ببره و عزت و غیرت و مملکتشا بفروشه وتازه بگه حالا نوبت ایران که تصمیمات شجاعانه!!! بگیره
امام حسین ع:
مرگ باعزت بهتر از زندگی با ذلته
م...
هیهات من الذّلـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــة
کسی با جنگیدن در برابر دشمن نه نابود شده و نه بدبخت
اما در سازش و ترسیدن از دشمن هم بدبخت شده و هم در اخر نابود
جنابان پیشگامان صلح چرا از پارسال تا حالا هفته ای یه بار تهدید نظامی یا تشدید تحریمها میشیم
Iran, Islamic Republic of
ثمره اقدامات دولت قبلی است .
سرباز
الآن کشورهای اطراف ایران پر از داعشی است شما براحتی می توانید نوامیستان را که توسط این پیشگامان جنگ و نابودی و بدبختی حفظ شده جبران بفرمایید،
محمود
جشنی با طعم بازی با آرژانتین برای دیپلماسی روحانی
کدوم صحنه بازی با آرژانتین رو می گی شادی بعد از باخت یا پرچم توهین به مردم ایران در دست بازیکنانش ... به هر حال طعمش مثل زهر می مونه
تیم مداکره کننده نمی رفت توافق کنه لااقل حرف امریکا اولش 9300 سانتریفیژ بود خوب این همه هزینه صرف نمی کردید آیا بهتر نبود!!!؟؟؟؟؟
یعنی ماهها جنگیدن و آخر هم تسلیم شدن و باختن... تازه افتخار هم می کنن... و خودشونو قهرمان می دونن.. انتظار پاداش و تشویق و کف زدن هم دارن... تاسف باره... خجالت آوره
معلومه اونی که در رسانه های بین المللی منتشر میکنه واقعیه و اونی که تو وایبر و رسانه های داخلی منتشر میکنه مصرف داخلی داره
محمود
یاد جشن باخت به تیم آرژانتین در دقیقه آخربازی افتادم و جشن پس از باخت با مدیریت فدراسیون فوتبال.!!
کاظم
بالاخره يک طرف دارد دروغ ميگويد اگر اين طرف باشد يعنى...... واگر انطرف باشد توافق يعنى کشک!
کاملا مشخص است که آمریکا به عنوان تنها ابر قدرت موجود در جهان که در همه زمینه های علمی ، نطامی ، مالی ، فضایی ، سیاسی و..... از بقیه کشور های جهان حداقل 20 سال جلوتر است از هیچ شخص یا کشوری در جهان ترسی ندارد و به همین جهت ، دلیلی ندارد که توافق صورت گرفته را برای جلب نظر یا خشنودی کشور یا شخصی خاص متفاوت جلوه دهد پس متاسفانه باید چیزی که آنها به طور رسمی اعلام کردند قبول کنیم نه چیزی که مقامات خودمون اعلام
کردند
نسل اول
نمیدونیم چه رازی است که همیشه مردم را باید در ابهامات و شبهات قراردهند
دوستان هنوز اتفاقی نیفتاده است و این موضوع را باید هم موافقان و هم منتقدان متوجه باشند
آینده نشان خواهد داد آیا اهداف ایران تامین خواهد شد یاخیر؟
نه این تبلیغات و فضاسازی برای پیروزی صحیح است و نه نظریه ای که بدبینانه به موضوع می نگرد و گمان می کند که بازی را باخته ایم
جواد ظ
واقعا متاسفم اگه دقت کرده باشید دکتر ظریف میفرماید هیچیک از تاسیسات هسته ای ما تعطیل نخواهد شد راست میگه بنده خدا همه کسانی که در نطنز و فردو و نیروگاه بوشهر کار میکنند میرن سر کار ولی ماهیت کارشون نسبت به قبل مهم هست جارو کشیدن و دستمال کشیدن هم کار محسوب میشود ولی غنی سازی کجاو جارو کشیدن کجا
محمد
معاهده ترکمانچای در زهن آدم تداعی میکند
ای بیسوادهر دو یکی بود.
و این ابتکار ظریف بود که در حضور اعضا خواند تا افرادی چون شما تفسیر به رأی نکنند.
م. وطن
سلام علیکم
1- آقای جبرئیلی در انتهای بند دوم متن می نویسند: "متن PCJPOA که دو طرف در سخنان خود به آن اشاره کردند، شامل تعهدات بوده و در حقیقت یک چارچوب برای توافق جامع بوده کاملا مصداق یک توافق است."
