جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳ - 29 Mar 2024
 
۰
براساس مصوبه مجلس صورت مي گيرد؛

افزایش نرخ پیامک از اول فروردین

جمعه ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۰
کد مطلب: 413682
با تایید بودجه سال ۹۴ توسط شورای نگهبان، از اول فروردین ماه سال ۹۴ نرخ ارسال پیامک تلفن همراه یک تومان گران می شود.
به گزارش جهان به نقل از مهر، افزایش نرخ پیامک تلفن همراه با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی در بودجه سال ۹۴ دیده شده و براساس آن مقرر شد که اپراتورهای تلفن همراه، علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفادهکنندگان این خدمات هزینه بیشتر دریافت کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تصویب یک بند الحاقی به تبصره ۱۹ لایحه بودجه سال ۹۴ مقرر کردند که اپراتورهای ارائه دهنده خدمات مخابراتی موظفند علاوه بر قیمت هر پیامک، مبلغ ۱۰ ریال از استفادهکنندگان پیامک دریافت و به حساب درآمد عمومی ردیف ۱۶۰۱۵۴ نزد خزانه داری کل کشور واریز کنند؛ درآمد ناشی از این افزایش، به سازمان هلال احمر، کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی تعلق خواهد گرفت.

با توجه به تایید نهایی بودجه سال ۹۴ از سوی شورای نگهبان، اپراتورهای موبایل از ابتدای فروردین ماه ملزم به اجرای این قانون هستند و براین اساس نرخ پیامک از اول فروردین ماه ۹۴ با یک تومان افزایش محاسبه خواهد شد.

این درحالی است که در سالهای گذشته درآمد اپراتورهای موبایل از محل پیامک تلفن همراه در روزهای نخست سال و ایام عید نوروز، بسیار چشمگیر بود به نحوی که در سال ۹۳ بالغ بر ۲۸ میلیارد پیامک توسط مشترکان تلفن همراه در تعطیلات نوروز مبادله شد که ۱۶ میلیارد این پیامکها از سوی مشترکان ایرانسل و ۱۱.۵ میلیارد آن توسط مشترکان همراه اول ارسال شده بود.

حال با افزایش نرخ پیامک تلفن همراه و گسترش استفاده از اپلیکیشنهای موبایلی مانند وایبر که کاربرد پیامک و حتی کاربردهای بیشتری نسبت به این سرویس را دارند به نظر می رسد درآمد امسال اپراتورهای تلفن همراه نسبت به سالهای گذشته با کاهش چشمگیری همراه شود.

در این باره پیش از این مرتضی براری - معاون امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفتگو با مهر، با اعلام مخالفت وزارت ارتباطات از تصمیم نمایندگان مجلس برای افزایش نرخ پیامک، این تصمیم را شکست پیامک در میدان رقابتی شبکه های موبایلی همچون وایبر عنوان کرد.

وی گفت: با وجود تلاش بسیار وزارت ارتباطات، برای قانع کردن نمایندگان مجلس در افزایش ندادن نرخ پیامک تلفن همراه، نمایندگان با این افزایش موافقت کردند؛ این افزایش نرخ پیام کوتاه تلفن همراه، خلع سلاح این سرویس در میدان رقابتی با شبکه های اجتماعی و اپلیکیشن های موبایلی است و در شرایطی که روز به روز بر تعداد استفاده کنندگان از شبکه های موبایلی خارجی همچون وایبر و واتس اپ افزوده می شود، افزایش نرخ پیامک، کاربران را به سمت استفاده بیشتر از این ابزارهای ارتباطی خارجی سوق می دهد و این اصلا به صلاح نیست.

به گفته براری در این میدان رقابت، پیامک از وایبر و واتس اپ شکست خورده است و ما نباید با مکانیزم هایی چون گران کردن نرخ خدمات پیامک، شکست این سرویس را در مقابل شبکه های اجتماعی خارجی رقم بزنیم.

معاون امور مجلس وزیر ارتباطات با بیان اینکه با ورود ابزارهای موبایلی همچون وایبر، روز به روز شاهد کاهش و افت درآمد اپراتورهای موبایل از محل پیام کوتاه هستیم و این تصمیم مجلس برای افزایش نرخ پیامک نیز، به طور قطع کاهش درآمد اپراتورهای موبایل از این محل را به همراه خواهد داشت تاکید کرد: افزایش نرخ پیام کوتاه علاوه بر کاهش درآمد اپراتورهای موبایل، افزایش هزینه در سبد خانوار را به همراه خواهد داشت که با سیاستهای مدنظر وزارت ارتباطات برای کاهش هزینه خدمات ارتباطی مغایرت دارد.

به گزارش جهان، نرخ های جدید SMS به شرح زیر خواهد بود.

اپراتورتعرفه جدید پیامک
همراه اول ارسال پیامک با سیم کارت دائمی: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۲ ریال
ارسال پیامک با سیم کارت اعتباری: فارسی ۱۱۶ ریال و لاتین ۲۷۶ ریال
ایرانسلارسال پیامک با سیم کارت دائمی: فارسی ۱۱۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریال
ارسال پیامک با سیم کارت اعتباری: فارسی ۱۱۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریال
رایتل ارسال پیامک با سیم کارت دائمی: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۰ ریال
ارسال پیامک با سیم کارت اعتباری: فارسی ۹۹ ریال و لاتین ۲۳۰ ریال
تالیاارسال پیامک با سیم کارت اعتباری: فارسی ۱۷۰ ریال و لاتین ۱۷۰ ریال
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *