سه شنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۳ - 16 Apr 2024
 
۳
۳۶

نترسید و بچه‌دار شوید!

چهارشنبه ۵ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۹
کد مطلب: 414283
طبیعت خسیس نیست و در ایران جا برای زندگی حداقل ۱۵۰ میلیون نفر وجود دارد. طبیعت خسیس نیست و منابع موجود در ایران می توانند همه نیازهای یک زندگی ابتدایی را برای میلیونها نفر دیگر فراهم کند. پس ما هم نباید خسیس باشیم و بچه های بیشتر را از خود دریغ کنیم.
نترسید و بچه‌دار شوید!
گروه اجتماعی جهان نيوز:‌ توجه به سرمایه نیروی انسانی به علت نقشی مهمی که این مقوله درپیشبرد اهداف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و توسعه همه جانبه کشورها دارد ازاهمیت ویژه ای برخورداراست.

اما ازآنجایی که طی یکی دو دهه اخیر رشد جمعیت کشورمان نسبت به دهه شصت و ماقبل آن با سیرنزولی همراه شده جای بس تامل است، چرا که تداوم چنین رویه نامطلوبی می تواند آینده کشوررا با مخاطره روبرو کند.

به عقیده کارشناسان سیاست افزایش و یا کنترل نرخ جمعیت هر کشورتابع مولفه های ومعادله هایی چون چگونگی اجرای برنامه های توسعه ای، بکارگیری تکنولوژی مدرن، فعال کردن سرمایه های طبیعی و منابع خدادای و درنهایت استفاده بهینه ازتمام ظرفیت های اقتصادی آن کشوراست با این وجود کشورهای برخوردارازچنین مزایا و قابلیت های هیچ گاه نباید بیم ازازدیاد زاد ولد و یا رشد جمعیت را داشته باشند، از سوی دیگر رشد منحنی رو به پایین شاخص جمعیت می تواند از زوایای مختلف و متعدد تاثیرات منفی خود را در هر جامعه ای بجای گذارد.

متاسفانه تفکرغلط توجه به رویکرد سرمایه داری و زندگی راحت با خانواده کم جمعیت (تک فرزندی) همچنین روی گردانی ازکثرت زاد ولد که حدود ۲۵ سال پیش درایران رایج شد، ضربه سنگینی را به آینده کشوروارد کرده تا ایران بعنوان کشوری سالمند در دنیا شناخته شود.

درحالی که سالیان سال است بیشتر کشورهای پیشرفته توجه به توسعه سرمایه نیروی انسانی رامهمتر از هرسیاستی درپیشبرد اهداف عالیه خود می دانند و دربرنامه ریزی های توسعه ای اولویت نخست را بررشد و تربیت نیروی انسانی با هدف فعال کردن سایرسرمایه ها مدنظر قرارمیدهند، زیرامعتقدند بدون کثرت نیروی انسانی کارآمد و متخصص نمی توان دردنیای پیشرفته امروزی حرفی را برای گفتن داشت.

البته برگشتن ورق توجه به توسعه نیروی انسانی زمانی اوج گرفت که سالها پیش "پروفسور آمارتیاسن" فیلسوف و اقتصاددان هندی تباردرانگلستان و برنده جایزه نوبل اقتصاد درسال ۱۹۹۸ تز توجه به توسعه نیروی انسانی و غالب بودن این بخش برهمه سرمایه ها را دردانشگاههای امریکا ارایه کرد و خیلی زود اقتصاد توسعه ای تنیده با نیروی انسانی متبحردرغرب و پس ازچندی دربیشتر کشورهای دنیا رواج یافت تا کشورها برخلاف گذشته بیشتر بر روی ارزش های اقتصادی زایده دست نیروی انسانی تمرکز کنند چرا که این روند بدون توجه به رشد جمعیت امکان پذیرنبود.

چنین رویکرد علمی که توسعه نیروی انسانی مهم ترازسرمایه است ازدهه ۱۹۷۰ دردنیا متداول شد و همه به این نتیجه رسیدند که ادبیات توسعه ای درهربخش منوط به توسعه نیروی انسانی کارآزموده است. این درحالی است که ایران اکنون بیش از دو دهه است برخلاف دنیا با وجود داشتن قابلیت ها فراوان دربخش های مختلف و ظرفیت های کم نظیرگسترده، متاسفانه رویه کم فرزندی و یا تک فرزندی را درپیش گرفته تا درآینده نزدیک به کشوری پیر و ناکارآمد تبدیل شود.