در این مورد اگر با دقت متن اصلی بیانیه را مطالعه بفرمایید، ملاحظه می شود بر خلاف نوشته آقای جبرائیلی، در متن بیانیه اصلی در جایی که به PJCPOA اشاره شده از دستیابی به راه حل صحبت شده و نه توافق که می دانیم این دو عبارت با هم متفاوت هستند و دستیابی به راه حل نمی تواند مصداق توافقی جدای از توافق جامع باشد. چیزی که در بیانیه به توافق بر سر آن اشاره شد JCPOA است و این عبارت مخفف Joint Comprehensive Plan of Action بوده که همان توافق جامع است. لذا نمی توان این فرضیه را قبول کرد که ایران توافق دو مرحله ای را پذیرفته.
2- در ادامه نوشتار آقای جبرئیلی، محتویات متن آمریکایی ها با محتویات متن منتشر شده توسط دولت خودمان مقایسه شده که با توجه به دروغگو بودن دشمن، تا روشن شدن قضیه ترجیح بر این است به گفته های دشمن اعتماد نکنیم...
3- متاسفانه در این متن هر چند سعی شده از قضاوت پرهیز شود، اما به خواننده این موضوع القا می شود که "الفاتحه".... و این درست نیست، شاید هم توافقی که قرار است صورت بگیرد به ضرر ما باشد، اما با این نوع تحلیل آقای جبرئیلی که متاسفانه در بخش هایی از آن اشتباهاتی دیده می شود به هیچ وجه نمی توان به این نتیجه رسید.
یا علی.
United Kingdom
"همدلی و همزبانی با دولت بدون دادن چک سفید امضا
مهدی
جالبه کسانی که یه عمری پای بی بی سی مینشستند و تمام اخبار داخلی را دروغ می انگاشتند حالا خوش باور شدند و به صحبت های مسولین مطمئن خب برید ببینید شبکه های مطبوعتون تو ماهواره
گفتید: " ترجیح بر این است به گفته های دشمن اعتماد نکنیم..."

بحث اعتماد نیست!!!
بحث این است که هنوز دشمن حقوق ما را حتی به زبان به رسمیت نشناخته چه برسد بعدا در عمل و این یعنی مذاکرات نتیجه ای که می خواستیم نداشته است!

مثل این است که دشمن شما بگوید شب می آیم از خانه شما دزدی می کنم و شما بی خیال بخوابی که به گفته ی او اعتماد ندارم. اصلا اگر او نگوید هم شما احتمال می دهی بیاید دزدی چه برسد وقتی بگوید.

به دشمن اعتماد نکردن موقعی است که او بگوید من نمی آیم دزدی یعنی به زبان حق ما را برسمیت بشناسد و اگر ظریف بر اساس گفته های اینگونه دشمن بیانیه خود را گفته باشد یعنی ایشان به گفته دشمن اعتماد کرده نه ما!!!
ali
در جاده پر پیچ و خم شبانه رانندگی کنید.به جای چراغانی کردن جاده حق استفاده از چراغ خودروتان را نیز ندارید.البته حق شما برای استفاده از روشنایی نور ال ای دی فلاش گوشیتان محفوظ است.همچنین میتوانید از روشنایی چراغ خودروهای عبوری نیز استفاده کنید.
این به رسمیت شناختن حق استفاده از نور در شب تاریک برای شماست. عین حقوق هسته ای
حالمان خوب است. كره شمالي١٩٥٥، ليبي١٩٧٣، آنگولا١٩٩١، يوگوسلاوي١٩٩٢، سومالي١٩٩٣، رواندا١٩٩٤، افغانستان، تيمور شرقي، كنگو، سيرالئون١٩٩٩، عراق١٩٩٠، ١٩٩٥، ٢٠٠٢، هائيتي٢٠٠٤، ايران٢٠٠٦ مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل شدند. همگي منجر به مداخله نظامي شد. به جز "ايران" كه با گفتگو به صُلح و راه حل رسيد. خوشحاليم و حالمان خوبست كه جنگ نشد و اميدواريم حال انها هم كه ناراحتند چرا جنگ نشد خوب شود.
نويسنده مشهور عرب امروز در سرمقاله اش نوشت كه ؛ايران انفجار اتمى اش رابا موفقيت انجام داد بدون انكه بمبى بسازد...
دلیل اینکه جنگ نشد مذکرات نبود ترس طرف دیگر از قوای نظامی و مردم شجاع ایران بود و موفقیت های نظامی مقاومت در منطقه با حمایت ایران!
که البته با سیری که پیش می رود و امکان سر زدن به مراکز نظامی ایران به آمریکا داده شود، شاید مقدمه جنگ چند سال آینده کم کم آماده شود!!! دشمن دست از سر ما بر نمی دارد!

