کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

همه رویدادهای حواندنی ورزش در سالی که گذشت

بررسی و مرور کامل ورزش در سال ۹۳

27 اسفند 1393 ساعت 11:39

ورزش ایران هم به انتهای کار خود در این سال رسیده و باید منتظر شروعی جدید در سال جدید برای ورزش باشیم. بد نیست مروری داشته باشیم بر اتفاقات ورزش ایران در سالی که گذشت


 سرویس ورزشی جهان– مسعود پاشنا: مروری بر مهمترین رویدادهای ورزش ایران در سال ۹۳ در نوع خود جالب و خواندنی ست؛

ورزش ایران در سال ۹۳ همچون همه سال‌های دیگر، روزهای تلخ و شیرین‌های زیادی را تجربه کرد؛ در حالی که آخرین روزهای این سال را سپری می کنیم بد ندیدیم که مروری کلی بر کارنامه ورزش ایران در سال ۹۳ داشته باشیم .

بدون تردید رشته والیبال بهترین کارنامه را برای کشورمان داشته است و رشته های جودو و فوتبال ناکام ترین رشته های ورزش ایران در این سال بودند.

نگاه کلی به عملکرد ورزش ایران در سال ۹۳
تیم ملی والیبال ایران که شگفتی ورزش این کشور در سال ۹۳ محسوب می‌شود، با وجود بازی‌های درخشان و بردهای پی در پی، به عنوان ششمی جهان دست پیدا کرد. در جریان رقابت‌های جهانی ایران موفق به شکست حریفان قدرتمندی چون آرژانتین، صربستان و آمریکا شده بود.

کسب عنوان پنجمی در بازی‌های آسیایی
کاروان ورزشی ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون موفق به کسب ۱۴ مدال طلا، ۱۱ مدال نقره و ۱۰ مدال برنز شد. ایران تنها با یک مدال طلا کمتر از قزاقستان در مقام پنجم قرار گرفت.

ناکامی هندبال ایران از رسیدن به جام جهانی
در دور نیمه‌نهایی مسابقات هندبال قهرمانی آسیا، تیم ایران از راهیابی به جام جهانی ۲۰۱۵ باز ماند. ایران در برابر قطر با نتیجه ۲۲ بر ۲۳ شکست خورد و از رسیدن به فینال رقابت‌ها باز ماند.

نخستین مدال بازی‌های آسیایی زنان در دو و میدانی
لیلا رجبی، پرتابگر وزنه، در بازی‌های آسیایی “اینچئون” (کره جنوبی) مدال نقره گرفت. این نخستین مدال برای زنان ایران در رشته‌های دو و میدانی در تاریخ رقابت‌های آسیایی بود.

تنها مدال طلای سلیمی برای وزنه‌برداری ایران
بهداد سلیمی، وزنه‌بردار فوق ‌سنگین ایران، در رقابت‌های اینچئون مدال طلا گرفت. این تنها طلای تیم وزنه‌برداری ایران در بازی‌های آسیایی بود.

قرمزها برنده دربی
در حالی که روی کاغذ استقلال برنده بی‌چون و چرای دربی ۷۹ بود؛ این پرسپولیس بود که با یک بازی برتر به پیروزی رسید. در این بازی رکورد ۱۲بازی بدون باخت قلعه‌نویی شکسته شد و پس از ۴ بازی بدون برنده، این بازی برنده داشت. استقلال ابتدا توسط سجاد شهباززاده در دقیقه ۴۴ به گل رسید ولی پرسپولیس با گل‌های محمد نوری ۷۲ و امید عالیشاه ۸۲ بازی را به نفع خود به پایان بردند.
تیم‌های نفت تهران و ذوب‌آهن اصفهان با برتری مقابل حریفان خود را به‌عنوان فینالیست‌های جام حذفی فوتبال ایران معرفی کردند.

مدیر قرمزها در زندان
حمیدرضا سیاسی، مدیرعامل باشگاه پرسپولیس پس از حضور در شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه‌(شعبه ویژه جرایم ورزشی) پس از تفهیم اتهام بازداشت موقت شد؛ زندانی شدنی که تا امروز ادامه پیدا کرد و معلوم شد مسئله فراتر از یک داستان ورزشی می‌باشد!

شکایت وزیر ورزش از علی دایی
در ادامه شکایت‌های “ورزشی‌ها” از یکدیگر، وزیر ورزش و امور جوانان دولت یازدهم هم از علی دایی به اتهام نشر اکاذیب در گفت‌وگو با برنامه ۹۰ شکایت کرد. محمود گودرزی کمی بعد شکایتش را پس گرفت.