با این وجود خیلی ها اکنون بیم ازآن دارند که با تکثر اولاد آینده فرزندانشان برای ورود به بازارکاربا مشکل مواجه شود و یا این که درتامین رفاه و نیازهای خانواده خود کم بیاورند.همانطورکه می دانید، تصورغیرعلمی و نادرست خیلی ها اکنون براین است که چنانچه جمعیت چابک و زاد و ولد درکشورکم شود وفور نعمت بیشتر خواهد شد و رفاه عمومی جامعه را فرا می گیرد.

درحالی که چنین نیست چرا که این نیروی انسانی کارآمد است که با فعالیت خود درعرصه های مختلف تاثیرگذار بوده و بانی رفاه و تحرک اقتصادی و اجتماعی درکشورمی شود. ازسوی دیگر تجربه نشان می دهد خانواده هایی که دارای یک فرزند هستند هم خود وهم تنها فرزندشان دچاریاس و ناامیدی خواهند شد ومعمولا چنین فرزندانی درجامعه لوس و بی عرضه بارمی آیند و اکثر آنها به نسبت افرادی که درخانواده های تقریبا پرجمعیت زندگی می کنند تحصیلات بالایی ندارند.

علاوه براین اگربه آثارسوء رواج تک فرزندی درکشوراشاره شود خواهیم دید که درچنین خانوادهایی تربیت بچه بسیارضعیف شده و فرزندسالاری غالب می شود. کما این که درتربیت فرزندان پس از والدین این نهادهای آموزشی هستند که اکنون ازمهد کودک ها گرفته تا دانشگاهها کمترین نفش را درسازندگی و تربیت فرزندان ایفا می کنند. ازطرفی اگربیوگرافی افراد مشهورچون فیلسوفها و دانشمندان را بخوانید خواهید دید که این گروه افراد درخانوادهایی پرجمعیت و بعضا ضعیف زندگی کرده و توانسته اند با محدودیت های فراوان و شرایط سخت زندگی شهره جهانی شوند.

به هر حال بهره گیری از نیروی انسانی متعهد و نقش ارزنده آن درفرهنگ واجتماع چون به پیروزی رساندن جمهوری اسلامی ایران، حضوردرصحنه های نبرد( ۸ سال دفاع مقدس ) و انتخابات مجلس شورای اسلامی همچنین خلق حماسه های گوناگون نظیر برپایی راهپیمایی های ۹ دی، ۲۲ بهمن و روز قدس برکسی پوشیده نیست.

درحقیقت باید گفت انقلاب ما انقلاب فرهنگی، سیاسی و اجتماعی بود. و هرموقع به نیروی انسانی توجه و تکیه شده است موفق بوده ایم چراکه عامل پیروزی ها همیشه از وجود نیروی انسانی بوده است. بنابراین می توان گفت که پس ازپیروزی انقلاب اسلامی درحوزه اجتماع و سیاست به خوبی نتیجه گرفته ایم اما دربعد فرهنگ و اقتصاد با وجود پیشینه فرهنگی قوی و وجود ذخایر و منابع فراوان درکنارقابلیت های بالای کشورمتاسفانه به نسبت ناکارآمدی هایی به چشم می خورد که حل آن نیازمند تلاش وبرنامه ریزی اصولی است.

به طورمثال با وجود ظرفیت های فراوان اقتصادی کشور، اما اکنون مناطق آزاد ما تبدیل به باراندازکالاهای چینی شده است تا علنا کمرتولید داخلی شکسته شود. البته هوشمندی رهبرمعظم انقلاب و نامگذاری چند ساله اخیربا ادبیات اقتصادی نشان دهنده آن است که ازتمام ظرفیت های اقتصادی نهایت استفاده لازم به عمل نیامده است و باید دراین عرصه تلاش جهادی شود.

البته باید گفت این که سیاست دولتها و برنامه های اجرای آنها درهمه دوران بخصوص پس ازجنگ تحمیلی نسبت به قابلیت های که ایران اسلامی درهمه بخش های مختلف دارد، اما نتوانسته است بخوبی درپویایی اقتصاد کشور، رفع معضل بیکاری، ایجاد زمینه های اشتغال و درنهایت تضمین آینده فرزندان کاری کند، جایی هیچ تردیدی نیست چرا که کم کاریهای فراوانی شده است. به طورمثال، مقام معظم رهبری براجرای اصل ۴۴ قانون اساسی با هدف فعال کردن اقتصاد کشورو سپردن آن به دست مردم درقالب خصوصی سازی تاکید کردند، اما اکنون پس از گذشت ۱۰ سال از اجرای این قانون مهم وگسترده متاسفانه خروجی قابل قبولی ازآن به چشم نمی خورد.

ازسوی دیگرکم توجهی به توان نیروی انسانی متخصص و کاربلد ونبود یک ساختاراصولی و طبقه بندی شده برای بکارگیری آنها دربخش های مختلف به بازارکار متناسب با دانش، تخصص، حرفه وتبحری که دارند درایران کمتردیده می شود. درحالی که ظرفیت های فراوان اقتصادی ایران در پهنه جغرافیای این کشورغنی و ثروتمند توان جذب نیروی کاربرای ۱۰۰میلیون را در صورت فعال کردن پتانسیل ها و ظرفیت های را داراست.

درچنین شرایطی چون ایران زمینه رشد را دارد و ازمزایای بالای اقتصادی و نعمت های طبیعی خدادای برخورداراست پس نباید بیم ازرشد جمعیت داشته باشد هرچند توسعه نیروی انسانی و حرکت درمسیررشد جمعیت باید توام با توسعه اقتصادی صورت پذیرد.

البته همانطوری رهبرانقلاب تاکید دارند باید اقداماتی در خورتوجه ای درجهت رفع موانع ازدواج، تسهیل و ترویج تشكیل خانواده، برنامه ریزی برای تأمین هزینه‌های زندگی، توجه به مادران بویژه دردوره بارداری و شیردهی و پوشش بیمه‌ای هزینه‌های زایمان، بازتوزیع فضایی و جغرافیایی جمعیّت، حفظ و جذب جمعیّت درروستاها درصدربرنامه های دولت با همراهی و همگامی سایر قوا و نهادها قرارگیرد تا زمینه های رشد جمعیت کشوربا کمترین هزینه و مشکلی فراهم شود.

از طرفی قوای سه گانه نیزتاکید دارند تا برنامه‌ریزی‌های جامع متناسب با سیاست‌های جمعیّتی انجام گیرد، چرا که کشوربه موجب رشد کند جمعیت در دوسه دهه گذشته اکنون بسمت سالمندی پیش می رود، بنابراین برای جبران كاهش نرخ رشد جمعیّت و باروری سال‌های گذشته باید به موضوع رشد جمعیت کشورتوجه ویژه شود.

درچنین شرایطی باید سیاست گذاریها به گونه ای ترسیم وشکل عملی به خود گیرد تا با رشد تدریجی جمعیت کشورنیازها لازم نیز بی کم وکاست برآورده شود. البته هدفگذاری و ساخت جغرافیای ۱۵۰ میلیونی برای ایران با توجه به ظرفیتی که این کشوردارد دوراز ذهن نیست اما برخی بدون تامل و با تفکری نامعقول طبیعت را خسیس می پندارند که توان تامین نیازهای را با رشد کثیر جمعیت بخوبی ندارد درحالی که چنین نیست و علم و تجربه ثابت کرده است که هرچه طبیعت با بشر فاصله بگیرد کم بهره تر و ناکارآمدترمی شود.