ضمنا ایران را با آن کشورها مقایسه نکنید! چون ما حداقل قبل از مذاکرات ژنو در موضع ضعف نبودیم!!!
تکبیر
مواردی که تیم مذاکره ایرانی از آنها در بیانیه سیزده فروردین ۱۳۹۴ ُ کوتاه آمد عبارتند از :
یک : تعداد سانتریفیوژها ُ که قبلا روی حداقل ۱۰۰۰۰ سانتری فیوژ ُ مورد نظر ایران بود . اما الان سانتیرفیوژها به ۵۰۶۰ تا توافق شده است .
دو : تیم مذاکره کننده ایران قبلا از اینکه آژانس هسته ای ُ آزاد باشد هر زمانی که بخواهد و سرزده و هرجا را که بخواهد مورد بازرسی قرار دهد ُ مخالف بود اما الان از این خواسته کوتاه آمد .
سه : درباره مدت توافق قبلا تیم مذاکره کننده ایران براین عقیده بوده که بین سه سال تا حداکثر پنج سال باشد ُ که اینجا هم کوتاه آمدند و به ده سال و پانزده سال و ... رضایت دادند .
چهار : قرار بود آب سنگین اراک ُ همان آب سنگین باقی بماند اما الان موافقت کردند که تغییر کاربری دهند آن هم تحت نظر بین الملل .
پنج : قرار بود لغو تحریم ها ی اروپا و امریکا و سازمان ملل و ... یکجا به محض امضای توافقنامه و شروع به اجراء آن ُ انجام شود اما آنطور که کری و اوبامای حیله گر گفته اند ُ لغو تحریم ها مرحله ای خواهد بود .


در پایان سوال ما مردم این است ک به چه دلیل ُ تیم مذاکره کننده ایرانی ُ بطور داوطلبانه می خواهد پروتکل الحاقی را بپذیرد و اجرا کند . پروتکل ابحاقی به ضرر نظام و مردم است ُ ما مردم از این تصمیم تیم مذاکره کننده اصلا راضی نیستیم .
منتظر
فوردو را یادت رفت
نوع سانترفیوژها را یادت رفت
نوع و مقدار غنی سازی را یادت رفت
بیرون نرفتن و صادر نکردن هیچ مورد وابسته به هسته ای را یادت رفت
پایمال نشدن عزت وغیرت ایرانی و خون شهدا را یادت رفت

در ضمن در مورد تحریمها هم یادت رفت بگی که فقط قراره تحریمهای ثانویه مرتبط با هسته ای ان هم فقط چیزی که مربوط به اقتصادیه شاید اگر که کدخدا صلاح دید زره زره برداشته بشه و تازه قابل باز گشت هم هست
شماها هم مثل اسرائیل عصبانی شدید
از رفتار اسرائيل داري نتيجه گيري ميكني؟!!!
دمت گرم
پرتیراژترین روزنامه اسراییل یعنی هاآرتص توافق بر مبنای این بیانیه را یک "توافق خوب" ارزیابی کرده است. حالا کی عصبانیه؟!!
عبداله
متاسفانه همان بازی قبلی اقدام مشترک ژنو توسط هیئت ایرانی در حال تکرار شدن است وادادگی را با لفاظی بشکلی بیان کردند که انگار همه چیز بنفع ایران است ولی دیدیم علیرغم ادعای عدم تحریم جدید و کلی ادعاهای پوچ ! هم ما را تحریم کردند و هم ادعای آمریکائیها حقیقت داشت الان هم ادعا میشود که هیچ تاسیسات هسته ای تعطیل نخواهد شد در صورتیکه با لفاظی تاسیسات غنی سازی فردو را تعطیل و از مکان آن برای نوعی آزمایشگاه استفاده میشود همان کلاه گشاد قبلی که تا گوشهایمان رسید .
سایت نطنز و فردو محلی برای انجام بازی ملی یک قل دو قل
فرزند انقلاب
متن منتشره از وزارت خارجه ترجمه دیوی ( کلاه قرمزی) میباشد
کاظم
تازه باور کردم 13 نحسه!!