علی دایی از محمد مایلی‌کهن
به دنبال شکایت علی دایی از محمد مایلی‌کهن به دلیل نشر اکاذیب و رای دادگاه مبنی بر ۴ ماه حبس تعزیری سرمربی پیشین تیم ملی فوتبال به زندان اوین رفت.

بازداشت در وزارت ورزش و جوانان
مدیرکل حراست وزارت ورزش و جوانان از بازداشت سه نفر در راستای “مبارزه با فساد” خبر داد. یکی از بازداشت شدگان از قرار معلوم مسئولیت ستادی داشته و دیگری زن بوده است. در سال ۹۳ جزئیات بیشتری از این بازداشت‌ها منتشر نشد.

کشتی فرنگی قهرمان جهان شد
تیم ملی کشتی فرنگی ایران که میزبان مسابقات جام جهانی را هم بر عهده داشت، با شکست روسیه به مقام قهرمانی این رقابت‌ها رسید.

بسکتبال ایران از جام جهانی بازماند
تیم ملی بسکتبال ایران با وجود کسب نتایج درخشان، از رسیدن به جام جهانی بازماند.

درخشش ورزشکار زن ایرانی در اینچئون
ورزشکاران زن ایرانی در مسابقات آسیایی اینچئون موفق به کسب مدال‌های رنگارنگی شدند.

ایران در رده‌بندی مدال‌ها، آسیا پنجم شد
آخرین روز بازی‌های آسیایی برای کاروان ایران با یک مدال برنز و یک اخراجی از مسابقات کاراته همراه بود. کاروان ایران در پایان بازی‌ها در جدول رده‌بندی مدال‌ها با یک پله سقوط نسبت به دوره گذشته در رده پنجم قرار گرفت.

کارنامه ورزکاران ایران در بازی های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون
کاروان ورزشی ایران با ۲۱ مدال طلا، ۱۸ مدال نقره و ۱۸ مدال برنز و مجموع ۵۶ مدال بعد از کشورهای چین، کره‌جنوبی، ژاپن و قزاقستان در جایگاه پنجم هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در سال ۲۰۱۴ ایستاد.
فهرست کامل مدال آوران ایران در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۴ اینچئون به شرح زیر است:

تیراندازی با کمان
کامپوند انفرادی: اسماعیل عبادی، مدال طلا
تیراندازی کامپوند تیمی، مدال برنز (تیم متشکل از امیر کاظم‌پور، اسماعیل عبادی، مجید قیدی)

تیراندازی
تپانچه بادی ۱۰ متر: نجمه خدمتی، مدال طلا و نرجس امام قلی‌نژاد، مدال نقره
تپانچه تیمی ۱۰ متر زنان: مدال نقره

دوومیدانی

پرتاب دیسک: احسان حدادی، مدال طلا
پرتاب وزنه: لیلا رجبی، مدال نقره

بسکتبال
مدال نقره

بوکس
وزن ۸۱ کیلوگرم: احسان روزبهانی، مدال برنز
وزن ۹۱ کیلوگرم: علی مظاهری، مدال نقره
وزن ۹۱+ کیلوگرم: جاسم دلاوری، مدال نقره

قایقرانی
کایاک یک نفره، هزار متر: احمدرضا طالبیان، مدال نقره
کایاک دونفره، هزار متر: علی آقامیرزایی، سعید فضل‌الله، مدال نقره
کانو یک نفره ۲۰۰ متر: عادل مجللی، مدال برنز
کایاک یک نفره ۲۰۰ متر: آرزو حکیمی، مدال برنز
اسلالوم انفرادی: سونیا گماری، مدال برنز
روئینگ یک نفره: محسن شادی، مدال طلا
روئینگ دونفره: سید مجتبی شجاعی، امیر رهنما، مدال برنز
روئینگ یک نفره: سولماز عباسی‌زاده، مدال برنز
روئینگ ۴ نفره زنان: مدال برنز

دوچرخه سواری
تایم تریل انفرادی: حسین عسگری، مدال برنز
جاده: آروین معظمی، مدال نقره
کایرینگ: محمد دانشور، مدال طلا

شمشیربازی
سابر تیمی: مدال نقره (متشکل از سید علی اسماعیل‌زاده، فرزاد باهر، مجتبی عابدینی، محمد رهبری)

کبدی بانوان
مدال نقره
کبدی مردان
مدال نقره

کاراته
وزن ۶۰- کیلوگرم: امیر مهدی‌زاده، مدال طلا
وزن ۷۵- کیلوگرم: سعید حسنی‌پور، مدال طلا
وزن ۶۱- کیلوگرم: فاطمه چالاکی، مدال برنز
وزن ۶۸+ کیلوگرم: حمیده عباسعلی، مدال طلا
وزن ۵۰- کیلوگرم: نسرین دوستی، مدال برنز