ازطرفی خداوند درقرآن به بیشماری نعمات و فراوانی آنها اشاره می کند. علاوه براین چنانچه بخواهیم در مسیر رشد جمعیت حرکت کنیم باید درایجاد زیرساختهای اقتصادی کشوراقدامات لازم انجام شود و ملزومات و مقدمات رشد هرچه بیشتردربخش های مختلف صنعتی، کشاورزی، علمی و فنآوری، مهندسی و توسعه فنون وتکنولوژی مدرن گامهای بلندی برداشته شود. چرا که علم اقتصاد برپایه عرضه وتقاضا است درچنین شرایطی خواهیم دید با رشد جمعیت کشورتقاضا نیزبرای تامین نیازها بیشتر می شود پس بنابراین باید با تلاشی هایی که انجام می شود نیازها را نیز دریک خط موازی برآورده کرد.
منبع:تبیان
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Romania
بچه دار شدن خیلی خوبه ولی به شرط اینکه قبلش جرات داشته باشی ازدواج کنی!
مسلما همینطوره انسان از گرده افشانی بچه دار نمیشه حالا که طبیعت خسیس نیست اول مشکل ازدواج را حل کنید مسلما دو نفر که ازدواج کردند بچه دار هم می شوند
پس هزینه ها چه میشود؟
مهم روحیه خواستن فرزند است که پدر و مادرها باید داشته باشند
سلام.الحمدلله امسال اول فروردین خدا به ما یه دختر داد که زهی سعادت و خوشبختی برای ماست.ولی در ابتدای امر با داشتن بییییمه ی تکککمیلی مخارج بیمارستان حدود یک میلیون و ششصد هزارتومن در اومد که یخورده کمرمون شکست;)
Iran, Islamic Republic of
به لطف الهي شاهد شروع حركت انقلابي زوج هاي متدين به منظور ازدياد نسل شيعه هستيم .
حمید
جوک نگید لطفا.ممنون
جوك نيست، واقعيت جامعه است.
نه همون جوکه!
مقداد
آقا خدا وکیلی حرف حساب بزنید
طبیعت خسیس نیست یعنی چی؟؟؟
مگه فقط بچه به دنیا آوردنه؟؟
وقتی بچه بدنیا بیاد پدر مادر وقتی ندارند برای تربیتش از بس درگیر کارند و پول برای گذران زندگی
قرار چه بچه هایی تربیت بشه؟
واقعا تفاوت نسل های دهه 50 60 70 رو شما از نظر اخلاقی نمی بینید؟
سوال نمیکنید برای چی داره رو به زوال میره اخلاقیات؟
باید جهاد کنیم.
نمی خواهیم که راحت زندگی کنیم.
باید جهاد کنیم....جهاد نسل.
نسل شیعه در خطره.
یا موسی بن جعفر.
مقداد
شما نظر آقای امین کامنت پایینی رو بخون
چه جوابی داری واسش؟
حسین
با سلام خدمت آقا مقداد و آقا امین گرامی
صرف نظر از نظر دیگر دوست عزیز که در بالا آمده
در خصوص آقا امین
همراه با تلاش جدی برای رسیدن به درآمد و کار صبر داشته باشید و به خدا توکل کنید
مورد مانند شما زیاده و حتی داماد ما هم شرایط شمارو داره و الان بایک مدرک غیر مرتبط در یک کارگاه بدون بیمه و درآمد خیلی کم و کار زیاد زندگی خودش رو شروع کرده و زندگی خوبی هم دارند خدارو شکر. سخته ولی شیرین و دوست داشتنی و عاشقانه
حتی قبل از شروع سربازی ازدواج کردن و سختی هم کشیدن ولی زندگی خوبی دارن و آرامش در زندگیشان حاکم است که ان شاءالله در آینده آسایش هم نصیبشان خواد شد..
...
آقا مقداد گرامی
این سبک زندگی که در جامعه پیش گرفته ایم و حتی برای رسیدن به آسایش و رفاه همه چیز را فدای پول کنیم به همان نتایجی می رسیم که بیاد کردید..
وقتی زنان تمام وقت در بیرون کار کنند دیگر برای رسیدگی به امور منزل(منظور کار در منزل نیست بلکه تربیت فرزند و حفظ سنگر خانه به منظور فراهم کردن جایگاهی برای آرامش است ) وقتی نمی ماند...
واقعا واقعا میتوان با درآمد کمتر به آرامش بیشتر فکر کرد
درست است که برای همه یکسان نیست ولی اگر دقت کنید میبینید که در خانواده هایی که رفاه بالاتری دارند صرفا بچه های با تربیت تری ندارند و حتی خیلی موارد برعکس است ..
بحث در این زمینه زیاد است و می توان با مطالعه بیشتر و شناخت بیشتر انسان و جامعه به نتایج بهتری رسید
موفق باشید
مقداد
تا ادم خودش غرق مشکل نباشه نمیفهمه..
به ساحل رسیده ها چه میدونن از درد ملت؟
یعنی واقعا فکر میکنید کسی نمیدونه طبیعت خسیس نیست و این حرفا؟
واقع بین نیستین اصلا
مواظب شیعیان انگلیسی باشید از جهاد سوء استفاده نکنن
امین
به خدا منم دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار شم ولی با مدرک فوق لیسانس.کار ندارم.خونه ندارم.سرمایه ندارم.چدرم معلمه این یعنی پشتوانه ام ندارم.سربازی 2 سال شده.به خدا نمیشه.باور کنید به فرهنگ و تغییر سبک زندگی بستگی نداره.حداقل من و دوستام اینجوری هستیم و همه اطرافیانم.همه ما مشتاق تشکیل خانواده هستیم اما یه خانوتده خوب با یه امید به آینده قابل قبول نه از چاله به چاه.به امید سالی خوب برای همه مرم و مسولان این مملکت
United States
به خدا باور نمی‌کنم! منم مثل شما بودم! خیلی شبیه شما! خدا لطف کرد! تلاش کردم! خدا کمک کرد ازدواج کردم! خدا کرم کرد به ما یک پسر ناز داد. دوستش داریم! همه امید زندگیمونه! با اومدنش کلی برکت به زندگیمون اومد. دوباره هم منتظر یک فرزند دیگر هستیم انشالله تا چند ماه آینده. شک ندارم وقتی بیاد برکات بیشتری نصیب ما خواهد شد چون معتقدم عمیقا که هر کس روزیش رو با خودش میاره.
اینها که گفتم حدود ده سال طول کشیده! نکنه شما می‌خوای همش فردا صبح حاضر باشه برای شما؟ قدم اول را با توکل بردار آقا امین خدا واقعا خیلی خیلی بزرگه! فوق تصور ما.
علی
چرا نمیخواید درک کنید همه فرهنگا خانواده ها مث شما نیستن ؟؟
اقا اگر نبود مشکلی که انقد ازدواج کم نمیشد دوست من
الان با این امید های واهی شما فکر میکنید مشکل حل میشه؟

