پنجشنبه ۹ فروردين ۱۴۰۳ - 28 Mar 2024
 
۲
۱

چرا سفر کربلا گران شده است؟

دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۳۱
کد مطلب: 413041
مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت با بیان این‌که در دوره جدید هزینه‌های سفرهای عتبات عالیات عراق با ارز آزاد محاسبه شده است، گفت: در دوره اخیر هزینه سفر زائران بین ۱۰ تا ۱۲ درصد افزایش یافته است.
به گزارش جهان به نقل از ایسنا، محسن نظافتی درباره‌ی شرایط اعزام‌های این دوره عتبات که از ۲۱ اسفندماه آغاز شده و تا ۲۵ خردادماه سال آینده ادامه دارد، افزود: با مذاکراتی که با بانک مرکزی داشتیم، اعلام شد یکی از دلایل تعلق نگرفتن ارز تعادلی به سفرهای عتبات، پایین آمدن قیمت نفت و بالطبع کاهش درآمدهای ارزی دولت بوده است.

مدیرکل عتبات سازمان حج و زیارت علت دیگر تخصیص نیافتن ارز تعادلی به سفرهای عتبات را ثبت‌نام به روز سفرهای عتبات دانست و گفت: زائران برای سفرهای عتبات از قبل سپرده‌گذاری در بانک‌ها ندارند، این درحالی است که زائران حج و عمره سال‌ها پیش از اعزام به سرزمین وحی در بانک‌ها سپرده‌گذاری می کنند و مبالغی از سوی زائران در سیستم اقتصادی کشور سپرده‌گذاری می‌شود، از این‌رو دولت خود را متعهد می‌داند که در قبال هزینه سفرهای حج و عمره ارز تعادلی به سازمان حج و زیارت تخصیص دهد.

نظافتی اضافه کرد: سال گذشته نیز در اعزام‌های نوروزی وضعیت مشابه امسال بوجود آمده بود که مصوب شد برای هزینه سفرهای عتبات از ارز آزاد استفاده شود که با بهبود شرایط ارزی کشور در اعزام‌های ۹ ماه گذشته با همکاری بانک مرکزی کشورمان دوباره ارز تعادلی به سفرهای عتبات تعلق گرفت.

وی اظهار کرد: از آنجایی که سفر زیارتی عتبات همانند حج، فریضه واجب نیست بنابراین در شرایط فعلی، دولت محترم ارز تعادلی را به مواردی که اولویت بالاتری دارند مثل واردات دارو بویژه داروهای خاص و تجهیزات پزشکی و موارد ضروری دیگر اختصاص می‌دهد.

نظافتی افزود: البته در شرایط فعلی با وجود همه تنگناها و فشارها همچنان ۲۰۰ دلار ارز همراه زائر با نرخ تعادلی از طرف بانک مرکزی به زائران عتبات تعلق می‌گیرد.

او، نرخ افزایش قیمت سفر عتبات عالیات عراق، ناشی از تخصیص نیافتن ارز تعادلی به این سفرها را بین ۱۰ تا ۱۲ درصد اعلام کرد.

نظافتی گفت: حداقل هزینه سفر زمینی عتبات یک میلیون و ۲۰ هزار تومان و حداکثر قیمت سفر هوایی عتبات یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان است.

وی با بیان این‌که اعزام های نوروزی عتبات از ۲۴ اسفندماه آغاز شده و تا نهم فروردین ادامه دارد، افزود: اعزام‌های عتبات در ایام نوروز نسبت به زمان قبل از آن بیش از ۶۵ درصد افزایش می یابد.
نام شما

آدرس ايميل شما
برای ارتقای فرهنگ نقد و انتقاد و کمک به پیشرفت فرهنگ و اخلاق جامعه، تلاش کنیم به جای توهین و تمسخر دیگران، نظرات و استدلال هایمان را در رد یا قبول مطالب عنوان کنیم.
نظر شما *


Iran, Islamic Republic of
سفر عتبات واجب نيست. واردات ماشين‌هاي لوكس چطور؟