تکواندو
۵۸- کیلوگرم: فرزان عاشورزاده، مدال طلا
۶۸- کیلوگرم: بهنام اسبقی، مدال طلا
۷۴- کیلوگرم: مسعود حجی‌زواره، مدال طلا
۸۰- کیلوگرم: مهدی خدابخشی، مدال طلا
۵۳- کیلوگرم: سوسن حاجی‌پور، مدال برنز
۷۳- کیلوگرم: فاطمه روحانی، مدال نقره
۷۳+ کیلوگرم: اکرم خدابنده، مدال نقره
مدال طلا

وزنه برداری
وزن ۸۵ کیلوگرم: کیانوش رستمی، مدال نقره
وزن ۱۰۵+ کیلوگرم: بهداد سلیمی، مدال طلا
کشتی فرنگی
وزن ۶۱ کیلوگرم: مسعود اسماعیل‌پور، مدال طلا
وزن ۶۶ کیلوگرم: افشین بیایانگرد، مدال برنز
وزن ۷۱ کیلوگرم: سعید عبدولی، مدال برنز
وزن ۷۵ کیلوگرم: پیام بویری، مدال برنز
وزن ۸۰ کیلوگرم: حبیب الله اخلاقی، مدال طلا
وزن ۸۵ کیلوگرم: مجتبی کریم‌فر، مدال برنز
وزن ۹۸ کیلوگرم: مهدی علیاری، مدال طلا
وزن ۱۳۰ کیلوگرم: بشیر باباجان‌زاده، مدال برنز

کشتی آزاد
وزن ۷۴ کیلوگرم: عزت الله اکبری، مدال نقره
وزن ۸۶ کیلوگرم: میثم مصطفی جوکار، مدال طلا
وزن ۹۷ کیلوگرم: رضا یزدانی، مدال طلا
وزن ۱۲۵ کیلوگرم: پرویز هادی، مدال طلا

ووشو

ساندا وزن ۶۵- کیلوگرم: محسن محمدسیفی، مدال طلا
ساندا وزن ۷۰- کیلوگرم: سجاد عباسی، مدال برنز
ساندا وزن ۷۵- کیلوگرم: حمیدرضا لادور، مدال نقره
ساندا وزن ۵۲- کیلوگرم: الهه منصوریان، مدال نقره

والیبال - طلا
کاروان ایران در دوره گذشته این بازی‌ها در گوانگژوی چین در سال ۲۰۱۰ با ۲۰ طلا، ۱۵ نقره و ۲۴ برنز و مجموع ۵۹ مدال بالاتر از قزاقستان در رتبه چهارم قرار گرفت و اگر چه در اینچئون از نظر تعداد مدال طلا رشد داشت اما از نظر مجموع تعداد مدال‌ها و رتبه سقوط کرد

روزهای تلخ ورزش در سال ۹۳
وزهایی بود که حالمان زیاد خوب نبود، قهرمانی که به او دلبسته بودیم، یک لحظه کم آورد، تیمی که به او دل بسته بودیم، اسیر اشتباه شد و … سال ۹۳ در کنار لحظه‌های خوب، روزهای بدی هم داشت.
روزهایی بود که حالمان زیاد خوب نبود، قهرمانی که به او دلبسته بودیم، یک لحظه کم آورد، تیمی که به او دل بسته بودیم، اسیر اشتباه شد و … سال ۹۳ در کنار لحظه‌های خوب، روزهای بدی هم داشت. نگاهی داریم به چند اتقاق تلخ سال…

آب یخ
انگار همه ما در چالش آب یخ شرکت کرده بودیم و به یک بار دنیا در میانه تابستان سرمای محسوسی داشت. پس از تساوی مقابل نیجریه، تیم ملی در مهم‌ترین بازی خود در جام جهانی به مصاف آرژانتین رفت؛ دیداری که از همان زمانی که قرعه‌کشی اعلام شد و معلوم شد قرار است در برابر لیونل مسی بازی کنیم؛ برایمان آن قدر مهم شد که داشتیم در مورد مهار او توسط هاشم بیک‌زاده، لطیفه‌سرایی می‌کردیم. گاهی آن‌قدر ناامید بودیم که می‌گفتیم که مسی در مقابل ایران آقای گل می‌شود و گاهی به برد مقابل این تیم فکر می‌کردیم.
بازی که شروع شد، خیلی زود فهمیدیم که آن قدر «خوبیم» که می‌توانیم به خلق شگفتی فکر کنیم، مسعود شجاعی با یک دریبل سرپا اعتماد به نفسمان را به اوج رساند و داور صرب وقتی آن خطای زابالتا روی دژآگه را پنالتی ندانست، به اوج خشم رسیدیم، اما بدترین زمان ممکن، همان وقتی بود که مسی بهترین ضربه‌اش در جام جهانی را زد و گل خوردیم؛ انگار روی سر همه ما یک سطل آب یخ ریختند.