طرف تو مشکلاتش غرقه اصلا کار نداره که درامد حداقلی داشته باشه
شما بیا بگو طبیعت خسیس نیست :))))
بخدا تا حساب دو دو تا چهار تای ما ادم ها باشه تا قیامت هم نمیتونین ازدواج کنین. خدا در ازدواج برکتی رو قرار داده که تا واردش نشین نمیفهمین. هر چی دوست دارین منفی بدین ولی این یه واقعیته
حامد
شما پول ، دارید خیال می کنید هم دارن.
شما هم اگه با مدرک فوق لیسانس از دانشگاه دولتی حقوق 800 تومنی می گرفتی مثل مردم عادی می فهمیدی زندگی چقدر می تونه سخت باشه. و نباید یکی دیگه رو در این زندگی سخت شریک کرد.
علی
800 خیلی خوبه در مقابل کسایی که جدا میبینم 400 500حقوق دارن با زن و بچه.
حامد
به دنیا اومدن بچه تو این دور و زمونه شده یعنی ایجاد یک هزینه خیلی زیاد !
....
مسولین محترم به ملت نگاه ابزاری دارند. الان با هفتاد ملیون جمعیت امار بیکاری فقر مسکن نگران کننده است حال اگر این جمعیت زیاد شود تکلیف چیست .کسانی که اینگونه فکر میکنند یا از وضعیت کشور بی خبرند غیر کارشناسی صحبت می کنند
اگر تعداد زاد و ولد کم شود، تامین اجتماعی در سالهای آینده بدلیل کاهش نیروی کار و پرداخت کندگان حق بیمه، توانایی پرداخت حقوق بازنشستگان را نخواهد داشت.
ناظر
Romania
در هر شهری نواحی از آن شهر وجود دارد که مخصوص اقشار کم درآمد تر آن شهر می باشد که اصطلاحا به آن نواحی پایین شهر یا مثلا در تهران جنوب شهر می گویند گاهی اوقات آدم با دبدن بچه های قد و نیم قد که دارند از سرو کول هم بالا می روند و در آب کثیف جوی آب جاری بازی می کنند با لباسهای نامرتب و سر های ژولیده و وسایل بازی غیر بهداشتی و ابتدایی این سوال مطرح می شود که انگار هر چه سرمایه کمتر است تعداد بچه بیشتر شده است . این منظره در بسیاری از نقاط مستضعف نشین ایران قابل مشاهده است و در دهه 60 بیشتر رایج بود. حال این سوال مطرح است آیا ازدیاد نسل فی نفسه پیشرفت و آبادانی می آورد؟ پس سالیان سال کوچه های مستضعف نشین مملو از بچه چرا آباد نشد؟ آیا شایسته است که بچه مسلمانها در فقر و فلاکت از سر و کول هم بالا روند؟ آیا ازدیادکمیت بدون فراهم آوردن کیفیت باعث سربلندی مسلمین است؟ فی المثل در اردوگارهای اسکان فلسطینی های آواره که بیکاری و فقر موج می زند آیا زاد و ولد بالا باعث سربلندی آبادانی فلسطینیان شده است؟
شما نگران بلژیک باش.
جمعیت کم یا زیاد دلیلی بر ثروت یا فقر نیست.
مهم مسئولین هستند که باید شایسته تر باشند و بیشتر تلاش کنند.
باور بکنی یا نکنی همینا (بچه های قد و نیم قد با لباسهای نامرتب و سر های ژولیده) مهندسا و دکترای اینده هستن. فقط بچه یکی یک دانه و پولدار نیست که اینده رو میسازه که در واقع اون بچه یک یه دونه به خاطر بچه ننه بودن در مشکلات آینده زود له میشه
Iran, Islamic Republic of
برو بابا دلت خوشه......
با كدوم پول و كدوم كار؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
جواد
با اعتماد به خدا باید ازدواج کرد نه اعتماد به پول و کار ولی دنبال پول و کارهم برو بقیش باخداست
Latvia
همین الان دچار کمبود آب یعنی اولین نیاز انسانی هستیم. طبیعت خسیس نیست ولی ظرفیت خاصی دارد ضمنا مگر با طبیعت مهربان بوده ایم که ازش انتظار داشته باشیم. با کل این مطلب مخالفم.
نيكتا
حضرت زهرا (سلام الله عليها) در طول زندگى ١٠-٩ ساله خويش، ٥ فرزند داشتند.