سلام بر شما مؤمنان خداپرست و ایران دوست؛
در مورد موضوع هسته ای به ویژ ه مذاکرات هسته ای، حرف زیاد است. در این فرصت کوتاه، مجبورم دنیایی از حرف را در چند جمله کوتاه خلاصه کنم:
آنچه از 12 سال پیش، به عنوان چالش هسته ای شناخته میشد، چالش بر سر تحریم ها نبود. تحریم ها، هدف نبود. نه برای ایران هدف بود، نه برای آمریکای جنایتکار. تحریم ها ابزار بود برای تسلیم ایران. سردمداران آمریکا، این صهیونیست های به ظاهر آمریکایی، به مرور زمان فهمیدند که ایرانی ها پس از انقلاب 57، طعم شکست را نچیده اند. لذا فشار آوردند تا جوان ایرانی، طعم تلخ شکست را بچشد. در نتیجه در موارد بعدی، دیگر غروری ندارد که بخواهد مقاومت کند. این روش بلند مدت آن هاست. جوامع اعراب را ببینید. آفریقا را ببینید. غروری می بینید؟! در مورد ایرانیان می گویند ایرانی بلندپرواز! ایرانیان باید دست از بلندپروازی بکشند!
بنابراین در چالش هسته ای و نیز در مذاکرات هسته ای، هدف دو طرف عبارت بود از ایستادن بر موضع خود. ایران از حق خود دفاع کند و آمریکا طعم شکست را به جوان ایرانی بچشاند.
بنابراین، رفع تحریم ها که در بیانیه لوزان مصوب شد، پیروزی نیست. بلکه مهم هم نیست. مگر رفع ابزار مهم هست؟ به شما آچار بدهند مهم است؟! آچار ابزار است برای باز کردن پیچی. باید به سراغ هدف بروید و ببینید چقدر به هدف نزدیک شدیم. هدف عبارت بود از اینکه آمریکا دارای این اختیار و اراده نشود که با کشور ایران، متفاوت با سایرین برخورد کند. راه حل چیست؟ ایستادن و هزینه دادن و اقتصاد مقاومتی. مبارزه کردن که البته هزینه هم دارد. خب آنچه در لوزان خوانده شد، همان متنی که جناب ظریف خواند، همان توافق ژنو بود. به تحلیل ها مراجعه نکنید. به اصل مطالب مراجعه کنید. بی واسطه و به صورت مستقیم به سراغ ادعاها بروید. آیا بیانیه لوزان می گوید ایران مثل سایر کشورهاست و آمریکا حق دخالت ندارد؟! خیر. می گوید فردو تعطیل شود، اراک تعطیل شود، غنی سازی به مقدار مورد توافق آمریکا محدود شود، تحقیق و پژوهش دانشگاهی، محدود به اجازه آمریکا و 5+1 است. دانشگاهی ما باید اجازه بگیرد. این نقض قانون اساسی و اصل استقلال و حق تصمیم گیری ایرانیان در امور داخلی است. حالا آیا با عقل جور در می آید که به خاطر رفع تحریمی که ابزار دشمن بود خوشحالی کنیم و فراموش کنیم هدف اصلی دشمن و ما چه بود؟! این بازی، برگشت به دوران استعمار است، در پوسته ای شیک و به ظاهر قهرمانانه.
تحریم ها ابزار بود نه هدف. همان 12 سال پیش، اگر با بله قربان گویی ملت ایران مواجه میشدند، تحریمی وضع نمیکردند. همان 36 سال پیش هم اگر ملت، انقلاب آزادیخواهانه خود را تقدیم استکبار میکرد، آمریکا با چنین ملتی مشکلی نداشت. مشکل آن ها، مقاومت ملت ایران است. سرکشی ملت ایران است.
پس آگاه باشید. عمر کوتاه است، اما مرگ ناگهانی. نباید بترسیم. عمده مشکل جوامع جهان سوم، ترس است. نباید فریب خدعه های دشمنان و به ظاهر دوستان را بخوریم. هدف همچنان عبارتست از مقاومت در برابر زورگویی و در عین حال رفع تحریم نیز با این شرط امتیاز است. امام خامنه ای در دیدار با 50 هزار فرمانده بسیجی چه فرمودند؟ اینکه همه موظفند یک قدم از حقوق ملت عقب نشینی نکنند. این همان جلوگری از چشاندن طعم تلخ شکست به جوانان است.
ببینید که دشمنان در این بیانیه، شکست را برای شما هدیه آوردند و به ظاهر دوستان، این شکست را زر ورق کرده کادو کرده و تلخی آن را پوشانده اند. می گویند "موفقیت بزرگ" برای پوشاندن همین طعم تلخ.
بدانید آیندگان و ملائکه و از همه مهم تر، خداوند متعال، بر اعمال ما ناظر است. ترس برادر مرگ است. نگذارید در تاریخ آینده ایران، فرزندان ما بخوانند ایرانی ها اصلاً یادشان رفت هدف مذاکرات جلوگیری از دخالت بیگانگان در تصمیمات داخلی بود. با وعده رفع تحریم اصلاً یادشان رفت برای چه مذاکره کردند و برای چه هزینه کردند!
مطمئن باشید رهبر بزرگ اسلام حضرت امام خامنه ای، نعمتی الهی است که نخواهد گذاشت دشمن، شما را حقیر کند و طعم شکست را با شکر شیرین کند. چشمتان به هیاهوها نباشد. فقط چشم به رهبری. هوشیار باشید و منظم و منطقی. توجه به نظرات آبکی و تشویق و سوت های احمقانه، هوشیاری ما را از بین میبرد. فقط رجوع به اصل توافقات و مقایسه آن با هدف اصلی اسلام که حفظ کرامت و شرف انسانی است. ما سربازان رهبری هم می گوییم:
"همدلی و همزبانی با دولت بدون دادن چک سفید امضا." (1500239
سوال اینجاست اگر همه این کارها انجام بشه و تحریمها برداشته نشه اونوقت ما حداقل 5 سال لازم داریم تا دوباره همه اونهارو بسازیم پس همین جا اعلام کنید انرژی هسته ای تمام شد و تحریمها برداشته نشد دست دولت روحانی درد نکند
آدمیزاد
Colombia
در اینکه این "تفاهم نامه؟؟"ارزش خروس قندی را برای ما دارد شکی نیست ، اما نکته اینست که برادران و خواهران اصولگرای ما هم هیچ راه حلی نداشتند و با شعار و نماز شب، نمیتوان کشور را اداره کرد، مذاکرات ان اندازه به درازا کشید که مردم دیگر از داشتن صنعت هسته ایی دلسرد شده بودند.
مردم از داشتن صنعت هسته ای دلسرد شده بودند یا شما؟
وقتی مشکلات اقتصادی را به قضیه توافق گره میزنید نه بی عرضگی مسئولین سابق و فعلی

وقتی القا می کنید که یا چرخ سانتریفیوژ یا چرخ زندگی!

آخر سر هم نه چرخ سانتریفیوژها را می گذارند بچرخد و چرخ زندگی ( بخوانید تولید صنعتی و کشاورزی) را نیز همانطور که طی این دو ساله اتفاق افتاده کند تر می کنند که تند تر نمی شود
آدمیزاد
Colombia
دوست عزیز ، من هم با شما موافقم ،توافق تاثیر چندانی در اقتصاد ندارد ،من تنها خواستم بگویم که اگر مذاکرات بدرازا بکشد مردم دلسرد میشوند ، چون خود نهاد مذاکره از همان آغاز برای محدود کردن صنعت هسته ایی بود.
یک خواننده
United States
ما تابع رهبری و ولایت فقیه هستیم و منتظریم ...
Romania
.... آخر تا کی ؟
کجای توافق نوشته لغو تحریم ها از الان ؟
....
....احساسی انتخاب می کنیم
مسعود
جهان لحن صحبتهایت اصلا ...
شما کدام وری هستند. به نظر می رسد دیگر تخریب بس است . ذلت برکسانی باد که در 8سال حاکمیت خود ملت را سرکارگذاشتند و برای منویات حزبی و جناحی وگروهی فقط شعار دادند . ضمنا چرا سخنان رئیس جمهور ایران را منتشر نمی کنید.سخنان اوباما را منتشر کرده اید. سخنگوی دولت آمریکا.....
رضاز
دارید دنبال چی می گردید ؟ کدوم منافع شما به خطر افتاده ؟ خواهشا منافع خودتون رو ملی قلمداد نکنید
اين ط.و كه ميگوييد اين توافق اينقدر بد است، چرا تا حالا رهبري تذكري ندادند؟
جهان نيوز كمي آهسته تر برانيد؟
كاسب تحريم كه نيستيد؟
اندکی صبر...
رهبر عزیزم سکوت کردند تا مردم خودشان بصیرت به خرج بدن
بصیرت
بصیرت
بصیرت....
Kuwait
میخواهم بدانم اگر رهبری ایراداتی به این تفاهمنامه داشتند انوقت تکلبف چیست؟ نظر اندسته از موافقان سرسخت این تفاهمنامه اولبه انوقت چگونه خواهد بود؟
Iran, Islamic Republic of
جهان نیوز عزیز وقتی فرمایش رهبری که احاطه کامل به تمام مسائل داخلی و خارجی دارند اعتماد به تیم مذاکره کننده است این صحبت ها دیگر چیست . متن و صحبت های اقای ظریف ملاک ملت ایران است ما اعتماد کامل به دولت داریم .