زخم پلنگ
رضا یزدانی را باید یکی از بدشانس‌های تاریخ ورزش ایران دانست؛ قهرمانی که اگر بخت با او یار بود حالا باید خیلی بیش از این مدال در کارنامه‌اش ثبت می‌شد، هیچ‌کس از یاد نمی‌برد که او چگونه وقتی در المپیک لندن شانس اول طلا بود، با مصدومیت پا مواجه شد و از دور مسابقات خارج شد.یزدانی در جام جهانی ۲۰۱۴ که در تاشکند برگزار شد هم شانس اول کاروان ایران بود، اما باز هم اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی نگذاشت کاپیتان ایران موفق شود. رضا یزدانی در دور اول با نتیجه ۱۰ بر صفر سومیت از هند را شکست داد. وی در دور دوم ماگومد موسی‌یف قهرمان آسیا از قرقیزستان را با نتیجه ۹ بر ۳ شکست داد (یزدانی به‌دلیل آسیب‌دیدگی زانوی موسی‌یف با وی مدارا کرد). وی در دور سوم و در مرحله یک‌چهارم نهایی در حالی که از ناحیه سر دچار مصدومیت شد مقابل شامیل اردوغان (احمد اف) کشتی‌گیر روسی‌الاصل مطرح ترکیه با نتیجه ۸ بر صفر مغلوب شد. اما یزدانی خیلی زود این نتایج را جبران کرد و پلنگ جویبار با طلای بازی‌های آسیایی اینچئون همه را خوشحال کرد.

از دست دادن طلای همیشگی
عادت کردیم و به چیزی کمتر از طلای فوق‌سنگین وزنه‌برداری راضی نمی‌شویم. سال‌هاست که این طلا برای ماست، از زمان حسین رضازاده تا حالا که بهداد سلیمی کارخانه ضرب طلا راه انداخته است. اما گاهی باید با وزنه‌ای که از دست می‌افتد، ساخت و باور کرد که گاهی هم جلوی نام بهداد هم طلا نوشته نشده باشد. بهداد سلیمی که پس از یک‌ دوره غیبت، برای باز پس گرفتن عنوان قوی‌ترین مرد جهان در این مسابقات شرکت کرده بود، نتوانست عملکرد خوبی داشته باشد و با کسب دو مدال نقره یکضرب و مجموع و برنز یکضرب، به کار خود در این مسابقات پایان داد. در روز آخر رقابت‌های وزنه‌‌برداری قهرمانی ۲۰۱۴ جهان به میزبانی آلماتی قزاقستان، بهداد در یکضرب، دوم شد، در دوضرب، سوم شد و در مجموع در جایگاه دوم ایستاد و از نشان طلا بازماند. به این ترتیب تیم وزنه‌برداری ایران در آن دوره از رقابت‌ها، دو نشان طلا و یک نقره توسط کیانوش رستمی و دو نقره و یک برنز توسط بهداد سلیمی به دست آورد. این اولین مدال نقره بهداد سلیمی پس از کسب ده مدال طلای متوالی در مسابقات جهانی، المپیک و آسیایی بود.

مرگ تلخ
او را همیشه در کنار زمین والیبال ببینیم، با آن چهره معصومانه و نگاه متفکرانه، بازیکنان تیم ملی را به جلو فرا می‌خواند. مرگ حسین معدنی یکی از اتفاقات تلخ سال بود؛ به آن تلخی که وقتی مراسم تشییع او در سالن والیبال باشکوه برگزار شد،کمتر چشمی بود که یارای نباریدن داشت. سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران که به‌دلیل گرفتگی مجرای صفرا چند روزی در بیمارستان بستری بود؛ کاپیتان سابق تیم ملی، سرمربی و مربی والیبال ایران در هشت سال گذشته بود. او به همراه تیم ملی به افتخارات زیادی دست پیدا کرد. مدال نقره بازی‌های آسیایی و قهرمانی آسیا. دو مدال طلا در جام کنفدراسیون‌های آسیا و یک مدال طلای کشورهای اسلامی به همراه کسب عنوان بهترین پاسور آسیا در سال ۲۰۰۲ از جمله افتخارات او بود. درخشش در لیگ جهانی والیبال ۲۰۱۴ همراه با تیم ملی آخرین افتخار ورزشی وی در دوران حیاتش بود، هرچند که درگیری با این بیماری ناگهانی مجال همراهی تیم ایران در مرحله نهایی این رقابت‌ها را از وی سلب کرد. خولیو ولاسکو سرمربی سابق تیم ملی والیبال ایران در واکنش به مرگ معدنی در پیامی نوشت: «دوست داشتم که در تهران حضور یابم و در کنار شما برای او اشک بریزم، اما همان‌طور که می‌دانید، نمی‌توانم در این شرایط تیم را ترک کنم. قلبم آنجا با همه شماست.»

