پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۰

بهشت زمینی را در «دالاهو» ببینید!

يکشنبه ۲ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۵۷
کد مطلب: 413882
شهرستان «دالاهو» یا به تعبیری «مأمن عقاب و آهو» که به بهشت زمینی شهرت یافته یکی از جاذبه‌های اکوتوریستی کم‌نظیر استان کرمانشاه است.
به گزارش جهان به نقل از فارس، «دالاهو» یا به تعبیری لانه عقاب و آهو که به بهشت زمینی شهرت یافته با طبیعتی بکر و زیبا در شمال‌شرق شهر کرمانشاه با کوه‌هایی سر به فلک کشیده مأمن رودخانه‌های همیشه خروشان است؛ نامش را از کوه‌های دالاهو مشرف بر آن گرفته‌اند.

دالاهو با تمام جاذبه‌های طبیعی زیبا و وصف ناپذیرش، شهرستانی چهارفصل است و روستاهای نمونه گردشگری بسیاری را در دل خود جای داده است.

*خروش رودخانه الوند در دامان روستای شالان

روستای زیبا و دیدنی شالان از توابع این شهرستان در 140 کیلومتری کرمانشاه واقع است که در پایین‌دست آن رودخانه خروشان الوند جریان دارد که جاده این روستا یکی از پنج جاده زیبای کشور است و این مسیر همچون تونلی با درختانی با شاخه‌های تو در تو فضایی بدیع را به‌وجود آورده و از تفرجگاه‌های کم‌نظیر استان کرمانشاه محسوب می‌شود.

روستای حریر نیز از دیگر جاذبه‌های طبیعی شهرستان دالاهو است که در بهاران سرسبزی خیره‌کننده و وجود درختان بلند و گل‌های وحشی اطراف سراب هم‌جوار این روستا جلوه‌های طبیعی چشم‌نوازی را پدید می‌آورد.

*قلعه یزدگرد دژی به یادگار از ایران باستان

اما این شهرستان نیز همچون دیگر شهرستان‌های استان کرمانشاه که به دیار فرهنگ و تمدن معروف است، خالی از جاذبه‌های تاریخی نیست و از دوران باستان دژی مستحکم را به یادگار دارد.

یادمان قلعه یزدگرد در این شهرستان و بر فراز یکی از قله‌های کوه دالاهو و مشرف بر دشت ذهاب بنا شده که در کاوش‌های باستان‌شناسی آن را برخی به دوره ساسانی و عده‌ای دیگر به دوران اشکانی نسبت می‌دهند.

*آب شفابخش چشمه ریزه

اما مسافران زیادی برای استفاده از آب چشمه‌ای در جاده بین جوانرود و ثلاث‌باباجانی با نام چشمه ریزه که از مناطق نمونه گردشگری استان کرمانشاه است به این شهرستان سفر می‌کنند، آب این چشمه برای درمان بیماری‌های کلیوی شفابخش است.

فلزکاری، قالی‌بافی، چاقوسازی، ساخت ادوات موسیقی، گیوه و گلیم از مهمترین صنایع دستی شهرستان هستند، اما تنبور مهمترین ساز منطقه دالاهو است که قدمتی هزار ساله دارد. مهمترین سوغات این شهرستان انگور و گردو است.

*برند چاقوی کرند و شهرت جهانی در فلزکاری

روستای سرخه دیزه، نیز از دیگر جاذبه‌های این شهرستان دیدنی است که به سبب استقرار در دامنه کوه و اقلیم معتدل، طبیعت بکر و استقرار عشایر و فصل کوچ دارای جذابیت‌های بسیار است.

شهرستان دالاهو از لحاظ جاذبه‌های اکوتوریسم بی‌نظیر است و در صنایع دستی به‌ویژه فلزکاری و ساخت تنبور که از آلات موسیقی است و شهرت جهانی دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *