پنجشنبه ۶ ارديبهشت ۱۴۰۳ - 25 Apr 2024
 
۱
۳

اردوغان را در ایران توجیه کنید

سه شنبه ۱۱ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۰۷:۴۹
کد مطلب: 414886
کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به حمایت آمریکا و اسرائیل از عربستان گفت: این حمایت‌ها نمی‌تواند اشتباه استراتژیک عربستان را جبران کند و هر کس با عربستان اعلام همبستگی کند در داخل کشور خود تضعیف می‌شود.
به گزارش جهان، محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌و‌گو با فارس، با اشاره به تجاوز نظامی عربستان به کشور یمن اظهار داشت: عربستان با اقدامات خود طی سال‌های گذشته اعراب را علیه خود شورانده و نفرتی که امروز در جهان اسلام از خاندان آل سعود در دلها رسوخ کرده بی سابقه است.

قدیری‌ابیانه با بیان اینکه عربستان از همه دیکتاتورها برای مقابله با مردم حمایت کرده است، تصریح کرد: دفاع از عبدالله صالح و منصور هادی در قبال قیام مردم یمن، دفاع از مبارک و مقابله با قیام مردم مصر، حمایت از کودتای السیسی، حمایت از دیکتاتور تونس، بعثی‌های عراق و تروریست‌های داعش و سوریه باعث شده است امروز در کنار شعار مرگ بر آمریکا و اسرائیل لعن بر آل سعود هم فراگیر شود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: از آنجایی که عربستان سرمایه‌گذاری چند صد میلیارد دلاری برای ترویج تروریست و خشونت را بر باد رفته می‌بیند،‌ عملیات نظامی تجاوزکارانه علیه یمن را نیز باید شکست سیاسی و فرهنگی عربستان تلقی کرد.

وی درگیری و جنگ با مردم یمن از سوی عربستان را به نیابت از آمریکا و اسرائیل دانست و ادامه داد: اهمیت استراتژیک باب‌المندب بیش از تنگه هرمز است از این رو عربستان برای کاستن وابستگی خود به خلیج‌فارس که ایران توان کنترل آن را دارد تلاش کرد بخشی از نفت خود را از طریق دریای سرخ صادر کند و صادرات به کشورهای آسیایی از طریق باب‌المندب صورت می‌گیرد لذا عربستان از این بابت هم سرمایه‌گذاری خود را بر باد رفته می‌بیند.

قدیری‌ابیانه خاطرنشان کرد: عربستان سلاح‌های مدرن ولی نظامیان رفاه‌زده و تنبلی دارد در حالی که یمن مردمی سخت‌کوش و مومن دارد و هر کجا سلاح در مقابل ایمان قرار گیرد نیروی ایمان پیروز می‌شود و این مساله را در تجاوز به افغانستان،‌ اشغال افغانستان توسط ناتو،‌ شکست‌های آمریکا در عراق و از همه بدیهی‌تر در شکست ارتش تا بن دندان مسلح اسرائیل از حماس و حزب‌الله دیدیم.

کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه یمن با جمعیت ۲۳ میلیون نفری خود توان مقابله با ارتش رفاه‌زده عربستان را دارد، یادآور شد: عربستان توان عملیات بدون پشتیبانی آمریکا را نداشت و در عین حال حمایت کشورهای مصر، اردن و ترکیه نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت عربستان باشد.

وی با اشاره به حمایت آمریکا و اسرائیل از عربستان متذکر شد: این حمایت‌ها نمی‌تواند اشتباه استراتژیک عربستان را جبران کند و هرکس با عربستان اعلام همبستگی کند در داخل کشور خود تضعیف می‌شود.

قدیری ابیانه با اشاره به کمک این کشورها به صدام در تجاوز به ایران، اضافه کرد: عربستان در تجاوز به یمن از پیش شکست خورده و این مساله ناشی از محاسبات غیرواقعی و احساس قدرت کاذبی است که حکام فعلی و جدید عربستان انجام دادند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تاکید کرد: عربستان در نهایت نه‌تنها نمی‌تواند یمن را به اشغال خود درآورد بلکه این تجاوز مقدمه‌ای برای بازپس‌گیری سرزمین اشغالی یمن توسط عربستان است؛ یک مرد یمنی بیش از ۱۰ مرد مسلح عربستانی توان مقاومت و جنگ دارد.

وی یادآور شد: انقلاب مردم یمن و تجاوز عربستان و شکست در این تجاوز، نقطه عطف مهمی در جریان بیداری اسلامی است و آثار استراتژیک عظیمی بر منطقه خواهد داشت و سرمایه‌گذاری اعراب و هم‌پیمانان آنها علیه یمن بخشی از انرژی آنها در حمایت از تروریست‌ها در عراق و سوریه و لبنان و فلسطین می‌کاهد و این ننگ برای محمود عباس و ترکیه در پیشانی‌شان حک شده است.

قدیری ابیانه در ادامه به انتقاد از مواضع ترکیه پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه ترکیه در رویای بازسازی امپراطوری عثمانی دچار اشتباهات استراتژیک بسیاری شده است و در مسیر دوستی با دشمنان و دشمنی با دوستان گام برداشته است و دست اردوغان و دولت فعلی ترکیه در خون مردم سوریه و عراق دخیل است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه اردوغان نه‌تنها نمی‌تواند رویای عثمانی را محقق کند بلکه تمامیت ارضی فعلی ترکیه را در خطر قرار داده است،‌ گفت: آقای اردوغان را باید دون کیشوت تاریخ ترکیه نامید.

وی ادامه داد: قرار است آقای اردوغان سفری به ایران داشته باشد که در شرایط فعلی علی رغم مواضع بی‌‌اساسی که علیه ایران اتخاذ کرده مناسب است سفر او به ایران انجام گیرد و در این سفر باید تلاش کنیم نسبت به مواضع ترکیه و خطراتی که این مواضع برای منطقه و ترکیه دارد روشن‌سازی کنیم و هشدار لازم را بدهیم.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


سید
اصلاغلط کرده که بخواد بیاد ایران و مرد نیستند اونایی که به استقبالش میرند ...همونجا سفارت ایران توجیهش کنه لازم نیست بیاد ایران توجیه بشه....
Kuwait
کار اردوغان از این حرفا گذشته. رئیس تروریست ها توجیه پذیر نیست! پس بیخودی اجازه ورود به کشورو بهش ندین.
علی
Iran, Islamic Republic of
ترکیه باید تنبیه شود و اجازه ورور به اردوغان داده نشود.