حذف تیم امید فوتبال
هر چقدر که بازی‌های آسیایی اینچئون جذاب و پرافتخار بود؛ نمی‌توان براحتی از کنار نتایج تیم ملی ایران عبور کرد. مگر می‌شود باخت مقابل تیمی مثل ویتنام را که در میان قدرت‌های درجه دوم آسیا هم جای ندارد، فراموش کرد؟ مگر می‌شود تیمی را که نمی‌تواند حتی از پس تیم قرقیزستان برآید، براحتی از یاد برد؟ در بازی‌های آسیایی اینچئون تیمی داشتیم که کاری به غیر از بردن آبروی فوتبال ایران، هیچ هنری نداشت. هنوز هم باید برای این سوال دنبال جواب جدی بود که چه شد فوتبال ایران یک مربی مانند وینگادا را که در پرسپولیس بدترین نتایج ممکن را به‌دست آورد، به‌عنوان سرمربی تیم امید انتخاب کرد؟ هنوز هم نمی‌توان براحتی از کنار همکاری نکردن باشگاه‌ها با تیم امید گذشت. همه دست به دست هم دادیم که یک آبروریزی بزرگ رقم بخورد. در اینچئون نه فقط نتیجه را واگذار کردیم که حتی اخلاق را با کار زشت محمد خانزاده واگذار کردیم.

افسوس پنالتی
تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا شروعی بسیار امیدوارکننده داشت. کی‌روش در این رقابت‌ها چهره‌های جوانتر را به میدان فرستاد و ترکیب ایران را به کل متحول کرد.
این تحول باعث شد که تیم ایران خیلی دوست‌داشتنی باشد و در دل‌ها بنشیند. مرحله مقدماتی را با صدرنشینی به پایان رساندیم و در دور بعد باید به مصاف عراق می‌رفتیم. بازی با عراق را توفانی آغاز کردیم و با گل سردار آزمون پیش بودیم تا پولادی که به‌عنوان سرباز فراری با خواهش و التماس در بازی‌ها شرکت کرده بود، توسط ویلیامز داور استرالیایی اخراج شد. از آن پس بازی حالت دراماتیک پیدا کرد. عراق گل می‌زد و ما، تا بازی به ضربات پنالتی کشید. همه چیز مساوی پیش می‌رفت تا آن که نوبت به وحید امیری رسید تا پشت ضربه قرار بگیرد. امیری ضربه خوبی زد، حتی دروازه‌بان را هم فریب داد‌، اما در آخرین لحظه ضربه او به تیر دروازه برخورد کرد. ضربه‌ای که اگر گل می‌شد می‌توانست همه را به اوج بفرستد، تبدیل به یکی از تلخ‌ترین اتفاقات سال شد و چیزی جز افسوس نصیب ما نشد.

تیم ملی کشتی فرنگی ایران برای نخستین بار قهرمان شد +رده‌بندی انفرادی و تیمی
تیم ملی کشتی فرنگی ایران با کسب ۱ طلای سوریان، نقره امید نوروزی و ۲ برنز بیابانگرد و قاسم رضایی برای نخستین بار عنوان قهرمانی جهان را کسب کرد.

رقابت های کشتی فرنگی قهرمانی جهان روزهای ۲۱ تا ۲۳ شهریورماه در شهر تاشکند ازبکستان برگزار شد.

تیم کشتی فرنگی ایران در این رقابت ها با کسب یک مدال طلای حمید سوریان در وزن ۵۹ کیلوگرم، یک مدال نقره امید نوروزی در وزن ۶۶ کیلوگرم و دو مدال برنز افشین بیابانگرد و قاسم رضایی در اوزان ۷۱ و ۹۸ کیلوگرم و کسب دو مقام هفتمی و هشتمی حبیب اله اخلاقی و بهنام مهدی زاده در اوزان ۸۰ و ۱۳۰ کیلوگرم و کسب ۴۲ امتیاز برای اولین بار در تاریخ کشتی فرنگی ایران عنوان قهرمانی را از آن خود کرد.

