جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳ - 19 Apr 2024
 
۱

پرواز بازهای آمریکایی بر فراز کاخ الیزه

پنجشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۵۶
کد مطلب: 415145
فابیوس هم اکنون نه تنها به عنوان نمایده دولت فرانسه، بلکه احتمالا به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی و جمهوریخواهان آمریکا در مذاکرات ایفای نقش خواهد کرد.
به گزارش جهان به نقل از تسنیم، مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ همچنان در لوزان ادامه دارد. در این میان، سناتورهای حزب جمهوریخواه آمریکا که از ابتدا مواضع تقابلی خود رانسبت به هرگونه امضای توافق هسته ای با ایران عیان نموده اند، بار دیگر سعی دارند با ارسل سیگنالهایی بازدارنده و هشدار دهنده نقش آفرینی سلبی خود را در این مسیر ادامه دهند. یکی از این سناتورها "تام کاتن" نام دارد. سناتوری که همواره در تقابل با فعالیتهای هسته ای با جمهوری اسلامی ایران نقشی پررنگ ایفا کرده است تا از سناتورهایی دیگر مانند جان مک کین و لیندسی گراهام عقب نماند.

اظهارات اخیر این سناتور افراطی حزب جمهوریخواه در گفت و گو با شبکه فاکس نیوز به شدت قابل تامل است:
تام کاتن به شبکه فاکس نیوز گفته است که حتی فرانسه سوسیالیست نیز از دولت اوباما نسبت به ایران، سخت گیرتر بوده است.
" ما الان در آستانه یک توافق خیلی بد قرار داریم! بسیاری از اعضای مجلس نمایندگان آمریکا بر این باورند که ایران نباید قادر به دستیابی به سلاح های اتمی باشد. ولی اوباما و تیمش در حال مذاکره از موضع ضعف هستند. ۳۷۰ عضو مجلس نمایندگان آمریکا اعلام کرده اند که می خواهند توافقی را شاهد باشند که هر مسیری را مسدود می کند. دولت سوسیالیست فرانسه یک موضع سخت‌تر نسبت به رئیس جمهور آمریکا اتخاذ کرده است."

اگرچه مواضع سلبی کاتن و دیگر سناتورهای کنگره آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران بارها مطرح شده است، اما تازگی اظهارات کاتن، به چراغ سبزی باز می گردد که سناتورهای حزب رقیب اوباما به کاخ الیزه برای بر هم زدن مذاکرات داده اند. به راستی چرا کاتن درست در زمانی که لوران فابیوس احتملا قصد دارد برای ادامه حضور در مذاکرات هسته ای راهی لوزان شود، چنین سیگنالی را به نمایندگی از سایر جمهوریخواهان کنگره به وی مخابره کرده است ؟آیا در این خصوص توافقی پشت پرده میان حزب جمهوریخواه آمریکا و حزب سوسیالیست فرانسه به وجود آمده است؟

واقعیت امر این است که "بنیامین نتانیاهو" و "آویگدور لیبرمن"، حلقه های اتصال جمهوریخواهان آمریکا و سوسیالیستهای فرانسه محسوب می شوند. نخست وزیر رژیم اشغالگر قدس بارها از دولت فرانسه به عنوان دوست و شریک اروپایی تل آویو نام برده است. در جریان امضای توافقنامه موقت ژنو نیز فابیوس با چراغ سبز صهیونیستها توافقنامه موقت را یکبار بر هم زد و امضای آن را به تاخیر انداخت. در حال حاضر، جمهوریخواهان کنگره به صورتی صریح و در اظهارات خود از فابیوس می خواهند تا نقش یک بر هم زننده توافق را در مذاکرات هسته ای ایفا کند. این درخواست در حالی صورت می گیرد که طی ماههای اخیر روابط دولت نتانیاهو در سرزمینهای اشغالی و اوباما در آمریکا تحت تاثیر موضوع هسته ای ایران و سخنرانی جنجالی نتانیاهو در کنگره تا حدودی متشنج شده است.

یک رمزگشایی ساده از اظهالرات تام کاتن و دیگر سناتورهای جمهوریخواه و افراد نزدیک به لابی آیپک نشان می دهد که فابیوس هم اکنون نه تنها به عنوان نمایده دولت فرانسه، بلکه احتمالا به عنوان نماینده رژیم صهیونیستی و جمهوریخواهان آمریکا در مذاکرات ایفای نقش خواهد کرد. این نقش آفرینی ممکن است در ساعات آتی مذاکرات هسته ای پررنگ تر شود، خصوصا اگر فابیوس تصمیم بگیرد جهت حضور مستقیم در مذاکرات لوزان بار دیگر به این شهر اروپایی باز گردد.

در نهایت اینکه اظهارات معنادار تام کاتن و تمجید وی از دولت فرانسه و مواضع حزب سوسیالیست این کشور در مذاکرات هسته ای به نوعی اعلام رسمی تفویض اختیار سناتورهای حزب جمهوریخواه به فابیوس در مذاکرات هسته ای لوزان است. باید در انتظار نشست و مشاهده کرد که نحوه برخورد و مواجهه وزیر امور خارجه فرانسه با این مسئله چگونه خواهد بود؟آیا فابیوس بار دیگر در صدد خواهد بود به عنوان بر هم زننده اصلی و رسمی مذاکرات هسته ای مورد شناسایی افکار عمومی دنیا قرار گیرد؟آیا او در صدد ایجاد پلی میان حزب سوسیالیست فرانسه و حزب جمهوریخواه آمریکا خواهد بود؟آیا پراوز بازهای آمریکا بر فراز کاخ الیزه و آسمان پاریس ادامه خواهد یافت یا اینکه دولت اولاند ترجیح خواهد داد با توجه به عواقب و تبعات ناشی از هرگونه اقدام غیر عقلانی در مذاکرات لوزان، درخواست رسمی حزب جمهوریخواه آمریکا را به صورتی رسمی یا غیر رسمی رد کند؟پاسخ این سوال و دهها سوال دیگر تا ساعاتی دیگر و در مذاکرات هسته ای سوئیس مشخص خواهد شد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *