پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۶
۲

عیدی که عزای مادر ماست/ نوروز فاطمی را چگونه بگذرانیم؟

يکشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۴۱
کد مطلب: 413954
امسال هم نوروز ما فاطمی است. عید به معنای شادی وقتی خاندان پیامبر اعظم صلی الله علیه و آله محزون هستند معنا ندارد و این نکته برای عاقلان، یک اشارت و کافی است.
عیدی که عزای مادر ماست/ نوروز فاطمی را چگونه بگذرانیم؟
گروه فرهنگ جهان نيوز ـ دکتر محمد لطفی‌زاده: اگر هر یک از شیعیان مادر خود را از دست بدهند عید خود را چگونه برگزار می‌کنند؟ حال مادری از دست داده‌ایم که عصاره خلقت است و دستگیر همه ما در روز قیامت.

چه خوش سروده استاد سازگار :

ما چون خریدار غم زهرا نباشیم؟
زهرا غم ما را خریدار است یاران

روزی که از فرزند، مادر می گریزد
زهرا برای شیعیان یار است یاران

دریایی از خون جاری از چشم تر ماست
نوروز، ایام عزای مادر ماست

در عظمت مقام حضرت زهرا سلام الله علیها که اقیانوسی بیکران است به یک قطره پربرکت در قالب حدیثی از امام حسن عسکری علیه السلام اشاره می‌کنیم که فرمود : نحن حجج الله علی خلقه و جدتنا فاطمه حجة الله علینا یعنی ما (ائمه علیهم السلام) حجت‌های خدا بر مردم هستیم و مادرمان فاطمه سلام الله علیها حجت خدا بر ما است. (الاسرار الفاطمیه، ص ۹۹)

با شناخت و درک این مقام شایسته است شیعیان نوروز را رنگ فاطمی دهند و از شادی بپرهیزند. البته آنچه مستحب است و حلال در ایام نوروز هرچند با فاطمیه مقارن است به فتوای مراجع معظم تقلید اشکالی ندارد. از آن جمله و شاید مهمترین آنها صله رحم و دستگیری از مستمندان و نیازمندان (که با سیره حضرت زهرا سلام الله علیها کاملاً هماهنگ و نمونه آن اهدای لباس عروسی به فرد نیازمند در شب عروسی بوده است) باشد.

آنچه در این بین نباید از یاد برود آن است که مبادا نوروز بر فاطمیه غلبه کند. در کشوری که نگین شیعه است (ایران اسلامی) در لحظات تحویل سال یاد حضرت زهرا سلام الله علیها و توسل به آن بانوی گرانقدر و نور چشم و پاره‌ی تن پیامبر اعظم صلی الله علیها سبب رستگاری انسان و تکریم شعائر الهی خواهد بود و هر که در تعظیم و بزرگداشت شعائر الهی بکوشد به فرموده خدای سبحان در آیه ۳۲ سوره مبارکه حج به تقوای دل دست یافته است. (من یعظم شعائر الله فانها من تقوی القلوب)

چه خوب است در ایام نوروز ۹۴ که رنگ فاطمی به خود گرفته فاطمه زهرا سلام الله علیها را الگوی خود قرار دهیم و زن و مرد تحویل سال را با تحولی در عفاف و حیاء تجربه کنند.

جامعه فاطمی باید باحجاب و با حیاء باشد و از سبک زندگی زهرا سلام الله علیها که برجسته‌ترین شاخص آن ولایتمداری بود الگو بگیرد.

این را از یاد نبریم که شال عزا به گردن داشتن در ایام نوروز برای تکریم فاطمیه کافی نیست هر چند کاری شایسته است. کفایت عزاداری و تکریم فاطمیه به فاطمی شدن دلها و اعمال ما است. اگر مجالس ما خالی از غیبت و تهمت باشد، بازار ما خالی از ربا و گرانفروشی و دروغ باشد، روابط اجتماعی مردان و زنان خالی از اختلاط حرام و سرشار از عفت و حیا باشد، نماز و امر به معروف و نهی از منکر در اولویت کارها قرار گیرد، انجام واجبات و ترک محرمات دغدغه همه ما شود آنگاه عید هم به مصداق حدیث (هر روز که گناه در آن انجام نشود عید است) تجربه خواهد شد و نوروزی پاک و فاطمی به معنای واقعی درک می کنیم.

در پایان با آرزوی اینکه همه ما به سبک زندگی فاطمی پایبند باشیم با جملات دعای توسل دست نیاز خود را به سوی بانوی کریم حضرت زهرا سلام الله علیها دراز می کنیم و عرضه می داریم :

یا فاطمه الزهراء یا بنت محمد یا قرة عین الرسول یا سیدتنا و مولاتنا انا توجهنا و استشفعنا و توسلنا بک الی الله و قدمناک بین یدی حاجاتنا یا وجیهة عند الله اشفعی لنا عند الله.

ان شاء الله در ایام نوروز گوشه چشم مبارک حضرت زهرا سلام الله علیها دلهایمان را متحول کند و روزی سال ۹۴ همه ما دیدار روی مهدی فاطمه علیهما السلام باشد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


یا علی مدد
ایام عزاداری مادر بی حرم تسلیت