تیم روسیه بعد از ایران در جایگاه دوم قرار گرفت.
تیم ملی کشتی فرنگی ایران در بازی‌های المپیک با هدایت محمد بنا و کسب ۳ مدال طلا عنوان قهرمانی بازی‌های المپیک را به خود اختصاص داده بود.
پیش از این بهترین عنوان تیم ملی کشتی فرنگی کشورمان در مسابقات جهانی سال ۲۰۰۹ در دانمارک بود که ایران به عنوان نایب قهرمان جهان رسیده بود.
همچنین این رقابت ها یک رکورد تاریخی دیگر را در پی داشت که حمید سوریان نابغه کشتی فرنگی ایران با کسب ششمین مدال طلای خود رکورد کسب مرغوبیت مدال را که پیش از این با ۵ مدال طلا و یک مدال المپیک نزد عبداله موحد کشتی گیر آزادکار اسبق ایرانی بود را با ۶ مدال طلای جهان و یک مدال طلای المپیک از آن خود کرد.
اخبار و نتایج مسابقات روز پایانی به تفکیک اوزان را در زیر بخوانید:
* وزن ۵۹ کیلوگرم – حمید سوریان (مدال طلا)
دور اول
در وزن ۵۹ کیلوگرم حمید سوریان در دور نخست به مصاف آلکس آنچتی از رومانی رفت و برابر این حریف خود توانست در عرض ۴۰ ثانیه با نتیجه ۸ بر صفر پیروز شد.
دور دوم
دارنده ۶ مدال طلای جهان و المپیک در دور دوم با کشتی‌گیر چغر مصری روبرو شد و به زحمت توانست با نتیجه ۲-۱ وی را از پیش رو بردارد.
دور سوم
سوریان در دور سوم با حریف کوبایی روبرو شد و در پایان با نتیجه ۵-۰ وی را از پیش رو برداشت تا در دور چهارم حریف ممدوف آذربایجانی شود.
دور چهارم
سوریان در یک چهارم نهایی موفق شد حریف آذربایجانی خود را با نتیجه ۳-۰ شکست دهد و به نیمه نهایی برود.
نیمه نهایی
قهرمان کشورمان در نیمه نهایی به مصاف تاسمرادوف حریف قدرتمند ازبک رفت و در یک مبارزه نزدیک با تدبیر ۲-۱ به برتری رسید و به فینال راه یافت. در سوی دیگر جدول هم تسونوف روس با شکست ۹-۱ حریف قدرتمند آمریکایی به فینال رسید.
فینال
نابغه کشتی فرنگی کشورمان مدال طلای این وزن را از آن خود کرد تا ضمن کسب هفتمین مدال طلای جهان و المپیک رکورد‌دار تاریخ کشتی ایران شود. وی در فینال به مصاف سیمینوف روس رفت و حریف روس خود را با نتیجه ۲ بر یک شکست داد تا عنوان قهرمانی جهان را به خود اختصاص دهد.
این هفتمین مدال طلای حمید سوریان در مسابقات جهانی و المپیک است که نابغه کشتی فرنگی کشورمان از آن خود کرده تا به این ترتیب بالاتر از عبدالله موحد و پهلوان، غلامرضا تختی بهترین کشتی‌گیر ایران لقب بگیرد.
نابغه کشتی فرنگی کشورمان که مدال طلای المپیک لندن را هم در کارنامه دارد پیش از این با ۶ مدال طلای جهان و المپیک در کنار عبدالله موحد، بعد از جهان پهلوان تختی پرافتخارترین کشتی‌گیر تاریخ ایران محسوب می‌شد که با حضور در فینال رقابت‌های جهانی ازبکستان علاوه بر قطعی کردن مدال نقره‌اش رکوردش با ۷ مدال جهان پهلوان تختی برابری کرد و با کسب مدال طلای این مسابقات و ششمین طلای جهانی صاحب رکوردی جاودانه در مسابقات جهانی شد.

جهان پهلوان تختی ۷ مدال طلای جهان و المپیک (۲ طلا و ۲ نقره جهان و یک طلا و ۲ نقره المپیک) را در کارنامه دارد که از این حیث پرافتخارترین کشتی‌گیر ایران محسوب می‌شود. سوریان پیش از این ۵ مرتبه در مسابقات جهانی در سال های ۲۰۰۵، ۲۰۰۶، ۲۰۰۷، ۲۰۰۹ و ۲۰۱۰ و یک بار در المپیک لندن سال ۲۰۱۲ موفق به کسب مدال طلا شده بود.
* وزن ۷۱ کیلوگرم – افشین بیابانگرد (مدال برنز)
دور اول
بیابانگرد که با قرعه بسیار سختی روبرو شده در این دور استراحت داشت.
دور دوم
نماینده ایران در این دور به مصاف ها یونگ کیم از کره جنوبی رفت و در با پیروزی ۲-۰ برابر این کشتی‌گیر به دور بعد راه یافت تا حریف لابازانوف روس شود.
دور سوم
بیابانگرد در دور سوم نتوانست از سد حریف روسیه ای خود بگذرد و با شکست ۴-۰ مسابقه را واگذار کرد. با صعود لابازانف به فینال بیابانگرد هم به گروه شانس مجدد راه یافت.
شانس مجدد
افشین در مبارزه شانس مجدد به مصاف کورپاسی از مجارستان رفت و موفق شد ۴-۳ این حریف را شکست دهد و به دیدار رده بندی راه پیدا کند. بیابانگرد برای کسب مدال برنز حریفی از بلاروس را پیش رو دارد.