تصميم با ماست: زندگى علوي يا زندگى غربى.
امید
شما پتانسیل خوبی داریا!!نیکتای عزیز من شخصا زندگی علوی را برای شما تضمین کرده و این ثواب را درون یک عدد ظرف در دار برای شما ارسال مینمایم ادرس را لطف کنید باشد تا برادران و جویندگان راه حق شما را در این مثیر الهی همراهی کنند
و من ا.. التوفیق...اجرکم ا..
منتظر عملی شدن وعده ها
من هم با اعتماد به خدا ازدواج کردم و یه سره توگوش خودم خواندم خدا میرسونه ، الان یه فرزند هم دارم اما خدا نه تنها نرسوند بلکه سنگ هم جلو پام انداخت ،تو ابتدایی ترین نیاز های زندگی گیر کردم .توصیه من به دوستان اینه که اگه میخوان با امید به وعده های خدا ازدواج کنن وبچه دار بشن اول از بذارن خدا به وعده هاش عمل کنه بعد اونا اقدام کنن .چون اگه خدا به وعده اش عمل کرد ،اما شما اقدامی نكردی خدا میتونه هرچی بهت داده رو پس بگیره .ولی اگه شما اول اقدام کردی وخدا به وعده اش عمل نکرد.دیگه شما نمیتونی شرایطت را به حالت قبل برگردونی .اونوقت میشی یکی مثل من که همیشه شرمنده زن وبچهشه.
یاسین
Iran, Islamic Republic of
سلام
خداوند در قران می فرماید: اوفوا بعهدی اوفی بعهدکم. سوره بقره آیه 40
یعنی شما به عهدو پیمانهایی که با خدا بستید عمل کنید تا من هم به عهدهای خود وفا کنم.
دوست عزیز به نکته ای که در نظرشون بیان کردن دقت کن ایشان توکل کرده و اقدام کرده اند متاسفانه خدا وعده اش را عملی نکرده.
جواد
Iran, Islamic Republic of
با سلام خدمت دوستان
در ابتدای سخنم برام دعا کنید دارم بابا می شم اگه خدا بخاد
نظرات دوستان را خوندم همیشه ئپول ملاک زندگی نیست درسته هزینه نگهداری از بچه زیاده ولی بقول مادرم روزی بچه رو خدا همراش میده اگه ب خدا اعتقاد دارید بسم الله
بچه شیرینی زندگی بهترین خونه و ماشینم داشته باشید جای بچه رو نمیگیره
مشکل ما اینکه خدارو از یاد بردیم و میگیم بچه فقط هزینس
این اشتباه محضه
اونایی که تهرونیا برن بالا شهر تهرون که همشون پولدارن ببینید چند تا بچه دارن؟ اون موقع می فهمید مشکل اقتصادی که ماها ازش حرف می زنیم همش اشتباهه
به امید روزی که همه جوانهایی که عشق بچه دارن مثل من صاحب فرزند شوند
اللهم صلی علی محمد و ال محمد