رده بندی
بیابانگرد در دیدار رده‌بندی ژیمانوویچ از بلاروس را نیز با نتیجه ۵ بر ۳ شکست داد تا مدال برنز جهان را از آن خود کند. با این مدال قهرمانی ایران در این مسابقات با ۳۸ امتیاز و بدون احتساب مدال احتمالی قاسم رضایی قطعی شد.
* وزن ۹۸ کیلو گرم – قاسم رضایی (مدال برنز)

دور اول
قاسم رضایی در این دور استراحت داشت.

دور دوم
قهرمان المپیکی کشورمان در دور دوم به مصاف کارل اسچون از سوئد رفت و توانست این حریف اروپایی خود را با نتیجه ۳ بر یک شکست دهد و راهی دور سوم مسابقات شود.

دور سوم
رضایی در دور سوم به مصاف موسی اولویف از روسیه رفت و با نتیجه نزدیک ۲-۱ این مبارزه را به پایان برد تا در جمع ۸ نفر قرار بگیرد.

دور چهارم
رضایی در یک چهارم نهایی با نیلسن از نروژ مبارزه کرد و موفق شد ۲-۰ به برتری برسد تا در نیمه نهایی به مصاف برنده ارمنستان و بلاروس برود.

نیمه نهایی
قاسم رضایی در نیمه نهایی مقابل حریف ارمنستانی با اخطار مسابقه را ۳-۱ واگذار کرد تا برای مدال برنز بجنگد.
رده بندی
رضایی در این دیدار با نتیجه ۴ بر یک الکساندر هاربوویک از بلاروس را شکست داد و صاحب مدال برنز شد.

رده بندی انفرادی:

۵۹ کیلوگرم:
۱- حمید سوریان (ایران) ۲- مینگیان سیمینوف (روسیه) ۳- المرات تسمرادوف (ازبکستان) و استیگ آندره برگه (نروژ) ۵- اسماعیل بوررو (کوبا) و اسپنسر مانگو (آمریکا)

۶۶ کیلوگرم:
۱- داوور استفانک (صربستان) ۲- امید نوروزی (ایران) ۳- تاماش لورینچ (مجارستان) و ادگاراس ونسکایتیس (لیتوانی) ۵- فرانک استابلر (آلمان) و حسن علی اف (آذربایجان)

۷۱ کیلوگرم:
۱- چنگیز لابازانوف (روسیه) ۲- یونس اوزیل (ترکیه) ۳- افشین بیابانگرد (ایران) و رسول چونایف (آذربایجان) ۵- الکساندر ژمیانوویچ (بلاروس) و وارشام بورانیان (ارمنستان)

۷۵ کیلوگرم:
۱- آرسن جلفالکیان (ارمنستان) ۲- نون زوگاج (کرواسی) ۳- اندرو بسیک (آمریکا) و الوین مورسالیف (آذربایجان) ۵- هیرویوکی شیمیزو (ژاپن) و زورابی داتوناشویلی (گرجستان)

۸۰ کیلوگرم:
۱- پیتر باسکی (مجارستان) ۲- یوگنی سالیف (روسیه) ۳- سلجوق جبی (ترکیه) و جیم پترسون (سوئد) ۵- بوزو استراسویچ (کرواسی) و تادیوس میچالاک (لهستان) ۷- حبیب اله اخلاقی (ایران)

۸۵ کیلوگرم:
۱- ملونین نمونوی (فرانسه) ۲- سامان طهماسبی (آذربایجان) ۳- ژان بلنیوک (اوکراین) و ویکتور لورینچ (مجارستان) ۵- رامسین عزیزسیر (آلمان) و کریستوفر یوهانسون (سوئد)

۹۸ کیلوگرم:
۱- آرتور الکسانیان (ارمنستان) ۲- الیور آدریان هاسلر (آلمان) ۳- قاسم رضایی (ایران) و جنک ایلدیم (ترکیه) ۵- الکساندر هرابوویک (بلاروس) و آلین الکسیوس کیوراریو (رومانی)

۱۳۰ کیلوگرم:
۱- میخاین لوپز (کوبا) ۲- رضا کایالپ (ترکیه) ۳- هکی نبی (استونی) و بیلال ماخوف (روسیه) ۵- لیوبومیر دیمیتروف (بلغارستان) و ادوارد پوپ (آلمان) ۸- بهنام مهدی زاده (ایران)

رده بندی تیمی:
۱- ایران ۴۲ امتیاز ۲- روسیه ۳۷ امتیاز ۳- ترکیه ۳۵ امتیاز

قهرمانی آذربایجان و سومی ایران درجام جهانی کشتی فرنگی در تهران!؟
تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان موفق به کسب مقام قهرمانی جام جهانی ۲۰۱۵ تهران شد.
رقابت های جام جهانی کشتی فرنگی ۲۰۱۵ که از روز پنج شنبه ۳۰ بهمن در سالن ۱۲ هزار نفری آزادی تهران آغاز شده بود، با قهرمانی تیم جمهوری آذربایجان به پایان رسید.
در دیدار نهایی جام جهانی کشتی سال ۲۰۱۵ تیم های آذربایجان و روسیه به مصاف یکدیگر رفتند که کشتی گیران جمهوری آذربایجان موفق به پیروزی چهار بر چهار (امتیاز فنی مثبت بیشتر ۱۸ بر ۱۷) شدند تا عنوان قهرمانی جهان را به دست آوردند و روسیه نایب قهرمان شود.

جمشید خیرآبادی مربی سابق تیم ملی کشتی فرنگی ایران هدایت تیم ملی کشتی فرنگی جمهوری آذربایجان را بر عهده داشت.
در دیدار رده بندی جام جهانی کشتی فرنگی نیز تیم های ایران و ترکیه به مصاف یکدیگر رفتند که ملی پوشان کشورمان در هشت مسابقه خود ۶ بر دو به پیروزی رسیدند و موفق به کسب مدال برنز و جایگاه سوم این رقابت ها شدند.
حسن حاجی پور، افشین بیابانگرد، پیام بویری، حبیب الله اخلاقی، داود عابدین زاده و مهدی علیاری شش برد ایران را رقم زدند و یوسف اخباری بهمراه بهنام مهدیزاده کشتی را به رقیبان واگذار کردند.
تیم های ترکیه، مجارستان، سوئد، آلمان و ارمنستان نیز به ترتیب عناوین چهارم تا هشتم این رقابت ها به دست آوردند.
روز دوم جام جهانی کشتی فرنگی با استقبال بیشتری از سوی علاقمندان این رشته ورزشی پیگیری شد.
اسلوبودان کواچ سرمربی تیم ملی والیبال ایران نیز از جمله تماشاگران این رقابت ها بود.
حسین توکلی قهرمان وزنه برداری المپیک سیدنی نیز در سالن مسابقات حضور داشت.
نناد لالوویچ رئیس اتحادیه جهانی کشتی، رسول خادم، علیرضا رضایی، حمید بنی تمیم، علیرضا حیدری، مدیر عامل بانک پاسارگاد حامی تیم های ملی کشتی و تعدادی از پیشکسوتان کشتی نیز در سالن حضور داشتند.

نتایج انفرادی دیدار نهایی جام جهانی کشتی فرنگی به قرار زیر است:
نتایج انفرادی این دیدار به شرح زیر است: (اسامی کشتی گیران روسیه ابتدا آمده است)
۵۹ کیلوگرم:

زورا کوبلاکوف، برنده – المان مختاراف (۳ بر ۲)
۶۶ کیلوگرم:
آرتم سورکوف – حسن علی یف، برنده (۵ بر یک)
۷۱ کیلوگرم:
چنگیز لابازانوف – رسول چونایف، برنده (۲ بر صفر)
۷۵ کیلوگرم:
رومن ولاسوف، برنده – الوین مورسالیف (۸ بر صفر)
۸۰ کیلوگرم:
داوید چاکوتادزه – اسلام عباس اف، برنده (با ضربه فنی به پیروزی رسید)
۹۸ کیلوگرم:
نیکیتا ملینیکوف، برنده – اورخان نوریف (۵ بر صفر؛ کشتی گیر آذربایجان سه اخطاره شد)
۱۳۰ کیلوگرم:
سرگئی سیمونف، برنده – صباح شریعتی (۲ بر یک)


کد مطلب: 413361

آدرس مطلب: https://www.jahannews.com/analysis/413361/بررسی-مرور-کامل-ورزش-سال-۹۳

جهان نيوز
  https://www.jahannews.com